Även jag har köpt en dell xps 1330. Tänkte dela med mig av min erfarenhet kring detta köp.
Beställde datorn sista juli via företag. Fick gratis frakt och uppgradering till Ndraft wifi pga att tidigare på dagen slutade de att lämna med skrivare. Tydligen var det slut på glaset till xpsen så jag skulle få vänta till sista augusti på datorn. Eftersom jag inte funnit någo likvärdig dator i prestanda, mobilitet och design så beställde jag xpsen ändå.
Den 25e augusti får jag ett mail om att datorn skulle bli ytterligre försenad till 15e oktober. Självklart fick jag krupp. Speciellt då jag någon dag tidigare sg att systeme gått ner 1200 i pris. Företagsförsäljaren lovade kompensation i olika former och skulle kolla upp lite information.
Trots den lovade förseningen fick jag datorn en vecka in i september och blev självfallet överlycklig. När jag packar upp datorn saknas fingeravtrycksläsaren och det va ett j**la liv på processorn. (fick jag förklarat senare att det var processorn). Som grädde på moset hade dom skickat med en spansk manual. Tydligen hade dom haft problem med fingeravtrycksläsare och jag kan ge mig f*n på att dom medvetet skickade ut den utan fingeravtrycskläsren för att hålla nere leverans tiden. Dessutom såg jag i webcamkameran att den tog kort med 1,3Mpixel upplösning. Jag hade valt den dyra skärmen vilket endast skulle ha 0,3Mp upplösning. Det fanns inte en enda person varken i Sverige eller i England som kunde förklara skillnaderna eller hur man kunde ta reda på vilken skärm man hade. Det är trots allt bara 2mm skillnad.
Då det var många personer som fått leverans utan fingeravtrycksläsaren så hade dell bestämt att man antingen får pengarna tillbaka för just den delen eller så får man reklamera hela varan. Som tur var så ordnade min kontakt att dom skickade ut en ny dator och jag får behålla den "defekta" under tiden. (Kundtjänst ville ha in den med en gång med motivering att den blir gammal då leveranstiden skulle vara över en månad denna gång också. Precis som att den inte blev gammal för min del heller.)
Nu har jag fått min nya dator och kan konstatera att trots alla missar så är jag nöjd. Trots att en klåpare satt ihop datorn (tror han var full). Whinet från processorn har minskat radikalt men fortfarande finns det kvar. Kompensationen jag ska få är max rabatt på ett par produkter samt garanti jag tänkt beställa.
Ett gott råd till er som får problem: ring företagssupporten eller be att få prata med någon annan i kundtjänst. Utan denna kille i företagsdelen hade jag nog gråtit mig till sömns varje natt. Ska väl tilläggas att jag har jordens otur med allt jag företar mig..
TIPS!!!
HSDPA 3g kortet har dom olika pris på. Lattitudens kort är ett antal hundra billigare, trots att det är exakt samma kort. Beställdet istället!
Har ni problem så begär kompenation, inga problem! Iaf inte på företagsdelen.
Vill ni inte använda bluetooth samtidigt som wifi så får ni stänga av det i enhetshanteraren.
I manualen står det att datorn inte kan leverera ljud via HDMI kontakten utan bara via stereopluggarna. Det stämmer icke. Fungerar iaf för mig klockrent.
Batteritiden med 128mb 8400 kortet och ett 6cells batteri är ruttet. Kanske kommer man upp i 2 timmar med minsta ljusstyrkan och ett word dokument uppe. 9 cell batteriet är att föredra, iaf som reserv. Trots storleken.
Men dét är ju lätt den snyggaste laptopen jag har sett och det är värt all väntan
Edit:
Dell står all frakt och schenker kommer hem till mig och hämtar den gamla datorn. Lysande support