Vad alla bör veta om drm

Permalänk
Melding Plague

Vad alla bör veta om drm

Det senaste året har digital rights management, eller drm som det kort kallas, tillslut fått ett riktigt fäste på mediemarknaden. Apple har med sin populära mediaspelare Ipod banat vägen och närmast cementerat en dominans som inte ens giganter såsom Microsoft ser ut att kunna rubba. Men vad är egentligen drm, och vad är det egentliga syftet?

Läs nyheten: Vad alla bör veta om drm

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

awh tack! har inte kännt mig allt för uppdaterad på drm, ty igen.

Permalänk
Medlem

Har hört talas om drm tidigare men inte orkat läsa om det, men nu när det ploppade upp på sweclockers så var det oundvikligt
Tack för mycket intressant läsning!

Permalänk
Medlem

bra skrivet

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Riktigt bra läsning! Har inte heller riktigt fått något grepp om DRM, men denna artikel gav mig lite mer insikt i begreppet..

Visa signatur

| C2D E6420 2.13GHz | Asus P5B iP965 | Point of View 8600GTS | Corsair XMS2 1024MB | Samsung SATA2 |

Permalänk
Medlem

Intressant läsning. Dock finns det ett sätt att minska piratkopiering och det är att sänka priser. Jag tänker inte betala 6-800 kr för ett konsollspel heller inte 400 kr för ett pc-spel. 400kr max för konsollspel och 250 kr för ett pc-spel. Jag är iof 19 år och får inom snar framtid fast inkomst men se på alla de 10-18 åringar som inte jobbar och ska köpa spel. Då räcker inte 1000 kr bidrag långt. Sänk priser så att köpen blir lönsamma, sen får de faktiskt se till att göra fler BRA spel och inte kasta ut dem innan produktionen är klar och man får halvdanna slutresultat med buggig kod, taskigt skriven story och ett 4 timmars nöje innan man antingen tröttnat eller faktiskt spelat klart det korta och fattiga spelet.

Nu ska jag lägga mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Intressant läsning. Dock finns det ett sätt att minska piratkopiering och det är att sänka priser. Jag tänker inte betala 6-800 kr för ett konsollspel heller inte 400 kr för ett pc-spel. 400kr max för konsollspel och 250 kr för ett pc-spel. Jag är iof 19 år och får inom snar framtid fast inkomst men se på alla de 10-18 åringar som inte jobbar och ska köpa spel. Då räcker inte 1000 kr bidrag långt. Sänk priser så att köpen blir lönsamma, sen får de faktiskt se till att göra fler BRA spel och inte kasta ut dem innan produktionen är klar och man får halvdanna slutresultat med buggig kod, taskigt skriven story och ett 4 timmars nöje innan man antingen tröttnat eller faktiskt spelat klart det korta och fattiga spelet.

Nu ska jag lägga mig.

So true. Good night btw..

Visa signatur

| C2D E6420 2.13GHz | Asus P5B iP965 | Point of View 8600GTS | Corsair XMS2 1024MB | Samsung SATA2 |

Permalänk
Medlem

Jag blir lite förvånad över att det finns folk som fortfarande inte vet vad DRM är och står för. Men dom kanske inte vet vad google är heller?. Inte meningen att flame:a

OT: Bra skriven artickel!

Permalänk
Medlem

Nog för att jag inte tar upp kärnämnet DRM i sig, men efter mycket skriverier om lag, rätt och piratkopiering så har jag lite på hjärtat....

OBS. När jag pratar om piratkopiering så menar jag den gratismarknad vi alla känner till idag. Inte den som är riktat mot att tjäna pengar.

Det blir gärna så att folk hittar andra vägar när saker blir för kostsamma, oavsätt om det handlar om pengar eller annat. Folk betalar svart, köper plagiatparfym till mors dag och dricker hembränt.

Den skrivna lagen är naturligtvis något som måste följas och är egentligen bara underordnad de moraliska lagarna, beroende hur man väljer att se på saken.

Men då bjässarna började vakna till liv på allvar och ta ut hutlösa priser för sina produkter - inte bara för att förtjäna sitt levebröd plus lite till - utan för att öka på sina vinster med 3000% och sedan ge VD och bihang fallskärmar på summor som skulle kunna föda hela tredje världen i ett halvt sekel. Ja då vacklar nog rätt många i sin övertygelse om att göra rätt för sig i den skrivna lagens bemärkelse.

Nu kanske jag låter som en djupgående kommunist, vilket isf får stå för vederbörande, men jag måste säga att allt detta med piratkopiering snarare bör kallas för smärre opponeringar mot alla överpriser. Åtminstone var det så det började.

Nå, nu är det ju så att piratkopiering hade funnits oavsätt om produkten hade varit mycket billigare, men i en icke jämförbar utsträckning. Piratkopiering hade då varit en mindre skaras små "inbrott" istället för ett "globalt problem".

Företagen ojjar och jämrar sig över hur mycket de förlorar på denna kopiering och hur de tvingas utmäta kollektiva straff i form av prisökningar, men vad kom först? Hönan eller ägget?
Det tråkiga är bara att de små företagen drabbas procentuellt mycket mer eftersom deras marginaler är små. Vilket egentligen kan jämföras rakt av med internetbutikernas pris-strypsnara om de lokala butikerna, åtskilda endast på en punkt - den skrivna lagen. Det är en bitter biprodukt av något som från början inte är avsett att drabba den som verkligen blir drabbad.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Jag blir lite förvånad över att det finns folk som fortfarande inte vet vad DRM är och står för. Men dom kanske inte vet vad google är heller?. Inte meningen att flame:a

OT: Bra skriven artickel!

Eller så har man inte brytt sig så mkt om DRM för att ta reda på det men som fesen skrev iochmed att det dök upp på SweC, en sida som man ändå tittar runt på så läste man artikeln. Kom inte i säng riktigt än men godnatt Epsi o de andra.

Permalänk
Medlem

Dålig timing? I nyheten nedan står att Apple söljer nu en del musik utan DRM.

http://www.sweclockers.com/nyhet/5912-borjan-pa-slutet-for-dr...

Ananrs bra skrivet

Permalänk
Medlem

Väldigt bra skrivet.
Bra läsning, jag har ochså fått ett lite bättre begrepp om DRM.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Avstängd

DRM, eller mer korrekt kallat Digital Restriction Management är usch och fy!

Usch för alla Apple, Microsoft och alla som har banat väg för det.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
DRM, eller mer korrekt kallat Digital Restriction Management är usch och fy!

Usch för alla Apple, Microsoft och alla som har banat väg för det.

Varför skulle det vara mer korrekt att inte förkorta?

Permalänk

Det roliaga med DRM skydd är ju att det räcker med att gå till "en viss mobiltelefon tillverkare" hemsida så kan du plocka ner ett program som kan plocka bort lägga dit DRM skydd på filerna med andra ord borde dom kunna sätta dit dom för "medhjälp till piratkopiering" vet inte om det heter så men nått sånt

Vågar inte skicka nån länk pga Piratkopierings reglerna här på Sweclockers

§ 7

Piratkopiering

Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.

ser att ja visst redan brutit mot dom...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swipp
Jag blir lite förvånad över att det finns folk som fortfarande inte vet vad DRM är och står för. Men dom kanske inte vet vad google är heller?. Inte meningen att flame:a

OT: Bra skriven artickel!

Jao du, fråga folket i din skola så lär du nog hitta ett par som inte vet var drm är.
Jag lovar dig att det är mååånga människor som inte orkar ha koll på allt. Speciellt inte något som jag har trott ändå vart nån tråkig fluga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Varför skulle det vara mer korrekt att inte förkorta?

Poängen var nog att ersätta "rights" med "restrictions".

Permalänk
Medlem

Klockrent. Helt jäkla klockrent.

Fast jag misstänker ett till motiv som kan ha vart på tapeten i allehanda konferensrum där mediemupparna diskuterat vad de ska göra.

DRM är kasst och de vet det. Varför köra med det? Det kanske vissar kunder att det är bättre att köpa plastbitar än digitalt. Det har trots allt fortfarande sålts skivor utan DRM. Kunde man övertyga kunder att fortsätta med det skulle nog mycket vara vunnet. Samt att de kunde hojta till politikerna att folk inte köpte online och kräva att deras STASI(ifpi, RIAA mfl) skulle få ökade befogenheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Dålig timing? I nyheten nedan står att Apple söljer nu en del musik utan DRM.

http://www.sweclockers.com/nyhet/5912-borjan-pa-slutet-for-dr...

Ananrs bra skrivet

Vad gäller Itunes så är det ju åtminstone endast musik från EMI, och då till ett högre pris (men även högre bitrate).

Så, visst. Lite har det börjat luckras upp, men artikeln är i allra högsta grad relevant även vad gäller Apple.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

bra skrivet

dock om piratkopiering.

om ingen köper deras spel eller os music mm.. de kunde ju likaväl köpt konkurentes grejor och pengarna hade ändå inte gått till de som "förlorat" på piratsaken

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Bruce Schneier har också skrivit en bra essä om DRM-skadan på Vista: http://schneier.com/essay-157.html

Hur någon kan vilja köra detta OS är en gåta för mig...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

vad är det med drm som inte fungerar på vista, orkar ärligt inte sitta och läsa o översätta allt, jag kör vista och har inget problem med att spela upp några filer eller dyl.

instalera cccp som vanligt så fungerar allt, för mig iaf..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Det roliaga med DRM skydd är ju att det räcker med att gå till "en viss mobiltelefon tillverkare" hemsida så kan du plocka ner ett program som kan plocka bort lägga dit DRM skydd på filerna med andra ord borde dom kunna sätta dit dom för "medhjälp till piratkopiering" vet inte om det heter så men nått sånt

Jag tycker vi anmäler dem! Det hade faktiskt varit kul. Jag menar, rätt ska ju vara rätt. Det ÄR ju ett lagbrott om det även gäller underlättande av piratkopiering.

En sak jag undrar över är om lagen för underlättande av piratkopiering. Kommer pirate bay dömmas för en lag som inte finns än? Det står i grundlagen att man inte retroaktivt kan dömas för något som var lagligt när man utförde handlingen. I så fall är det brutalt lagvidrigt och då flyttar jag snart till afghanistan eller något där de verkar följa sina egna lagar.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
vad är det med drm som inte fungerar på vista, orkar ärligt inte sitta och läsa o översätta allt, jag kör vista och har inget problem med att spela upp några filer eller dyl.

instalera cccp som vanligt så fungerar allt, för mig iaf..

Det är inte själva kopieringen av media som är problemet. Som sagt så kommer det alltid finnas piratkopiering av samma anledning som du inte kan skapa ett vacin utan virus. Men vad som händer är att med DRM kan giganterna kontrollera vilka produkter vi kan använda! Det kommer även att hämna utvecklingen, det har länge varit känt att monopol (vilket det nästan är) inte är bra!

Visa signatur

/frissii

Permalänk
Medlem

En av många anledningar till att jag använder mig av pirat-material som program och spel och sånt, är just DRM, mer specifikt tekniken som spionerar åt producenterna.
Förutom att det tar lite lite bandbred doch lite lite tid så har jag ingen koll på det, kontrollfreak som jag håller på att bli, då föredrar jag att få piratkopierat som saknar de funktionerna som avslöjar mitt anonyma användande av dittan och dattan.
Att sedan piraten kan slå in kod som spionerar på mig, kanske till och med förödande resultat (bank, konton, privatliv, kontakter, mail), försöker jag så klart undvika i samma utsträckning som jag försöker undkomma den rödögdade DRM-demonen, så gott det nu går.

Fast.. man har mer och mer börjat övergå till fri mjukvara och gamla spel som man själv äger. Musiken blir det lite problem med dock.

Men tack för kort och konsis artikel! Snart bär det av ut på Google och Wikipedia för mer info.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

min farsa köpte den senaste james bond filmen igår och försökte spela upp den på sin htpc med media player classic.. bilden blev helt förvrängd (jämförde med en äldre dvd och den fungerade utmärkt, av samma region).. hur gör man?

EDIT: upprepning hehe

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och enkelt skrivet!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra skrivet.

Jag stör mig ganska mycke på att man som konsument betalt:
200kr för DVD tvingas kolla på antipirat reklam och licensavtal som jag inte kan spola bort.
4000kr för DVD inspelare där jag inte kan spola förbi antipirat reklam och licensavtal.
600kr för Spel där man måste ha i DVD skivan
200kr för Musik som jag inte kan flytta över till MP3 spelaren.
ink alla dessa rotkit, spyware, mm, mm

Det behövs mer fokus på dessa ämnen. MAKT till konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Koncist och bra skriven artikel även om jag inte blev klokare av den(visste redan det som skrevs). När det gäller piratdebatten så tycker jag att bla piratmotståndarnas argument hur mkt som de har förlorat via piratkopiering är så in i h. skevt. De utgår från att en finnig 14-åring skulle ha köpt alla filmer, spel och all musik som han nedladdat och tacka då f-n att summan blir hög på förluster när vi lägger ihop alla som laddar ner. Men att bara tanka ner för att ha allt(utan att se, spela eller lyssna) är också fel taktik vilket gynnar antipiratsfären. Jag själv tankar ner musik som jag vill ha och jag LYSSNAR på den musiken. Samma sak med film och spel. Jag vet många som skryter med att de har över 70GB mp3:or på hårddisken och när man frågar om de har lyssnat på allt så skrattar de och säger: är du dum eller, när skulle jag ha tid till det? Här ser vi problemet. Skulle någon vettig person köpa 1 musikcd om dagen och bara lyssna på 1 av 10? Om inte så tycker jag att man ska ladda ner enbart de stuff som man behöver och kommer att använda sig utav. Då KAN INTE APB använda de argument med förlorade intäkter eller rättare sagt kan de det men summan av förlortade intäkter lär bli mycket lägre. Även då är den skev men å andra sidan mer rimlig.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Bruce Schneier har också skrivit en bra essä om DRM-skadan på Vista: http://schneier.com/essay-157.html

Hur någon kan vilja köra detta OS är en gåta för mig...

Mycket snack men materialet hade väl kunnat sammanfattas i en mening eller två.

Citat:

Microsoft put all those functionality-crippling features into Vista because it wants to own the entertainment industry. This isn't how Microsoft spins it, of course. It maintains that it has no choice, that it's Hollywood that is demanding DRM in Windows in order to allow "premium content"--meaning, new movies that are still earning revenue--onto your computer. If Microsoft didn't play along, it'd be relegated to second-class status as Hollywood pulled its support for the platform.

It's all complete nonsense. Microsoft could have easily told the entertainment industry that it was not going to deliberately cripple its operating system, take it or leave it. With 95% of the operating system market, where else would Hollywood go? Sure, Big Media has been pushing DRM, but recently some--Sony after their 2005 debacle and now EMI Group--are having second thoughts.

Ja, vad skulle Hollywood göra om man inte kunde se på framtidens format i datorn?
Hur många är det egentligen som ser på DVDs på datorn?

Jag gör det jämt, jag har inte ens en TV, och jag kan anta att andelen som tittar på DVDs här på swec. är hyffsat hög. Men skulle jag uppskatta en siffra så skulle den bli runt 1%. Det jag vill ha sagt är att MS inte har ett skit att säga till om i de här frågorna.

Antingen implementerar de DRM eller så ser de effektivt till att ingen dödlig kan se på HD-DVD/Blu-Ray material på datorn.

95% av 1% är en försumbar siffra - särskilt om man resonerar som filmindustrin brukar göra, då skulle de göra miljardvinster bara genom att utesluta datorn.

Visst, MS är inga änglar och de har ju pushat ordentligt för sina egna DRM lösningar enligt den gamla pricipen att *bäst* DRM får störst utbud. Men rörande HD-DVD och Blu-Ray så är inte MS boven i det hela. Om det nu inte vore så att filmindustrin hade valt ett av MS DRM skydd.

Som jag ser det har DRM två syften (för företagen). Och det är som swecs. artikel påvisar att man kan låsa kunderna till sin hårdvara/produkter samt att än finns det hopp (från företagens sida) att DRM en dag kan fungera (DRM är fortfarande ett nytt påfund och blir bra mer avancerat för varje dag) - och om vi idag kör på DRM-fri musik så finns det ingen som skulle acceptera morgondagens DRM. Men kör de på DRM-spåret hela tiden så har inte kunden mycket val.

Syftet i sig rättfärdigar dock inte DRM. Är som sagts enbart de lagligt betalande kunderna som råkar illa och det är så fel det kan bli.

Den senaste trenden är ju dock att leverera DRM-fri musik (amazon, apple), om man dessutom skulle släppa musiken i lossless format skulle det inte finnas något som DRM-lösningarna kunde locka med.
Får hoppas det håller i sig bara.