Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem

Är det pga. detta som många m1330 dött kanske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/7932-felaktiga_grafikkretsar...

Har folk med intels grafik råkat ut för problemet?

Permalänk

Det trådlösa nätverket som sitter på typ undersidan av touchpadden blir väldigt varm.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Är det pga. detta som många m1330 dött kanske?

http://www.sweclockers.com/nyhet/7932-felaktiga_grafikkretsar...

Har folk med intels grafik råkat ut för problemet?

Det verkar vara precis det

Vad jag har hört så skall inga datorer med intels grafikchip vara drabbat...

Har för övrigt fått "fail screen" två gånger igen efter att jag har fått mitt moderkort utbytt, har inte haft den i en månad ens :S dock har det endast skett när jag har stängt av datorn.
Men jag tar det lite lungt med att ringa till supporten igen och ser om det blir bättre efter att man har fått moda kylningen lite...
Det lustiga är att grafikkortet inte har överstigit 70 grader när jag har surfat och endå failar den. har inte spelat på den alls, utan bara surfat.

Edit: vill inte byta ut mitt moderkort igen då mitt nya inte har något sk. "cpu-whine".

Visa signatur

Cooler Master HAF 832 | Corsair 650HX | ASUS P7P55D-E PRO | Intel core i5 750@3.71 | Noctua NH-D14 | Corsair XMS3 DDR3 4x2GB | Sapphire hd5870 Vapor-X | Intel X25-M G2 80GB | Nuforce µDAC

Permalänk
Medlem
Citat:

Although the failure appears related to the combination of the interaction between the chip material set and system design, we have a responsibility to our customers and will take our part in resolving this problem.

Citat:

Nvidia kämpar för närvarande med att få ut uppdaterade drivrutiner till de stora datortillverkarna som sätter igång de bärbara datorernas kylsystem vid lägre temperaturer än tidigare, vilket kan vara en lösning på problemet.

Härlig lösning :>

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

Ny drivrutin för grafikkortet är ju släppt liksom A 11 BIOS.

nVidia 175.97 Vista-32bit WHQL Driver for G86/G84

finns på Dells sida. Om det ger något resultat är en anna sak, jag har läst dom få svar som finnns på notebbok forum att det resulterat i dålig videouppspelning och ingen värme sänkning.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

som flera andra är jag sugen på den här datorn, framförallt för att den är portabel och för Dells hemma service.

Kommer i princip bara kolla film, använda msn, internet och även spela Football Manager på den. Hur ofta inträffar felen med CPU whine, har de lyckats att få bort problemet och hur varm blir datorn egentligen?

har redan ett monster på 19" bärbar för spel så denna är till för att ta med på resor, använda under flygresor etc. Hur fungerar batteriet?

Permalänk
Medlem

Dator beställd 23 juni, fick då prel. lev.datum 17 juli.

Idag ändrade de till 8 augusti, fy fan säger jag bara!!!

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mansnet
Dator beställd 23 juni, fick då prel. lev.datum 17 juli.

Idag ändrade de till 8 augusti, fy fan säger jag bara!!!

Samma situation och snarlika datum här

Efter en rad mail till supporten så ringde de upp mig nu under eftermiddagen och ursäktade sig så. Det beror tydligen på den omtalade batterifabriks branden. de lovade även att om de inte höll det nu utlovade datumet så skulle man få kompensation (?). De sa även att datumet var väl tilltaget så chansen var stor att man skulle få den tidigare. Det är dock fortfarande surt när man hade sett fram emot att surfa överallt med sin lilla smidiga dell på semestern :-/

Permalänk

helt sjukt att dell fortfarande har problem med leveranser nä, aldrig mera dell.... om deras nya umpc inte är sjukt nice och galet billig ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Vet någon varför jag inte får något ljud på TV:n när jag försöker köra en DVD-skiva i Mediacenter?
I VLC fungerar det.
Anslutningen är HDMI till HDMI.

Visa signatur

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Vilket OS gör ni med och varför? 64 bitars? Kompatibilitet med drivrutiner etc?

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Linux Mint 5 Elyssa. 32bit. Allt funkade direkt förutom fingeravtrycksmojängen men den används inte ändå.

Permalänk
Medlem

Ok, någon som vet hur garantin påverkas av att man byter OS till ett "Icke-dell"? går det förresten att återställa till ursprungliga dell? har hört att inga restore-skivor medföljer...

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Garantin påvärkas inte. Men det finns kanske inte drivare till FreeBSD ;P

Du får antingen med dig recoverskivor, XP/Vista beroende på vad du köpt. I tillägg kommer det med en Drivers and utility cd. Se till att du har de skivorna om du skulle behöva å reinstallera datorn.
Kommer inte skivoran med, så får du eventuellt bränna ut dem "från windows" Men det märker du när du läser doken, får du inga cd/dvd skivor, så får du som regel en A4:a sida med en bild på en cd, där det står hur du skall gå till väga för å få skapt recoverskivor....

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju bra. Tack!

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Är felen med xps m1330 åtgärdade för jag funderar på köpa den och vill inte ha en ny dator som jag vet kommer gå sönder så småningom.
Felen jag syftar på är strulet med grafikkortet och alla värmeproblem.

när kommer nästa generation xps m1330?

Permalänk
Medlem

Köper du en med intel-grafik så är det nog lugnt i alla fall.

Permalänk
Medlem

med intel-grafik? För som det ser ut nu går det bara att få den med 128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS....kan nån rekommendera ett mkt bra alternativ till dell xps m1330 som är minst lika prisvärd?

Permalänk
Medlem

Du kanske har valt någon speciell modell som du anpassar? För jag kan fortfarande välja intels grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bambiii
Är felen med xps m1330 åtgärdade för jag funderar på köpa den och vill inte ha en ny dator som jag vet kommer gå sönder så småningom.
Felen jag syftar på är strulet med grafikkortet och alla värmeproblem.

när kommer nästa generation xps m1330?

Får mitt utbytt i veckan. Får se om det blir några lägre temperaturer. Återkommer med det.

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått min dator nu och är mycket nöjd. Inga döda pixlar och inget cpu-whinande. Visst, den blir ganska varm men det är inte direkt så att man bränner sig...

Tar ni ut ert batteri när ni ska ha datorn hemma, nätansluten? Spelar kanske inte någon direkt roll?

Visa signatur

Nunca te acostaras
sin saber una cosa más

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min dator med har ett stort problem..

Problem 1: Min strömsladd stör min externa skärm som jag kopplat via VGA. Detta är grymt störande, skärmen flimrar och håller på..

Finns det bättre kablar att köpa som tar ut störningarna? Hur ska jag göra?

Permalänk

Borde inte dell presentera ny laptops i xps serien snart. någon som hört något?

Permalänk
Medlem

Fått moderkortet utbytt nu. Samma version som innan så förmodligen lär väl felet uppstå igen om några månader. Fattar inte varför de inte släpper ett nytt moderkort med ej felaktiga grafikkretsar på.

Permalänk
Medlem

Beställde en i förrigår. Idag är den skickad, och lär väl ha den på mån-tis.

Beställde med Intels grafikkort, kommer inte spela på den ändå.. blir en perfekt HTPC där hemma.. och att ta med sig vid längre resor.

Är ni nöjda med datorn i övrigt?

Mvh

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gibsa
Jag är väldigt nöjd med min dator med har ett stort problem..

Problem 1: Min strömsladd stör min externa skärm som jag kopplat via VGA. Detta är grymt störande, skärmen flimrar och håller på..

Finns det bättre kablar att köpa som tar ut störningarna? Hur ska jag göra?

Koppla datorn och den externa skärmen i olika uttag hemma. Det ska avhjälpa problemet.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stor skillnad i värme och läte det är mellan

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
och
Intel® Core™ 2 Duo-processor T7250 (2,00 GHz, 800 MHz FSB, 2 MB L2-cache)?

Rent prestandamässigt skiljer det väl sig ungefär 5%?

Permalänk

Halvvägs ned på denna länken så finns info om alla intels mobila processorer.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Core_2_microproces...

Jämför man de båda du nämner så ser man att de bygger på 65nm tillverkningsteknik, och samma "Meron-2m" kärna. Dessutom har båda samma specificerade 35 W TDP - jag tror att skillnaden är minimal mellan dessa 2 i fråga om värme, och därmed borde de också låta ungefär lika mkt.

Jag vet efter att ha läst något test på anandtech.com att processorer med penryn kärna (45 nm tillverkningsprocess) är strömsnålare och har längre batteritid än motsvarande merom, den billigaste med penrynkärna är nog T8100, om du inte ska invänta de nya centrino2 processorerna förstås.

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnbersBuskE
Jag vet efter att ha läst något test på anandtech.com att processorer med penryn kärna (45 nm tillverkningsprocess) är strömsnålare och har längre batteritid än motsvarande merom, den billigaste med penrynkärna är nog T8100, om du inte ska invänta de nya centrino2 processorerna förstås.

Tack för hjälpen. Det blev en T8100 istället.

* Intel® Core™ 2 Duo-processorer T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-cache)
* Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™
* 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
* 160 GB hårddisk med Free Fall Sensor (7200 RPM)
* Inbyggt Intel® GMA X3100
* Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)
* 3 års XPS Premium Warranty Support ¿ prioriterad telefonsupport och support på plats
* Norton™ Internet Security™ 2008 ¿ 3 års skydd ¿ svenska

13949 kr Online.

Dock så slår man hellre dem en signal och får ett pris av deras säljare utan massa rabattkoder.

Så totala pris 11298, dvs 19% rabatt. Får hoppas den är bra nu också!

Permalänk

Grattis! Fin maskin och fin rabatt!

Visa signatur

Dator: Dell inspiron 8600, 1.7 ghz Pentium M, 60Gb + 250 Gb externt, 9600 pro, DVD+RW
Kamera: IXUS 430