Microsoft skyller dålig försäljning på pirater

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Kan bero på att du tillhör dom som bara klagar utan att veta hälften.

Förstår inte denna förkärlek för att blanda in mig som person i diskussionen. Det ger inget utom dålig stämning.

Citat:

Och du fann givetvis inga andra nyheter. Det var det enda som var nytt och revolutionerande i vista?

Ja. Det var det enda jag tyckte mig finna en verklig användning för, och som inte redan finns att få tag på för XP.

Citat:

Du skrev att där inte fanns NÅGOT tredjeparts antivirus.

Med något så menar du nortons skitprogram (som jag kallar det). Prova Avast antivirus. Har alltid fungerat klockrent utan några som helst bekymmer. Kan ärligt säga att det fungerar betydligt bättre än någon betalvariant. (Gratis för hemanvändare)

Låt se. Vista är släppt, och kommer förmodligen hamna på en mycket stor del av världens PC:ar framöver.

"Alla antivirustillverkare som vill erkänna att deras produkter inte funkar lika bra med Vista som med XP räcker upp en hand."

Klart som fan de säger att produkterna funkar prima, men räkna antalet 'engine' updates under de närmsta månaderna så märker du säkert att det görs en hel del förändringar under huven, men som konsumenten inte får reda på varför.

Citat:

Nu har jag provat vista basic i praktiken på just en sådan maskin och det funkade hur bra som helst. I många fall snabbare än om xp hade legat på den med tanke på den grafiska miljön som vistan har.

(Räcker att jag har sett ett antal personer som kör xp på en gammal p2 med 64mb minne och det blir man gråtfärdig av.) Ovanstående dator går som en raket i jämförelse

64MB minne på en P2 är inte jämförbart med 384MB minne på en Athlon XP, så jag förstår om det går som en raket.

Citat:

Creative har det varit en hel del problem med japp. Återigen inte vistas fel, och sen finns det faktiskt program för att kolla om sin nuvarande hårdvara har fullt stöd eller delvis stöd för vista. Vill man ha vista idag så får man allt se till att kolla sin hårdvara om man vill kunna nyttja allt.

Återigen; 'Vems fel' det är, eller 'varför' det saknas drivrutiner, är ganska ointressant om man beslutar om man ska uppgradera eller inte. 'Att' det saknas drivrutiner är mycket mer intressant, och det är i min mening ett fullgott skäl att välja att inte uppgradera.

Citat:

Japp, men du kan inte säga att dom länderna inte håller på med pirat kopiering. Du kan köpa vilken film, program, spel osv för typ 10:- eller liknande som i thailand. Sen att det är bajskvalitet på det är en annan femma. Det är pirat verksamheten som är väldigt stor i dom länderna och det är klart att ms vill skydda sina intressen trots dom är så stora. MS har gjort både fula saker och bra saker. Trots allt så har dom lyckats.

Jag sade inget om deras allmänna piratkopierande eller inte. Jag uttryckte viss misstro mot att det skulle vara så många som körde Vista där, med tanke på att de säkert kan tänka själva.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murvel
Korrekt. I händelse att man väljer Retail-versionen, men som jag skrev så kommer jag att köpa OEM, vilket saknar dubbla versioner. Därav min frågeställning då jag kommer behöva välja ett.

Förutsatt att man inte kör en fuling och köper tillsammans med en polare, en köper x86 och en köper x64. Sen lånar man bara varandras skiva om man känner för det andra och använder sin egen nyckel. Ska enligt uppgift fungera fint att använda samma produktnyckel oavsett version.

Eller om man köper upgrade (tror jag). Inte lika billigt som oem, jag vet men du får ju snygg låda... ;P

http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_upgrade_clean.a...
Här beskrivs hur man gör en ren installation med en upgrade men precis som artikelförfattaren ställer jag mig frågan om det är helt lagligt och enligt licensavtalet.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem

amd thorougbred 2400+ (klockad 200mhz)
2x256 mb billigt ddr400 minne

fungerade att köra vista med allt lull-lull på, självklart blev det stor skillnad då jag stoppade i 512 mb till men förstår inte över att alla gnäller så mkt, min dator är runt 4 år !

tyvärr så var de extra 512 mb minne bara ett jag lånade, så min vista bussiness (från msdnaa eller vad det heter) ligger på skrivbordet och väntar på en ny dator och fungerade drivrutiner (ati hade inte stöd för opengl när jag provade..)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Word!

Ser bara EN anledning till att köra windows idag: Spel. ALLT annat kan du göra på en linux, bsd, solaris eller OSX dist som är mycket billigare och säkrare.

ALLT annat kanske kan göras, men är man van vid ett visst windowsprogram så stannar man kanske av den anledningen. Dessutom är kanske inte ALLA andra program på andra operativsystem lika bra som deras motsats på Windows?

Visa signatur

Yay!

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge det inte finns vettiga drivrutiner till min hårdvara så lär det knappast bli något byte. Sitter nu med nvidia-grafikkort och m-audio-ljudkort vilket inte kommer att fungera överdrivet bra.

Egentligen skulle jag kunna byta till linux rakt av om jag är beredd att ge upp mina favoritprogram... men det går väl att hitta ersättare till det mesta om man bara ger sig f-n på att lösa problemet.

Tillsvidare så kör jag vidare med w2k sp4

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Word!

Ser bara EN anledning till att köra windows idag: Spel. ALLT annat kan du göra på en linux, bsd, solaris eller OSX dist som är mycket billigare och säkrare.

Med Linux kan du använda datorn för att surfa på nätet, i de flesta fall för kontorsprogram eller som server.

Men ärligt talat måste man erkänna att Linux är ganska värdelöst att köra på en hemdator. Det är klart att det är synd att det ska behöva vara så...Men fakta är fakta.
Även om du inte tänker spela och mest är intresserad av multimedia är Linux kass...Jag menar hur blir det med Blu-ray och HD-DVD? Inte ens DVD funkar utan problem. Och man kan inte se på DVD utan att bryta mot lagen(mjukvaran som decrypterar/avkodar är egentligen inte laglig och ingår inte i stora dist).
Stora seriösa distributioner som SUSE m.fl har i princip noll multimediastöd av juridiska skäl...inte ens 3d drivrutiner kan ingå och installeras smärtfritt i samband med att man installerar distributionen.

Lagarna hindrar faktiskt Linux från att fungera som en bra hemdator...och så länge detta fortsätter och till och med blir värre med nya multimedia format osv finns inet hopp för Linux enligt min mening.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Med Linux kan du använda datorn för att surfa på nätet, i de flesta fall för kontorsprogram eller som server.

Men ärligt talat måste man erkänna att Linux är ganska värdelöst att köra på en hemdator. Det är klart att det är synd att det ska behöva vara så...Men fakta är fakta.
Även om du inte tänker spela och mest är intresserad av multimedia är Linux kass...Jag menar hur blir det med Blu-ray och HD-DVD? Inte ens DVD funkar utan problem. Och man kan inte se på DVD utan att bryta mot lagen(mjukvaran som decrypterar/avkodar är egentligen inte laglig och ingår inte i stora dist).
Stora seriösa distributioner som SUSE m.fl har i princip noll multimediastöd av juridiska skäl...inte ens 3d drivrutiner kan ingå och installeras smärtfritt i samband med att man installerar distributionen.

Lagarna hindrar faktiskt Linux från att fungera som en bra hemdator...och så länge detta fortsätter och till och med blir värre med nya multimedia format osv finns inet hopp för Linux enligt min mening.

Jo, det är synd att Linux inte går att spela på förutom vissa spel då. Annars hade jag nog skippat windows. Men windows har ju iofs inte så bra multimedia/drivrutins-stöd heller från början egentligen. Man måste ju alltid tanka ner ATi/nVidia-drivers, ev senaste DirectX, en massa video/audio-codecs (alt VLC), foobar2000 förstås (WMP är ju värdelöst), etc. Finns ju dock ett antal små windowsprogram som är rätt överlägsna (utorrent, foobar, 7-zip, etc) och som skulle vara trevligt att ha på linux (native då å inte via cedega/wine). Iofs är ju xmms ett rätt bra alternativ till foobar.

De som skulle behövas är nog att OpenGL får ett uppsving för då lär det gå rätt enkelt (verkar det som) att porta det till olika plattformar. Synd bara att utvecklare och MS håller så hårt i DX.

Att man inte kan se DVD/HD-DVD på linux är väl iofs ett lite irriterande men ett mindre problem egentligen, då dekrypteringsprogram och allt sådant finns. Sen kan man ju alltid tanka ner det via bittorrent för det lär ju gå fortare än att rippa/dekryptera och ev koda om filmen. Bättre att ha filmen okrypterad i vilket fall som helst så behöver man inte ha lika mycket processorkraft och en viss hårdvara för att spela upp det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Med Linux kan du använda datorn för att surfa på nätet, i de flesta fall för kontorsprogram eller som server.

Men ärligt talat måste man erkänna att Linux är ganska värdelöst att köra på en hemdator. Det är klart att det är synd att det ska behöva vara så...Men fakta är fakta.
Även om du inte tänker spela och mest är intresserad av multimedia är Linux kass...Jag menar hur blir det med Blu-ray och HD-DVD? Inte ens DVD funkar utan problem. Och man kan inte se på DVD utan att bryta mot lagen(mjukvaran som decrypterar/avkodar är egentligen inte laglig och ingår inte i stora dist).
Stora seriösa distributioner som SUSE m.fl har i princip noll multimediastöd av juridiska skäl...inte ens 3d drivrutiner kan ingå och installeras smärtfritt i samband med att man installerar distributionen.

Lagarna hindrar faktiskt Linux från att fungera som en bra hemdator...och så länge detta fortsätter och till och med blir värre med nya multimedia format osv finns inet hopp för Linux enligt min mening.

Varför skriver människor som du med noll kunskap om Linux ett inlägg som beskriver hur dåligt Linux är? Förstår du inte hur mycket du skämmer ut dig själv, jag lider med dig.

Med Linux kan du göra allt som du kan göra i Windows. Det finns program som motsvarar allt i Windows till Linux och många av programmen till Linux fungerar bättre.

Du säger "i de flesta fall för kontorsprogram eller som server". Till Linux finns OpenOffice som är gratis eller kan du använda StarOffice och dessa är lika bra som Word. Som server är Linux 10 gånger bättre då Linux är stabilare och säkrare än Windows server OS.

Är Linux värdelöst som hemdator?
Du kanske borde sova lite mer om nätterna då Linux är lika bra som hemdator som Windows, dina såkallade "fakta" är ren lögn. I alla mina Linux maskiner kan jag spela upp DVD utan problem, även mp3, divx, xvid m.m fungerar utan problem.

Angående Suse så skrattade jag i 15 min åt vad du skrev då Suse default har mycket bra multimedia stöd, du kan spela upp mp3, DVD m.m utan att installera något extra paket.

Angående 3d stöd, suck suck suck. Alla mina ATI kort har installerats direkt utan att jag installerat något extra paket och ja jag har 3d stöd då jag spelar World of Warcraft på min Linux maskin. Även min server som har nVIDIA kort fick 3d stöd installerat direkt och skulle det nu vara så att du inte får 3d stöd direkt är det mycket enkelt i de flesta stora distar att installera 3d stöd på 2 minuter.
Eftersom du skrev om Suse i ditt inlägg kan jag tillägga att jag just nu sitter framför en Suse maskin på min högskola där 3d drivrutin installerades automatiskt.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är, SKRIV INGET om sådant du har noll koll på!

Edit: Lägger till denna länken: http://youtube.com/watch?v=FVbf9tOGwno

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Vist lider vi med Stevie ?

Direktören för världens rikaste företag gråter sina krokodiltårar över att folk inte vill köpa deras ofärdiga och buggiga produkt och betala för att få utföra betatestningen som Vista nog egentligen är inne i nu....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
...
Angående 3d stöd, suck suck suck. Alla mina ATI kort har installerats direkt utan att jag installerat något extra paket och ja jag har 3d stöd då jag spelar World of Warcraft på min Linux maskin...

ATI's drivrutiner till linux är ingen höjdare, om jag ska vara helt ärlig.

För övrigt så tycker jag som många andra i tråden tidigare nämnt. Jag ser endast en fördel med att köra vista och det är DX10, som det fortfarande inte finns några spel till. Dessutom spelar jag knappt något längre.

Vista verkar uppenbarligen vara rätt så buggigt och inte säkert någonstans.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Varför skriver människor som du med noll kunskap om Linux ett inlägg som beskriver hur dåligt Linux är? Förstår du inte hur mycket du skämmer ut dig själv, jag lider med dig.

Med Linux kan du göra allt som du kan göra i Windows. Det finns program som motsvarar allt i Windows till Linux och många av programmen till Linux fungerar bättre.

Du säger "i de flesta fall för kontorsprogram eller som server". Till Linux finns OpenOffice som är gratis eller kan du använda StarOffice och dessa är lika bra som Word. Som server är Linux 10 gånger bättre då Linux är stabilare och säkrare än Windows server OS.

Är Linux värdelöst som hemdator?
Du kanske borde sova lite mer om nätterna då Linux är lika bra som hemdator som Windows, dina såkallade "fakta" är ren lögn. I alla mina Linux maskiner kan jag spela upp DVD utan problem, även mp3, divx, xvid m.m fungerar utan problem.

Angående Suse så skrattade jag i 15 min åt vad du skrev då Suse default har mycket bra multimedia stöd, du kan spela upp mp3, DVD m.m utan att installera något extra paket.

Angående 3d stöd, suck suck suck. Alla mina ATI kort har installerats direkt utan att jag installerat något extra paket och ja jag har 3d stöd då jag spelar World of Warcraft på min Linux maskin. Även min server som har nVIDIA kort fick 3d stöd installerat direkt och skulle det nu vara så att du inte får 3d stöd direkt är det mycket enkelt i de flesta stora distar att installera 3d stöd på 2 minuter.
Eftersom du skrev om Suse i ditt inlägg kan jag tillägga att jag just nu sitter framför en Suse maskin på min högskola där 3d drivrutin installerades automatiskt.

Vad jag vill säga med mitt inlägg är, SKRIV INGET om sådant du har noll koll på!

När jag installerade Linux kunde man inte spela upp DVD utan att själv ladda hem en särskild fil för att kunna decryptera och spela upp DVD. En fil som inte är laglig att sprida och därför inte följer med. IOFS skall det inte behöva ta många minuter att fixa...men ändå.

Det är klart..att om det har ändrats de senaste 10 månaderna känner jag inte till detta. Innehåller numera Suse allt som behövs för DVD-tittande, dvs fullt fungerande DVD program som inte behöver kompletteras, och helt lagligt är det ju bra...

Sedan är det klart att jag också till slut lyckades få DVD och multimedia att fungera när jag använde linux. Men för typiska hemanvändare är det inte alltid så lätt. Även om Du uppenbarligen tror att om det är enkelt för dig så är det enkelt för alla...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

min syn på de olika operativsystemen:

vista:
- problemet är allt drm skit, jag vet att xp har det oxå men vista tar endå priset.
+ 64 bit versioner och ökat stöd för 64 bit (mera ram till mig), vilket jag ser fram emot, 2gb ram som jag har nu är riktigt illa, skulle vilja ha 4 och möjlighet att ha ännu mera sedan.
+ mina favvoprogram kommer nog funka på vista.

linux:
+ väldigt trevligt att ställa in, så jag får mitt basic grey interface
- inga program jag använder finns till linux (painter, photoshop mm.) och gimp är inget alternativ till photoshop, och kommer inte vara föräns det får en mkt mer avancerad brush engine och mycket annat.
+ 64 bit stöd.
- color management i linux e inte så utvecklat

winxp:
+ alla mina program funkar
+ har koll på diverse program för att ändra utseendet så jag får det som jag vill.
- inte 64bit, vilket betyder mindre ram, bara 2gb till photoshop räcker inte långt.

så det enda jag som grafiker tycker är intressant med vista är 64 bit. så sålänge jag inte uppgraderar mitt ram så kommer jag inte köra vista.
um man kanske blev lite OT nu

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Även om Du uppenbarligen tror att om det är enkelt för dig så är det enkelt för alla...

!!!VARNING: Veckans besserwisser-kommentar :VARNING!!!

Den främsta orsaken till att något är svårt är att man betraktar det som svårt.

!!!VARNING: Veckans besserwisser-kommentar :VARNING!!!

MSV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
När jag installerade Linux kunde man inte spela upp DVD utan att själv ladda hem en särskild fil för att kunna decryptera och spela upp DVD. En fil som inte är laglig att sprida och därför inte följer med. IOFS skall det inte behöva ta många minuter att fixa...men ändå.

Det är klart..att om det har ändrats de senaste 10 månaderna känner jag inte till detta. Innehåller numera Suse allt som behövs för DVD-tittande, dvs fullt fungerande DVD program som inte behöver kompletteras, och helt lagligt är det ju bra...

Sedan är det klart att jag också till slut lyckades få DVD och multimedia att fungera när jag använde linux. Men för typiska hemanvändare är det inte alltid så lätt. Även om Du uppenbarligen tror att om det är enkelt för dig så är det enkelt för alla...

Maskinen jag sitter på just nu är Suse 10.0 så den är inte direkt ny.

Jag kan inte hålla med om att vanliga hemanvändare skulle ha svårare för att få igång multimedia i Linux då du i Windows måste fixa hem codec för mp3, divx, xvid m.m.
Får du inte igång detta direkt i Linux går det fortare att installera detta i de flesta Linux distar än vad det tar att tanka hem de olika codecs till Windows.

Jag skulle nog påstå att Linux är ett bättre OS för hemanvändare (dock inte för spel) än vad Windows är. Gillar man dessutom desktop effekter har det redan funnet till Linux i flera år och effekterna som finns till Linux är bra många fler och mer avancerade än de till Vista som dessutom knappt tar någon kraft av datorn medans Vistas segar ner din dator.

Men smaken är som baken.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nikken
Maskinen jag sitter på just nu är Suse 10.0 så den är inte direkt ny.

Jag kan inte hålla med om att vanliga hemanvändare skulle ha svårare för att få igång multimedia i Linux då du i Windows måste fixa hem codec för mp3, divx, xvid m.m.
Får du inte igång detta direkt i Linux går det fortare att installera detta i de flesta Linux distar än vad det tar att tanka hem de olika codecs till Windows.

Jag skulle nog påstå att Linux är ett bättre OS för hemanvändare (dock inte för spel) än vad Windows är. Gillar man dessutom desktop effekter har det redan funnet till Linux i flera år och effekterna som finns till Linux är bra många fler och mer avancerade än de till Vista som dessutom knappt tar någon kraft av datorn medans Vistas segar ner din dator.

Men smaken är som baken.

Här finns beskrivning.

http://www.thejemreport.com/mambo/content/view/178

"When you're done installing SUSE Linux 10.0, your desktop system is not complete. If you installed the OSS version, you still need support for Java programs, MP3 audio files, and browser plugins for Macromedia Flash, Adobe Acrobat, RealPlayer, and Windows Media Video. If you installed the commercial edition you might have all of those things, but still not have support for playing DVD videos on your computer."

vidare

"Next you'll have to modify the video player so that it will play DVDs. While it originally had this functionality built in, Novell has removed it to make life more difficult for people who want to watch DVDs on their computer"

Det är naturligtvis detta jag menar. Det är inte alltid så enkelt för en fd windowsanvändare att fixa med en gång. Jag kollade upp det här och fick det att funka...men det finns andra jag känner som aldrig skulle klarat det.

Om ett operativsystem ska bli framgångsrikt bland hemanvändare måste det vara lätt att få att fungera. Och det finns många vanliga svenssons som skulle uppleva besrkrivingarna ovan som "jättesvårt". Även om många datorintresserade tycker det är ganska lätt..

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Microsoft skyller på pirater av samma anledning som sweclockersmedlemmar skyller trasiga datorer på nätagget: Finns inget samband men det är bekvämt

En mer trolig anledning till dålig försäljning kan vara att vista erbjuder ingenting . DX10 är det enda försäljningsargumentet som finns och det går inte att använda pga. att det inte finns mjukvara som stödjer det (Nvidias tech-demon räknas inte )

Haha, dagens sanning! Pirater är vad mjukvaruföretag och mediabolag kan skylla på, oftast felaktigt, på ungefär samma sätt som nätaggen felaktigt får skulden för diverse datorproblem.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
Word!

Ser bara EN anledning till att köra windows idag: Spel. ALLT annat kan du göra på en linux, bsd, solaris eller OSX dist som är mycket billigare och säkrare.

Nja, även vi som inte spelar utan använder datorn "seriöst" kan ha problem med att migrera. Ofta används programmeringsspråk som är låsta till en plattform. Visseligen finns kylix, men det utvecklas inte längre, men jag har haft svårt att hitta någon ersättare till Delphi på linuxplattformen. Givetvis är jag inte dummare än att jag vet att det finns högvis med bra och dåliga språk för linux, men skillnader gör det ändå svårt att migrera.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nja, även vi som inte spelar utan använder datorn "seriöst" kan ha problem med att migrera. Ofta används programmeringsspråk som är låsta till en plattform. Visseligen finns kylix, men det utvecklas inte längre, men jag har haft svårt att hitta någon ersättare till Delphi på linuxplattformen. Givetvis är jag inte dummare än att jag vet att det finns högvis med bra och dåliga språk för linux, men skillnader gör det ändå svårt att migrera.

Borde finnas någon lag som säger att alla spel ska vara gjorda i OpenGL. Tacka vet ja ID Software

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Vad skiljer egentligen Vista från XP?

Genomsyrat av DRM
Avsaknad av tredjeparts virusskydd
Kräver mer hårdvara
Drar slut batterierna fortare i laptopen
Jobbig autenticering (UAC)
Dyrare licens
Sämre drivrutiner

Aeroglass.. Nej förresten, det går att få XP att se likadant ut...
http://www.windowsxlive.net/?page_id=15

Och så DirectX10, som används av.... NOLL spel.

Ja, Steve, jag undrar verkligen varför folk inte rusar efter att uppgradera.

Vad skilljer egentligen Windows 98 från XP? (när det var nytt)

Kräver mer hårdvara
Drar slut batterierna fortare i laptopen
Dyrare licens
Sämre drivrutiner
Problem med kompabilitet

Självklart fungerar allting inte likabra med ett helt nytt OS jämfört med ett som körts in under väldigt många år.

Det är inget måste att uppgradera. Jag väntar i alla fall.

Jag gillar VISTA för dess Gränsnitt. Det tror jag många andra "vanliga" användare (dit jag räknar mig) gör med.

kommer mogna med tiden

EDIT:

FASEN nu när jag läser mer om LINUX blir jag nyfiken, det verkar ha utvecklats mycket! Finns alltså möjlighet att få det "snyggt" också. Anledningen till att jag inte använder LInux är att jag uppfattar det som tråkigt och outvecklat. som ett BETA på något sätt. Sen är stödet för program dåligt. MEN det kanske är dags att bepröva sina gamla förutfattade meningar och prova på LINUX.

Någon som har tips? En bra version och distrubition och allting? Skulle jag verkligen uppskatta. Kanske har en blivande Linuxanvändare här, jag kan inte bedömma Windows gentemot Linux förren jag provat båda.

Ärligt talat blir jag lite förvånad över vad alla anställda på MICROSOFT för om dagarna... VISTA verkar egentligen inte ha så mycket nytt att komma med utöver XP. Men hur fungerar Linux med minnesanvändnin och liknande? är det effektivare och mer optimerat rent prestandamässigt?

I sådana fall får jag köra DUAL OS. ett XP, utan ngt annat än spel och dartillhörande program och ett Linux, jag använder i andra fall. Det borde väl fungera bra ?

TACK på förhand. Linux here I come

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
När jag installerade Linux kunde man inte spela upp DVD utan att själv ladda hem en särskild fil för att kunna decryptera och spela upp DVD. En fil som inte är laglig att sprida och därför inte följer med. IOFS skall det inte behöva ta många minuter att fixa...men ändå.

Så vad är problemet? Linux? Som du själv uppenbarligen vet så är problemet idiotiska och föråldrade patentregler som förutsätter att konsumenten först ska betala ett överpris för DVD skivan, för att sedan flera gånger om betala in extra provision för mjukvara och hårdvara. Jag har ingen aning om vilka distron du prövat, men flera har trots patentreglerna inkluderad stöd för CSS dekryptering. Om du har invändningar grundat på den här frågan, ja då borde kritisera orsaken till problemet och inte offret!

Citat:

Det är klart..att om det har ändrats de senaste 10 månaderna känner jag inte till detta. Innehåller numera Suse allt som behövs för DVD-tittande, dvs fullt fungerande DVD program som inte behöver kompletteras, och helt lagligt är det ju bra...

Jag kan inte svara för Suse (inte min favorit), men Linux distron med fullt stöd för DVD, har funnits i ett flertal år nu. Å andra sidan förstår jag inte problematiken ifall du blir tvungen att installera en fil, vilket även de mer restriktiva distrona ger utmärkt information om och inte sällan som binär fil, eftersom MS användaren måste installare programvara för detta. Många MS användare tycks glömma hur lite t ex XP innehåller och hur de sedan sökt kommersiell eller fri programvara; ibland är programmen bra och ibland värdelös.

Edit: Ser att du skrivit ett inlägg till. Okey, Suse inkluderar inte det som räknas upp. Mycket märkligt, men de inkluderas inte i MS operativ system heller! Om du själv installerat XP och Vista så vet du ärligen hur mycket program som du behöver för att systemet ska stödja multimedia.

Novell och DVD CSS stöd: kanske detta kommer som en nyhet, men MS och Novell har ingått ett samarbete som upprört många Linux användare. Ett av kraven ifrån MS har gällt användningen av diverse ifrågasatta patent. Med andra ord: om du inte är nöjd ber jag dig kontakta MS och be dem ändra villkoren. Jag har fyra linux system här hemma med fullt stöd för DVD utan att någon extra fil behövde installeras. Det enda du gör med dessa kommentarer är att slå på den oskyldige, så än en gång:
- problemen med bl.a. DVD har egentligen ingenting med Linux att göra och om du därför inte är nöjd starta eller stöd lobbyverksamheten för att få ordning på trasslet av löjliga patentregler.

Citat:

Sedan är det klart att jag också till slut lyckades få DVD och multimedia att fungera när jag använde linux. Men för typiska hemanvändare är det inte alltid så lätt. Även om Du uppenbarligen tror att om det är enkelt för dig så är det enkelt för alla...

Enkelt? Det är ett mycket subjektivt ord. Mer korrekt skulle kanske vara "vana", för det handlar mycket om vad man är van vid. Personligen vet jag inte hur många timmar jag ägnat åt t ex XP för att få fungerande stöd för allehanda video kodning; avi-filer för vissa kameror kan vara en pina men som tur finns program som ffdshow; eller alla hacking och tweakning av registret för att få vissa funktioner att fungera. Enkelt? Kanske för vissa, men inte för alla.

Det enda som jag överhuvudtaget saknar i Linux vad gäller multimedia är programmet EAC, som faktiskt fungerar i wine, men det skulle vara trevligt om någon satsade på en lika bra motsvarighet direkt programmerad för Linux (å andra sidan saknar jag flera multimediafunktioner i XP som jag har i Linux). Och varför behövs EAC? Pga. all "skit" i form av DRM som fördärvar musikkvalitén, för det är ju idiotiskt att först betala för varan, gå hem och rippa skivan i EAC och sedan bränna om den, kanske på mer kvalitativa skivor, för att kunna få bästa ljud.

Det får räcka nu. Ro.ARM behandla inte oss andra som dagligen jobbar med både med MS och Linux (... och BSD, OpenSolaris) produkter som om vi vore mindre vetande. Om du tycker om Vista så är det bra för dig, men mina och andras invändningar kan ha djupare förankring än ytliga intryck eller hörsägen.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade microsoft haft någon värdig utmanare. Så hade dom inom loppet av 10år förlorat, minst 20% av marknaden. Med den tankeställningen. O_o

Permalänk
Medlem

Om linux och multimedia.

Jag är inte ute efter att lägga skulden på den ena eller andra parten. Jag försöker bara beskriva det hela från mitt personliga användarperspektiv...
Och samtidigt ge en möjlig förklaring till varför linux inte har lyckats intressera fler hemanvändare/svenssons.

http://techpubs.sgi.com/library/tpl/cgi-bin/getdoc.cgi?coll=l...

"There are some Damned Things like enabling Java and Flash in Mozilla, playing MP3 files, playing Quicktime/AVI/RealMedia/Windows Media streams, and playing encrypted DVDs that the Fedora distro folks won't tell you how to do, either because they're afraid of being sued under the DMCA or for various other esthetic and political reasons."

Samma problem med Fedora/Redhat.

http://www.ubuntux.org/ubuntu

"Patents, closed protocols, and proprietary software with restrictive licenses causes those technologies to not work "out of the box". Including them would cause multiple problems, some being legal issues and royalty payments. This applies not only to Ubuntu but to other alternative/free operating systems as well. The installation procedure of such software is similar in difficulty to Microsoft's Windows, but may still render helpless an average user who is unfamiliar with their new Ubuntu system."

Ubuntu förklarar på min poäng på ett utmärkt sätt...

Det här beror inte på ett avtal mellan Novell och MS. Och det är knappast rättvist att påstå att det är MS fel. Det här gäller alla alternativa operativsystem. Men det är sannolikt bara de stora företagen(Suse/Redhat/Ubuntu m.fl) som ger ut distributioner som är superrestriktiva när det gäller multimedia stödet. Dom kan inte ta onödiga risker och vill vara säkra på att inte kunna bli stämda av någon och vill bli uppfattade som 100% lagliga av alla överallt. Mindre distributioner kan emellertid ha en lite mer avspänd attityd och friare tolkning av de här reglerna..och har därför ibland bättre MM-stöd. Men ofta väljer just nybörjaren som kommer från windows en av de stora välkända distributionerna...

Som sagt jag påstår inte alls att det här är linux fel. Jag hoppas själv att det ska gå bättre för linux. Men det är sant...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tuffING
Min anledning varför jag inte kör vista är för att jag har ingen speciell nytta av det. Varför skulle jag behöva vista när xp funkar?

Windows 98 funkar också bra varför kör du inte med det? =O

Jag kör windows vista ultimate installarade det för ett par dagar sen, Jag säger såhär, Konfigurera vista med Vlite (precis som nlite) och ta bort saker som suger all kraft ur datorn, jag fick ner vista från 7 gb till 2.3 gb när det är färdiginstallerat =P Kunde inte köra vista på min _laptop_ "1.4 ghz 512 mb ram" men när jag mixtrat med vlite så vågar jag nog säga att vista fungerar lika bra som xp (Prestandamässigt), Windows vista fungerar iaf lika bra på laptopen som xp gjorde

Permalänk
Medlem

Fick en vistalicens. Provade. Installerade åter xp efter 2 dagar. Skit-vista. För det första är det ju ett jävla mas att få all programvara att fungera, för det andra så har man typ 20fps färre i spelen. Nä vista blir det när jag uppgraderat lite. 1024 RAM och athlon64 3400+ räckte tydligen inte.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Avstängd

Ms måste ju ha ngt att skylla på.
Okunniga människor är lätt att få o tro att allt är piraternas fel.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Det här beror inte på ett avtal mellan Novell och MS. Och det är knappast rättvist att påstå att det är MS fel.

Jag ska inte fortsätta en debatt om detta, utan vill bara göra ett förtydligande. Avtalet mellan Novell och MS har just nu ingen övergripande inverkan, men kan tyvärr komma att få det, kanske inte just i den här frågan utan i större och viktigare avseenden. Novell som vinstdrivande företag gör uppenbarligen ett taktiskt drag i och med samarbetet med MS, men tyvärr ingår i avtalet att Novell erkänner att vissa delar av Linux systemen gör intrång på MS "intellectual property"; ett luddigt begrepp som aldrig prövats rättsligt och trots att MS har resurserna tycks de vara ovilliga att riskera ett rättsligt prövande, kanske pga. att ett nederlag allvarligt skulle skada deras position. Som jag skrev tidigare så borde den här frågan styras bättre av USA:s regelverk för patent och upphovsrätt, vilket just nu inte fungerar tillfredsställande.

Multimedia problemen har inget direkt samband med MS och det var inte det min kommentar avsåg. Förändringarna som gjort av Novell har dock allt att göra med detta. Däremot kan MS utnyttja problematiken med multimedia stöd och med Vista ökar deras möjlighet att stänga ut konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

1, De flesta här som ska lista anledningar till varför just ni inte gått över till Vista har inte ens betalat för ert XP och betalade säkerligen aldrig för 2000. Många av er har betalat men majoriteten har det inte. Det blir då komiskt att ni gnäller över vad som skulle få er att gå över. Ni kommer ändå inte köpa Vista.

2, Varför är det MS fel att nVidia inte har skakat fram drivrutiner? Det gäller många hårdvarutillverkare.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
1, De flesta här som ska lista anledningar till varför just ni inte gått över till Vista har inte ens betalat för ert XP och betalade säkerligen aldrig för 2000. Många av er har betalat men majoriteten har det inte. Det blir då komiskt att ni gnäller över vad som skulle få er att gå över. Ni kommer ändå inte köpa Vista.

2, Varför är det MS fel att nVidia inte har skakat fram drivrutiner? Det gäller många hårdvarutillverkare.

NOW THATS WOOOOOOOOOOOOOOOOOORD!

Tummen upp..

Permalänk
Medlem

Om Ballmer får bukt med piraterna, och om allt som strular kommer att fungera, så kan ni nog räkna med att de kommer att köpa det. Crysis ...

Det där med piraterna och särskilt bland de som bygger själva är dock mer osäkert, kanske ska Ballmer ändra licensen för "Vista Ready" loggan på ny hårdvara(som ju MS tjänar pengar på) till "Reay to run cracked Vista" och höja licenskostnaden

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Sök på Linux och Steve Ballmer och ni kan stöta på de mest vansinniga utfall som den mannen haft.

Första träffen:
theregister.co.uk: Ballmer: Linux is a cancer

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)