Windows och 4 GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
så om jag fattar rätt då så räcker det inte med att skaffa Windows Vista 64-Bit utan man måste pilla i bios för att trolla dom här 4gb då?

Nej, på nyare moderkort är det redan inställt, som på min setup. Jag behövde inte göra något utan såg alla 4gb på direkten!

Permalänk

Gött tack för svar!!

Visa signatur

[ Asus Maximus Formula III| Intel Core i5 750 | 8GB Corsair DDR3 | Intel X25-M G2 160GB | Western Digital Caviar 500GB | Gerforce GTX275 | Corsair 750W | Windows 7 Ultimate 64-bit ]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ur pedagogisk synvinkel är PAE jobbigt.

Jag ville inte att de skulle förklara det, bara inte påstå att alla windows 32-bit inte klarar mer än 4 GiB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
så om jag fattar rätt då så räcker det inte med att skaffa Windows Vista 64-Bit utan man måste pilla i bios för att trolla dom här 4gb då?

Har man riktigt gammalt moderkort så kan det hända att den inställningen inte finns. I lite nyare så finns det "memory remapping". Riktigt nya, som P35-DS4 (vill jag påstå), har det på som standard (och ingen bios-inställning alltså).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag ville inte att de skulle förklara det, bara inte påstå att alla windows 32-bit inte klarar mer än 4 GiB.

Inte för att jag någonsin provat på PAE, men påverkar inte det prestandan en hel del? Har för mig läst det i en artikel.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Inte för att jag någonsin provat på PAE, men påverkar inte det prestandan en hel del? Har för mig läst det i en artikel.

Det största problemet med PAE är att samtliga drivrutiner som installerats måste vara anpassade för funktionen. Vanliga datoranvändare kan således helt bortse från Physical Adress Extension, eftersom det kommer att ställa till fler problem än vad det löser (när det gäller adressering av mer än 4 GB minne).

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creative_86
så om jag fattar rätt då så räcker det inte med att skaffa Windows Vista 64-Bit utan man måste pilla i bios för att trolla dom här 4gb då?

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007/04/13/the-3gb-not-...

Permalänk
Medlem

Om man nu har 4 GB minne i XP, blir man bara utan 1 GB, eller kan det skapa problem/prestandaförlust på nått sätt också?

Planerar att köpa en helt ny dator och då satsa på 2x2GB direkt, men tänker vänta ett tag till med Vista. Sitter med XP och har tagit bort allt blinkande m.m, ser ut som Win 95, så skönt utan dem...

Och så lite offtopic så slipper jag fler inlägg (ni verkar kunniga så det känns onödigt att skriva i en tråd där ni kanske missar att svara:

Om man har partitionerat en hårddisk, kan man då installera Vista 64 bitars över (formatera först så klart) den partition som innehåller XP utan att det påverkar de andra partitionerna och hårddiskarna? (Dvs. kan man nå deras sparade information efter bytet av OS)

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Om man nu har 4 GB minne i XP, blir man bara utan 1 GB, eller kan det skapa problem/prestandaförlust på nått sätt också?

Planerar att köpa en helt ny dator och då satsa på 2x2GB direkt, men tänker vänta ett tag till med Vista. Sitter med XP och har tagit bort allt blinkande m.m, ser ut som Win 95, så skönt utan dem...

Och så lite offtopic så slipper jag fler inlägg (ni verkar kunniga så det känns onödigt att skriva i en tråd där ni kanske missar att svara:

Om man har partitionerat en hårddisk, kan man då installera Vista 64 bitars över (formatera först så klart) den partition som innehåller XP utan att det påverkar de andra partitionerna och hårddiskarna? (Dvs. kan man nå deras sparade information efter bytet av OS)

1. Nej det blir ingen prestandaförlust. Det enda som händer är att datorn inte använder minnet som "blir över".

2. När du uppgraderar till Vista64 kommer installationen att fråga vad du vill göra, det vill säga formatera eller installera över. Om du väljer att installera över kommer den gamla Windowsmappen att byta namn till Windows.old. Det går inte att köra en uppgradering där program och inställningar överförs till Vista.

Det bästa är att spara filerna du vill behålla på någon annan partition, och sedan formatera. Då undviker du att gamla systemfiler ligger och skräpar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det betyder alltså att det bara är den överinstallerade partitionen som påverkas? Det är ju knappas så att jag vill behålla de installerade programmen. Ska man byta OS så ska man formatera ordentligt är min åsikt

Anledningen till fråga är att jag ska köpa en SATA på 500 GB och lägga lagom utrymme för vista på en partition och sedan installera XP.

XP 32 bitar lr XP 64 then? Är det många "vanliga" program som inte fungerar i 64 bit?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iliyena
Det betyder alltså att det bara är den överinstallerade partitionen som påverkas? Det är ju knappas så att jag vill behålla de installerade programmen. Ska man byta OS så ska man formatera ordentligt är min åsikt

Anledningen till fråga är att jag ska köpa en SATA på 500 GB och lägga lagom utrymme för vista på en partition och sedan installera XP.

XP 32 bitar lr XP 64 then? Är det många "vanliga" program som inte fungerar i 64 bit?

Det är bara den specifika partitionen som påverkas, så formatera på. En varning är väl att enhetsbokstäverna inte säkert är desamma som i din tidigare installation. De sätts vid installationen och behålls, ändrar man hårdvara (t.ex. ny hårddisk) kan det hända att sakerna kastas om. Så jag har alltid som regel att hålla koll på storlekarna på partitionerna så jag kan se vilken jag formaterar, inte blind lita på bokstäverna. Ibland kommer det trådar om det i windowsforumet där folk inte tänkt på detta och formaterat fel partition.

Det finns många trådar om 32- och 64-bit, sök i windowsforumet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Oki, tack för svar.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

åh vad trist =.= vill att xp ska palla mera, vista är så buggat

Permalänk
Medlem

:/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aresz
jahapp så det räcker alltså inte att trycka in extra minne om man kör vista 64 utan man måste kolla upp en massa grejer :/

men om vista hittar minnet så borde det väl vara lugnt..eller? funderade lite när steams survey bara hittade 2gb av mina 4gb igår..

ja jag har installerat 4 gig jag med, i bios hittar den 4 , men sen när jag kollar systeminformation står de 3,50 gb ... drygt

Visa signatur

hexa core amd 4 g ram
raptor 74 gb asus asus corsair formula crossfire 6870hd corsair 750 watt

Permalänk
Medlem

En polare påstod följande:

När man kollar under enhetshanteraren på hur mycker RAM man har installerat. Så räknas minnet från grafikkortet med i siffran som står där, ifall man har mer än typ 3gb.

Detta kan väll inte stämma? Vet inte om han menade nått annat eller om jag fattade fel. Tillägas bör att vi båda var onyktra vid tillfället...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wassblad
En polare påstod följande:

När man kollar under enhetshanteraren på hur mycker RAM man har installerat. Så räknas minnet från grafikkortet med i siffran som står där, ifall man har mer än typ 3gb.

Detta kan väll inte stämma? Vet inte om han menade nått annat eller om jag fattade fel. Tillägas bör att vi båda var onyktra vid tillfället...

Någon miss i kommunikationen eller någon som haft otur när denne tänkt
grafikkortets minne ligger i samma adressrymd som vanliga internminnet, men som med de andra memory mapped I/O sakerna reserveras det "uppifrån". Från 2^32 och neråt (dvs från 4 GiB-strecket). När internminnet kommer upp i de här mängderna så krockar de och det finns inget annat än att skugga internminnet med MMIO-adresserna.
Det är alltså inte bara grafikkortet som äter men det brukar vara det som tar mest.
Man skulle kunna säga att när man har 4 GiB RAM subtraheras grafikkortsminnet bort (+ lite andra).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Var nyfiken och testade PAE, fast nu när jag läst igenom tråden åker det bort igen.
http://s142.photobucket.com/albums/r108/minimoj/?action=view&...

Permalänk
Medlem

Fråga 1:
Hmm... jag kanske verkar lite trög, men betyder detta alltså att:

4GB RAM + 1GB Grafikminne från grafikkortet i samband med Windows XP 32bit = ca 2.2GB RAM + 1GB Grafikminne totalt?

I så fall, är det bättre att ha ett grafikkort med mindre grafikminne så att det inte äter upp så mycket av mitt RAM? Eller är grafikminnet bättre minne att ha än RAM?

Fråga 2:
Jag har två system, ett med 2x1GB sticks och ett med 2x2GB sticks. Skulle jag tjäna på att byta så att jag har ett 1GB och ett 2GB i varje system? Vad förlorar jag på att sticksen inte är parade lika?

Visa signatur

Athlon64x2 Dual 6400+, 8800GT 1GB, 3.25GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
Var nyfiken och testade PAE, fast nu när jag läst igenom tråden åker det bort igen.
http://s142.photobucket.com/albums/r108/minimoj/?action=view&...

Det här kan jag ha fel på men jag tror inte PAE riktigt körs i XP. Inte som på server-windows när drivrutiner fixas. Däremot behövs det något i det för att kunna ha det där "no execute" som kom i SP2. Jag ser att du har SP2.
Så att köra detta på XP är nog inte så farligt. Men som du ser så hjälper det inte till något med minnet (eller du kanske bara har 4 GiB i burken?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeelot
Fråga 1:
Hmm... jag kanske verkar lite trög, men betyder detta alltså att:

4GB RAM + 1GB Grafikminne från grafikkortet i samband med Windows XP 32bit = ca 2.2GB RAM + 1GB Grafikminne totalt?

I så fall, är det bättre att ha ett grafikkort med mindre grafikminne så att det inte äter upp så mycket av mitt RAM? Eller är grafikminnet bättre minne att ha än RAM?

Fråga 2:
Jag har två system, ett med 2x1GB sticks och ett med 2x2GB sticks. Skulle jag tjäna på att byta så att jag har ett 1GB och ett 2GB i varje system? Vad förlorar jag på att sticksen inte är parade lika?

Nej du missförstår det.
Det finns ett gemensamt adressutrymme som delas av många saker. Däribland det man främst tänker på, internminnet.
Adressrymden är 4 GiB och det är alltså vanliga siffror, varje siffra motsvarar 1 byte.
Internminne räknas nere från 0, andra enheter (sådant som är från memory mapped IO) räknas uppifrån, 2^32. Dessa överskuggar internminnet OM de krockar. Har man lite minne i datorn (som vi haft i alla tider tidigare) så är det ett stort glapp i mellan dessa och inget märks av.

Om du behöver mycket grafikminne eller ej gentemot internminne beror helt på applikationen som körs. De delas inte, alltså grafikkortsminnet kan inte användas till att lagra vanliga program men internminnet har väl den förmågan att ta det som inte får plats i grafikminnet (stora texturer osv. Dock är ju internminnet mycket långsammare och längre ifrån GPU:en så det är inte bra.

"Fattas" det på systemet med 2x2 GiB? Så det är dryga 3 GiB bara.
Visst du skulle totalt få mer användbart minne, men du förlorar dual channel på dem. Gällande överklockning så går det nog sämre när det inte är "matchade", men standardhastighet (lägsta gemensamma hastighet mellan minnen gäller) ska gå.
Om du inte lider av minnesbrist på 2x1 GiB systemet skulle jag nog inte bemöda mig med att flytta om sånt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej du missförstår det.
Det finns ett gemensamt adressutrymme som delas av många saker. Däribland det man främst tänker på, internminnet.
Adressrymden är 4 GiB och det är alltså vanliga siffror, varje siffra motsvarar 1 byte.
Internminne räknas nere från 0, andra enheter (sådant som är från memory mapped IO) räknas uppifrån, 2^32. Dessa överskuggar internminnet OM de krockar. Har man lite minne i datorn (som vi haft i alla tider tidigare) så är det ett stort glapp i mellan dessa och inget märks av.

Mm... det är möjligt att jag missförstått men jag tror inte jag gjort det. Vad jag menar är att om 1GB grafikminne adresseras, plus diverse andra applikationer, så finns det ju inte lika många adresser kvar för RAM som ifall jag hade haft mindre grafikminne, säg 512MB istället. Jag förstår nog att grafikminnet är bättre än "vanligt" RAM för hantering av grafikoperationer, MEN innebär detta att jag i alla andra tillfällen får leva med mindre tillgängligt RAM för icke grafiktunga program? Och frågan är då hur stor inverkan detta har på dessa andra program. Får jag mindre snabbt Internet, OS, antivirusprogram etc etc? Jag har någorlunda koll på hur minneskrävande spel kan vara men rätt dålig koll på övriga program jag använder. Är en typisk Lamer tyvärr.

Visa signatur

Athlon64x2 Dual 6400+, 8800GT 1GB, 3.25GB RAM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeelot
Mm... det är möjligt att jag missförstått men jag tror inte jag gjort det. Vad jag menar är att om 1GB grafikminne adresseras, plus diverse andra applikationer, så finns det ju inte lika många adresser kvar för RAM som ifall jag hade haft mindre grafikminne, säg 512MB istället. Jag förstår nog att grafikminnet är bättre än "vanligt" RAM för hantering av grafikoperationer, MEN innebär detta att jag i alla andra tillfällen får leva med mindre tillgängligt RAM för icke grafiktunga program? Och frågan är då hur stor inverkan detta har på dessa andra program. Får jag mindre snabbt Internet, OS, antivirusprogram etc etc? Jag har någorlunda koll på hur minneskrävande spel kan vara men rätt dålig koll på övriga program jag använder. Är en typisk Lamer tyvärr.

Nu låter det bättre

Du skrev detta som fick mig att tro att du missförstått

Citat:

4GB RAM + 1GB Grafikminne från grafikkortet i samband med Windows XP 32bit = ca 2.2GB RAM + 1GB Grafikminne totalt?

2,2 GiB är väldigt lågt, det borde vara lite högre, det verkade som det försvann 1 GiB där (men jag tror också jag inte tänkte så mycket på att det stod 1 GiB VRAM och inte 512 MiB eller liknande normala mängder).

Ja du får leva med mindre tillgängligt RAM då, men det kräver ju att dina andra desktopprogram också utnyttjar väldigt mycket minne för att det ska märkas.
3D-modellering och grafikprogram som photoshop kan väl dra väldigt mycket om man arbetar med stora saker, men annars är det nog få program idag för normala användare som hotar att dra mer än 1 GiB i minne. Förutom spel vill säga.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Vi hade ju tidigare en diskussion om LARGE_ADDRESS_AWARE, måsta jag möjliggöra stöd för detta i Vista 64 för att det skall kunna användas?

Edit: Det verkar kunna fungera utan att man ändrar något i Vista 64.
http://www.tutorials-win.com/64bit/Maxium-Program/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Vi hade ju tidigare en diskussion om LARGE_ADDRESS_AWARE, måsta jag möjliggöra stöd för detta i Vista 64 för att det skall kunna användas?

Det är en flagga i .exe-filerna som är LARGE_ADDRESS_AWARE.
Om du menar möjliggöra som i att ställa in /3GB växeln i boot.ini för XP/2003 och vad den nu heter i vista (där inte boot.ini finns) så nej - i vista 64 (och XP/2003 64) behöver man inte göra något.
En intressant grej är att i XP gör man 3/1 GiB tilldelningen men med 64-bitars OS så blir det hela 4 GiB för 32-bitars program om de har LARGE-ADDRESS_AWARE.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Hittade en länk där man lagt till växeln för Sid Meier's Railroads.
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/39309975/m...
Backup av exe-filen innan man gör något är att rekomendera.

Man kan oftast inte patcha ett program som har en en modifierad fil, så man måste byta tillbaka till backupen innan om det blir aktuellt att patcha.

Testade med NWN2 även om det var lite onödigt och det verkar i alla fall inte bli sämre.
Har man ett minneskrävande program mycket minne och ett 64 bitars OS, är nog detta väl värt att prova.
Gör det på egen risk dock, jag tar inget ansvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Hittade en länk där man lagt till växeln för Sid Meier's Railroads.
http://episteme.arstechnica.com/eve/forums/a/tpc/f/39309975/m...
Backup av exe-filen innan man gör något är att rekomendera.
Man kan oftast inte patcha ett program som har en en modifierad fil, så man måste byta tillbaka till orginalet innan man patchar.
Testade med NWN2 även om det var lite onödigt och det verkar i alla fall inte bli sämre.

Det gör ingen skillnad alls om man inte programmet av mer än 2 GiB.
T.ex. Supreme commander var väl inte så vältestat när det kom. 81x81 km bana med 7 AI-spelare så efter en längre stund kan det bli en hårdkrasch pga. just det här. Någon modifierade .exe:n så de körde med large_address_aware. Det finns program från microsoft att göra det med (gjort själv) och är enkelt.
supcom: Forged Alliance kan noteras att det såklart har den här växeln som standard.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Ja, i de flesta fallen gör det nog ingen skillnad, de flesta programmen använder ju betydligt mindre än 2GB, och de som är minneshungrigast har nog ofta den här växeln påslagen från början.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hur lägger jag till /3GB växeln i Boot.ini och exakt vad är det som händer när jag gör det? Skulle vara glad för en walkthrough eller en länk till dylik för en amatör som jag. Jag vågar inte experimentera utan en bra guide då jag är rädd att sabba nåt. Tack för bra svar så långt.

Visa signatur

Athlon64x2 Dual 6400+, 8800GT 1GB, 3.25GB RAM

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/gadgets/showdoc.aspx?i=3034

"As for the kernel, having had up to half of its space taken away must now find a way to live in a smaller space. The (in)ability of any specific system/Windows configuration to deal with this is why the 3gb switch is considered dangerous, seldom recommended, and just generally a bad idea. The biggest culprit here is drivers that run in kernel space. Like applications, they may assume that there's an entire 2GB of address space to work with, except unlike applications this space gets smaller instead of bigger.

Windows' own memory needs can also cause problems with the reduced kernel space. As we mentioned before, space is required for the kernel to do a multitude of things, if a lot of space is required - video cards with a lot of memory are a particular offender here - then everything needing space may not fit in the kernel space. Because there are no strong safeguards against these conditions it may cause a failure to boot or system instability, especially if the culprit is a driver that is well enough behaved to boot. Many modern drivers from hardware vendors that deal with enterprise-level hardware are capable of handling this, many more consumer hardware drivers are not. Stability concerns are the number one reason that breaking the 2GB barrier on a 32bit version of Windows is not recommended."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Tack! Det säger tillräckligt för att jag bestämt mig för att inte bråka med det där.

Visa signatur

Athlon64x2 Dual 6400+, 8800GT 1GB, 3.25GB RAM

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeelot
Tack! Det säger tillräckligt för att jag bestämt mig för att inte bråka med det där.

Är nog det man skall göra i de flesta fallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Håller på att köpa ny dator och ska ha Vista 64. Jag undrar om det är någon idé att redan nu köpa 8gb minne ifall jag som förra gången inte kommer till skott att uppgradera på flera år. (se min datorkonfiguration idag här nere så förstår ni) Minne är ju hyfsat billigt nu.

Jag ska köpa en rätt så vanlig konfiguration (DDR2 4GB PC6400 CorsairXMS2,(2x2GB) ) med en core 2 quad 6600 och ett moderbord som tar 8gb minne. Vad jag förstår så utnytjas knappast ens 3gb minne med vanlig dataanvändning idag men med tanke på framtiden?

Så frågan är ska jag lägga till en tusing och redan nu få 8gb??

Visa signatur

Q6600 @ 2,4 ghz | Gigabyte X38-DQ6 | Gigabyte ATI RADEON™ HD 3870 | 8 gb Corsair PC6400 800mhz | Antec Sonata III 500 | Vista 64 | Samsung DVD 20X SH-S203P |Samsung HD500 Spinpoint | Samsung 245b |