Val av nätagg (ännu en nätaggs-tråd, men behöver råd)

Permalänk
Medlem

För övrigt tillverkas Be quiet av FSP och deras "Straight power"-serie ska tydligen vara riktigt tyst (tystare än deras nyare serier, bla dark power). Nackdelen är att straight power är lite äldre och därmed inte modulär. Annars så får man bra med kraft i ett tyst agg för ett relativt bra pris (500w = 970kr gtek.se).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
BeQuiet!s nätagg är faktiskt riktigt bra. De har fått väldigt höga poäng av SPCR, ligger strax efter Corsair HX, Seasonic S12+ och S12 så de är faktiskt riktigt tysta, trots "quiet" i namnet (det är omöjligt idag att inte hitta ett nätagg som inte marknadsförs som jättetyst, vilket gör det omöjligt för oss konsumenter att veta vilket som egentligen ÄR tyst).

sant

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

yep, ett dark power är modulärt... fått bäst resultat ÖVER dom andra.
kommer nog köpa ett sådant när G80 kommer idatorn...

600W modellen

http://www.maxitmag.com/maxit-reviews/power-supplies/be-quiet...

750-850W modellen

http://www.virtual-hideout.net/reviews/bequiet_750w_850w/inde...

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
yep, ett dark power är modulärt... fått bäst resultat ÖVER dom andra.
kommer nog köpa ett sådant när G80 kommer idatorn...

600W modellen

http://www.maxitmag.com/maxit-reviews/power-supplies/be-quiet...

750-850W modellen

http://www.virtual-hideout.net/reviews/bequiet_750w_850w/inde...

Det där var väl inget test? De mätte ju bara "power factor" vilket säger väldigt lite (säger i princip bara om nätagget har aktiv PFC, passiv PFC eller ingen alls, något som mest är relevant för energileverantörerna och inte slutkunden).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

det är så testerna måste utföras....
apparaten för att utförligt testa ett nätagg kostade ju multum..

men men, det var bäst i test i DET testet iaf heh.
tänkte mest vara snäll, kan inte alltför mycket om PSU osv...

Hittade dock ett "riktigt" test av 600w modellen...

http://www.hartware.de/review_563_7.html

http://www.hartware.de/review_563_8.html

DÄR har du allt va LOAD osv heter ? eller är det fel också
dom har använt en apparat till det där har jag uppfattat det som.

mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som ett test där de bara testar att belasta nätagget och ser hur mycket spänningarna sjunker. Problemet är bara att vanliga nätagg korrigerar spänningarna flera gånger i sekunden, vilket gör att de inte sjunker. Problemet med sjunkande spänningar är att två spänningar regleras via samma krets, belastar du den ena så den "går ned" sig, så kan inte nätagget öka den spänningen utan att även den andra co-regulerade spänningen skjuter i höjden. Vissa nätagg har fullständigt separerad reglering och undviker på så sätt detta.

För att korrekt se hur spänningen ser ut måste man titta kontinuerligt med hög tidsupplösning mha. ett oscilloskop. Då kan man ser hur pass "säker" den regleringen är, eller om den är "smutsig"/ojämn.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hmm ok, tror dom pratade om den i Hideout reviewn...
och att den kostade 50.000 dollar eller va dom skrev? heh

Now for testing. Since we at VH can't afford to spend $50,000 on a Chroma C8000 Automatic Power Supply Test System and Dice refuses to get one for review, we can only really test the PFC rating of a power supply.

så, detta är väl närmsta "riktiga" testet man kommer om man inte är professor på kth eller nåt?

har inte sett nå test med en sån apparat... tror inte hårdvarusidor har en sån, så man måste väl gå efter dem testen som görs?

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Hmm ok, tror dom pratade om den i Hideout reviewn...
och att den kostade 50.000 dollar eller va dom skrev? heh

Now for testing. Since we at VH can't afford to spend $50,000 on a Chroma C8000 Automatic Power Supply Test System and Dice refuses to get one for review, we can only really test the PFC rating of a power supply.

så, detta är väl närmsta "riktiga" testet man kommer om man inte är professor på kth eller nåt?

har inte sett nå test med en sån apparat... tror inte hårdvarusidor har en sån, så man måste väl gå efter dem testen som görs?

Xbitlabs har då en apparat som kan testa, SPCR har gjort ett eget hemmabygge som fungerar förvånansvärt bra! Det är några av de få som utför riktigt bra recensioner.

Att mäta PFC på ett nätagg är som att mäta längden på ett avgasrör i en bilrecension. De har i princip inte ens testkört nätagget.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Mmmm be Quit ! är faktiskt bra grejjor, titta runt på sajter som testar agg, de får alltid bra betyg.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Blir att köpa ett corsair 620W nu nån dag, då min Antec Truepower 550W inte håller måttet längre efter 5års tjänstgöring.

Här är lite siffror från Everest

+3.3V __ +3.18V
+5V __ +5.35V
+12V __ +11.55V
-12V __ -9.68V
-5V __ -4.12V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
Blir att köpa ett corsair 620W nu nån dag, då min Antec Truepower 550W inte håller måttet längre efter 5års tjänstgöring.

Här är lite siffror från Everest

+3.3V __ +3.18V
+5V __ +5.35V
+12V __ +11.55V
-12V __ -9.68V
-5V __ -4.12V

Everest känner av sensorerna på moderbordet, vilka är notoriskt oprecisa.

Har du möjlighet att mäta med multimeter ?
Om det är samma moderbord du haft i dessa 5 år, så kan det vara det som är slut.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jo jag vet att man inte kan lita på sånt där i windows och ska helst mäta själv, men det är ju en liten fingervisning iaf. Har nyss uppgraderat moderkortet så det är flång nytt. Försöker få ett sånt tyst system som möjligt så då hugger jag en Corsair 620W efter alla lovord här på forumet om prestanda och ljudvolym.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New Player
Jo jag vet att man inte kan lita på sånt där i windows och ska helst mäta själv, men det är ju en liten fingervisning iaf. Har nyss uppgraderat moderkortet så det är flång nytt. Försöker få ett sånt tyst system som möjligt så då hugger jag en Corsair 620W efter alla lovord här på forumet om prestanda och ljudvolym.

Det är en bra början på ett tyst system.
Se till att du har ett chassi som tar 120 mm fläktar och använd Noctua eller Nexus Real silent fläktar + be Quiet´s dämpmattor och ev Thermalright´s eller Zalmans senaste Gkorts kylare.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Jo ska köpa Antec P182 + 3st Noctua 120mm. Blir nog bra och tyst till slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
alltså glöm nexus tidigare agg, de var ju medelmåttiga. i den testen som deluxxxe länkade till så hittade jag följande kommentar:

"While testing, we made sure to pay special attention to the amount of noise coming from this unit. At idle you cannot hear the fans at all. Under load we still had to get right next to the PSU to know that the fan was running. While we did not have a decibel meter on hand to physically test the amount of noise, you can rest assured that during use you will likely not hear a peep from this thing."

så nexus nx ÄR tysta.

http://www.silentpcreview.com/article742-page5.html

Nexus ÄR inte tysta. Tyvärr hade jag rätt. Baserad på ett FSP-agg, använder sig av en bra Adda-fläkt, men tyvärr en FSP-fläktkontroller vilket är mer nervös än en mamma med en son på övningskörning.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://www.silentpcreview.com/article742-page5.html

Nexus ÄR inte tysta. Tyvärr hade jag rätt. Baserad på ett FSP-agg, använder sig av en bra Adda-fläkt, men tyvärr en FSP-fläktkontroller vilket är mer nervös än en mamma med en son på övningskörning.

det var som fan. jag har ju en helt annan fläkt i mitt nx-8040, den tystaste addan som finns typ AD1212LS-A70GL, lågvarvig och glidlagrad. och jag har nog inte samma fläktkontroll heller för jag märker inte att min fläkt ökar farten vad jag än gör. luften bara sipprar ut långsamt ur agget. men som du säger så så ökar den farten på fläkten i jämn takt istället för att som seasonic, vänta tills typ 300 watt. beror väl på värmen skulle jag tro och inte effektuttaget. dessutom så verkar ju nexus använda en tystare fläkt än seasonic (medel- mot hög-hastighet)

så mitt nexus (nx-8040) ÄR tyst!
men 600 wattaren verkar ju väsnas bra mycket mer tidigare än seasonic, tyvärr. eller så har spcr matat för varm luft till den.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det var som fan. jag har ju en helt annan fläkt i mitt nx-8040, den tystaste addan som finns typ AD1212LS-A70GL, lågvarvig och glidlagrad. och jag har nog inte samma fläktkontroll heller för jag märker inte att min fläkt ökar farten vad jag än gör. luften bara sipprar ut långsamt ur agget. men som du säger så så ökar den farten på fläkten i jämn takt istället för att som seasonic, vänta tills typ 300 watt. beror väl på värmen skulle jag tro och inte effektuttaget. dessutom så verkar ju nexus använda en tystare fläkt än seasonic (medel- mot hög-hastighet)

så mitt nexus (nx-8040) ÄR tyst!
men 600 wattaren verkar ju väsnas bra mycket mer tidigare än seasonic, tyvärr. eller så har spcr matat för varm luft till den.

Vad har du för chassi, vad har du för övrig kylning och vad har du för komponenter? Det är möjligt att du evakuerar värmen ur ditt chassi utan att nätagget tar någon större del, samt att du inte hör nätagget över dina andra komponenter.

De använder visserligen en snabbare fläkt i t.ex. Corsair-agget, men å andra sidan så finns det än idag ingen som lyckats göra en lika bra fläktkontroller som Seasonic/Seasonic-derivat. Hur svårt ska det vara egentligen?

SPCR har matat precis lika varm luft till den som till de andra nätaggen som är testade med V.4 av deras testrig som t.ex. Corsair. Du kan läsa precis om hur den är uppbyggd på deras hemsida. De har en långsam fläkt som hjälper till att evakuera den varma luften tillsammans med nätagget, men det är fortfarande nästan ett "worst-case-scenario" jämfört med riktiga system. Å andra sidan så måste man ofta göra så för att kunna se några skillnader på nätagg.

De sidor som bara startar upp nätagg, spelar lite spel med ett strömsnålt system och sen säger att det är bra har inte testat så mycket. De kommer aldrig kunna se nån skillnad mellan olika nätagg med avseende på stabilitet etc.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tester är ingen exakt vetenskap, de ger en fingervisning.

Dels så är datorsystem helt olika uppbyggda med olika chassin och olika värmekällor och olika kylare.
Det som sägs om ett system, är inte nödvändigtvis sant om ett annat.

Dels så testas i regel enbart ett exemplar, vilket ger möjligheten av både söndagsex och måndagsex.
Och det som sägs om ett exemplar är inte nödvändigtvis sant om hela serien.

Vi kan mäta ljud i tex Db och Sone, men det är ganska oprecist och framförallt, så är det skillnad på vårat organ att uppta ljudet med, örat..
Stor skillnad i dels vad vår förmåga att höra är, och kanske framförallt, vad vi finner störande och vår definition på tyst.

Dock är SPcR mycket seriösa i sina tester.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Sökte på fläkten som finns i både corsairs agg respektive nexus 600w. Fick fram att den var speccad till 2200rpm och ~40DB. Frågan är, varför använder man en sådan fläkt i nätdelar som skall vara just, tysta? En 1500rpm fläkt är ju enklare att starta vid lägre varvtal iom att man inte behöver ge lika låg volt.

Jonos: Hittar inga speccs på fläkten i ditt nätagg. Hur många rpm går den på i default?

Ackelind har helt rätt, och det du skrev på spcr angående artikeln stämmer också bra. Synd att ljudnivån inte var bättre.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
En 1500rpm fläkt är ju enklare att starta vid lägre varvtal iom att man inte behöver ge lika låg volt.

Ta dig en titt på uppstartsvolten i denna serie, speciellt den lägst specade här.
http://www.silentpcreview.com/article695-page5.html#sflex
Hoppas jag inte missförstod ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Sökte på fläkten som finns i både corsairs agg respektive nexus 600w. Fick fram att den var speccad till 2200rpm och ~40DB. Frågan är, varför använder man en sådan fläkt i nätdelar som skall vara just, tysta? En 1500rpm fläkt är ju enklare att starta vid lägre varvtal iom att man inte behöver ge lika låg volt.

Jonos: Hittar inga speccs på fläkten i ditt nätagg. Hur många rpm går den på i default?

Ackelind har helt rätt, och det du skrev på spcr angående artikeln stämmer också bra. Synd att ljudnivån inte var bättre.

vet inte angånde fläkten i nx-8040 mer än att den är en lågvarvig och glidlagrad fläkt (ohörbar). jävla tur att man inte köpte 600 wattaren då. och angånde min burk just nu (antec solo) så är det bara hårddisken som för litet oväsen (seagate 7200.10 500 gb) så jag är nöjd nu. hade ett cm igreen 430 w innan som hördes helt för mycket men nu är jag nöjd, för tillfället iaf.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Ta dig en titt på uppstartsvolten i denna serie, speciellt den lägst specade här.
http://www.silentpcreview.com/article695-page5.html#sflex
Hoppas jag inte missförstod ?

Det jag menade är att om man t.ex. har två fläktar, låt oss säga 1200 och 800rpm varianterna av Noctua 120.

Noctuas fläktar
Jämför fläktarnas volt vid 540-570rpm (1200@4.3v=570rpm, 800@7.1v=540rpm). Kollar man på starting voltage så står det ~3.0v för båda fläktarna. Detta gör att s12-800 kan starta vid ett lägre varvtal. Just i detta fallet spelar det ingen roll, eftersom ingen av fläktarna skulle höras vid 5v.
Det fanns inte med någon addafläkt i jämförelsen, men om vi säger att de fläktarna har problem att starta med under 5v, så kan man uppnå lägre rpm med t.ex. en adda 1000rpm framför en adda2200rpm.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Det är lite lustigt att t.ex. Corsair kör med en höghastighetsfläkt, medan t.ex. Nexus kör med en mediumhastighetsfläkt, och ändå låter mer. Skillnaden är ganska liten vid lägsta belastning, jag är lite överraskad själv, men det kan bero på att det sitter en 120mm Nexus i runt 500RPM i deras testrigg som "jämnar ut" vid de lägre mätningarna.

Däremot så ser man tydligt att Nexus inte förvaltat övertaget de har med en mediumhastighetsfläkt. Fläktkontrollern förstör allt totalt ändå. Hade man kombinerat en långsam fläkt med en bra fläktkontroller hade man fått det ultimata nätagget ur tystnadssynpunkt.

Tyvärr så kommer tysta nätagg (enligt den metod jag tidigare beskrev) att utrotas snart. Ett 1000W nätagg behöver en kraftig fläkt för att kunna evakuera all värme vid maximal belastning och då kan man inte få fläkten att gå lika långsamt vid låg belastning, som man skulle kunna ha fått med en långsam fläkt.

Hög effektivitet, långsam fläkt men framförallt en bra fläktkontroller verkar vara de ingredienser som behövs.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag detta i torsdags

: http://www.webhallen.com/prod.php?id=56434

hitills nöjd som aldrig förr ..Tyst o MYCKET 12v kräm..

samt ALLA kablar modulära

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Mmmm be Quit ! är faktiskt bra grejjor, titta runt på sajter som testar agg, de får alltid bra betyg.

Word!

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz