Permalänk
Glömsk

Vapenpolitik

Huruvida man ska få eller inte få äga vapen utan statens/polisens inblandning är ett ämne som nämnts lite i andra trådar men som förtjänar en helt egen diskussion.

Sverige har en ganska hård vapenlag. Att få en vapenlicens kräver i nästan alla fall att man är medlem i en skytteklubb. Man måste ha polisens godkännande och hamnar i olika register. Att bära kniv på allmän plats är ett brott. Äger man ett vapen utan licens kan man dömas till fängelse.

Vad tycker ni?

------

Okej, det var trådens ämne. Här är min syn:

Att hindra befolkningen att enkelt äga vapen tycker jag är helt och hållet vansinnigt, och kan liknas med alla de länder där man måste ha licens för att äga en skrivmaskin. Skrivmaskinen är ett verktyg för yttrande- och tryckfriheten. Skjutvapen är ett verktyg för självförsvaret. När Irak kräver licens för att äga en skrivmaskin inskränker man befolkningens yttrandefrihet. Ergo svenska staten förtrycker svenska folkets rättighet att skydda sig mot förtryck och våld.

Sverige är ju om något det västland där folket har störst behov att kunna försvara sig själv med tanke på hur avvecklat försvaret är. Staten, som har monopol på våld, avvecklar deras möjlighet att försvara befolkningen mot krig/våld samtidigt som de riktar sina egna vapen mot befolkningen (du och jag) så vi inte kan skydda oss själva.

Självförsvarsaspekten är dessvärre något som hamnar i skymundan i sånna här diskussioner. Det är ofta roligare att diskutera kriminalitet och USA. Men då kan det ju vara värt att nämna att Finland har fler vapen/person än USA, för att inte tala om Schweiz där nästan varje man över 18 äger ett automatvapen (Sig 550/Sturmgewehr 90).

Dessutom: det är redan olagligt att skada andra människor, precis som det ska vara. Att hindra människor att äga vapen och skada andra människor är lite som att göra det olagligt att piratkopiera och dessutom göra det olagligt att installera "DVD Decrypter" på sin dator.

Känner att det här inlägget börjar bli lite för långt, så jag skriver lite mer senare när diskussionen är igång.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Skulle du kunna utveckla lite vad du menar med:
"...avvecklar deras möjlighet att försvara befolkningen mot krig/våld samtidigt som de riktar sina egna vapen mot befolkningen (du och jag)..."?

På vilket sätt riktar staten sina egna vapen mot oss?

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart positiv till att vapen kontrolleras.
Människor har redan många gånger om bevisat att de inte klarar av ansvaret i att handa vapen och alltså är det sunt för befolkningen att det hela kontrolleras. Bäst vore om människor kunde hantera det hela och man kunde släppa på restriktionerna, men det kan ju inte folk och med det i tankarna tycker jag det är helt oförsvarbart att vilja släppa det fritt och riskera människors liv bara för att man kan. Det finns ingen anledning för folket att äga vapen utan kontroll, utom då för att ingen ska kunna kontrollera det när vapnen missbrukas

Med det sagt så tycker jag även att det ska gå att äga vapen bara för att man vill. Man ska inte behöva vara med i någon skytteklubb eller vara tvungen att använda dem si eller så för att få ha dem. Det ska räcka med att man vill ha dem, punkt. Jag själv är barnsligt förtjust i revolvrar och skulle gärna ha en samling med bara modellerna jag gillar, vilket jag inte får idag. Sen att man får ansöka om tillstånd att ha dem och därmed även registreras som vapenägare och hålls ansvarig för vapnena är jag helt ok med. Kanske att man nån gång per år måste inställa sig för kontroll hos polisen så att vapnet finns kvar i ens ägo.

Vapen ska finnas tillgängliga för de som vill ha dem, men det ska vara noga kontrollerat vem som har vad så att det inte missbrukas, för det finns det väl ändå inga tvivel om att det kommer göras om det släpps fritt? Likaså ska man omedelbart bli förbjuden att äga eller handha vapen om man någonsin blivit dömd för någon typ av brott där vapen ingått på något sätt. Och givetvis skall det vara straffbart att inneha vapen utan tillstånd.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Vapenpolitik

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Huruvida man ska få eller inte få äga vapen utan statens/polisens inblandning är ett ämne som nämnts lite i andra trådar men som förtjänar en helt egen diskussion.

Sverige har en ganska hård vapenlag. Att få en vapenlicens kräver i nästan alla fall att man är medlem i en skytteklubb. Man måste ha polisens godkännande och hamnar i olika register. Att bära kniv på allmän plats är ett brott. Äger man ett vapen utan licens kan man dömas till fängelse.

Vad tycker ni?

------

Sverige är ju om något det västland där folket har störst behov att kunna försvara sig själv med tanke på hur avvecklat försvaret är. Staten, som har monopol på våld, avvecklar deras möjlighet att försvara befolkningen mot krig/våld samtidigt som de riktar sina egna vapen mot befolkningen (du och jag) så vi inte kan skydda oss själva.

Förklara hur du menar med att vi behöver försvara oss i Sverige?

Vem ska vi försvara oss mot. Inbrottstjuvar eller brottslingar på stan?

För du kan väl inte mena att vi, privatpersoner, ska ta över rikets försvar. För i så fall är det nog första gången jag hört någon lobbat för friare vapenlagstiftning p.g.a. att vi ska försvara landet.

Själv tycker jag att det är bra som det är. Det sista vi behöver är mer vapen till folket.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver inte vara medlem i någon skytteklubb etc att kunna hävda ett reellt "behov" är allt som krävs.

Självförsvar är bara löjligt att hävda, vem har man tänkt försvara sig mot? Den fulle grannen som har massa vapen han med?

Ungefär som någon kärring på ett tv program om vapenlagar i usa som gick omkring med en 357:a i handväskan för att kunna försvara sig ifall det blev atomkrig..

Frihet under ansvar funkar tyvärr inte i verkliga livet, för folk tar helt enkelt inte ansvar..

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem

Om man tittar på t ex Canada där det har blivit en ganska hård vapenlag än vad det va innan så har morden med vapen gått upp trots registering, vapenlicenser, och en 2 månads period för kvalificering, undersökning av polis databas osv.
Menar trotts enorma ansträgningar så minskar inte morden utan ökar.

Det skal inte finnas vapen i samhället hos privatpersoner utan bara i det militära och polis.
Talar då givetvis om handelsvapen och inte jakt.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Skulle du kunna utveckla lite vad du menar med:
"...avvecklar deras möjlighet att försvara befolkningen mot krig/våld samtidigt som de riktar sina egna vapen mot befolkningen (du och jag)..."?

På vilket sätt riktar staten sina egna vapen mot oss?

Det är förbjudet att inneha vapen utan licens. Äger man trots detta ett vapen är det brott mot vapenlagen vilket i de flesta fall leder till fängelse. Stryk kommer du få om du inte accepterar straffet.

Du har frågat det här tidigare om körkort, men i ärlighetens namn vet jag inte vad som är så svårt att förstå. Direkt när något bestäms vara olagligt har man vapen riktade mot sig som kommer att användas om man bryter mot lagen. Detta oavsett hur farligt brottet är.

Låt säga att det blir olagligt att vara utomhus efter klockan 8 på kvällen. Du går ut ändå. Polisen upptäcker dig och ger dig böter. Du accepterar inte böterna. Nu kommer du bli kallad till rättegång. Du väljer att inte gå dit. Du får en återkallelse men ignorerar den med. Förr eller senare blir du hämtad. Du vägrar följa med när polisen hämtar dig. För eller senare får du stryk. Det här gäller oavsett om man brytit mot en fiktiv godtycklig lag som i det här fallet, eller om man snattat ett tuggummi, eller om man äger ett vapen utan licens, om man kört bil utan körkort, eller om man kallblodigt mördat någon. Är det olagligt får du stryk förr eller senare.

Och det är ju (o)lagligheten vi diskuterar här. Varför jag inte anser att det ska vara olagligt att inneha vapen har jag skrivit i första inlägget.

Jag måste dessutom passa på att förtydliga några grejer. Jag är libertarian, det ska jag inte sticka under stol med. Jag förespråkar nattväktarstat. Det kanske låter i det här inlägget som att jag på något sätt är "mot polisen". Det är jag inte! Polisen är en av statens få viktiga funktioner. Det är lagarna som är problemet här.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Muhahha Precis vad vi behöver, mer vapen till skjutglada datornördar

@ Psionics: Vi blir inte friare bara för att vi är beväpnade, snarare tvärtom.

Ogillar starkt den förbudmentaliteten vi har här i vårat land, där vi knappt räknas som tillförlitliga att välja mängden bröd vi borde äta per dag, osv osv.

Men just när det gäller vapen så håller jag med.
Har vid ett par tillfällen fått vapen riktade mot mig, det är ingen trevlig upplevelse skall du veta.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Klart vi måste ha vapen, bara en tidsfråga tills ryssen kommer!!!11!!11!!1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Att hindra befolkningen att enkelt äga vapen tycker jag är helt och hållet vansinnigt, och kan liknas med alla de länder där man måste ha licens för att äga en skrivmaskin. Skrivmaskinen är ett verktyg för yttrande- och tryckfriheten. Skjutvapen är ett verktyg för självförsvaret. När Irak kräver licens för att äga en skrivmaskin inskränker man befolkningens yttrandefrihet. Ergo svenska staten förtrycker svenska folkets rättighet att skydda sig mot förtryck och våld.

Smaskigt. Att jämföra en skrivmaskin med ett skjutvapen är ju helt klart en kul grej.

På vilka grunder hävdar du att det är en rättighet att skydda sig mot förtryck och våld? Samma grunder som yttrande- och tryckfriheten vilar på? Personliga värderingar, svensk lag, mellanstatliga överenskommelser? Att gå från en skrivmaskin till att svenska staten förtrycker "folkets rättighet" på sättet du gör lämnar en del att önska. Kan du inte försvara dig på med andra medel än skjutvapen? Förtrycket och våldet du pratar om, varifrån kommer det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Sverige är ju om något det västland där folket har störst behov att kunna försvara sig själv med tanke på hur avvecklat försvaret är. Staten, som har monopol på våld, avvecklar deras möjlighet att försvara befolkningen mot krig/våld samtidigt som de riktar sina egna vapen mot befolkningen (du och jag) så vi inte kan skydda oss själva.

Om Försvarsmakten med sin årliga budget är såpass avvecklad att den inte är räcker till för att försvara landet och dess medborgare, hur hade du tänkt göra det? Vad är det du kan skydda dig mot som Försvarsmakten inte mäktar med?

Visa signatur

Pang, pang!

2xMP2600+, K7D Master -L, 1 GB DDR, Radeon 9700 Pro, Adaptec 29160N, Samsung 172T

Permalänk

Nej.

Det optimala hade givitvis varit det, men som det är nu så gör det ingenting annat än skadar människor. Till skillnad från tex. droger eller sex, som inte alls är gjorda för att skada, så är vapen gjorda enbart för det - "Jag ska skydda min familj med mitt vapen" är precis samma sak som "Jag ska skydda min familj med mitt vapen genom att hota att döda någon".
Likaså är jämförelser med bilar och liknande löjligt - återigen, en bil är på inget sätt gjord för att döda eller allvarligt skada personer, till skillnad från ett vapen. Det kan göras jämförelser hur länge som helst, ett vapen är ett vapen, att man kan döda något med annat än vapen har inte med diskussionen att göra.

Jag anser därmed att samhällets välfarande bör gå över rätten till att bära vapen designade enbart för att döda.

Fri vapentillgång är inte samhället redo för. Det är något att sträva efter, men något som enbart en ickerealistisk person skulle vilja utföra i dagens samhälle.

Våldshotet är förövrigt vansinnigt lågt. I princip ingen i sverige behöver ett vapen för att skydda sig, och de få som behöver det ser jag hellre att de får polisbeskydd (att det nu inte fungerar hör inte hemma i diskussionen...) med människor som aktivt tränar vapenanvändning, och vet hur ett vapen ska användas.

Idén att använda skjutvapen som något slags skydd mot staten är löjlig, en modern krigsmakt kan med minimala förluster slå ut vilken dåligt utrustad civil armé som helst, och idén att varenda person ska vara med i en enorm krigsmakt är direkt löjlig och föråldrad.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The
Frihet under ansvar funkar tyvärr inte i verkliga livet, för folk tar helt enkelt inte ansvar..

Om dom inte tar ansvar så ska dom heller inte ha någon frihet, så frihet under ansvar funkar alltid, frågan är bara vart gränsen för ansvar går!

OnT

Tycker nog att det är bra att man måste ha en licens för att få ha vapen, vore det inte mer vettigt att rikta in sig på den licens som är liiite mer irriterande.....tv-licensen

OBS. jag är för stor frihet men vapen är kanske det som är dummast att släppa löst!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det är förbjudet att inneha vapen utan licens. Äger man trots detta ett vapen är det brott mot vapenlagen vilket i de flesta fall leder till fängelse. Stryk kommer du få om du inte accepterar straffet.

Du har frågat det här tidigare om körkort, men i ärlighetens namn vet jag inte vad som är så svårt att förstå. Direkt när något bestäms vara olagligt har man vapen riktade mot sig som kommer att användas om man bryter mot lagen. Detta oavsett hur farligt brottet är.

Låt säga att det blir olagligt att vara utomhus efter klockan 8 på kvällen. Du går ut ändå. Polisen upptäcker dig och ger dig böter. Du accepterar inte böterna. Nu kommer du bli kallad till rättegång. Du väljer att inte gå dit. Du får en återkallelse men ignorerar den med. Förr eller senare blir du hämtad. Du vägrar följa med när polisen hämtar dig. För eller senare får du stryk. Det här gäller oavsett om man brytit mot en fiktiv godtycklig lag som i det här fallet, eller om man snattat ett tuggummi, eller om man äger ett vapen utan licens, om man kört bil utan körkort, eller om man kallblodigt mördat någon. Är det olagligt får du stryk förr eller senare.

Och det är ju (o)lagligheten vi diskuterar här. Varför jag inte anser att det ska vara olagligt att inneha vapen har jag skrivit i första inlägget.

Jag måste dessutom passa på att förtydliga några grejer. Jag är libertarian, det ska jag inte sticka under stol med. Jag förespråkar nattväktarstat. Det kanske låter i det här inlägget som att jag på något sätt är "mot polisen". Det är jag inte! Polisen är en av statens få viktiga funktioner. Det är lagarna som är problemet här.

När jag började läsa ditt andra inlägg så hoppades jag få en förklaring hur du tänkte. Men jag blev bara förvirrad, kanske är jag bara trött och fattar trögt, för jag fattar ingenting nästan.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk

Även om det finns fler vapen per capita i Finland så innebär det inte att det finns fler % invånare som har vapen. De som inte har vapenlicens ska helt klart inte ha vapen, jag skulle gärna ha ett, men det får bli efter att jag skaffat licens till det.

Permalänk
Medlem

verkligen inte i ett sådant samhälle som det här!

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Inaktiv

Ok, nu var vi inte lite snabb i svängarna här.
Jag ser mig själv som liberal och anser att individens frihet är något man bör värdera högt. Däremot så anser jag att det finns gränser nattväktarstater och helt frisläppta vapenregler är väl mer gränsande till anarkism än liberalism enligt min åsikt.

I Sverige har vi gett upp friheten att äga vapen för att underlätta för myndigheterna att skydda oss mot farliga brottslingar detta anser jag vara ett värt byte.
Vi ger upp en frihet (rätten att bära/äga vapen) i utbyte mot säkerhet som i princip är det enda syftet med att bära vapen, jag tror även att det har "bytet" har en mycket högre effektivitet än att ha kvar friheten att bära vapen.

Andra användningsområden för vapen finns visserligen fortfarande och det är inte omöjligt att få vapenlicens för de syftena.

Nåde den som citerar Benjamin Franklin nu utan att läsa det femte ordet i det citatet ;).

Permalänk
Medlem

Hahaha...Vapen till självförsvar låter konstigt, blir det fritt och någon rånar dig så är det klart dom också har ett vapen i handen.
Tycker Sverige ska bli strängare i denna frågan och inte lätta på trycket och låta vårat land blir nya Usa med masaker etc varje vecka..

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara ett bättre samhälle för att folk hade vapen? Tycker vi kan dra enkla paraleller med USA i denna frågan. De har ju nu börjat med att diskutera strängare lagar angående rätten att inneha vapen. Skulle var man/kvinna i Sverige ha ett vapen så skulle väldigt många fler dö. Vad tjänar vi på det? Vad är det som du tycker är så bra med skjutvapen som gör att du tycker att alla ska ha ett?

Fria tyglar på vapen är att skapa stora problem som världen runtom försöker minska på.

Jag vet inte vad du vill ha för ett samhälle. Men vapen gör absolut inte Sveriges samhälle bättre på nåt sät imo.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Ska man få äga vapen utan staten/polisens inblandning?

Nej, jag ser ingen nytta faktiskt. De flesta här har förklarat rätt bra varför.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Som så många andra är jag helt emot fria(re) vapenlagar. Jag skulle inte känna mig tryggare bara för att jag kan skaffa mig ett skjutvapen - jag skulle känna mig otryggare när jag vet att både grannen och var och varannan person man möter kan vara en möjlig vapenbärare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara att gå med i hemvärnet så har man i princip ett vapen, var så förr iaf..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som George Carlin sa; "Think how dumb the average person is, and then, statistically, half of the others are dumber than that!"

Håller med Tmi, hade känt mig mindre säker faktist. Det är helt klart.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Glömsk

Angående trygghet. För att citera lagen.

Citat:

3 kap. Om brott mot liv och hälsa

9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

Det ska givetvis fortfarande vara olagligt att uppträda hotfullt mot någon annan människa. Om en person vevar med ett skjutvapen och är berusad så är fängelse ett rimligt straff, om det finns personer i närheten som tycker att situationen är obehaglig och frihetsberövande.

Vet man om att det är olagligt att uppträda hotfullt tänker man sig nog för både en och två gånger innan man tar med ett vapen (oavsett om det är en kniv eller ett skjutvapen) på offentlig plats. Jag tror knappast att människor blir galnare och oförsiktigare bara för att vapen inte längre kräver licens; polis och fängelsen har man ju fortfarande.

Jag ser inte hur det blir någon större skillnad i "trygghet". Ta knivar exempelvis. Är det otryggt att gå på stan bara för att någon har en kniv i ryggsäcken? Nej, givetvis inte. Är det otryggt om en person både är otrevlig OCH har en kniv? Ja! Det sistnämnda ska vara olagligt som det är nu. Det förstnämnda ÄR olagligt nu, men varför och till vilken nytta?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vapen, pistoler? maskingevär? kryssningsmissiler? atombomber? Frågan är legitimerad beroende på att du vill att vi ska kunna försvara oss kanske t.o.m mot staten om det behövs, om den skulle bli tyrannisk i framtiden.

Permalänk
Medlem

Tycker man ska begränsa hur mycket skada en individ kan göra. Frågan är bara hur mycket.
Alla är väl överens om att man inte ska kunna köpa atombomber bara sådär? Det kommer ju sluta med att någon får för sig att smälla en när han/hon tar livet av sig.

Själv tycker jag inte det finns någon vits med att låta människor i Sverige ha vapen som de vill. Annat än möjligtvis ideologiska skäl (vilket verkar vara det Psionicist pekar på).
Jag har aldrig varit i en situation där ett skjutvapen hade gjort nytta, däremot i flera situationer där det hade förvärrat.

Permalänk

Jag kan springa ifrån en aggressiv packad person med kniv, jag kan inte springa ifrån en aggressiv person som avlossar sitt handeldvapen. Skadeverkningsområdet bli tusenfaldigt ökat med skjutvapen, det är tecken nog för mig. En person med kniv blir bara farlig inom säg 3 meters avstånd, en pistol, räkna själv.

Dessutom, om man ser till de mord som skördat flest offer vid samma tillfälle i Sverige har (vad jag vet/kommer ihåg) samtliga innefattat skjutvapen. Stureplan, Malexander, Falun.

Om någon tycker att våra vapenlagar inskränker på våra rättigheter, ert problem, inte mitt.

Permalänk

Kontigt att så få ville att man skulle få äga alla? olika slags vapen utan statens inblandning... Däremot diskutera huruvida dagens vapenlagar skall bli striktare eller slappare vore mer intressant.
Själv är jag för en slappare vapenlagsstiftning, detta fast jag redan idag har skjutvapen lagligt (iofs bara hagelbössa). Känner dock flera som har en grytpistol som de får bära med sig ute som man får bära med sig en kniv.
Nå det finns så många skjutvapen som jag vill ha som staten hindrar mig för att skaffa, även om fler mord skulle inträffa med fler skjutvapen så tycker jag ändå samhället skulle bli tryggare.
Idag springer folk runt och pratar skit om folk, slåss flera mot en etc. Med mer vapen så får de allt lägga sig av med detta.

Om någon på stan åker fast med en elpistol eller om samma person åker dit för att ha med en stor kniv, så får väl den med elpistol störst straff? Isåfall är det sjukt, den med kniven så är det bara brott mot knivlagen medan den första även åker dit för olaga vapeninnehav.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ur principiella liberala synvinklar tycker jag att staten inte ska kontrollera sådant som t.ex. vapeninnehav. I praktiken tror jag dock att någon blandning mellan USA:s och Sveriges vapenlagar skulle bli bäst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Låt säga att det blir olagligt att vara utomhus efter klockan 8 på kvällen. Du går ut ändå. Polisen upptäcker dig och ger dig böter. Du accepterar inte böterna. Nu kommer du bli kallad till rättegång. Du väljer att inte gå dit. Du får en återkallelse men ignorerar den med. Förr eller senare blir du hämtad. Du vägrar följa med när polisen hämtar dig. För eller senare får du stryk. Det här gäller oavsett om man brytit mot en fiktiv godtycklig lag som i det här fallet, eller om man snattat ett tuggummi, eller om man äger ett vapen utan licens, om man kört bil utan körkort, eller om man kallblodigt mördat någon. Är det olagligt får du stryk förr eller senare.

Det var det där jag var ute efter, och i ärlighetens namn inte förstod. Jag insåg inte att det du menade var följden av att inte samarbete med polisen.

Du är alltså liberterian. Själv är jag väl mest anhänger av ambitionskänslig social rättviseteori. Nozick versus Rawls/Dworkin alltså, känns som om den debatten redan har gjorts ett par gånger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Ur principiella liberala synvinklar tycker jag att staten inte ska kontrollera sådant som t.ex. vapeninnehav. I praktiken tror jag dock att någon blandning mellan USA:s och Sveriges vapenlagar skulle bli bäst.

Håller med. I teorin låter det bra, men i praktiken förstår inte jag personligen vad folk ska med vapen till. Någon tog upp ett eventuellt krig som exempel. Det kan jag la förstå, men hur sannolikt är det på en skala? Och jag tror inte att en liberalare vapenpolitik kommer att ge os mindre våld i samhället.