Stora feta metaltråden!

Permalänk

Nästan all black-metal är melodisk, det är bara det att det är mycket distortion och annat som får en att tänka på annat. Jag har då aldrig hört någon särdeles rytm-baserad black.

Permalänk
Medlem

Symfonisk då om du ska hänga upp dig på ordval

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Symfonisk då om du ska hänga upp dig på ordval

Symphinic black metal skulle bli min kontring

Fan va jag diggar Judas Priest - Night Crawler, tbh så är hela Painkiller plattan Grym! (thx loaded)

Vet inte om jag håller med om att senaste In Flames plattan är så lättsmält, finns en del låtar som är rätt hårda, "Take this life", "Scream" osv. för att nämna några, visst finns det lättsmälta, inte minst "Come Clarity" (låten) men även "Crawl through knives".

Då tycker jag nog att t.ex Soundtrack to Your Escape är mer "lättsmällt", den är hård men jag gillar den som fan och har tyckt om den längst sen jag började lyssna på In Flames.
Det var dessutom inte så väldans länge sedan jag började lyssna på lite tyngre musik..

Med det menar jag inte att den är bättre än dom övriga, nä, om man lyssnar på alla låtar får den ett lägre genomsnitt än dom flesta andra In Flames plattor, men jag tycker den har sina guldkorn och vette tusan om den är så mycket mer "mainstream" och/eller lättsmält än deras tidigare grejer.

Dissa gärna mina åsikter totalt :=)

Gonatt

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Dimmu Borgir är solklar Black metal, enligt så gott som alla (måste lägga till en disclaimer, någon håller förstås inte med ).

ingen av den gamla skolan (inkl. undertecknad) dvs.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk

Ja, vill man vara petnoga så är väl symfonisk black metal en bra beskrivning på Dumme Birger. Men jag blir så trött på alla dessa sub-genrer. Värsta var väl när någon omnämnde Deftones som sport-metal. Bah!

Här lyssnas det för tillfället mycket på Marduk, Emperor och Ihsahns soloutflykt. Givetvis har jag också spelat sönder Nightwish´s nysläppta samplers

Permalänk
Medlem

http://www.last.fm/user/konvex min profil.
Som det framgår lyssnar jag mest på black, viking och en del dötts och trash.

För att bidra till någon disskution så, någon som hört Behemoths nyaste, The Apostasy?
Lyssnat igenom den en gång hittils bara men verkar helt klart lovande.

Permalänk
Medlem

Nån som har tipps på låtar med lite kvinnliga inhopp, som i In Flames - Dead End och Dark Tranquillity - The Mundane and the Magic.
Btw, vet inte om de postats ännu i tråden men DT spelar på trägårn 5:e sept.
http://www1.ticnet.se/PriceTable?l=SE&EVNT=GOT11954RTG09051&C...

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Nån som har tipps på låtar med lite kvinnliga inhopp, som i In Flames - Dead End och Dark Tranquillity - The Mundane and the Magic.
Btw, vet inte om de postats ännu i tråden men DT spelar på trägårn 5:e sept.
http://www1.ticnet.se/PriceTable?l=SE&EVNT=GOT11954RTG09051&C...

Nice!!

Och i Stockholm 6:e September \o/

Sen Dimmu i November, najs musikhöst!

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Nice!!

Och i Stockholm 6:e September \o/

Sen Dimmu i November, najs musikhöst!

Dimmu i GBG eller? Ser framemot både dom, och med Amon Amarth som förband kan det inte bli bättre ju. ^^

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Höken
Kul att fler än jag diggar "The Adversary", ett riktigt kanonsläpp!

Ja! Den är verkligen jättebra, men svinigt underskattad. Ihsahn är lustig, han tycks vara som ett geni som gränsar till galenskap. Då han lyckas tygla sig blir det mästerverk, annars blir det kaos av hans idéer och pannkaka.

"The pain is still mine" på senaste är ett exempel på förstklassig episk briljans, wow.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustafss0n
Här lyssnas det för tillfället mycket på Marduk, Emperor och Ihsahns soloutflykt.

Coolt, då e vi 3 som tycker att Ihsahn is the shit!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Vet inte om jag håller med om att senaste In Flames plattan är så lättsmält, finns en del låtar som är rätt hårda, "Take this life", "Scream" osv. för att nämna några, visst finns det lättsmälta, inte minst "Come Clarity" (låten) men även "Crawl through knives".

Dissa gärna mina åsikter totalt :=)

Ja, ok. In Flames är gay & mest bara vill leka Korn.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Pellias, babbla mindre och kom med nåt intrressant/konkret/läsvärt istället..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
Pellias, babbla mindre och kom med nåt intrressant/konkret/läsvärt istället..

Hehe, jaså jag skriver bara crap. Men jag känner att Ihsahns soloprojekt är underskattad som tusan (The Adversary alltså), och måste slå ett slag för dess briljans, särskilt som han släppt mindre lyckade alster under åren så som med projektet Peccatum (och sista Emperor var ju också alltför mycket kaos-symfoni).

So people out there, check out Ihsahn's "The Adversary" for some top notch symphonic black metal!

Fan, nu babblade jag igen.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Hehe, jaså jag skriver bara crap. Men jag känner att Ihsahns soloprojekt är underskattad som tusan (The Adversary alltså), och måste slå ett slag för dess briljans, särskilt som han släppt mindre lyckade alster under åren så som med projektet Peccatum (och sista Emperor var ju också alltför mycket kaos-symfoni).

So people out there, check out Ihsahn's "The Adversary" for some top notch symphonic black metal!

Fan, nu babblade jag igen.

Förlåt, men det var inte så jag menade, du skriver inte massa crap, förutom det du skrev om In Flames som jag inte riktigt förstod.

Du får skriva hur mycket du vill om vad du gillar för musik osv. det bryr jag mig inte om

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Nån som har tipps på låtar med lite kvinnliga inhopp, som i In Flames - Dead End och Dark Tranquillity - The Mundane and the Magic.
Btw, vet inte om de postats ännu i tråden men DT spelar på trägårn 5:e sept.
http://www1.ticnet.se/PriceTable?l=SE&EVNT=GOT11954RTG09051&C...

Oj, DT är verkligen ett måste.

F.ö. spelar Nightwish i november också. Inget som jag lyssnar på direkt men någon kanske finner det intressant.

Citat:

NIGHTWISH + support

Fredag 30 november – Lisebergshallen

Finska Nightwish är ett symphonic power metal-band, som har rönt stora framgångar med sin opera metal, präglad av Tarja Turunens operaskolade röst. I och med albumet Once (2004) bröt de igenom för en bredare publik i framför allt Norden, men även i övriga Europa. Nightwish har nu fått en ny sångerska, vid namn Anette Olzon (från Helsingborg). Biljetterna släpps måndag 4 juni.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

har nån hört nya pain?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Bäst just nu är helt klart Vomitory - Terrorize Brutalize Sodomize. Brutalt rens helt enkelt

Äntligen någon med lite smak!

Mycket drakdödarrock/dumma birger här...

Såg att någon nämde dying fetus också, trevligt.

Mikael Åkerfeldt är f.ö ett geni utan dess like. Få har en strupe som honom enligt mig.

Permalänk

Och vill bara påminna alla om att sveriges bästa trashakt Dimension Zero släpper nytt i år. Har fortfarande inte sett något datum men faan vad man längtar. Den verkar vara inspelad och färdig så snart dimper den nog ner i en skivbutik nära dig. 2-takt ftw!

Lyssna på lite samples på deras hemsida www.dimensionzero.se

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Sentenced - funeral album är en skiva som går väldigt ofta hos mig. Tröttnar aldrig.
Annars så
Primal Fear - Seven Seals
Edguy - Rocket Ride
Dream Evil - United
Machinae Supremacy - Re-deemer

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Och så klart släpper även Soilwork ny skiva i år. Antar att alla redan har hört dom.

www.soilwork.net

Inget datum där heller men det borde inte dröja allt för länge.

Metallica
Dimension Zero
Bad Religion
Soilwork
Dark Tranquillity (redan ute som ni vet)

= riktigt bra skivår i år!

ps. Till alla som älskar och hatar In Flames verkar de vara på gång med ny skiva. Inte mycket information än men nån gång nästa vår vore rimligt.

http://www.inflames.com/main.html

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Hedersmedlem

Ahhh! Har precis upptäckt Edge of Sanitys totala mästerverk Crimson samt Crimson II ordentligt. Hade inte lyssnat igenom något av albumen på ett par år, men nu när jag gjorde det på rätt sätt, läsandes texten, så kan jag bara säga... Damn, sjukt bra!

Alla som gillar death metal, eller relaterade genrer, eller vafan, alla som gillar musik, lyssna snarast!
Här har vi en snubbe som försökt beskriva det hela:
http://www.metal-observer.com/articles.php?lid=1&sid=1&id=288...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hörde Steel Attack (www.steelattack.com) live i lördags. Deras Diabolic Symphony är ett mästerverk!

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli - har ni hört Hardcore Superstars senaste singel Hardcore Superstar senaste singel Bastards?

gå in på deras hemsida http://www.hardcoresuperstar.com/index2.htm och höj som fan så spelas låten

Skriv gärna vad ni tycker sen.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

I like!

Jag undrar hur dom gör för att inte börja spela låten förrän man höjer som fan... Ett Java-script som kan känna av volymkontrollen på högtalarna?

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Nej bäst just nu är Behemoth - The Apostasy era mesar.

Permalänk
Medlem

Behemoth är väl inte bäst, men rätt roliga live, dom med...

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
I like!

Jag undrar hur dom gör för att inte börja spela låten förrän man höjer som fan... Ett Java-script som kan känna av volymkontrollen på högtalarna?

Nice, den är fan så äckligt bra så jag ryser. Dock har dom ju enormt höga krav på sig att överträffa senaste suceéplattan.

Har också sånt problem ibland med ljudet alltså, men det är när ljudet bara hörs i 2 av mina 4 högtalare, då måste jag höja som fan för att höra

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Säger bara, Bal-Sagoth!

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalbast
Säger bara, Bal-Sagoth!

Sjukt bra band ja, synd bara att dom verkar suga dase live...

Permalänk
Medlem

Alltså var det nån mer än jag som såg Dimmu Borgir på Sweden Rock?
Tyckte det var så in i helvete bra fakriskt. Bra närvaro och jävla bra scenshow med ljus osv. Riktigt häftigt! Ångrar att jag gick 5-10 min tidigare till Heaven & Hell även om dom också var riktigt bra, men då hade jag så jävla ont i benen

Torsdagen var bäst om man ser till flest antal grymma band, Dark Tranquality, Amon Amarth, Dimmu Borgir och Heaven & Hell men tätt följt av Fredagen som hade Kreator, Skid Row och Hardcore Superstar som var den bästa jävla spelningen på hela festivalen, stod nästan längst fram och det var ett sånt jävla röj så man kunde knappt stå upp

Nån mer som såg dom?

Bästa banden var ändå:

#1: Hardcore Superstar
#2: Dimmu Borgir
#3: Kreator/Annihilator (delad)

Had I great time anyway, synd att man inte hade hökens mobilnr så vi kunde ha en liten swec träff bara. Nästa år kanske

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Afrokam
Sjukt bra band ja, synd bara att dom verkar suga dase live...

Har en video från Bloodstock 2002 som jag tycker är helt okej.
Men jag lyssnar ju så mycket hellre på skivorna!
Kul att finna likasinnade här.

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl