Möjligt att använda .st-domän från bahnhof för redirect till IP?

Permalänk
Medlem

Möjligt att använda .st-domän från bahnhof för redirect till IP?

Bytte ISP till Bahnhof för några dagar sedan. Då får man en valfri .st-domän utan extra kostnad. Märkte dock att man konfigurerar den via bahnhof. Jag hade tänkt använda den till att peka på mitt ip, likt jag gör med min mine.nu-adress från dyndns.org. Är detta möjligt?
Problemet jag stöter på är att anropen går via en av bahnhofs servrar när jag pingar adressen (som jag satt till min mine.nu-adress då bahnhofs sida inte tillät mig att skriva in ett ip som adress).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hmm prövat att maila bahnhof?

Permalänk
Medlem

phantom: Japp. De sa bara att det inte gick med den "tjänsten". Otydligt värre. Var är Sourcer när man behöver honom?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ah, du har redan fått svar från kundtjänst. Jag är på semester tills på måndag, undersökare vidare då.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Ah, du har redan fått svar från kundtjänst. Jag är på semester tills på måndag, undersökare vidare då.

Tack sorcer. Dig kan man lita på. Just nu har man ju lite lite sur smak av bytet till bahnhof tyvärr. Har uppenbara problem med hastigheten och en icke-fungerande domän.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad för problem med hastigheten? Vilket stadsnät?

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Re: Möjligt att använda .st-domän från bahnhof för redirect till IP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Bytte ISP till Bahnhof för några dagar sedan. Då får man en valfri .st-domän utan extra kostnad. Märkte dock att man konfigurerar den via bahnhof. Jag hade tänkt använda den till att peka på mitt ip, likt jag gör med min mine.nu-adress från dyndns.org. Är detta möjligt?
Problemet jag stöter på är att anropen går via en av bahnhofs servrar när jag pingar adressen (som jag satt till min mine.nu-adress då bahnhofs sida inte tillät mig att skriva in ett ip som adress).

Gick inte lägga in ip för mig heller,så gjorde en no-ip.com som st n pekar mot.

Tråkigt om du har problem med farten,jag har själv haft bahnhof i något år och det har funkat mer än mkt bra:):),men då har jag oxå en stadsnät lev som sköter sig mer än bra oxå och inte håller på och krånglar till saker:):).Har kanske haft 4-5 "driftstörningar" under detta år varav en lite längre och dom andra max någon/ra tim.. Under det större driftstörningen så gick farten ner till under 1Mbit efter kl 15.oo typ i ett antal dagar.. men skicka in ett gäng tp test så var saken biff sen:):)Doch har jag stöt på någon för okunnig i supporten (gäller iofs dom flestas support) men då har jag bara avslutat lite snabbt och ringt upp igen tills man träffar rätt lirare:)Och i hälftan av "mina" störningar har berott på problem i stadsnätet,Tyvärr är det ju så att sakerna inte håller för hur mkt som helst:)Lycka till

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Vad för problem med hastigheten? Vilket stadsnät?

Sitter i OpenNet i Svenska Bostäders lägenheter i roslagstull. Har tjänsten 30/30. I tp-test får jag värdena nedan.

IP-Performance

TCP
Up: 906.58 kbit/s
Down: 18.35 Mbit/s

UDP
Up: 11.01 Mbit/s
Down: 30.95 Mbit/s (Ej pålitligt. Fick "Max Packetsize allowed is 1500")

Riksnet

TCP
Up: 5.26 Mbit/s
Down: 28.61 Mbit/s

UDP
Up: 11.75 Mbit/s
Down: 43.53 Mbit/s

Acreo testbed.se

TCP
Up: 6.16 Mbit/s
Down: 28.14 Mbit/s

UDP
UP: 11.17 Mbit/s
Down: 42.68 Mbit/s

Port 80

TCP
Up: 498.18 kbit/s
Down: 6.42 Mbit/s

UDP
Up: 11.59 Mbit/s
Down: 41.79 Mbit/s

Bredbandsbolaget

TCP
Up: 577.40 kbit/s
Down: 10.86 Mbit/s

UDP
Up: 11.55 Mbit/s
Down: 37.02 Mbit/s

tptest.kista.opennet.se (omstyrd via hosts för att kunna köra standardtestet)

TCP
Up: 607.33 kbit/s
Down: 11.62 Mbit/s

UDP
Up: 11.37 Mbit/s
Down: 29.32 Mbit/s (Ej pålitligt. Fick "Test failed (Max Packets Per Second allowed is 3000")

Jag vet att TP-Test inte alltid är helt pålitligt för att testa snabbare linor men detta är ju extremt. Det jag blir lite orolig för är att UDP också ger låga värden. Fårstår inte hur det kan vara problem att leverera 30/30 i ett nybyggt nät där kapaciteten, vad jag hört, är väldigt bra. Har testat med flera samtidiga anslutningar för både Upload och Download. Då lyckas jag nå duglig fart ibland på download. Kommer inte upp i 30Mbit dock. På upload går det då aldrig att pressa upp den över strax under 10 Mbit/s, oavsett antalet samtidiga anslutningar. Har också testat att överföra filer från en person hos Riksnet via ftp med väldigt varierande hastigheter.

Henrik29: Det fungerar inte för mig. Då går all trafik fortfarande till en av Bahnhofs servrar. Har valt att den inte ska öppna sidan som en frame. Gjorde du något speciellt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hade samma problem. Men löste det genom att maila direkt till nic.st och bad supporten om att dom skapade ett konto åt mig. Fick ett mail att bekräfta detta till den mailen Bahnhof-kontot var registrerat på. Sen var det bara att byta nameservrar och tuta och köra.

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS