Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Himpon

Jag chattade med säljare för jag ville ha 6+9 batteri till min vilket inte var möjligt just nu, det skulle gå att köpa till batteri senare i höst/vinter.

Det beställde jag i Juli, absolut inga problem. Fick två batterier, även om 9:an kostade en hyfsad slant. runt 800:- + moms

Permalänk
Medlem

Även jag har köpt en dell xps 1330. Tänkte dela med mig av min erfarenhet kring detta köp.

Beställde datorn sista juli via företag. Fick gratis frakt och uppgradering till Ndraft wifi pga att tidigare på dagen slutade de att lämna med skrivare. Tydligen var det slut på glaset till xpsen så jag skulle få vänta till sista augusti på datorn. Eftersom jag inte funnit någo likvärdig dator i prestanda, mobilitet och design så beställde jag xpsen ändå.
Den 25e augusti får jag ett mail om att datorn skulle bli ytterligre försenad till 15e oktober. Självklart fick jag krupp. Speciellt då jag någon dag tidigare sg att systeme gått ner 1200 i pris. Företagsförsäljaren lovade kompensation i olika former och skulle kolla upp lite information.
Trots den lovade förseningen fick jag datorn en vecka in i september och blev självfallet överlycklig. När jag packar upp datorn saknas fingeravtrycksläsaren och det va ett j**la liv på processorn. (fick jag förklarat senare att det var processorn). Som grädde på moset hade dom skickat med en spansk manual. Tydligen hade dom haft problem med fingeravtrycksläsare och jag kan ge mig f*n på att dom medvetet skickade ut den utan fingeravtrycskläsren för att hålla nere leverans tiden. Dessutom såg jag i webcamkameran att den tog kort med 1,3Mpixel upplösning. Jag hade valt den dyra skärmen vilket endast skulle ha 0,3Mp upplösning. Det fanns inte en enda person varken i Sverige eller i England som kunde förklara skillnaderna eller hur man kunde ta reda på vilken skärm man hade. Det är trots allt bara 2mm skillnad.

Då det var många personer som fått leverans utan fingeravtrycksläsaren så hade dell bestämt att man antingen får pengarna tillbaka för just den delen eller så får man reklamera hela varan. Som tur var så ordnade min kontakt att dom skickade ut en ny dator och jag får behålla den "defekta" under tiden. (Kundtjänst ville ha in den med en gång med motivering att den blir gammal då leveranstiden skulle vara över en månad denna gång också. Precis som att den inte blev gammal för min del heller.)

Nu har jag fått min nya dator och kan konstatera att trots alla missar så är jag nöjd. Trots att en klåpare satt ihop datorn (tror han var full). Whinet från processorn har minskat radikalt men fortfarande finns det kvar. Kompensationen jag ska få är max rabatt på ett par produkter samt garanti jag tänkt beställa.

Ett gott råd till er som får problem: ring företagssupporten eller be att få prata med någon annan i kundtjänst. Utan denna kille i företagsdelen hade jag nog gråtit mig till sömns varje natt. Ska väl tilläggas att jag har jordens otur med allt jag företar mig..

TIPS!!!

HSDPA 3g kortet har dom olika pris på. Lattitudens kort är ett antal hundra billigare, trots att det är exakt samma kort. Beställdet istället!

Har ni problem så begär kompenation, inga problem! Iaf inte på företagsdelen.

Vill ni inte använda bluetooth samtidigt som wifi så får ni stänga av det i enhetshanteraren.

I manualen står det att datorn inte kan leverera ljud via HDMI kontakten utan bara via stereopluggarna. Det stämmer icke. Fungerar iaf för mig klockrent.

Batteritiden med 128mb 8400 kortet och ett 6cells batteri är ruttet. Kanske kommer man upp i 2 timmar med minsta ljusstyrkan och ett word dokument uppe. 9 cell batteriet är att föredra, iaf som reserv. Trots storleken.

Men dét är ju lätt den snyggaste laptopen jag har sett och det är värt all väntan

Edit:
Dell står all frakt och schenker kommer hem till mig och hämtar den gamla datorn. Lysande support

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig. Men batteritiden på 6cel-batteriet känns nästan fel? (under vilka förhållanden?)
Hade i alla fall för mig att den brukade vara längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Min ser likadan ut.. Inte tänkt på det innan förns jag läste din post. F4 och F5 sitter lite längre ned än övriga tangenter.

Precis som på min, säkert helt normalt då. Tangentbordet verkar ju vara lite mjukt så det formar sig väl efter underlaget.

Permalänk
Medlem

Vad gäller leveranstiderna tror jag att det är löst numera.
Jag gick och velade länge vad gällde ny laptop, funderade på en äldre ibook, men bestämde mig för macbook då jag inte vill köpa begagnat.
Dock, kom vi fram till att vi egentligen borde köpa in nya burkar till firman, vi är tre personer och har typ 5 gamla "skitburkar". Varsin splitter ny laptop blev det.
Vi konfigurerade två XPS-maskiner, den stora skillnade var att jag valde lite mer processor kontra chefen som valde 9cells batteri (jag stannade på 6cell pga storlek och vikt).
Vi har bägge den LED-skärmen, vad den nu heter/kallas, med 0.3MP kamera (som jag lika gärna kunde varit utan ;).
Vi kör också intel-kortet (sparar ström, pris och ingen av oss är överhuvudtaget intresserad av spel på dom här datorerna).

I början, när vi beställde, var jag lite smådeppig över att det inte blev en macbook eftersom dom ansågs vara jävligt fina laptops, design och kvalitet mm. Nu, är jag inte det längre. Grymt fin maskin, både design och kvalitet känns riktigt bra. Och prestandan går faktiskt inte att klaga på överhuvudtaget. Fina grejer!

Vi beställde via telefon mot företagsdelen runt 25/9, osäker på exakt dag det blev av, vi ringde och ställde lite frågor osv. Samma dag vi beställde fick vi ut order och skickade in underskrift via fax under eftermiddagen.
Vi fick bägge datorerna ca 1 vecka efter, faktiskt mindre än 5 arbetsdagar, så leveranstiderna är rikigt jävla fina nu!

(Och då är det ju skrivet och påpekat att dell att maskiner med den skärmen vi valt skall ha längre leveranstid än ordinarie specs).

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har lust att ge mig en email-adress till en trevlig och snäll säljare på företags-avdelningen? Vill gärna få ett så bra pris som möjligt

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredgo
Dessutom såg jag i webcamkameran att den tog kort med 1,3Mpixel upplösning. Jag hade valt den dyra skärmen vilket endast skulle ha 0,3Mp upplösning. Det fanns inte en enda person varken i Sverige eller i England som kunde förklara skillnaderna eller hur man kunde ta reda på vilken skärm man hade. Det är trots allt bara 2mm skillnad.

Hur såg du detta? Jag har försökt kolla vilken skärm jag har, men precis som Dell säger så går det fan inte... Vart står megapixlarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Hur såg du detta? Jag har försökt kolla vilken skärm jag har, men precis som Dell säger så går det fan inte... Vart står megapixlarna?

Ska man tolka denna disskusionen som att fördelen med den bättre skärmen är högst marginell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Ska man tolka denna disskusionen som att fördelen med den bättre skärmen är högst marginell?

Det låter nästan så på disskusionen. Det kan iaf inte vara stor skillnad om ingen vet hur man ska se skillnad på dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Hur såg du detta? Jag har försökt kolla vilken skärm jag har, men precis som Dell säger så går det fan inte... Vart står megapixlarna?

Det enda jag kunde göra var att gå in på webcam applikationen och där var upplösningen 1280 X 1024 vilket motsvarar 1,3mpixel. Efter samtal med xps supporten i england så var det fel skärm. Men nu när jag fick min nya xps laptop så var det exakt samma. Ja tror inte att dom skickar ut fel skärm 2 gånger så jag får anta att det är rätt skärm. För övrigt fanns det inget sätt att konstatera vilken skärm man hade förutom att den billiga är 2mm tjockare. Men det är lite svårt att veta utan att ha de 2 olika bredvid varandra...

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem

Här har ni skillnaden.
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=146691

Jag har uteslutit DELL datorn, beror på ganska många fördelar ASUS i samma klass, sen så tror jag spegeln till skärm kommer att störa mig .

Det är ju bara titta på bilderna här så blir man avskräckt.
http://www.engadget.com/2007/06/28/dell-inspiron-m1330-hands-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredgo
Det enda jag kunde göra var att gå in på webcam applikationen och där var upplösningen 1280 X 1024 vilket motsvarar 1,3mpixel. Efter samtal med xps supporten i england så var det fel skärm. Men nu när jag fick min nya xps laptop så var det exakt samma. Ja tror inte att dom skickar ut fel skärm 2 gånger så jag får anta att det är rätt skärm. För övrigt fanns det inget sätt att konstatera vilken skärm man hade förutom att den billiga är 2mm tjockare. Men det är lite svårt att veta utan att ha de 2 olika bredvid varandra...

Går man in i device manger. Väljer skärmen och kollar på fliken längst till höger. Där väljer man hårdvaru-id. Har du LCD skärmen från toshiba står det LCD-någonting har du det andra märket minns jag inte exakt vad det stod men CMO har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
Går man in i device manger. Väljer skärmen och kollar på fliken längst till höger. Där väljer man hårdvaru-id. Har du LCD skärmen från toshiba står det LCD-någonting har du det andra märket minns jag inte exakt vad det stod men CMO har jag för mig.

Så står det LCD så är det den bra skärmen? Isf har jag den bra skärmen Tack så mycket för hjälpen!

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredgo

Batteritiden med 128mb 8400 kortet och ett 6cells batteri är ruttet. Kanske kommer man upp i 2 timmar med minsta ljusstyrkan och ett word dokument uppe. 9 cell batteriet är att föredra, iaf som reserv. Trots storleken.

Stämmer den uppgiften om batteritiden!? Någon som har motsvarande utan Nvidiakortet?

Permalänk

2 h med 6 cells och nvidia kortet är väl inte så konstigt? 4 h med 9 Cells skulle jag anse normalt, så man kan väl inte förvänta sig så mkt av 6 cells? (deras idée om att man skulle få ut 6 h var väl, som tillverkarnas egna info alltid är, lite väl optimistisk).

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

2h med 6cel = 3h med 9cel = obra

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen som har en säljare på företagsavdelningen att rekommendera?

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Nu är datorn anländ och prövad (så mycket som flickvännen tillåter).

Jag har CPU whine tror jag, eller i alla fall ett högfrekvent ljud,
som jag tror kommer från vänster sida av datorn (la örat mot tangentbordet).
Vad kan göras? Byter Dell datorn? Kommer de och byter delar?
Det är i alla fall så pass irriterande att jag inte tänker acceptera det.

Ringer supporten på måndag - XPS eller vanlig?

Jag är i övrigt riktigt nöjd med den. En riktig liten läckerbit.
Hoppas jag inte behöver vara utan den för att få CPU whinet åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stofer
Nu är datorn anländ och prövad (så mycket som flickvännen tillåter).

Jag har CPU whine tror jag, eller i alla fall ett högfrekvent ljud,
som jag tror kommer från vänster sida av datorn (la örat mot tangentbordet).
Vad kan göras? Byter Dell datorn? Kommer de och byter delar?
Det är i alla fall så pass irriterande att jag inte tänker acceptera det.

Ringer supporten på måndag - XPS eller vanlig?

Jag är i övrigt riktigt nöjd med den. En riktig liten läckerbit.
Hoppas jag inte behöver vara utan den för att få CPU whinet åtgärdat.

XPS supporten lovade mig att problemet ska lösas antingen igenom någon sorts mjukvaru fix eller genom hårdvaru utbyte. Man ska inte behöva ha ljudet iaf. Dom skulle kontakta mig när dom hade en lösning men just nu gör dom inget. Så det valet du har är att skicka tillbaka eller vänta på fixen dom jobbar på.

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt min m1330 med följande konfiguration!

Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Smokingsvart och kamera med 0,3 megapixlar för vit-LED-skärm
No Biometric Fingerprint Reader
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
200 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort

Utan extra garanti eller försäkring.

Med den nuvarande fria frakten och 5% studentrabatt landade det hela på 15671.44 kr, dumt nog blev det 268.75 kr billigare (innan studentrabatt) att utgå från mellankonfigurationen än att börja med high end-konfigurationen, så tänk på det ifall ni tänker köpa en liknande sammansättning.

Ska ringa Dell och fråga ifall jag kan få 64-bitars Vista, vilket inte verkar troligt enligt vad jag hört, men värt ett försök. Annars kanske Microsoft kan deaktivera ens licens och skicka en OEM-skiva med ett 64-bitars Windows, men det känns inte som något de kommer orka göra.

Permalänk

Jag har nu haft min M1330 i lite mer än en månad och jag har några funderingar, eventuella felaktigheter. Kanske känner någon igen dessa?

När jag fick datorn kunde jag snabbt konstatera att den var skev. När jag lade handen på den vänstra sidan av datorn så sjunk den ca 2 mm. Efter kontakt med supporten så sade dom att datorn var defekt och skall bytas ut. Datorn har fortfarande inte bytts ut. Men det underliga är att jag nu inte märker någonting som pekar på att datorn är skev. Mycket underligt!
Någon som varit med om någonting likanande, och hur löstes det?

Det andra problemet är att aluminiumchassit känns "elektrifierat". När jag drar händerna över chassit så känns det väldigt underligt, det är inte stötar utan mer som om att händerna hoppar lite ovanför chassit. Jag har inte varit ikontakt med supporten ang. dett aproblem. Problemet uppstår inte överellt, utan endast i vissa fastigheter. Det uppstår heller inte när jag kör med jordad kontakt. Poblemet finns bara när jag har nätadaptern ansluten, alltså inte när jag kör på batteri.
Någon som har samma problem med sin dator? Varit i kontakt med supporten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodpecker123
Jag har nu haft min M1330 i lite mer än en månad och jag har några funderingar, eventuella felaktigheter. Kanske känner någon igen dessa?

När jag fick datorn kunde jag snabbt konstatera att den var skev. När jag lade handen på den vänstra sidan av datorn så sjunk den ca 2 mm. Efter kontakt med supporten så sade dom att datorn var defekt och skall bytas ut. Datorn har fortfarande inte bytts ut. Men det underliga är att jag nu inte märker någonting som pekar på att datorn är skev. Mycket underligt!
Någon som varit med om någonting likanande, och hur löstes det?

Det andra problemet är att aluminiumchassit känns "elektrifierat". När jag drar händerna över chassit så känns det väldigt underligt, det är inte stötar utan mer som om att händerna hoppar lite ovanför chassit. Jag har inte varit ikontakt med supporten ang. dett aproblem. Problemet uppstår inte överellt, utan endast i vissa fastigheter. Det uppstår heller inte när jag kör med jordad kontakt. Poblemet finns bara när jag har nätadaptern ansluten, alltså inte när jag kör på batteri.
Någon som har samma problem med sin dator? Varit i kontakt med supporten?

Min är även den något "skev". Men bara när skärmen är i vissa lägen.. Har inte brytt mig om det så mycket ännu. Skall ta en närmre titt på det vid tillfälle..

Det andra du beskriver brukar kallas tingling sensation. Kan upplevas på många olika produkter och alltså inte bara bärbara datorer. Se till att använda jordade uttag..

Läs mer om det här: http://support.euro.dell.com/support/topics/topic.aspx/emea/s...

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för epostadress till XPS-supporten? Jag testade att gå in på deras hemsida, välja XPS support, fylla i servicetaggen. Fyllde i formuläret som kom upp och skickade min fråga. Fick svar från supporten att jag hade vänt mig till fel support, och skulle vända mig till XPS-supporten. Vilket jag enligt hemsidan gjorde. Kan inte hitta nått annat än web-formuläret. Eller är man tvungen att ringa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lizardus
Någon som vet vad det är för epostadress till XPS-supporten? Jag testade att gå in på deras hemsida, välja XPS support, fylla i servicetaggen. Fyllde i formuläret som kom upp och skickade min fråga. Fick svar från supporten att jag hade vänt mig till fel support, och skulle vända mig till XPS-supporten. Vilket jag enligt hemsidan gjorde. Kan inte hitta nått annat än web-formuläret. Eller är man tvungen att ringa?

När jag sist försökte få chatsuport så var den ännu inte öppen för M1330, men det skulle tids nog komma. Jag tror du måste ringa, jag hittade i alla fall inget annat sätt att kontakta dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keiser
Stämmer den uppgiften om batteritiden!? Någon som har motsvarande utan Nvidiakortet?

Jag har Nvidiakortet och ett 6-cells och ett 9-cell

6-cell: ca 3 timmar (kollade en film från hd och fipplade runt lite, ganska låg ljusstyrka på skärmen 50%, w-lan/bluetooth off)

9-cell: nästan 5 timmar (surf, poker m.m, ljusstyrka 50%, bluetooth off, wlan on)

Jag känner mig hyfsat nöjd med batteritiden. Väldigt glad att jag köpte båda batterierna. Kör med 6-cells "hemma" och har alltid ett fulladdat 9-cells i väskan när jag ger mig iväg på resa.

Permalänk
Medlem

Wow, Dell has finally gotten it's shit together! Beställde vid 2-tiden på morgonen i söndags, och nu på måndagen har statusen gått från förproduktion till skickad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woodpecker123

Det andra problemet är att aluminiumchassit känns "elektrifierat". När jag drar händerna över chassit så känns det väldigt underligt, det är inte stötar utan mer som om att händerna hoppar lite ovanför chassit. Jag har inte varit ikontakt med supporten ang. dett aproblem. Problemet uppstår inte överellt, utan endast i vissa fastigheter. Det uppstår heller inte när jag kör med jordad kontakt. Poblemet finns bara när jag har nätadaptern ansluten, alltså inte när jag kör på batteri.
Någon som har samma problem med sin dator? Varit i kontakt med supporten?

Tjena

Det ska bero på ojordade uttag i väggen. Testa att dra handen över aluminiumet och sen sätt andra handen på diskbänken så ska du se att känslan försvinner.

Visa signatur

[Intel C2D 6850, 4gb pc6400, LANPARTY UT NF680i LT, 2Xraptor raid 75gb hd, raptor 150gb hd, Nvidia 7950GT 512mb, 2Xsamsung DVD, 19"tft 2ms][Dell xps 1330 - C2D 7100, 128mb 8400 Nvidia, 2gb ram, 300 nid skärm, BT, Fingerprintreader, 120gb 5400rpm hd, N draft wifi ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabe04
Wow, Dell has finally gotten it's shit together! Beställde vid 2-tiden på morgonen i söndags, och nu på måndagen har statusen gått från förproduktion till skickad.

Min beställning gjorde också ett sådant hopp, fast i fredags.
Beräknad leverans av schenker nu på fredag!
Hur bra brukar schenkers ETA-datum stämma?
Dom ringer mig när det börjar bli dags va?

Permalänk
Medlem

Hur många dagars leverans kan man räkna med om den skickades idag?

Permalänk
Medlem

Så nu har leveranstiden släppt, då kanske man ska satsa på en sådan endå (: Men en fråga bara, ljudnivån på datorn, då tänker jag på fläktarna osv.. är den hög eller låg?