Permalänk
Medlem

Folk får avgöra själva om de vill använda Linux eller inte. Eftersom de flesta vänder sig till leverantörer som Dell så är det bra att möjligheten finns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
jag vill gärna ha linux, har hört mycket gott om det. Men det är bara det att det saknas program och spel till det.

Att det saknas program är struntsnack. Det kanske inte är samma program som du använder på MSWindows, men med en normal inlärningströskel så klarar vem som helst att skola om sig. Möjligtvis kan tanterna på ekonomiavdelningen ha svårt att lära sig att man bara behöver "enkelklicka" på OpenOffice-ikonen för att öppna den extremt MSOffice-lika officeapplikationen.

Ok det finns specialprogram till MSWindows som en del av den yrkesverksamma befolkningen måste använda i sitt arbete, men dessa applikationer kan normala användare ofta vara utan. Att Linux sedan har Linux-specifika program, ja det är en annan sak......

När det gäller spel så håller jag med till viss del. Fast att det inte går att spela alls på Linux är helt fel. Själv lirar jag World of Warcraft på min SuSEmaskin hemma utan problem.

www.linux-gamers.net
www.winehq.com

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Smart drag. Även om windowsmarknaden är mycket större så är den också uppdelad på många olika märken. Linux-fantasterna är jungfrulig marknad och Dell kommer kunna ta en rejäl bit av den. Om datorn blir populär bland Linuxfolket så kommer fel rättas och drivisar skrivas snabbare för den än på andra datorer och det gör den ännu mer Linux-vänlig utan Dells inblandning.

Tror det viktiga är Linux-vänlig hårdvara, inte vilken distro som levereras på burken (fast förresten, det blev väl en tom burk?).

Visa signatur

Nexus NX-4090 | Abit A8N Ultra | AMD 64 3500+ Venice | 512 Mb Kingston PC2700,
| Sapphire X800 XL Ultimate | Seagate Barracuda 120 Gb ATA | Lian Li PC60

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag tror faktiskt att jag kan pretendera på att veta hur linux fungerar för användare i ditt exemplifierade urval fungerar:

"Jag menar Kajsa 11 som endast surfar på lunar, mamma eva 45, som betalar räkningar och surfar lite allmänt samt Peter 15 som endast är intresseras av att kolla på bilder och läsa om mopeder."

Jag har nämligen under ett års tid nu testat att installerad Linux till ett flertal personer med ytterst begränsad kunskap om datorer och somliga totalt utan talang till att lära också. Deras åldrar spänner mellan 7 - 50 år. En i gruppen är min svärmor, som dessutom bor utomlands med än sämre möjligheter att haka på (livsfarligt drag ifrån min sida att använda svärmor som testare).

Systemen har varierat, men vanligen har det handlat om någon tweakade versioner av Fedora, typ BLAG. För några har de även fått Myah installerad för full 3D acceleration i ett antal hyfsade 3D spel. Pardus, turkisk distro med väl polerat och stiligt gränssnitt och med flera andra goda och nya idéer, har också visat sig fungera väl för dessa personer. Alla har därför fullt fungerande browser plugins, DVD och annan media-kodnings kompatibilitet. Dessutom har flera fått dual-boot system med upp till tre operativ-system och en av användarna hade en giltig XP CD dessutom så han får välja mellan XP och två linux distron. Ytterligare en med en övergiven XP CD fick det installerat i Qemu och kör det för vissa funktioner som en virtuell maskin.

Mitt experiment har pågått under ett år och är i mina ögon en oväntad succé. Min svärmor lyckades glömma, trots tidigare försök att instruera henne, att en dator skall stängas med kommando utfört i operativ systemet. Hon valde däremot att hård-avstänga systemet med intryckt power-knapp i hela 4 månader; det gick liksom fortare. Jag rev mitt hår och tänkte: "fyra månaders daglig misshandel, t o m Fedora måste ha kört ihop!" Faktiskt inte, system rullar vidare som om inget märkligt skett.

Jag skulle kunna fortsätt, men detta får räcka som en liten rapport för den här gången. N00bs kan lära sig fort med lite hjälp.

Du avsatte tid som tidigare nämnts i svar.

Vi (jobbet) gjorde samma test i vår julkampanj, vi sålde en billig Windows XP baserad maskin och en billigare Linux maskin.
Totalt sålde vi 5st Linux maskiner, alla utom en lämnades tillbaka till oss för byte till Windows XP. Det var Stina 50, Per 56, Olle 30 samt Jakop 26 (givetvis inte dom riktiga namnen...) som köpte de maskiner som kom tillbaka. Han som köpte den som inte kom tillbaka var Max 18 som antagligen la in sin egen Windows eller Linux-dist.

"Vanliga Svensson" suger på datorer, fakta, dom kan inte byta hur som utan att någon kunnig lär dom och avsätter, oftast, väldigt mycket tid.

Windows kommer leva kvar länge än, därmed inte sagt att *nix inte tar mer och mer från Windows, det gör dom men det tar tid. Bättre sent än aldrig!

Permalänk
Medlem

De tog mig 1,5år att gå från WinXP Home till Ubuntu Desktop, dom behoven jag har, Firefox, Epost, OpenOffice, VLC, MSN finns alla i någon form för dom flesta plattformerna.
De svåra låg inte i programvarorna, utan ställa in tex så widescreen funkar i Gnome...vilket tyvärr krävde svordomar och terminal-knackande i Xorg.conf. De överjävligaste var en så "enkel" sak som webcam. Uj uj uj...de tog 2 dagar med felsök, tutorials, etc för att få igång grejorna.

Sånt orkar inte folk fixa med, allt ska funka... att Dell tar steget och släpper en förinstallerad version av linux är lysande. Som ovan påpekat så kommer utvecklingen av drivisar att öka och göra dataanvändandet lite smidigare.

Men jag vill påstå att Linux är inte moget riktigt ännu för dom stora massorna, även om de teoretiskt/tekniskt möjligt att flytta många företag till linux-distar.
Med Windows finns mycket kunskap att hantera OS:et...har man de hemma så har man säkert stöt på problem, och även funnit lösning på problemet. När de skiter sig i Linux så krävs de experthjälp...något som man inte hittar runt hörnet på 8/10 företag.

Visa signatur

Mac addicted, my workhorse: MBP 15", 2,4Ghz Intel Core 2 Duo, 4Gb Ram, 200Gb HD, 8600M GT, and lots a external drives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diablo
Du avsatte tid som tidigare nämnts i svar.

Vi (jobbet) gjorde samma test i vår julkampanj, vi sålde en billig Windows XP baserad maskin och en billigare Linux maskin.
Totalt sålde vi 5st Linux maskiner, alla utom en lämnades tillbaka till oss för byte till Windows XP. Det var Stina 50, Per 56, Olle 30 samt Jakop 26 (givetvis inte dom riktiga namnen...) som köpte de maskiner som kom tillbaka. Han som köpte den som inte kom tillbaka var Max 18 som antagligen la in sin egen Windows eller Linux-dist.

"Vanliga Svensson" suger på datorer, fakta, dom kan inte byta hur som utan att någon kunnig lär dom och avsätter, oftast, väldigt mycket tid.

Windows kommer leva kvar länge än, därmed inte sagt att *nix inte tar mer och mer från Windows, det gör dom men det tar tid. Bättre sent än aldrig!

Jag har väl haft tur, för experimentet har inte krävt någon direkt tid. Fördelen för mig är att jag gjort det som privatperson och inte i egenskap av representant för företaget. Jag kan tänka mig att en kund är något kinkigare och när ett problem dyker upp så är han mer benägen att klaga hos leverantören. Mitt förtroendekapital är i utgångläget liksom något större.

Att "'vanliga Svensson' suger på datorer" är tyvärr sant. Alla ansträngningar att öka datoranvändandet bland befolkningen har visserligen inneburit fler datoranvändare, men sorligt nog har de flesta ingen aning om vad de gör. Yngre som vanligen är uppfödda med datorer är inte alltid bättre de, kanske pga den användarkultur som skapats av Windows miljön. Att överklocka har också blivit relativt enkelt, vilket å andra sidan göra att en hel massa ungar fixar och donar i BIOS, men när det kommer till hur systemet verkligen fungerar tycks de konstigt nog vara lika nollade. En märklig situation av underkompetens blandad med viss "expertkunskap".

Visst kommer Windows att leva kvar många år framöver och jag är inte naiv att tro att mitt experiment ändrar något. Egentligen har jag ingen önskan att se att MS försvinner, tvärtom tvingas de blir bättre nu när konkurrensen kan komma att hårdna. Med det ofattbart stora antalet PC stationer så kommer *nixarna att klara sig bra och bli bättre, eftersom dess anhängare trots allt är mer hängivna uppgiften än kontrahenten. Marknaden är tillräckligt stor, och är i behov av, fler stora aktörer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag har väl haft tur, för experimentet har inte krävt någon direkt tid. Fördelen för mig är att jag gjort det som privatperson och inte i egenskap av representant för företaget. Jag kan tänka mig att en kund är något kinkigare och när ett problem dyker upp så är han mer benägen att klaga hos leverantören. Mitt förtroendekapital är i utgångläget liksom något större.

Att "'vanliga Svensson' suger på datorer" är tyvärr sant. Alla ansträngningar att öka datoranvändandet bland befolkningen har visserligen inneburit fler datoranvändare, men sorligt nog har de flesta ingen aning om vad de gör. Yngre som vanligen är uppfödda med datorer är inte alltid bättre de, kanske pga den användarkultur som skapats av Windows miljön. Att överklocka har också blivit relativt enkelt, vilket å andra sidan göra att en hel massa ungar fixar och donar i BIOS, men när det kommer till hur systemet verkligen fungerar tycks de konstigt nog vara lika nollade. En märklig situation av underkompetens blandad med viss "expertkunskap".

Visst kommer Windows att leva kvar många år framöver och jag är inte naiv att tro att mitt experiment ändrar något. Egentligen har jag ingen önskan att se att MS försvinner, tvärtom tvingas de blir bättre nu när konkurrensen kan komma att hårdna. Med det ofattbart stora antalet PC stationer så kommer *nixarna att klara sig bra och bli bättre, eftersom dess anhängare trots allt är mer hängivna uppgiften än kontrahenten. Marknaden är tillräckligt stor, och är i behov av, fler stora aktörer.

Jag håller med dig, jag var stressad och otydlig angående syftet med dom maskiner vi sålde. Det vi i grund och botten ville få reda på var om marknaden var redo för datorer föinstallerade med *nix. Tyvär var 90% av kunderna inte ens intresserade av *nix maskinerna. Dom 10% som var intresserade ville bara ha en billig burk att surfa på men backade ganska snart när dom fick testa en demomaskin. Den stora massan vill ha enkla "nästa, nästa, nästa slutför" guider.
Supporten på maskiner med *nix förinstallerad skulle totalt övermanna företaget jag jobbar på. En kund köpte nyligen en ny laptop hos oss, en timme efter att han lämnat butiken ringer han och frågar hur han sätter på den. Efter att ha förklarat att han måste sätta i batteri och laddare innan han kan starta den slutar samtalet. Under nästa samtal undrar samma kund hur man sätter i en skiva i släden och hur man stänger släden, kund ville också ha hjälp att slutföra "guiden skapa återställningsskivor" (en nästa, nästa, stoppa i tom skiva, nästa, vänta, slutför" guide... (ja, vi har fått många fler samtal angåenda andra "mjukvaruproblem" från samma kund.) herre gud om han köpt en maskin med *nix på.

Permalänk

Har de sagt något om att det endast är för den amerikanska marknaden eller om det kommer till europa också?

Permalänk
Medlem

Menar du att det är enklare att lösa problem på *nix än på en windows maskin eller att det är enklare att använda ett *nix system?

Permalänk
Medlem

Inget av dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tur att du inte påstår att du är en profet för då hade folk skrattat åt dig. Du inser väl att spelen är inte det enda får folk att hålla sig borta från Linux, med tanke på att nästan alla spel går att spela utan någon märkvärd prestandaförlust i Linux idag så borde redan alla vara på väg dit?

Det krävs enormt mycket tid för en person som är datorvan att gå från Windows till Linux och det tar mycket längre tid för någon som inte är datorvan att göra samma konvertering. Folk har inte tid, lust eller känner något behov av det.

Nämn gärna någon faktor som gör att folk som använder Windows skulle springa iväg och använda Linux istället. De anledningar man kan upp med bryr sig inte medelsvennson om ändå. Dessutom är Linux "fult" i jämförelse med Aero och det spelar större roll än hur vida säkerheten är.

Suck... T.o.m. jag som är helt grön på Linux vet att du har fel åtminstone när det gäller Aero...

Och vad är det för spel som funkar utan problem på Linux? Typ några av ID Softwares kanske. Annars får du gärna hjälpa mig komma igång med Oblivion och Red Orchestra, så kan jag steka min XP-partition helt. Har visserligen inte lagt ner supermycket tid på det ännu, men det verkar inte helt trivialt i alla fall...

Däremot var det väldigt enkelt att trycka in både Compiz och Beryl (provade båda för att se skillnaden) och få till ett gränssnitt som klår Aero på fingrarna. Det lyckades t.o.m. jag med efter bara nån timme. Och jag är som sagt grön.

För er andra: Originalinlägget kanske bara var ett flame-bait, men det bör i vilket fall inte stå oemotsagt, för då kanske nån tror på det.

/Alles

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
...

Läs mina andra inlägg så fattar du vad jag är ute efter. Aero finns som standard i Vista, mostavarande i Linux är oftast inte lika "fint". Vad fint är, är en egen diskussion för sig och behöver inte tas här och att du kan uppnå ett bättre resultat i Linux handlar det inte om.

Jag syftar inte på spel skriva för OpenGL och porterade av tillverkaren till Linux utan med trejeparsprogram köra DirectX-mjukvara i linux. Har inte utnyttjat linux alls för spel men de flesta spel ska fungera med en lite prestanda förlust.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Alla som verkar tycka att Linux är det enda rätta: skärp er. En del av filosofin bakom fri mjukvara är "Freedom of choice", dvs man får välja vad man vill, även Windows. Jag råkar föredra Slackware, andra föredrar Ubuntu och ytterligare andra föredrar Windows, eller varför inte Mac OS X.

Vad jag däremot blir rätt sur på är alla (främst Windows-, men även Linuxanvändare) som snackar skit om saker utan att vara insatta/ha testat seriöst. Åtskilliga av de som klagar på Linux har aldrig testat någon distro det senaste året (jag kan garantera att de utvecklats något enormt), alternativt har de testat någon distro som inte passade dem. Andra klagar på t ex Vista utan att ha någon större erfarenhet av det heller (jag kan själv mycket väl ingå i den gruppen).

För att ta exemplet Aero: Det har fungerande transparens som fungerar perfekt redan från installation, liksom andra funktioner. Det är dock på intet sätt revolutionerande, liknande har funnits tillgängligt för andra system i år. De som börjar snacka om Beryl: visst, jag håller med om att det är snyggare (och äldre), men baserat på egna erfarenheter kan det vara ett helvete att få igång, samt att om man som mig använder ATI-kort (9800 pro) går det inte att få igång alls (officiella drivrutinen), eller åtminstone inte med bra prestanda (drivrutinen från X).

För att sammanfatta: håll er till det ni vet något om, släng inte ur er något som ni hört kattens f d ägares morsas ex-makes son säga något om, utan det ni faktiskt vet något om.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ ATI... ja du inte har dom gjort det lättare för oss *nix användare. I en maskin har jag ett X800GTO som emllanåt gör mig grå i ansiktet av ilska. Något märkligt är det med det kortet, kanske pga. att chipset är detsamma som för 850 korten och ändå inte riktigt.

Ett gott råd till den som vill börja med *nix är nog att välja en dator med Nvidia grafikkort, ja ifall denne är intresserad av lite effekter.

I övrigt håller jag mig helst undan häftiga effekter, det hjälper liksom inte mig att få arbetet gjort. Ett polerat och bra gränsnitt som gör arbetet roligare och lättare, samt är smidigt att modifiera efter egna önskemål, ja det är allt jag kräver.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att de valde att börja sälja datorer med linux var inte för att pressa ms eller nåt annat tjafs. De har gjort stora marknadsundersökningar och det som de kom fram till var att väldigt många kunder angett att de saknar möjligheten att välja Linux istället för win vid köp av dator. Så om den undersökningen är det minsta pålitlig borde inte denna satsningen resultera i en flopp. Hoppas verkligen att det blir lyckat och att fler tar efter, skulle ju knappast missgynna OS marknaden direkt om MS järngrepp kunnde lättas lite.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det här blev en windows vs linux tråd. Ni kan fylla hela servern med sådant meningslöst gnabb om ni vill, men ni kommer ju uppenbarligen ingen vart. Det som gör det här till en god nyhet är ju valfriheten. Vill man ha windows så köper man det. Eller så kör man på linux. Fritt val, frid, fröjd & fred på jorden.

Permalänk
Medlem

menade inte att köra en vs grej. win är inte dåligt dock skadas ju inte marknaden av att ms stenhårda ställning luckras upp lite. eller det handlar väl snarare om att stödet för linux ökas, inte nödvändigtvis att fälla ms

Permalänk
Medlem

KimTjik: Hur du än vrider och vänder på det så ÄR Windows lättare för novisar. setup.exe > Next > Next > Next > Finish ÄR lättare än "apt-get install ...", "rpm -i", "emerge", "make install" eller vad du nu hade tänkt.

Min mor & far har en surf-dator som jag kör Ubuntu på, fungerar jätte bra eftersom den loggar in och sånt helt automatiskt. Därefter ligger det en 128x128 ikon på skrivbordet som heter "Internet" som startar Firefox, en ikon lite längre ner med rött kryss som säger "Stäng av".

Men de skulle aldrig kunna installera ett program, lägga upp en skrivare etc.

Permalänk
Hedersmedlem

maDa: för dem som behärskar och trivs med det lite snabbare sättet att installera binära paket från kommandoprompten så kommer det alltid att finnas, och för den som vill kompilera själv ifrån source fungerar ju det också. Eftersom antalet Linux användare ökat och nu innefattar mer gemensnittligt kunniga så är de dock färre som arbetar med kommandoprompten.

Inte för att argumentera för vad som är lättare eller inte, än om jag själv ser det som en vanesak, så har det i flera år funnits lättanvända GUI alternativ Linux: Fedora, Debian, PCLinux och Ubuntu använder bl.a. Synaptic; Pardus Pisi; ArkLinux (okey, Ark är inte för novisen) bl.a. jacman; det gemensamma är att denna applikation är långt mer förfinad än "Add and remove programs" i Windows. Så länge du har en Internetanslutning så kan du inom olika kategorier som multimedia, office osv. välja vilket program du önskar installera, uppgradera eller avinstallera. Synaptic och Pisi sköter automatiskt programmets beroende av andra paket. Tack vare detta går det oerhört fort att sätta upp ett system som inkluderar ens favoritprogram: öppna pakethanterarens GUI, markera de program du önskar, lämna systemet att ladda ner och installera och konfigurera programmen.

Lägga upp skrivare kan vara nog krångligt i Windows särskilt om det är en nätverksskrivare och du dessutom försöker göra det genom XP-home till ett domänstyrt nätverk. Det går, men gör ingen särskilt glad. Dessutom är vissa tillverkare av skrivare irriterande i sitt sätt att ge ut drivrutiner. HP gör mig helt galen, för först måste du installera ett helt paket av skräp för att efteråt försöka avinstallera delar som du helst slipper och stänga ner tjänster som lusar ner Windows. Enkelt att klicka nästa, men inte enkelt att få det bra.

Vad som saknas i Linux gällande mina egna favoritprogram är en riktig motsvarighet till EAC. Visserligen går det att med lite trixande köra Windows-programmet genom Wine, men det skulle ändå vara kul om någon utvecklade ett liknande Linux-optimerat program. Tyvärr har jag själv inte det kunnande som skulle krävas, annars hade jag gett mig i kast med det. Å andra sidan finns inte alla program jag trivs med för Windows heller, dessutom är EAC:s verkligt unika potential sällan utnyttjad av den genomsnittlige Windows-användare.

Eftersom du hänvisar till kommandon så blir jag inte riktigt klok på om du hållit dig borta från Linux en längre tid eller att du ändå inte gillar Synaptic och dess likar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...

Jo, jag känner till Synaptic och de andra. Verkligen enkelt. Men alla de, och andra likande system lider av en stor sak. Man är fast i det systemet. Man kan bara installera mjukvara från den disten, och i version som de släpptes.

Installerar jag MPlayer så vill jag ha senaste versionen, inte något för 2 år sen.

Till HP behöver program installerade (iaf. inte deras Laser) det räcker med drivrutin och medföljande .inf fil.

I Windows kan du gå till tillverkarens sida, ladda ner en installationsfil (av senaste version) och installera (MSI-paket är att föredra)
Dessa har sällan dependencys eftersom de förutsätter hur en vanlig Windows-installation ser ut, och vad somf finns med.

Permalänk
Medlem

fördelen är att drivisar finns, vilket är det stora starka problemet annars

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Att vara "fast i systemet" eller "distron" är i och för sig relativt beroende på hur kunnig man är. Å andra sidan förstår jag inte riktigt invändningen: är man inte fast i Windows också? Windows är inte heller alltid kompatibelt med tidigare eller senare versioner. Tro nu inte att jag är anti-MS, för jag arbetar dagligen och är till viss del beroende av Windows... visst det finns alternativ men firman där jag jobbar gjorde för typ 10 år sedan en övergång från Unix till MS; inget jag kan göra något åt.

Varför kan man inte installera och uppgradera till nyare versioner av önskad programvara? De distron jag använder uppgraderar i varje fall sina kataloger om inte varje vecka så några gånger per månad.

Isolera själva drivrutinen och .inf filer! Jag är elak, jag vet, men jag väntade lite grand på det, för frågan var huruvida ett system är enkelt att använda eller inte. Visst är vi inne på lite överkurs nu? Knappast något som dina föräldrar - enligt din beskrivning - hade klarat av? Av vana lär vi oss dock att hantera olika system.

För mitt arbete i Windows behöver jag faktiskt ytterliga bibliotek för att vissa program ska fungera och dessa måste installeras separat.

Det ser ut som om du och jag tagit över den här tråden, men någon gång lär den ju till slut dö ut. Ha de!