Permalänk
Medlem

Arkadmaskin SNK MV1, Rivningsfynd

Tjena

Jag har jobbat några dagar med att hjälpa en snubbe tömma ett hus som ska rivas.
I huset hittade jag en "liten" sak som jag bara inte kunde låta bli att tigga till mig
Det är allstå en SNK Neo-Geo MVS, mv-1 (vad jag kan förstå ) Wiki

Fraktar hem den.
Lite trist att det bara är 3st knappar per spelare, för då kan jag väll inte lira alla Neo-Geo spel?

Detta är tydligen första versionen av NSK's arkadmaskiner så den har några år på nacken

60W agg, verkar gå att byta ut mot ett PC-agg om det ryker...

Där i rivningshuset så kopplade vi in den, vi fick igång den verkar det som då vi fick en massa "spelljud", men skärmen förblev svart så den måste jag nog byta.
Jag sitter nu och läser på så gott jag kan (hittade ett Neo-Geo Forum) om dom olika modellerna och har lyckats leta åt ett kopplingsschema så ska jag gå lös på den när det blir lite bättre väder
Jag ska slita ur allt och kolla upp så att allt sitter rätt då det är en massa eltejp och vad som ser ut som temporära lösningar, och jag vill verkligen inte bränna skapelsen.

Visst bör en vanlig tv funka eller?
Tänkte höra om det är någon här på forumet som har sysslat med någon av dessa maskiner?

6st spel hittade jag i huset, verkar inte vara några toppsäljare, men jag får väll investera i några via ebay

Detta får bli ett litet sommarprojekt att få denna att funka
Den står nu i mörkret, i ett förråd, därav dom dåliga bilderna, men jag kan fixa lite bättre bilder sedan om det önskas. (dock värdelösa mobil-bilder)
Visst är den bara för söt

Permalänk

Den stora röda sladden ur nätagget som går till höger går till TVn va?

I såfall så går det inte att byta till ett PCagg.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Den stora röda sladden ur nätagget som går till höger går till TVn va?

I såfall så går det inte att byta till ett PCagg.

Ja =/, aja, Jag får väll hoppas att det inte ryker då...
EDIT: jag har börjat kolla runt och det verkar inte som att jag kan använda en vanlig tv-monitor verkar som att jag måste köpa en supergun
finns det ingen arkad-guru här på sweclockers?

Permalänk
Medlem

hmm ... sånna där monitors funkar nog som en crt skärm eller vanlig tv. var ett tags sen jag läste om sånna.... Lite vatten över huvudet för mig iaf :S

P.S det heter SNK inte NSK

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut att ett vanligt bildrör. Är skärmem helt död eller knastrar det till eller piper det som en vanlig gammal tv kan göra?

Det absolut enklaste är om du kan fixa fram en servicemanual.

Permalänk
Medlem

snacka med GeekJoan - han kanske har något ?

http://www.geekjoan.com/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Det ska gå bra att köra på en vanlig tv med scart ingång.
du behöver en jamma till scart kabel
http://www.gameland.gr/geoanas/realarcade.htm

tyvärr ser du ut som någon *** människa har lött på kablarna direkt på kortet istället för att använda ett kontaktdon.

En sida som kanske kan hjälpa dig.
http://www.hardmvs.com/index.htm

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

vilken klassisk maskin, den MÅSTE du bevara och ställa ut på en museum!

kanske mkan fungera om du byter ut lite komponenter som verkar vara gamla, såg att några komponenter verkade gamla eftersom dom hade lämnat bränn märken runt sig eller iallafall ändrat färgen på pcb'n(om det heter så).

så komponenter kan du nog enklast hitta på www.elfa.se eller kanske www.kjell.com!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tack för en massa fina länkar
Jo, allt är lött, så jag kommer nog löda denna också, för det bör väll kunna lösa mina problem
Skärmen "durrar" eller knastrar inte, det kommer regelbundna pip, men det tror jag inte kommer från skärmen...
Detta är det ända jag har i manual väg, men jag har ju kopplingschemat så det ska nog gå
13th.Marine, om jag bygger denna så bör jag väll kunna använda ett pc-agg då jag inte kommer att ta ström till tv'n via MVS'ens agg? (inte för att jag eg. behöver...)

Helt klart så ska den bevaras jag ska leta upp ett par lås som ser så orginal ut som möjligt (dom fick jag bryta upp)
den blev tyvärr lite mer kantstött på hemresan men med lite kärlek så ska den nog bli fin

EDIT:
Bild på skärmen:

I mina ögon så ser den ganska brännd ut... pappen som sitter framför skärmen var full med sot.

Jag gjorde en kabel, och jag fick bild... men den va inte bra... jag antar att det ligger i att jag har dålig kontakt med Video sync'en eller liknande, så jag ska dra om det imorgon... (jag gjorde det extremt provisoriskt idag bara för att se att det verkligen gick att använda en sådan kabel) men nu vet jag iaf att jag får bild från kretskortet så det verkar funka finemang :D:up:

Permalänk
Medlem

Du har ingen lust att sälja kanske ??

Visa signatur
Permalänk

Jo så skulle mna kunna göra!

Men kolla upp med GeekJoan eller titta in på elektronikforumet.com (GeekJoan som startat det).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jo så skulle mna kunna göra!

Men kolla upp med GeekJoan eller titta in på elektronikforumet.com (GeekJoan som startat det).

forumet ska jag kolla upp, tackar men jag behöver förhoppningsvis inte pilla något med strömförsörjningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trIIger
Du har ingen lust att sälja kanske ??

Ytterst tveksamt, tyvärr. men om jag inte får igång den så kanske

Permalänk
Medlem

Tittar man lite snabbt på det så ser det ut att klara sig med +5 och +12 i supply, så då hade ett vanlig AT-nätagg kunnat driva det.

Men skärmen och det som hör till (b.la nätagget på bild) är nog kass, stor risk för det iaf. Det är farliga spänningar att leka med där med så.

Jag hade nog försökt få tag på en vanlig datorskärm som kan käka signalerna som kommer ut därifrån. Det kan inte vara helt för mystiska signaler, troligen vanlig RGBVH.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Tittar man lite snabbt på det så ser det ut att klara sig med +5 och +12 i supply, så då hade ett vanlig AT-nätagg kunnat driva det.

Men skärmen och det som hör till (b.la nätagget på bild) är nog kass, stor risk för det iaf. Det är farliga spänningar att leka med där med så.

Jag hade nog försökt få tag på en vanlig datorskärm som kan käka signalerna som kommer ut därifrån. Det kan inte vara helt för mystiska signaler, troligen vanlig RGBVH.

det nätagg som sitter i verkar fungera, bara jag får min RGB-kabel att funka så ska det inte vara några problem alls... jag ska så klart läsa på ordentligt innan jag börjar slita ur den skärm som sitter där

Permalänk
Inaktiv

Super spy är ju svinkul

Permalänk
Medlem

Jag måste börja med att tacka mikgus för länken om att man kunde köra RGB-signalen direkt in i scart, det funkade prima

Jag tog och satte tänderna i den nu i kväll och lödde om min scart-"adapter", så du får jag bild i den... RIKTIG bild (vsync'en som knasade tror jag)

Sedan har jag ryckt ur TV'n och allt tillhörande den. Jag insåg dessutom nu när jag började rycka kablar att det jag påstod var "agget" bara tillhörde tv'n, det som ger ström till PCB'n var en svart liten låda som låg i ett hörn
Nu börjar jag få ordning på det hela, ser faktiskt riktigt städat ut i lådan.. måste bara skaffa lite krympslang, buntband osv så kommer det se fint ut

Nu börjar jag se ljuset i slutet av tunneln, "bara" TV'n och myntfacken som måste fixas
Huruvida jag verkligen ska slakta den TV'n som står där måste jag fundera över, det ska ändå ligga en papp över så jag bygger ev. bara en hylla att ställa TV'n på och buntar fast den.
Jag insåg dessvärre att jag inte har något minneskort, så det måste jag skaffa, det och ett trevligt fighting spel, tips?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Super spy är ju svinkul

Hehe, låter finfint. ska testa det imor'n :D:up:

Hm... mobilkameror är ingen höjdare =/

Permalänk
Medlem

Ge mig dirr !!! har alltid velat ha en sån :S haha tur att själva PCBn är ganska billig

Visa signatur