Abit lanserar integrerat moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Denna verkar faktiskt bra, man skulle kunna byta bort sitt 6800 mot det eller nåt. För ett X700 är ju inte så jätte dåligt. Synd att det inte finns med DDR/DDR2 så skulle man spara lite på minnena. :/ Men det får väl bli en ny atx låda istället.

X700 är nästan lika bra som 6800(oklockat) så de är ju ganska bra grejer

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nja, det är väl mer integrerade grafikkort vi pratar om då. Intregrerade moderkort är måttligt svårt att göra per definition.

Gör en sökning på Google om du inte fattar då!

"Integrated Motherboard: A motherboard where some or all of the internal input or output devices are soldered into it."

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Gör en sökning på Google om du inte fattar då!

"Integrated Motherboard: A motherboard where some or all of the internal input or output devices are soldered into it."

Jo jag fattar. Men det är inte rätt svenska för det. Integrerat moderkort innebär att moderkortet är integrerat i något.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Flamso kan du inte sluta klaga om du inte fattar att det är så, acceptera det okej?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
OffTopic

Tycker många har en negativ inställning här i denna tråden varför?
Där stod/står fel. Och nyhets redaktören rättar till det. Thats IT

När man förmedlar information till så enormt många läsare är det av allra högsta vikt att det är korrekt information, och ju fler läsare ju högre krav på innehåll tycker jag låter rimligt. Det har varit en hel del "slarvfel" i nyheterna den senaste tiden och jag tycker inte det är mer än rätt att man påpekar sitt missnöje (inte för att förstöra eller klanka ner), utan för att det är just konstruktiv kritik.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lite serösare..ngn som vet om det går att klocka med detta kortet ?
Vad behöver man isåfall i cpu/minnesväg ?
Duger typ detta isåfall ?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330167
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308492

Kanske går att bygga ett hyffsat snabbt system billigt ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Läs mer om moderkortet hos Abit. Referenspriset ligger på cirka 900 kronor inklusive moms.

Say what? If so skall den köpas när det kommer! Jag hade tänkt nöja mig med en X3000/6150 men mumma!!

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är lite konstigt är att dom väljer ett X700, det är ju från den förra generationen av grafikkort, snart 2 generationer gammalt. Dom skulle ju ha använt sig av ett kort ur X1000 serien. X700 har ju inte ens stöd för h264 som är ganska viktigt om man ska bygga sig en htpc. För man vill ju inte behöva skaffa en dyr cpu för att kunna spela upp h264 material i hög kvalitet (t.ex. HD-DVD/Blu-Ray filmer).

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

VA??? den stödjer INTE h264, då är det ju bättre att ha ett litet chassi som får plats med ett passiv kylt 7800 i stället och köra vilket MB som helst?

Permalänk
Medlem

Varför ett X700... det är gammalt förmodligen 128-bitars och dessutom ddr/ddr2
..gammalskit !!! Det är ju fan lika bra och slänga in ett 9800pro kort när dom ändå håller på med skit....Och des utom FATALETY....kan dom för en gångs skull göra något som inte är FATALETY ovh inte röd svart !!

någon som håller med en för-fatalety Abit fan ??

Permalänk
Medlem

GE MIG ETT SLI!!!( eller CF), vad ska man med ett x700 till? aah änu ett skit kort =/

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem

Alltså duger inte den inbyggda grafiken kan man slänga i ett PCIe grafikkort om man vill ju. Chipset är ATI Radeon Xpress 1250 (for Intel). Är detta ett äldre chipset? Som jag fattade skulle inte AMD utveckla chipset för intel-platformen efter köpet av ATI.

Moderkortet ser intressant ut för HTPC-marknaden tycker jag. Synd bara att det bara har en enda standard PCI-plats. Finns inte så mycket TV-kort och ljudkort för PCIe. Det saknar dessutom firewire verkar det så för att kunna köra t.ex. FireDTV digital-tv-mottagare måste man köpa firewirekort och då finns ingen ledig PCI-plats kvar...

Permalänk
Medlem

Att ett kort som annonseras ut för att vara optimalt för HTCP och uppspelning av HD-encodes "in-the-box" inte stödjer h.264 känns lite komiskt och motsägelsefullt.

I övrigt så ser det väl rätt nice ut för att vara något som man kan stoppa i en liten budget HTPC och spela upp film som vanligt. Priset är inget att klaga på iaf. Känns bara lite halvtaskigt då man måste köpa ett x1xxx kort för att få fullt stöd för HD-material (nåja, den kan ju spela upp det, men frågan är hur bra). Nu är jag inte själv i den situationen men tänkte mer på andra som funderar på att köpa detta just för det ändamålet.

Permalänk
Medlem

Jag sällar mig till massan: "Integrerat Moderkort" är såväl dålig som töntig svenska. Nästan lika illa som det nya svenska språkalternativet på Valves Steam.

Permalänk
Medlem

Jo det påminner lite om ordet: "sekundmeter" som oxå används flitigt av många. Ungefär som att säga kilometertimmar. Det heter "meter per sekund" och kilometer per timma. Inget annat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
X700 är nästan lika bra som 6800(oklockat) så de är ju ganska bra grejer

Nej så är det inte.. 6800 e ganska mycket bättre även i standard utförande.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Av 45 inlägg så är helften relaterade till ordet " integrerad moderkort ". HUR kul är det att läsa det. Släpp det nu och skriv nåt om kortet eller låt bli. Vill fan inte läsa 20 inlägg där det står samma grej.

Permalänk
Medlem

Måste vara perfekt för folk som inte behöver så mycket 3d prestanda.
Tycker det verkar vara en schysst bräda, kanske blir till nästa upgrade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz
Måste vara perfekt för folk som inte behöver så mycket 3d prestanda.
Tycker det verkar vara en schysst bräda, kanske blir till nästa upgrade.

Ja, om den överklockar nåt så är den kanon. Annars så har Asus och några fler mycket fina brädor men dom överklockar s**t

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulayo
Det jag tycker är lite konstigt är att dom väljer ett X700, det är ju från den förra generationen av grafikkort, snart 2 generationer gammalt. Dom skulle ju ha använt sig av ett kort ur X1000 serien. X700 har ju inte ens stöd för h264 som är ganska viktigt om man ska bygga sig en htpc. För man vill ju inte behöva skaffa en dyr cpu för att kunna spela upp h264 material i hög kvalitet (t.ex. HD-DVD/Blu-Ray filmer).

Ja vi trycker dit ett kort ur X1000 serien, höjer prislappen med en 5 hundring, och sen var hur vi skulle kyla det passivt med en liten kylfläns.

Så mkt ger det inte med att ha ett bra grafikkort för tex. HDDVD uppspelning. Och tänk på att det här är midrange och uppåt, X1300, X1500 korten är ännu sämre så att trycka in ngt av dem hade inte gett mkt om ngt alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Moderkort som har integrerat grafikkort kallas normalt för "integrerade moderkort" både bland internationell press och tillverkare, och SweClockers är inget undantag.

Direktöversättning blir inte rätt bara för att ni inte är ensamma om det. När ni lyckats släppa den fina översättningen "uppkommande" så tycker jag att detta ska vara nästa projekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Direktöversättning blir inte rätt bara för att ni inte är ensamma om det. När ni lyckats släppa den fina översättningen "uppkommande" så tycker jag att detta ska vara nästa projekt.

Vi använder ju svengelska och direktöversättningar varje dag här på forumet. Det är ju en del av vardagen och görs av alla, undantaget kanske är dagspressen.

Jag tycker inte vi har rätt att påpeka varje fel (som görs väldigt ofta nuförtiden) då Sweclockers är gratis.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hur pass kraftig cpu fordras på det där moderkortet ifall man kör hddvd-uppspelning med det integrerade grafikkortet? Och hur mycket minne är rekommenderat?

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

"Although the integrated graphics core carries the ATI Radeon X1250 name, it is actually a derivative of AMD’s previous ATI Radeon X700 graphics core. The ATI Radeon X1250 IGP sports enhanced video processing features. New to the ATI Radeon X700-derived graphics core is the AVIVO video processing engine. With AVIVO, the ATI Radeon X1250 IGP accelerates H.264 and VC-1 video formats in hardware. HD DVD and Blu-ray use H.264 and VC-1 video formats. "

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=6084

Det stödjer hårdvaruaccelerering iaf.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K

Jag tycker inte vi har rätt att påpeka varje fel (som görs väldigt ofta nuförtiden) då Sweclockers är gratis.

Du har rätt i att fel görs väldigt ofta nuförtiden. Det är ju därför jag påpekar det.

Det heter i detta fallet lämpligen "integrerad grafik". På samma sätt som man talar om integrerat nätverkskort, integrerade io-kretsar osv. Att bara säga att ett moderkort är integrerat säger ju ingenting. Vilket moderkort numera innehåller inte integrerade krestar?

Permalänk
Medlem

Någon klagade på att den knappt kunde spela upp HD-material på sin AMD 4400 X2, och det är faktiskt föga troligt - jag klarar full HD på min Pentium 4 Prescott på 2,94ghz.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Synd att man inte kan få ett fettare grafikkort. Hade det varit ett 7800 eller X1xx så hade det varit galant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag tycker inte vi har rätt att påpeka varje fel (som görs väldigt ofta nuförtiden) då Sweclockers är gratis.

Jag tycker vi får skilja på att påpeka fel och att gnälla över fel. Att påpeka fel borde de bara vara tacksamma över för att kunna rätta så fort som möjligt. Att gnälla för varje misstag som smyger sig in blir ju bara absurt däremot. Jag antar dock att det var mer så du menade med ditt inlägg..

En mer tacksam inställning från Sweclockers sida till medlemmar som faktiskt vill hjälpa till att göra sidan bättre och mer korrekt, tycker jag inte hade skadat vid det här laget...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Måste säga att jag reagerade på "Integrerat Moderkort". Känns lite felaktigt att säga så, hur internationellt och korrekt det än är.

Kommer heller inte riktigt underfull med vilken målgrupp Abit försöker nå med detta kort.

HTPC kanske?

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tycker vi får skilja på att påpeka fel och att gnälla över fel. Att påpeka fel borde de bara vara tacksamma över för att kunna rätta så fort som möjligt. Att gnälla för varje misstag som smyger sig in blir ju bara absurt däremot. Jag antar dock att det var mer så du menade med ditt inlägg..

En mer tacksam inställning från Sweclockers sida till medlemmar som faktiskt vill hjälpa till att göra sidan bättre och mer korrekt, tycker jag inte hade skadat vid det här laget...

Aah "gnälla" var ett bättre ord.

Jomen nu är ju frågan om verkligen Sweclockers redaktionen gjorde fel eller inte. Kan man verkligen inte använda ordet "integrerat moderkort"? Om 5 medlemmar här på forumet säger att det är fel vs. att andra hårdvarusidor oxå använder det vilka har rätt? Och kan man kanske inte skicka det i ett PM istället för att göra halva tråden till ett stor diskussion över om det är rätt eller inte.

Vilket jag nu oxå lägger till ett inlägg i ,-)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|