Permalänk

problem med X1950XTX kort

Hejsan

Jo det är så att jag inhandlade ett sapphire X1950XTX häromdagen,
enligt alla recensioner jag läst om det så ka det ju inte ha några problem att köra någon utav dagens spel, dock så kan jag inte maxa alla spel som jag borde kunna med ati's flaggskepp, det verkar som att kortet har mer att ge än vad det faktiskt ger, och min processor borde orka driva den utan problem. har självklart nyaste drivrutinerna också, har installerat om men får ändå inte bukt på det, så här ser min rigg ut:

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: AMD Athlon64 2.4ghz 4000+ S939 (oklockad)
Processorkylare: AMD org kylare
Moderkort: DFI LanParty UT RDX200 CF-DR RD480/SB450
Minne: 2x 1024-3200C2 Corsair Xpert Series 3-3-3-8
Grafikkort: Sapphire ATI Radeon X1950XTX
Hårddisk: Western Digital Caviar SE16 320GB 7200rpm sata2
Nätaggregat: Hiper Type R 580W
Övrig kylning: 1x140mm insug och 2x80mm+1x120 utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS1608P3S 16x DVD
Temperaturer: 43C processor med full belastning, kring 25C i lådan

har testat ett flertal spel, Fear, oblivion, etc och när man har i max settings så laggar de ändock litegrann,

ibland så händer det också mitt i ett spel att det hänger sig totalt, sedan får inte skärmen någon signal och blir svart, sedan kommer det tillbaks igen efter en stund och så funkar det igen.

temp ligger på cirka 60 idle och 75 load, detta kort ska ju klara 85 så de borde inte va någon fara

all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Lagg är relativt..

Sitter på datorn i sign, med X1950XTX:et oklockat, och tycker att det klarar av det mesta utan problem, men visst - drar jag på ALLT på max på Oblivion, då går det rejält segt.

Prova att köra "Test performance" i F.E.A.R med allt på max, och se vad du får i valfri upplösning, så gör jag likadant sen, så kan vi jämföra (vi har ju väldigt lika system, även om jag har mindre minne och lite högre klockad processor)

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

okej jo visst kör med allt i max men följande står på off:

soft shadows
pixel doubling
DX8 shaders

och upplösningen i 1280x960

då får jag följande:

FPS

Minimum: 27
Average: 54
Maximum: 161

FPS Distribution

0% below 25 FPS
45% 25-40 FPS
65% over 40 FPS

vilket ioförsej är bra resultat men jag ser artefakter i grafiken och
det laggar efter ganska mycket ibland

kom ihåg att jag har krämat upp ati overdrive till 700/1100mhz också =P

Update:

testade även med det mesta i medium och 1024 i upplösning, fick högre FPS count Men, det sackar efter exakt lika mycket ;P
jag har stängt av alla bakgrundsprogram och så men ändock sackar de lika mycket som innan, bara de att grafiken inte var lika snygg då.

Permalänk
Medlem

Med den klocken borde du definitivt inte komma ner till 27 FPS när Soft Shadows är av. En intressant sak du kan göra är att byta namn på "FEAR.exe" till "Vadsomhelst.exe", detta ger alla ATI-kort en liten boost av någon oförklarlig anledning.

Jag får något bättre FPS, men ändå relativt lika:

Minimum: 28
Average: 68
Maximum: 181

Detta med GFX:et oklockat för min del.

Hur menar du "sackar efter"? Det är alltså inte så att det bara flyter dåligt, som det gör när man har dålig FPS?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

okej jo jag tänkte väll att de var lite lågt..

ja kort sagt det laggar =P ganska bra också.. först flyter de sen laggar de ganska ordentligt, knappt så att man kan spela ens.

men de roliga är att även om jag drar ner mycket på allting så får jag samma effekt, det laggar lika mycket på samma ställen som innan.

ingen skillnad alls av någon anledning..

i 3dMark2005

med allting satt på lägsta, och 1024 i upplösning fick jag knappt en 9400 poäng, vet inte om de är bra eller dåligt men skulle tro att jag borde kunnat få lite bättre iallafall

och väldigt ofta så kraschar ati catalyst för mig, vet ej varför.

måste restarta det stup i ett, spelar ingen roll om jag drar ner klocken eller inte, och jag har catalyst 7.2

Update:

jag provade vad du sade och ändrade namnet på exe filen, vilket resulterade i följande:

Minimum FPS: 22
Average FPS: 50
Maximum FPS: 142

väldigt konstigt..

ändrade tillbaks till fear.exe och fick

Minimum FPS: 26
Average FPS: 54
Maximum FPS: 148

jag har iochförsig version 1.0 av fear har ej uppdaterat det, men kan det verkligen vara enbart därför jag får så extremt dålig fps..?

hade samma settings som förra gången och kortet klockat

Permalänk
Medlem

Att det knappt är spelbart med de FPS:en tyder ju ändå på att det är något annat som krånglar, eftersom det borde gå att spela utan direkta problem så. Rent instinktivt skulle jag säga att du har för lite RAM-minne, men med 2 Gb så är det ju knappast det heller.

Prova att byta drivrutiner till de senaste från Omegadrivers, de funkar bra för mig iaf

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

ja ram minnena är det ju definitivt inte iallafall, med fear igång använder jag endast 1,25gb ram. och så är det ju pc3200 värstingarna med led displayerna, så de är inga budget minnen.

men jag funderar på om det är processorn som är seg, det är ju en singel core också.

nåja det finns väll inte så mycke å göra åt saken just nu har inte pengar att köpa ny prolle för

Permalänk
Medlem

Även min är en singlecore, dock lite högre klockad... FEAR tillsammans med mer eller mindre alla spel idag är bara enkeltrådigt, så även om du haft dualcore hade du inte kunnat nyttja mer än en kärna..

Att prova att klocka upp processorn är väl mitt tips isf, men det känns långsökt att en 4000+ inte skulle räcka ett tag till..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

nja ioförsej.. har ingen erfarenhet av överklockning å har inte så stor lust att ge mig i kast med det..

men de måste ju ha nått å göra med att ati catalyst kraschar stup i ett.. det händer flera ggr om dagen.. å då har jag ändå senaste versionen

att moderkortet har xpress200 RD480/SB450 styrkretsar som är gamla kan de påverka mycket tror du?

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att byta drivrutinerna mot Omegadrivers, det gav mig rejält stabilare grafikssystem.

RD480 känner jag tyvärr inte till något om, men det borde inte göra så mycket.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G