Del 1 av Zepto Znote 3415W recension

Permalänk
Medlem

Del 1 av Zepto Znote 3415W recension

Del 1 av zepto znote 3415W

Nu har jag tänkt skriva en liten recension på Znote 3415W.
Detta är min första laptop så mina erfarenheter jämfört med andra laptops är inte så stora, men jag har kompisar som har andra laptops så lite har jag att jämföra med, vi börjar med första intrycket.

Mitt första intryck var WoW!, vilken snygg dator, den är skitsnygg tycker jag, jag kan kolla på den när den står på bordet ihopfälld när den glänser i ljuser och tänka, det där är verkligen min dator! haha.
Den var fint ihoppackad i lådan den kom med.

Kvalite och Design:
Kvaliten på Zepton/Compal datorn är mycket bra tycket jag, den känns robust och dyr. Skärmen är en 15,4 tum med upplösningen 1280x800, kan inte säga så mycket mer om den för mina erfarenheter med skärmar är inte så stora. Men inte dålig iaf, upplösningen stör jag mig inte på, det enda är att ikonerna på skrivbordet blir medelstora, och jag är van vid 1600x1200 upplösning på min stationära datorskärm på 21 tum och brukade alltid spela i 1024x768 med den. Men jag vill ha en rent skrivbord utan en massa ikoner så jag tycker att det är helt ok. plasten datorn är byggd av är relativt hård, långt ifrån mjuk som vissa kan vara, jag har inte lyckats trycka på baksidan av skärmen så att den nuddar lcd:n som det gjorde på min systers fujitsu ganska lätt.

Benchmark:

Jag har testat 3Dmark06 och SuperPi

3Dmark06 1024x768 (oklockad 475/400): 3620 poäng (max 71 grader i kärnan under testet)
3Dmark06 1024x768 (klockad 550/450): 4070 poäng (max 74 grader i kärnan under testet)

SuperPi 2M: 1min 0sek

Det här är bara en del av recensionen och den blev skriven ganska snabbt pga att jag egentligen inte har tid nu, men jag sa att jag skulle skriva lite på onsdag så jag måste ju hålla mitt löfte :). Men nu ska jag jobba igen, slitit hårt nu i flera dagar och kommer hem och sätter mig och utforskar datorn sent på natten för att kunna skriva en liten halvtaskig recension, jag vet att många vill se en recension NU, så jag lägger upp denna delen som jag kallar för Del 1 av zepto znote 3415W.

Bilder kommer inte i denna delen för jag hinner inte ta bilder nu, kanske ikväll, men då blir bilderna inte så bra i mörkret pga min halvtaskiga kamera, men i ljuset blir dom hyffsade.

Fråga om det är nåt ni undrar om datorn och säg till om jag skrivit fel för det finns säkert!

Del 2 kommer kanske senare under natten eller på Måndag:P för jag ska fiska i 3 dar och slappna av lite... Men då kanske det inte är nån ide att skriva för att det säkert redan finns andra recensoner ute på swec då..

Visa signatur

Visit my online portfolio at http://www.myhaven.se/

Permalänk
Medlem

Vad kul att datorn verkar schysst

Om du testar solidworks eller nåt annat CAD-program får du gärna skriva hur det funkar. Jag funderar nämligen på att köpa en 3415 men är osäker om grafikkortet klarar solidworks

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk

Låter mkt bra!

MvH

Permalänk
Medlem

Skrev ner en del när jag fixade i ordning min 3415, men såg inte denna tråden först så nu ligger det här istället. Men skall bygga på det här sedan.

Jag kommer vara hemma dom närmaste 3 dagarna, så skall försöka testa så mycket som möjligt över helgen. Sambon jobbar hehe

tog lite bilder nu med:

Edit: Drivrutiner för chipset finns hos Intel. Infrared går att använda Vista drivrutinen (dock ej install). Ta .inf filen istället.

Endast bluetoothen kvar, när man försöker installera något så säger den att den inte finns någon bluetooth enhet igång. börjar bli lite fundersam...

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja ha lite info om batteritid

Visa signatur

With no sacrifice, there can be no victory

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Picard
Skulle gärna vilja ha lite info om batteritid

Finns det något program för det eller menar du "köra tills den dör" ?
Hur som helst så får det bli ikväll eller ev. imorgon.
Hinner tyvärr inte nu på förmiddagen innan jobbet, måste lämna tillbaks min datorväska

Permalänk
Medlem

tycker själva looken på den ser billig och plastig ut, men innehållet är ju DRÄGGEL!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Endast bluetoothen kvar, när man försöker installera något så säger den att den inte finns någon bluetooth enhet igång. börjar bli lite fundersam...

Min hittar inte heller bluetoothen när jag försöker instalera den... får bara en varningsruta där det står att den inte kan hitta någon bluetooth enhet. Får väll ta och ringa zepto på måndag... trist att det ska vara så mycket problem med en ny dator

Permalänk
Medlem

Re: Del 1 av Zepto Znote 3415W recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adlez

Benchmark:

Jag har testat 3Dmark06 och SuperPi

3Dmark06 1024x768 (oklockad 475/400): 3620 poäng (max 71 grader i kärnan under testet)
3Dmark06 1024x768 (klockad 550/450): 4070 poäng (max 74 grader i kärnan under testet)

är inte 1280x800 standard i 3dmark06? eller kanske bara jag som fått för mig det...hur som helst vad får du i denna upplösning?
kan ju vara intressant o jämföra då en snubbe på notebookreview har fått 3353p i denna upplösning på sin Zepto Znote 6224W
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=135521
han kör vista.. du?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Re: Re: Del 1 av Zepto Znote 3415W recension

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAPT0R
är inte 1280x800 standard i 3dmark06? eller kanske bara jag som fått för mig det...hur som helst vad får du i denna upplösning?

jag har kört 3dmark06 i 1280x800 och fått 3436 poäng i XP.
har precis kört in vista nu så tänkte testa under det också för att jämnföra.
skrev lite i i en annan tråd innan jag hittade denna.

vill du jag ska testa något mer i vista/xp så får du säga till. skall ändå köra ubuntu som primärt os sedan så skiter i vad jag drar in under xp/vista

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M4rX
Min hittar inte heller bluetoothen när jag försöker instalera den... får bara en varningsruta där det står att den inte kan hitta någon bluetooth enhet. Får väll ta och ringa zepto på måndag... trist att det ska vara så mycket problem med en ny dator

får precis samma. jag ringde supporten förut idag för att försäkra mig om att det skall komma med bluetooth, han jag pratade med verkade dock inte 100% säker men sa att "det borde finnas med när man inte kan välja det". Han sa att han pratat med en annan snubbe som haft problem med bluetoothen under Vista på 3415W, han hade dock bara glömt sätta på den (Fn+F2).
Kommer dock ringa igen på måndag för att försöka få ett lite klarare svar. Jag testade endast under XP, men har lagt in vista nu för att se om det funkar där i. Är dock lite skepptisk till att den kommer lyckas bättre.

Permalänk
Medlem

aha trevligt då skiljer det ju inte så mycket mellan upplösningarna.. mest det jag undrade över.. Zepto säger ju att man får ca 3800 i 3dmark06...
vad har ni för konfigurationer förresten?? cpu, minne hd osv?

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Har en 2GHz med 2gb ram (667), 100gb 7200 disk och Intels WLAN kort (med draft-n). vet inte om det är något mer du vill veta..

Permalänk
Medlem

ok... funderar lite på att byta upp mig.. får ca 1900 med min... 3800 skulle ju bli "en dubbelt så bra dator" haha... ok ta inte detta för seriöst...
men tack för infon! denna verkar ju helt klart vara intressant!

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

sabeln, hade du fått igång fingeravtrycksläsaren?

Jag får inte min att funka under vista av någon skumm anledning. Får antingen programvarufel eller så hittar den inte läsaren. Nått tips på hur man kan få den att funka?

Permalänk
Medlem

Har kört 3dmark06 under både XP och Vista nu, och man får lite drygt 150 poäng mer i XP än i Vista.

Vista:
1280x800: 3289 poäng
1024x768: 3690 poäng

XP:
1280x800 - 3436 poäng (+147)
1024x768 - 3838 poäng (+148)

Permalänk
Medlem

det där låter ju vettigt, får hoppas att det blir bättre resultat i spelen med lite bättre drivrutiner under vista i framtiden. Nog för att det iaf bara är ett medelkort men vore ju kul att inte hamna på low settings i alla spel om en månad

Hur upplevs värmen för den delen? ljudnivå på fläktar osv klockat och oklockat?

Permalänk
Medlem

kan inte påstå att jag kört något allt för krävande ännu, t.ex. inte testat spela något ännu. så har inget riktigt svar på det ännu.

har inte hört fläkten gå igång ännu heller. den rusar bara upp i ca 1 sek när man startar datorn. lär väl gå igång om man testar lira något.

skall försöka få ubuntu att funka på den idag, sedan testa batteriet hoppas jag.

ang. klockad etc så får väl adlez svara för det, har ingen aning om hur man gör och vet inte om jag är så pigg på att pilla med sådant heller.

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad på o välja

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM

blir datorn märkbart snabbare med 800 minnena?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
vad är det för skillnad på o välja

2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM

2048MB (2x1024) DDR2 800/PC6400 SODIMM

blir datorn märkbart snabbare med 800 minnena?

då chipset bara stödjer 667mhz minnen så är det rätt meningslöst att ha 800mhz enligt mig. det var uppe på tapeten i en annan zeptotråd. finns lite mer värd läsning där.

Permalänk

Vad för bärbara har ni haft innan?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Vad för bärbara har ni haft innan?

mjo det undrar jag med

tycker man Zeptos datorer är snygg är allt snyggt jag tycker det är något av det fulaste som finns bland bärbara datorer... :p. Dock ger det iaf bra pris...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mjo det undrar jag med

tycker man Zeptos datorer är snygg är allt snyggt jag tycker det är något av det fulaste som finns bland bärbara datorer... :p. Dock ger det iaf bra pris...

För är det någons första bärbara så är ju referens ramen ganska snäv. Är själv upp i min 27:e bärbara sedan 1994. Haft IBM, HP, DELL, Siemens, Apple samt några till. Så hur många bärbar jämförs det med?

Permalänk
Medlem

å andra sidan finns det personer som på fullt allvar tycker volvo v70 är en snygg bil så vi kan väl alla komma överens om att det hela ligger i betraktarens ögon vad som är bra design och inte

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perl11
å andra sidan finns det personer som på fullt allvar tycker volvo v70 är en snygg bil så vi kan väl alla komma överens om att det hela ligger i betraktarens ögon vad som är bra design och inte

Jaja självklart Men dessa ser bara ut som en trött platssak med färgade ingångar... (blå, röd... gul...)... osv :). Så ja... en trött Volvo är bra jämförelse. Sen bra design innebär ju inte bara snyggt innebär ju även funktionell... och denna är väldigt funktionell(precis som en Volvo)

Permalänk
Medlem

Detta är min första laptop så har inte så mycket att jämnföra med. Däremot så valda jag zepton eftersom man kunde välja nya grejjer för en billig peng.

Får väl se vad man säger om ett år eller två, men änsålänge är jag nöjd.

Har inte fått igång allt i Ubuntu ännu dock, ljudkortet t.ex. finns det inget stöd för ännu, men dom jobbar på det. Har hittat grejjer för att köra i fingerprintern och wlanet, inte hunnit testa så mycket med det dock.
Det trådade lanet funkar ivf utan att man behöver installera något själv

Förövrigt så funkade inte LiveCDn för Ubuntu, man måste installera med alternate installationen. Orkar inte gå in på detaljer

Sedan saknas bluetooth i min dator, så skall ringa zepto imorgon och fråga hur dom skall lösa detta. Varken XP, Vista eller Ubuntu har hittat en bluetooth enhet. Tror knappast det är "skit bakom tangentbordet" längre. Så ska fråga om man kan öppna något lucka för att kunna se något chip eller något.

Själva poängen med zepton var ju att man skulle få exakt vad man ville ha i den.

Edit: Vill även efterlysa någon som har fått igång bluetooth på sin 3415W. Skriv här eller dra iväg ett PM. tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perl11
å andra sidan finns det personer som på fullt allvar tycker volvo v70 är en snygg bil så vi kan väl alla komma överens om att det hela ligger i betraktarens ögon vad som är bra design och inte

Ja, snygg är ju ingen Zepto, men jag är nyfiken på hur den känns och håller. Ett kasst tangentbord kan ju förstöra alla bärbara.

Permalänk
Avstängd

Jag fick som sagt en Zepto 3415 ner i brevlådan i fredags... och vad tycker jag om den?... Vi säger såhär, på måndag så ska jag ringa zepto och skicka tillbaka den, massa olika anledningar... Vilka anledningar tänker ni? Jag meddelar detta på Måndag-tisdag då jag har alla kort framlagda av zepto..

Kanske hade otur att få ett måndagsex, som vanligt.. men jag hade heldre tittat på en Dell.. pga massa anledningar! Men detta tar jag när jag vet säkert av Zepto!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4
Jag fick som sagt en Zepto 3415 ner i brevlådan i fredags... och vad tycker jag om den?... Vi säger såhär, på måndag så ska jag ringa zepto och skicka tillbaka den, massa olika anledningar... Vilka anledningar tänker ni? Jag meddelar detta på Måndag-tisdag då jag har alla kort framlagda av zepto..

Kanske hade otur att få ett måndagsex, som vanligt.. men jag hade heldre tittat på en Dell.. pga massa anledningar! Men detta tar jag när jag vet säkert av Zepto!

Nu blev ju jag hemskt nyfiken.

Fast varför köper du inte en dator i butik, det känns ju betydligt säkrare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nu blev ju jag hemskt nyfiken.

Fast varför köper du inte en dator i butik, det känns ju betydligt säkrare.

Hehe jo jag förstår att folk blir nyfikna.. men vi säger såhär, ni som funderar på att beställa, ligg lite i ett passivt läge tills jag berättat vad felet är...eller beställ om ni vill, sjäälvklart, men detta är tydligen inte ett otursfel.. har läst på lite och det är massa andra som haft det. Anledningen varför jag inte vill säga är att jag vill ha Zeptos "godkännande" först och så att de inte blir några framtida problem

Jag föll väl som alla andra på Prestanda/Pengar fronten!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nu blev ju jag hemskt nyfiken.

Fast varför köper du inte en dator i butik, det känns ju betydligt säkrare.

Jag köper en dell nu, men jag lägger till 3år på platsen service också... så det känns säkert nog tycker jag :p. Dell i övrigt antar jag du inte tycker har så stora kvalitetsbrister? sen kan man ju inte köpa de i affär... men ska man tvunget till affär... Apple eller Sony imo.