Permalänk
Medlem

Fel på grafikkort?

Hejsan!

Köpte ett powercolor x1650pro 256mb GDDR3 (demovara) för ett tag sen på komplett. Nu när jag installerar den har det uppstått problem.

Jag har kört igenom 3DMark06 utan problem, och i windows ser allt normalt ut. Temperaturen på allt är helt normalt (Everest och Speed Fan). När jag sätter igång Half life 2, ställer in på high, och kör video stress test flyter allt med 89fps avg, dock så fort jag sätter igång och lira så tar det ca 15-30 sek sen PANG så uppstår skitmånga artefacts och utsmetade texturer och sen hänger sig kortet eller nåt (No signal input). Precis som om kortet helt och hållet havererade. Startar man om datorn igen är allt normalt, skitkonstigt. Har testat med/utan AA om det skulle göra nåt, och i CS:S och DOD:S, men samma resultat. Kan det bero på för lite ström till kortet? Det blir överhettad? är det trasigt? Borde ju inte bero på spelet, eller?

Hursomhelst så här är datorn:
Intel P4 3.0 GHz
Asus P4800D-X Mobo
X1650Pro 256mb GDDR3
250W, 14A/12v Nätdel
160Gb Maxtor IDE
1 CD/DVD läsare

Kan tillägga att den här datorn har drivit ett 9800pro 128mb (dock annat mobo) felfritt, och frågade för ett tag sen om nätagget skulle räcka till för kortet, fick som svars ja. Inget är klockat heller.

Edit: 14A på 12v, inte 25A hehe

Permalänk
Medlem

LOL, med 250w

hade bytt det illa kvickt. helt klart för lite. hade själv 9800pro inan jag köpte nuvarande. aldrig haft mindre än 350 w. ditt nuvarande ger nog mer effekt= behöver mer energi= än större ansträngning på ditt lilla lillaa aggregat. Kan inte med 100% säga att detta är felet, men hur som kan du inte köra på det i fortsättningen. kolla in ditt korts hemsida för minimum aggregat. säkert inte 250w.....

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Jodu, det var jättelol...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... - gamla tråden ang om mitt lilla agg skulle räcka.

Stensäkert på att det e agget? Det klarar ju 3dmark06 genom...

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen i bakgrunden med jämna mellanrum tills no signal uppstår, då borde du veta ungefär hur varm gpun är när den lägger av. Nätagget är på tok för klent, du behöver lite mer kräm. 350 watt och uppåt brukar ge tillräckligt på mätbar amp.

Permalänk
Medlem

vem vet säkert, hade det inte varit problem hade ju allt varit frid o fröjd

men problemet du upplever är ju ganska typikt för otillräcklig strömförsörjning.

men...men... jag är inte någon dataingenjör.... men jag hade inte tvekat om det vore jag!

kan du inte prova med ett störe agg. det kostar ju inget!

Visa signatur

Fraktal R3, Corsair HX 750, Asus P8Z68-PRO, i5 2500k @ 4.8GHz (24/7), H80, 6950 2GB CF @ 890/1536, Corsair SSD 120 GB, WDC 1,5 TB, Samsung 1TB, VENGEANCE 16GB, BenQ 24" LED. Logitech Z-5500, Xonar DS

Permalänk
Medlem

Hur läser jag av tempen på GPU:n? På min andra dator står det i Control center, här står det varken i CC, Speedfan eller Everest.

Får väl testa med ett annat agg också, låna lite.