problem med Asus 8800GTS. bluescreen av vissa spel

Permalänk
Medlem

problem med Asus 8800GTS. bluescreen av vissa spel

hej

jo det är så att mitt nya grafikkort Asus 8800GTS 320 mb verkar krångla en aning. när jag startar upp vissa spel och loadar för att komma in och lira, hänger sig datorn och tillslut, efter att det kommit upp bluescreen, startar om sig själv.

detta händer bara i vissa spel men det är mest de krävande spelen. klarar dock att lira Doom 3 på högsta grafik, så förstår inte riktigt vad som är fel...
kan det vara nåt med drivrutinerna?
är tacksam för alla förslag, jag själv är inte så hajj på detta.

för övrigt har jag:
AMD athlon 5600+ 64 x2 dual core
2,81 GHz 2GB DDR2 ram
ASUS M2N-E SLI moderkort
420W nätagg

tack på förhand

EDIT: har nu testat flera andra spel och datorn stänger inte alltid av sig med bluescreen utan spelet kan istället börja lagga och frysa fast.
Det blir alltid flimrigt och grafikbuggar visar sig i form av skåror. Men spelet går att stänga av med hjälp av Aktivitetshanteraren.

Har testat memtest utan errors.
Men jag kan inte starta 3DMark06. Får samma problem där som jag får med spelen.

Tyder detta på ett klart fel med grafikkortet? eller klarar kanske inte nätaggregatet min dator? :S

Permalänk
Medlem

Se där, en till... Det är drivrutinerna, verkar det som iaf, har samma kort och samma problem, med undantaget att mina problem eskalerat som in i helvete, det hänger sig direkt i Windows när man loggar in, har man inga drivrutiner inlagda så hänger sig iaf inte skiten. Var det för dig som för mig att det fungerade perfekt ett tag men sedan började fucka sig, eller var det dåligt från början? Har provat i två olika datorer, med olika nätagg och i princip alla drivrutiner som stödjer 8800-serien, ingenting fungerar. Så det blir RMA på korthärket. Det som är jobbigt är att det verkar vara enbart Asus korten som drabbas av det här.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

har varit så sen jag skaffade datorn. vilket var för ca en månad sen. fast det är bara med spelen det är problem, har inte haft problem med nåt annat...

Permalänk
Medlem

Okay, det är hur som helst något drivrutinsstrul, får hoppas att dom löser det i nästa drivrutin. Har du provat 160.03 drivarna?

Har just fått tillåtelse från DB.se att RMA kortet, så det blir det omgående...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Exakt samma problem har jag med mitt 8800GTX, också det från ASUS. Men verkar konstigt eftersom det är ju samma kort som alla andra återförsäljare har ? Inte ASUS som tillverkar de ens ? Ska ringa datorbutiken imorgon angående detta, har verkligen provat allt nu, även 160.03 drivisarna och fortfarande kraschar datorn stup i ett.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Det känns som om Asus har en värdelös BIOS version på sina kort...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Deras support är inte världens bästa heller (Asus Nordic). Dem kunde inte svara på ett skit där så är tvungen att ringa till USA eller något och de pallar man f-n inte. Har bara haft bra saker från Asus förr men denna skiljer sig.

För mig dyker detta även upp när jag spelar upp en film ibland, här de hänt er andra också ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk

Bara för att inte alla ska tro att ALLA Asus kort e felande så kan jag säga att jag sitter med samma kort, Asus 8800 GTS 320 MB å hittills har jag inte haft några märkliga krascher. Har testat 3 olika officiella drivare å den senaste verkar prestera bäst (3DMark 06).
Sen jag köpte kortet ca 2 månader så har jag mest lirat WOW å TombRaider Legend..
FYI..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorgeous-George
Bara för att inte alla ska tro att ALLA Asus kort e felande så kan jag säga att jag sitter med samma kort, Asus 8800 GTS 320 MB å hittills har jag inte haft några märkliga krascher. Har testat 3 olika officiella drivare å den senaste verkar prestera bäst (3DMark 06).
Sen jag köpte kortet ca 2 månader så har jag mest lirat WOW å TombRaider Legend..
FYI..

Jo självklart är det inte ASUS fel som jag sa i och med att dem inte ens tillverkar korten själva.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

samma skit här, har dock inte Asus kort, utan ett BFG 8800gtx.

Permalänk
Medlem

jag sitter å hoppas på att det ska releasas drivers som stabiliserar kortet snart. är det för mycket att hoppas på? eller ska man byta ut kortet direkt... jag har som sagt bara problem med vissa spel, funkar fint i windows och film.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett BFG 8800GTX OC, fungerar utan problem för mig? Alldrig fått BSOD pga kortet ?

Permalänk
Medlem

Har inte heller upplevt någon bluescreen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Samma problem, fast händer bara när jag kör vista, så jag misstänker oxå drivrutinerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

asus kortet funkar fin fint för mej, dock är mitt agg den klena biten i systemet atm:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

fick svar av asus support som skrev:

"Dear customer

The problem could the memories in this case due to the information flow increases cuite much when your are using this card. Please try with a memtest on the memories to the check they are ok."

hmm... hur gör man ett "memtest"? :S

Permalänk
Medlem

Det sa dom till mig med, och om det inte funkar så skulle man skicka det på RMA, vilket kommer ske imorgon... Jag har fan inte minnesfel i två olika datorer som fungerar helt klockrent på alla andra sätt, dessutom memtestat båda till ca. 300%

Här har du ett: http://hcidesign.com/memtest/

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

konstigt, har aldrig upplevt ngt bluescreen på mitt gammla XFX 8800GTX och inte heller nu på mitt nya BFG 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Se där, en till... Det är drivrutinerna, verkar det som iaf, har samma kort och samma problem, med undantaget att mina problem eskalerat som in i helvete, det hänger sig direkt i Windows när man loggar in, har man inga drivrutiner inlagda så hänger sig iaf inte skiten. Var det för dig som för mig att det fungerade perfekt ett tag men sedan började fucka sig, eller var det dåligt från början? Har provat i två olika datorer, med olika nätagg och i princip alla drivrutiner som stödjer 8800-serien, ingenting fungerar. Så det blir RMA på korthärket. Det som är jobbigt är att det verkar vara enbart Asus korten som drabbas av det här.

Exakt de problemet hade jag med mitt gammla Leadtek 6800 på min dotters dator. Funkat kanon i ett par år och helt plötsligt kom krasherna. Det sista hängde sig windows i uppstarten.
Inga felmedelande, ingenting.
testade en ominstallation av windows + alla andra drivisar UTOM graffets och allt fungerade perfekt, så fort jag la in drivrutinerna till grafikortet = krasher och död dator.
Bytte graffe idag till EVGA 7800GS och nu spinner datorn på som vanligt.
Jag har inte testat dom officiella drivisarna än utan de som följde med kortet. Jag har en svag aning om att problemen kom med de nyaste drivrutinerna på det gammla graffet, men är ej säker.
Hur som helst funkar allt perfekt med det nya kortet, var tvungen att skriva detta för vi har ju inte ens samma generation, och ändå liknande problem, vilket leder misstankarna till drivrutinerna.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Re: problem med Asus 8800GTS. bluescreen av vissa spel

jag tänkte på en annan sak med mitt problem.
ni andra verkar ha problem med att datorn stänger av sig själv i windows och liknande, för mig händer detta bara när jag startar vissa spel(ganska krävande spel också). jag kan dock lira äldre spel som tex warcraft och cs.
så därför, kan det vara så att jag har ett för klent nätagg som inte pallar mitt system?

jag sitter på:
Asus EN8800GTS 320mb
AMD athlon 5600+ 64 x2 dual core
2,81 GHz 2GB DDR2 ram
ASUS M2N-E SLI moderkort
420W ATX nätagg

vad tror ni? kan det vara nätagget? den är förövrigt inbyggd i mitt chassi:
420W ATX Cruiser Black Case
(ifall den information om datorn inte räckte, säg till så tar jag reda på det)

Permalänk
Medlem

Haft tre nVidia kort: bluescreen som bara händer lite då och då är något man får leva med helt enkelt. Jag tycker inte det är så störande om det bara händer någon gång i månaden...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett sånt kort och det är bara 1 spel som har gett mig BSOD och det är Far Cry. Men det har med överklockningen på cpu'n att göra. Alla andra spel fungerar utmärkt.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk

Själv sitter jag med ett ASUS 8800GTS 640mb som har krånglat så in i helvette. det ger mig bluescreen i stort sett alla spel jag kört, bland annat; generals, age of empires, Call of Duty 2, BF2 med mera.

det jag undrar är om något skulle kunna förbättras om man modifierar bios i kortet?

har inte hittat nån "tutorial" eller liknande tråd här på SweC, men om någon hittar någonting så säg till!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem

Överklock och värme misstänker jag i första hand, visst är Nvidias drivrutiner så-så men de sista varianterna har faktiskt varit riktigt stabila.

Har ni som har problem kört Orthos problemfritt i timvis samt kört 3D-testet i ATI-tool likaledes länge utan problem? Om inte, gör det. Om ni får problem när ni gör det, klocka ner, bättre kylning. Passa på att se till att graffe-fläkten också går ordentligt.

Självklart kan crappiga RAM ligga bakom mycket, men samma sak där, klocka ner och använd säkra timings i bios. Jag har en känsla av att det är en hel del glädje-klock riggar därute ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Hmm.. fasen jag tänkte köpa mig ett ASUS 8800 men det hoppar jag ju nu asså. Någon som har annat märke i 8800 serien som funkar?

Läste kommentar på komplett om kortet:

Hade ett jäkla problem i början med blådumpar, med mycket meck o felsökning kom jag fram till att det var gamerosd (ett asusprogram som finns med på installationsskivan)som orsakade kracherna. Asus verkar inte ha någon lösning på detta problem, dåligt asus. Så nu kör jag drivrutin som hämtats från nvidia.

Något ni har installerat?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Sitter på Asus 8800GTS 320 och fick direkt olika BSOD och random låsningar/kracher. Problemet löste sig till slut när jag ominstallerade drivrutinerna till tangentbordet och musen (Logitech MX 5000). Efter det har det inte varit något problem alls.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Skickade in mitt Asus 8800GTS kort på RMA, som gick igenom fort som satan, får nytt kort imorgon, där jag t.o.m. får ett BFG kort istället efter att ha frågat DB om jag möjligtvis kunde få något annat märke på kortet än just Asus då mitt förtroende för dom är körda i botten för tillfället, och det gick dom med på, helt utan extra kostnad!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Skickade in mitt Asus 8800GTS kort på RMA, som gick igenom fort som satan, får nytt kort imorgon, där jag t.o.m. får ett BFG kort istället efter att ha frågat DB om jag möjligtvis kunde få något annat märke på kortet än just Asus då mitt förtroende för dom är körda i botten för tillfället, och det gick dom med på, helt utan extra kostnad!

Berätta för mig hur det funkar sen.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Det ska jag göra! Rapport återkommer inom 24 h!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Ibland kan man t.ex. under någon laddning i spel och man knappar direkt efter för att komma in snabbt så kan det bli en blue screen och datorn startar om. Dock väldigt sällan. Har som i sign Asus 8800gts 320MB.

Visa signatur

Intel 2500K + Antec Kühler 620, Asrock Z68 Xtreme4 gen 3, Gaiward GTX 570, 8GB DDR3 1600MHz, Zalman 600W, Fractal Design R2.