Lagringslösning för hemmaserver

Permalänk
Medlem

Lagringslösning för hemmaserver

Hej!

Kort version: Om jag bygger en RAID5a med tre-fyra hårddiskar på en Athlon XP 2500+ med 1024 MB RAM och kör en lagom Linuxserver, kommer jag att få dåliga prestanda då?

Lite längre version:
Har en gammal workstation stående som jag tänker utnyttja som mail/web-server och OpenVPN-tunnel under Linux. Målet är att ha en sådan säkerhet att jag med gott samvete kan köra IMAP-server där jag lagrar alla mina viktiga mail.

Min tanke är att köra en RAID 5-lösning.
Servern är en Athlon XP 2500+ med 1024 MB RAM.

Om jag tänker använda den som en mail-server för max ett tjugotal konton, en VPN-tunnel som kör TOR ut för typ en samtidig användare samt två virtuella servrar som servar webbsidor, har jag tillräcklig prestanda för att trycka i ett fulkort i stil med Sunsway/ST Lab PCI SATA RAID 4P, SiL3114 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122969) utan att förlora alltför mycket i prestanda vid diskskrivning?

Hur mycket krämar den ut av processorn om jag puttar in tre-fyra hårddiskar i RAID 5 och kör en Linuxserver? Och har jag ens tänkt ut den optimala lösningen? Kanske bortser från något här ;P

Slutligen: Finns det något billigt RAID-kontrollerkort (under 1000 spänn) som kan fixa RAID5 med IDE-diskar?

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Prestandan räcker fint för ett sk. fulkort. Dessa finns dock Betydligt billigare på ebay (chippen är ju de samma).

Kör fem diskar med det sämre av systemen i min signatur. För visso lite piggare än ditt, men ligger inte på mer än sådär 20 % cpuload.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här