snälla , behöver verkligen hjälp ...

Permalänk
Medlem

snälla , behöver verkligen hjälp ...

står just nu i valet mellan 3 datorer o ingenting annat ..
snäääälla , hjälp mig o välja vilken jag ska ha =(

Sony Vaio AR31M
+ allt ungefär , stor fin skärm , alla specar är kanon
STORT - , den dåliga batteritiden ... (iofs kommer jag alltid ha i batteriet men ändå)

Fujitsu Siemens Xi1546
+ oxå där egentligen alla specar
-är väldigt skeptiskt till märket , känns inte bra på nått sätt egentligen , fast det borde det eftersom den har alt jag vill ha ...

Fujitsu Siemens Xi1554
samma som ovan ...plus at den inte finns att köpa nånstans typ

pllliiiizzz hjälp mig ... vilken , varför osv , övertyga mig

Permalänk
Inaktiv

Fujitsu Siemens är ett jättebra märke.. du borde se det som en fördel

Permalänk
Medlem

men det är ju många som haft problem som jag läst , i XI1546 tråden ,
jag hde kunnat tänka mig uppföljaren ... 1554 ... men den säljs ingenstans ...
o jag e verkligen kär i Sony Vaio xD

faaaaan , måste ha hjälp vill verkligen ha en bärbar asså

Permalänk

Köp en bärbar ifrån Apple så blir du nöjd!

Permalänk
Medlem

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=3062&review=...

Där har du ifall en utförlig recension om Fujitsu Siemens Amilo Xi1546..
Vad tänker du använda datorn till? Känns lättare att hjälpa till då, eftersom datorer ofta är bra på olika saker, och kan tilläggas att Fujitsu Siemens Amilo Xi1546 är, enligt vad jag hört(dock ingen egen erfarenhet) en väldigt prisvärd 'speldator'.. men att det är en bra speldator är inget minus även om du inte spelar, förutom att det kan bli 'onödigt dyrt' i förhållande till dina behov.. men ja, berätta gärna lite mer om dina användningsområden!:)

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Köp en bärbar ifrån Apple så blir du nöjd!

Den va nästan lite otippad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Den va nästan lite otippad

Vill ju han skall bli nöjd och slippa prata om de där okända märkena!

Permalänk
Medlem

har apple någon motsvarighet i pris och prestanda till de datorer trådskaparen var intresserad av?
annars är det ju inte så aktuellt kanske, men..
ja som han skriver, "hjälp mig ... vilken , varför osv , övertyga mig"

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
har apple någon motsvarighet i pris och prestanda till de datorer trådskaparen var intresserad av?
annars är det ju inte så aktuellt kanske, men..
ja som han skriver, "hjälp mig ... vilken , varför osv , övertyga mig"

En MacBook har ju bra prestand i jämförelse med Sonyn.

Permalänk
Medlem

njaa en Apple känns inte alls intressant ...
alltså FS Xi1526 och Xi1546 har ju egentligen alla specar jag vill ha , men jag är ändå lite osäker eftersom det är FS ...

jag ska använda den till att , ladda ner , kolla på film/serier (koppla till tv) , msn , bara sånt , inget spel ...
men jag vill ändå ha typ nån bättre bärbar runt 8000-13,000...man vet aldrig va man behöver använda den till i framtiden ...
och egentligen vill jag ju ha 17" skärm , för jag tror jag kommer ångra mig om jag köper 15,4 , känns litet , så det är väl nästan ett måste med 17" ...

plliiiizz help mee ... fler får yttra sig ...

är Sony Vaio AR31M kass eller ? förutom batteritiden som är ENORMT dålig , men ändå ... allt annat gillar jag skarpt ...
och FS gillar jag oxå skarp egentligen , vet inte varför jag tvekar , men ...

Permalänk

Har du släpat på en 17" "bärbar"?

Under 15" tycker jag är en ok storlek. Jag släpar min bärbara varje dag mellan hemmet och jobbet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Har du släpat på en 17" "bärbar"?

Under 15" tycker jag är en ok storlek. Jag släpar min bärbara varje dag mellan hemmet och jobbet.

jag sak inte släpa den överallt ... jag ska ha den hemma typ ... o den väger inte 20kg så det är inte så farligt ....

men det spelar ingen roll för 17" är ett krav ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
jag sak inte släpa den överallt ... jag ska ha den hemma typ ... o den väger inte 20kg så det är inte så farligt ....

men det spelar ingen roll för 17" är ett krav ..

Tänk bara på att det är färre väskor för 17" än för de som är 15" och mindre. Finns massor av andra anledningar till att köra med mindre skärm, men ser du hängt upp dig vid 17".

Permalänk
Medlem

jag ska inte bära den i väska haha
asså jag måste verkligen ha 17" , jag va inne o kollade på 15,4 , det känns svin litet faktiskt ...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=164286
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=151730

vilken av dom två köper man da ? för VANLIG användning , så häng inte upp er på processorn nu haha

Permalänk
Medlem

Fujitsu-Siemens är ett bra märke :). Bra service, tror även det är 3(!) års garanti inkluderat i priset på alla datorer.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

SONY VAIO AR11 CD 1.66 1GB/100 DVDRW WLAN 17#XPMCE

Om du inta ska spela eller redigera film/ foton men ändå vill ha en Vaio så duger denna och till ett någorlunda resonligt pris.( 9490kr, dustinhome)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ionit
SONY VAIO AR11 CD 1.66 1GB/100 DVDRW WLAN 17#XPMCE

Om du inta ska spela eller redigera film/ foton men ändå vill ha en Vaio så duger denna och till ett någorlunda resonligt pris.( 9490kr, dustinhome)

utgående modell , måste ha nått nyare ...
orkar inte med om det blir nått krångel sen om datan skulle bara krångla ... att det inte finns delar eller bla bla bla , det är utgående modlel vi kan inte fixa den o hit o dit ...

@gusIII
i halmstad finns inga bra Fujitsu modeller att köpa =(
tvekar lite till att beställa via nätet , för blir det problem så är det så jävla krångligt när man ska skicka o ha sig , så blir det fel o bla bla bla
lättare att gå in i en affär o ge dom en rejäl utskällning , har funkat bra i mina fall!
därför jag föredrar butik istället ...

EDIT: kom igen nu 16 inlägg , knappt några tips

Permalänk
Medlem

SONY VAIO AR11 CD 1.66 1GB/100 DVDRW WLAN 17#XPMCE[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av DekiS
[B] utgående modell , måste ha nått nyare ...
orkar inte med om det blir nått krångel sen om datan skulle bara krångla ... att det inte finns delar eller bla bla bla , det är utgående modlel vi kan inte fixa den o hit o dit ... [QUOTE]

Det där är väl eentligen inget problem då delarna används i andra datorer, det kommer nya drivrutiner och sedan så har du minst ett års garanti och om inte det räcker så konsumentköplagen på tre år.

Men visst är det kul med en nyare dator. Lägg bara inte mer pengar än vad du kommer att använda datorn till.

Själv har jag precis köpt en FS amilo Xi 1546, det är också en utgående modell. Börjar ta ordentligt slut i lager. Men jag hade då funderat på vilka behov jag har, (spel, film, internet, stor skärm, bärbar men ändå inte). Utifrån detta bestämde jag mig med hjälp av olika recensioner och olika foruminlägg vilken processor jag ville ha, C2D, och vilket slags grafikkort, x1800 eller bättre.

Sedan tittade jag på min budget, 10000, och gav mig f** på att hitta den billigaste datorn med mina specs oavsett märke.

Det jag vill säga är helt enkelt: köp inte en dator som har en massa kapacitet som du inte kommer att utnyttja. Det finns andra saker att lägga pengar på.

//Philip
//Sommarjobbande student.

Permalänk
Medlem

jo iofs har du rätt att man inte ska lägga mer pengar än vad man kommer andra...o jag håller med dig... men sen är min hjärna lixom lite konstig och vill ha det där lite "värre" ändå...xD helt i onödan egentligen ....
Xi1546 är egentligen kanon för mig oxå , men så jävla jobbigt om någonting börjar krångla o man måste skicka den 100 gånger för att få nått fixat ... så jävla jobbigt ...

finns ju verkligen INGENTING annat man kan tänka sig köpa
bara Sony Vaio AR31M
HP9232 eller HP9312 ... men jag vill egentligen ha core2duo ...

SVÅRT SOM FAAAAAAAN

Permalänk
Medlem

jag är som dig när det gäller att ha mer än man behöver, och det tror jag faktiskt kan löna sig i längden.. då nyare program kräver mer och mer av datorerna så kan en datorn som idag verkar onödigt bra, istället vara precis vad man behöver om en 2-3år kanske..
för just när det gäller laptops är det ju inte lika lätt att byta komponenter som i en stationär..

jag tror både sonyn och fs'en kommer göra dig lycklig, och jag har svårt att vägleda dig mer än så.. får hoppas nån expert kommer med något utlåtande

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

Tjenare, kollade lite på Dustin Home och dom verkade ha XI 1554 modellen:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010111336&csref...

Är själv sugen på en sådan och tycker inte inte att knappt 14000kr är så dyrt med tanke på att man får 3års virusskydd och väska, eller vad säger ni?

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cheers
Tjenare, kollade lite på Dustin Home och dom verkade ha XI 1554 modellen:

http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010111336&csref...

Är själv sugen på en sådan och tycker inte inte att knappt 14000kr är så dyrt med tanke på att man får 3års virusskydd och väska, eller vad säger ni?

Lagerstatus Ej i lager ...
står nånstans om jagi nte minns fel att den beräknas komma 26:e eller 27:e

Visa signatur

HTPC: AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 l MSI FM2-A75IA-E53 mITX l Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP RED l be quiet! Pure Power L7 430W 80+ Bronze l Fractal Design Node 304 l Western Digital Caviar Green 1TB l Western Digital Caviar Green 2TB l
Other: iPhone X 64gb l Macbook Pro 13.3" l

Permalänk
Medlem

Sony Vaio AR31M är ju väldigt prisvärd, så den hade jag i alla fall köpt. Fujitsu Siemens XI1554 är kanske lite bättre, men den hittade jag ingenstans.

Permalänk
Medlem

Virusskyddet är väl inte så mycket att ha, jag har hört en del skit om det. Tror det är bättre med t ex avasti. SOm dessutom är gratis.

Permalänk
Medlem

ashc virusskydd o sånt fixar man sen själv , sånt skiter jag ...

har nu kikat lite mer , o kan bekräfta att det kommer bli antingen

Xi1554
Sony Ar31m
eller
HP Dv9312

det är dom tre det står mellan , och jag vettefan va jag ska säga att det lutar åt MEST ... tror Sonyn ... xi är ytterligare 1000kr dyrare än vad jag egentligen tänkt mig ...
men jag tror att HP räcker gott o väl oxå ...

Permalänk
Medlem

jag tycker du verkar väldigt fäst vid sony, och då kan det ju hända du blir lite missnöjd med nån av de andra.. menmen ska kolla på det..

(edit:1)
hokai, sonyn är ju lite dyrare än hpn? iaf vad jag kunde se, dock är den även bättre, främst då processorn.. vet inte hur högt jag skulle värdera det dock.. Men, har du hittat butiker som säljer de nämnda datorerna? skulle du kunna länka isf, alternativt berätta vilket pris dem ligger på..

ytterligare en sak, är det just 17" du vill ha? annars skickade jag nyss iväg en beställning på en Zepto 3415 15.4".. slutade på ca12k inkl. moms.. dock utan OS (kostar ca 700 till för vista home) men jag hade även endel specs du kanske skulle välja bort vilket skulle sänka priset..

Hur som helst, länka gärna eller sätt ut priset på dem, lättare att hjälpa då ^^

(edit:2)
Du jag såg att Sonyn (iaf där jag hitta den) hade en 160gb hårdisk på 4200rpm.. standard på latops är 5400rpm, på stationära 7200rpm.. alltså hur fort disken snurrar -> hur snabbt den arbetar med information. därmed lägre tal = sämre
Inte hittat motsvarande info om de andra, men Sonyn verkar iaf inte ha lovande hårddisk.

(edit:3)
HP'n har en 'vanlig' 160gb 5400rpm hårddisk.. och det känns faktiskt som processorna skulle kunna kännas lite klen.. dock är jag som sagt inte så erfaren på det området så bör ha fler råd där..
Annars verkar Hp'n helt ok tycker jag, billigast av dem 3, den verkar möta dina behov bra (processorn?).. och ja, den har en fjärris

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem

njaa jag tror inte jag kommer bli missnöjd med varken HP eller FS om jag ska va ärlig ... ! tror inte den HP med AMD processor är skit heller , jag är en "vanlig" användare som inte gör några "större" o krävande saker med datan, dock är dt lite tråkigt att AMD bara har 1mb cachminne...
jag kan ju bli lite missnöjd med sony oxå , eftersom den har sån mångo batteritid , men som sagt , tror inte jag kommer köra mkt utan batteriladdare ...

Sonyn kostar 13,000 på JME Data
HP kostar 10.200 ungefär på ONOFF och säkert nått likt på JME Data oxå
och FS Xi1554 vet jag inte , kommer säkert finnas på netonnet eller webhallen eller nått , kommer säkert landa på 13-14,000:-

Permalänk
Medlem

Vet inte om du märkt men jag har editerat mitt tidigare inlägg lite..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

men om man sammanfattar allt på vaion tex , ska man egentligen haka up sig på satt hårddisken inte är så snabb? ? jag menar , allt annat verkar ju vara ganska bra ju ... förutom batteritiden ....

och om vi ska sammanfatta allt , va ska vi komma fram till ...
HP DV9312 (borde egentligen klara mina behov bra , bra pris)
Sony Vaio AR31M (min älskling xD , egentligen allt bra , utom batteri , hårddisk)
FS Xi1554 (bäst , men dyrast kan vi väl bara säga om denna)