Mjuk RAID 5 men ändå inte...?

Permalänk
Medlem

Mjuk RAID 5 men ändå inte...?

Investerade i ett par sådana här på eBay: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2300001019...

Fick dem i dag, och föruto att den externa extra porten på framsidan saknas (det kan jag leva utan), så finns det ingenstans vare sig i manual eller på boxen där det står att den stöder RAID 5.

Har kommit fram till att jag fått det här kortet: http://www.syba.com/product/43/02/05/index.html

Kan jag setta upp en mjuk femma utanför OS:et (från typ BIOS) på det här kortet, eller ska jag kräva pengarna tillbaka?
Kan inte testa själv förrän jag fixat hårddiskar om någon vecka. Chipsettet är åtminstone Sil3114, så...

EDIT: Oops, fel forum. Rapporterat.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Har du ens testat ett kort datorn för har dom nu bios som du kan confa dom i villket dombör så ska du ju i så fall kunna ställa in raid5 där.

oavset så är det et Sil3114 och dewt har igen form av hårdvaru acceleration för raid överhuvud taget så det blir mjukvaru raid oavset. Det du ska kräva är att kortets bios kan sätta upp en raid5 och göra den bootbar och datt drivisarna under windows ser till att mjukvaru raid5 arayn fugnerar.

Sedan tycker jag det låter dyrt dom ksotar ju intem er än 3-400Kr i sverige som mäst ju.

Kör man linux så sätter man ju upp mjukvaru riad själv hur lätt som helst. Sällan man bootar av en raid5 andå.

Själv har jag ett PCI-X baserat sil3124 kort som jag kör mjukvaru raid5 på under linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Har du ens testat ett kort datorn för har dom nu bios som du kan confa dom i villket dombör så ska du ju i så fall kunna ställa in raid5 där.

oavset så är det et Sil3114 och dewt har igen form av hårdvaru acceleration för raid överhuvud taget så det blir mjukvaru raid oavset. Det du ska kräva är att kortets bios kan sätta upp en raid5 och göra den bootbar och datt drivisarna under windows ser till att mjukvaru raid5 arayn fugnerar.

Sedan tycker jag det låter dyrt dom ksotar ju intem er än 3-400Kr i sverige som mäst ju.

Kör man linux så sätter man ju upp mjukvaru riad själv hur lätt som helst. Sällan man bootar av en raid5 andå.

Själv har jag ett PCI-X baserat sil3124 kort som jag kör mjukvaru raid5 på under linux.

Nej, ska hem till mitt ex och hämta datorn i övermorgon - wish me luck
Tänkte höra om det var någon som hade direkt koll på den där biten.
Jag ska köra någon sorts *nix på den i vilket fall som helst - tänkte egentligen boota från raid5an, men har förstått att det kanske inte är världens bästa idé.

Anledningen till att jag tog just det där kortet var att jag förväntade mig att de hade nån sorts BIOS som man kunde konfa upp en raid-femma i, motsvarande kort i Sverige kostar minst 450 spänn - i alla fall vad jag hittat.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt Silicon Images egna produktsida stödjer inte kontrollerkortet RAID5. Det har ju varit rätt populärt bland tillverkare att implementera det på moderkort på grund av det relativt låga priset, därav saknade av RAID5.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

I linux spelar det igen störe roll om kortet är inte är ricktigt HW raid kort för då får du ända å confa upp de som vilken software raid aray som helst raid kort eller ej. Fins inte många HW raid 5 kort som ahr native stöd i linux vad jag vet via kernel utan är i så fall med driovers från tillvärkaren.

Ganska korkat tycker jag å boota från raid5 arayn om det pajar så blir det satans mycket mer bel å fixa än att ha en sepparat systemdisk. har haft en del strul pga en trasig sata kabel (tog satans tid å hitta felet då det uppstog i bland bara) så jagh ar fått laga min raid5 aray från att vara helt omonterbar.

Pajar desutom systemdisken så är det bara å stoppa i en ny å installera om och sätta upp raid 5 arayn liak dant igen så synkas den upp automatiskt.

Tycker personligen itne det borde vara nåt problem å göra en software raid basrerad lösning med bios som klarar raid5 med sil3114 chipset men vad vet jag. Gör ju skiten bootbar endast sedan måste man ju ändå ha drivrutiner som fixar biffen och låter CPU:n sköta alla beräknigar.

Mne jag själv skiter i vad korten jag köper stödjer för raid då ajg kör mjukvaru riad när jag kör raid över huvud taget.

Skaffar ett kort som presterar bra och har hög komptabilitet osv bara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
I linux spelar det igen störe roll om kortet är inte är ricktigt HW raid kort för då får du ända å confa upp de som vilken software raid aray som helst raid kort eller ej. Fins inte många HW raid 5 kort som ahr native stöd i linux vad jag vet via kernel utan är i så fall med driovers från tillvärkaren.

Ganska korkat tycker jag å boota från raid5 arayn om det pajar så blir det satans mycket mer bel å fixa än att ha en sepparat systemdisk. har haft en del strul pga en trasig sata kabel (tog satans tid å hitta felet då det uppstog i bland bara) så jagh ar fått laga min raid5 aray från att vara helt omonterbar.

Pajar desutom systemdisken så är det bara å stoppa i en ny å installera om och sätta upp raid 5 arayn liak dant igen så synkas den upp automatiskt.

Tycker personligen itne det borde vara nåt problem å göra en software raid basrerad lösning med bios som klarar raid5 med sil3114 chipset men vad vet jag. Gör ju skiten bootbar endast sedan måste man ju ändå ha drivrutiner som fixar biffen och låter CPU:n sköta alla beräknigar.

Mne jag själv skiter i vad korten jag köper stödjer för raid då ajg kör mjukvaru riad när jag kör raid över huvud taget.

Skaffar ett kort som presterar bra och har hög komptabilitet osv bara.

Är du helt jävla dum i huvudet eller? Du kan ju för fan inte skriva ett jävla inlägg utan massa stavfel.

Permalänk
Avstängd

Allvarligt, skärp dig. Han kan antagligen 100x mer än de flesta på det här forumet och bör snarare uppmuntras att skriva mer än mindre.

Permalänk
Medlem

target_88:

Alla som varit med här ett tag VET att pa1983 bidragit och hjälpt folk här i flera år.

Ditt ovanstående inlägg visar att du har en bra bit kvar...

Permalänk
Hedersmedlem

*Target_88 avstängd*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||