Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrDuke
ok, för att både minnen och buss har 333Mhz som bas?

edit: men en E6850 har också 333Mhz som bas, yes?

Yes

Permalänk

jag fattar inte hur orkar ni tjöta. ni som skriver samma sak hela tiden, fred pearce tex. vi förstår att quaden är bättre i framtiden.

Låt folket göra ett val och sluta upprepa er

Jag valde iaf e6850 och har en bra grund till det!

Jag producerar musik med ett program som varken stöder duo core eller quad, jag är sån som aldrig vill gå över till de nyare när de gäller applicationer, jag nöjer mig med det gamla, eftersom jag kan göra allt som jag vet är möjligt, med de äldre.. går jag över till en quad kommer jag aldrig kunna använda dessa program. eftersom quaden kommer enbart prestera 25% av sina fulla kraft i dessa program. detta är konstanterat, har testat med en äldre duo core och den utnyttjade bara sin ena kärna allstå ca 50-53 %.

Och även om jag går till en e6850 är det tillräckligt bra för att kunna göra allt annat.

En sak ska ni veta mer, man kan inte tänka så, nej men om ett tag kommer det bli bättre bla bla. så är det alltid, allt utvecklas det vet alla.

Hade man haft det tänket hade man aldrig köpt nåt. för även om man köper nåt kommer det alltid komma nåt bättre.

Men jag förstår era resonemang angående dessa prollar.
Och Jag kan säga också att jag håller med att QUADEN kommer att utnyttjas bättre, även i spel förmodligen, inget jag vet, men verkligen nåt jag tror!

De finns fortfarande en stor nackdel med duo och quad och det är att dem inte kan uttnytjas max med de äldre program o spel vi växt upp med

Jag vill åtminstonde veta att jag kan sätta mig nåndag o spela ett gammalt spel eller program.

Därför valde jag e6850! och en jävla massa ram då med

Det processor tillverkarna borde göra, är att göra processorer bakåtkompatibla eller vad man ska kalla det, göra en cpu som har flera kärnor men om det skulle behövas, att en kärna, eller kanske 2? utnyttjar hela prollekraften.

Det hade varit något jag hade sett framemot!

Men då kommer kanske självklart andra frågor, som värme, ström osv tillbaka..

Där fick jag sagt mitt!

Permalänk
Medlem

Kan bara säga en sak.

Tror du gjorde hellt rätt DJBeowolf

Permalänk
Medlem

Ursäkta min SPAMM men kanske ni vill inte missa PRETESTADE Q6600.

*bort*

Kan raderas av moderator vid ointresse.

Ingen annonsering i forumet! /Najk

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad från annons.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lev
Ursäkta min SPAMM men kanske ni vill inte missa PRETESTADE Q6600.

*bort*

Kan raderas av moderator vid ointresse.

Ingen annonsering i forumet! /Najk

Ursäkta för OfT men man kan faktiskt trycka in "radera" när man ska ändra sitt inlägg.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag har också båda dessa cpuer och E6850 kör jag i 4.2Ghz och Q6600 kör jag i 3.8Ghz. Jag skulle alla dagar välja Q6600@3.8Ghz mot E6850@4.2Ghz.

Varför? Jo just därför att båda klockar väldigt bra, så bra att oavsett om man sitter på 3.8Ghz eller 4.2Ghz så klarar man sig förträffligt i de spel och applikationer som finns idag. När tiden kommer när man behöver mer kraft än vad dessa båda kan ge kommer en quad att kunna ge så mycket mer med sina fyra kärnor än vad en duo kommer att kunna göra med sina två även om den har en högre klock. Varför, jo för att stöd för fler än 2 kärnor kommer att komma inom kort, detta har redan sagts många gånger tidigare.

Detta ovanför säger allt, Q6600 är ett bättre val. Thats it!

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Nu återstår det bara ungefär 2 månader innan dem nya quad processorerna (dual core också för den delen) kommer. Tycker ni fortfarande att man bör satsa på en Q6600 istället för att vänta dem 2 månaderna och då istället skaffa tex Q9450 som dock kommer kosta en tusen lapp mer?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Det är svårt val att välja tycker jag. Det första man bör ta reda på är när man planerar att ersätta processorn som man köper idag. Jag skulle tro att de flesta på SweC byter efter 2år ungefär om vi ser till den störe skalan.

Sen får man se lite till vad det är man ska ha datorn till. Om det bara är spel som ska utnjyttja prestandaden i datorn så hade jag köpt E6850. Dels för att det inte finns så extremt många spel som utnyttjar QuadCore på ett bra sätt (jag skulle tro SupremeCommaner gör det men är inte många) och för att de spel som faktiskt stödjer QuadCore kommer flyta på bra på en DualCore också. Sen i alla spel som inte stödjer 4 kärnor så kommer E6850 prestera bättre än Q6600.

Visst man kan överklocka Q6600 men E6850 borde har större överklockningspotential.

Men om du är mer som jag och sitter och arbetar med extremt många applikationer och vill pausa för spel då och då men slippa stänga av alla applikationer så hade jag kört på en Q6600.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Visst man kan överklocka Q6600 men E6850 borde har större överklockningspotential.

Men om du är mer som jag och sitter och arbetar med extremt många applikationer och vill pausa för spel då och då men slippa stänga av alla applikationer så hade jag kört på en Q6600. [/B]

4gb eller mer ram fixar det.

4.2ghz är mer än 3.8ghz quad och kör man 3.8ghz har man faktiskt inte en 4ghz cpu.

Spel/program som drar nytta av 4 kärnor eller 3 är som alltid baserat efter behov.
Köper man inte efter användning så får man reducerad kapacitet.

Yorkfield kommer att göra 4ghz+ 4 kärniga prollar vanliga.
Bara att vänta tills januari.
Skulle inte köpa en ny cpu nu och sedan uppgradera i januari.
3 månader går fort

Intels nya är värda att vänta på för överklockare.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
4gb eller mer ram fixar det.

4.2ghz är mer än 3.8ghz quad och kör man 3.8ghz har man faktiskt inte en 4ghz cpu.

Spel/program som drar nytta av 4 kärnor eller 3 är som alltid baserat efter behov.
Köper man inte efter användning så får man reducerad kapacitet.

Yorkfield kommer att göra 4ghz+ 4 kärniga prollar vanliga.
Bara att vänta tills januari.
Skulle inte köpa en ny cpu nu och sedan uppgradera i januari.
3 månader går fort

Intels nya är värda att vänta på för överklockare.

Ja 4GB RAM fixar det om applikationerna inte drar någon cpu om de börjar göra det så tappar man man mycket kapacitet, därför är en Quad bättre.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad en Penry kommer kosta? Är det verkligen värt att vänta? Eller yorkfield eller vad den heter... Jag tänkte köpa mej en quad så att ja, som alla andra nämnt... det håller länge! Orkar inte byta varje år utan nöjer mej vart tredje minst...

Permalänk
Medlem

En bit i denna eviga diskussion verkar ha förbisetts. När man multitaskar så bör man komma ihåg att det är mer än bara processorn som sätter begränsningen, framförallt är det hårddisken vars nål får åka jojo för att hinna med.. Dessutom så har knappt någon berört att värmeutvecklingen på Q6600 är högre än E6850, det är instressant inte minst när man ska bygga en tyst dator. Jag ligger sömnlös och funderar fram och tillbaka.. enda vettiga egentligen är att vänta till januari/februari och köpa penryn, men jag vill bygga min nya dator NU!

Denna diskussion liknar diskussionen 8800GT vs HD3870, jag gick förbi den och köpte ett begagnat 8800GTS för en betydligt lägre pening. Många som vill bli av med dom nu.

Intressant att företagen försöker få in så många produkter som möjligt i samma marknadssegment, dom vill inte missa en enda kund..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
En bit i denna eviga diskussion verkar ha förbisetts. När man multitaskar så bör man komma ihåg att det är mer än bara processorn som sätter begränsningen, framförallt är det hårddisken vars nål får åka jojo för att hinna med.. Dessutom så har knappt någon berört att värmeutvecklingen på Q6600 är högre än E6850, det är instressant inte minst när man ska bygga en tyst dator.

Värmeutvecklingen är högre i max/hög load, men i idle så drar en oklockad Q6600 mindre effekt än en oklockad E6850. Och hög load har jag bara på processorn när jag spelar eller benchmarkar och då har ljudnivån ingen större betydelse för mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zakris
En bit i denna eviga diskussion verkar ha förbisetts. När man multitaskar så bör man komma ihåg att det är mer än bara processorn som sätter begränsningen, framförallt är det hårddisken vars nål får åka jojo för att hinna med.. Dessutom så har knappt någon berört att värmeutvecklingen på Q6600 är högre än E6850, det är instressant inte minst när man ska bygga en tyst dator. Jag ligger sömnlös och funderar fram och tillbaka.. enda vettiga egentligen är att vänta till januari/februari och köpa penryn, men jag vill bygga min nya dator NU!

Denna diskussion liknar diskussionen 8800GT vs HD3870, jag gick förbi den och köpte ett begagnat 8800GTS för en betydligt lägre pening. Många som vill bli av med dom nu.

Intressant att företagen försöker få in så många produkter som möjligt i samma marknadssegment, dom vill inte missa en enda kund..

Bygg nu köp en 2140.

Och ja, en snabb dator kommer från flera faktorer,
4gb ram med tweaks och Windows Vista.
Snabb HD tex en raptor
8800GT/3870 graffe
En Yorkfield på vatten i 4ghz+
Firefox 3.0

Snabbhet kommer också från att inte installera alla eventuella program som man måste bara ha.
Bästa är 2 maskiner, en för spel/surfning och en för program och annat.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Just nu lutar det mot q6600, men vad kommer dom nya processorerna som kommer ut i jan/feb kosta, antar 6-9k ? isf betalar jag hellre 2200kr för en q6600 som inte är alls så mycket sämre

dessutom; Kommer du märka ngn alls skillnad i spel om du tar Q6600 eller E6850? förmodligen inte, och om du gör det är den ytterst minimal

Permalänk
Avstängd

8300kr för upplåst multipel 4 kärning Yorkfield idag.
q9650.
Köra dessa på vattenkylt kan ge 4.5ghz.

Faktiskt prisvärt.
Även om de kostar 8k så är en quad idag 2200kr som inte klockar i närheten.
Utanför min egen prisnivå dock hehe

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Men den som man kan köpa idag är ju QX, alltså extreme versionen. Dagens QX6850 kostar också 999$ så det är väl upp till var och än om man vill kpa en extreme för 999 idag eller vänta tills efter jul och ta tex en vanlig Q9650 för inte mer än 4000 kronor.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Men den som man kan köpa idag är ju QX, alltså extreme versionen. Dagens QX6850 kostar också 999$ så det är väl upp till var och än om man vill kpa en extreme för 999 idag eller vänta tills efter jul och ta tex en vanlig Q9650 för inte mer än 4000 kronor.

Japp, skillnaden är väl upplåst multipel då.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
8300kr för upplåst multipel 4 kärning Yorkfield idag.
q9650.
Köra dessa på vattenkylt kan ge 4.5ghz.

Faktiskt prisvärt.
Även om de kostar 8k så är en quad idag 2200kr som inte klockar i närheten.
Utanför min egen prisnivå dock hehe

"Faktiskt prisvärd" är väl verkligen inte rätt ord. Inte ens i närheten av att vara prisvärd heller. En Q6600 är betydligt mer prisvärd. Hade Q9650 kostat 3500kr hade jag kunnat hålla med om att den var prisvärd, men för 8000kr är ju det bara löjligt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Intel Core 2 QUAD Q6700

Ok har läst alla inlägg här och detta är ett problem för mig kan inte välja men om man ändrar lite på resonemanget från Q6600 vs E6850 till Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz 8MB FSB1066 vs Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 4MB FSB1333 håller resonemanget att Core 2 Duo E6850 fortfarande är bättre till att spela med dagens spel och hur mycket skiljer det ungefär i % e det marginellt eller kommer man märka en jävla skillnad in game i FPS ? . Tacksam för motiverande svar inte bara det e bättre

Permalänk
Vila i frid

Re: Intel Core 2 QUAD Q6700

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megagrim
håller resonemanget att Core 2 Duo E6850 fortfarande är bättre till att spela med dagens spel och hur mycket skiljer det ungefär i % e det marginellt eller kommer man märka en jävla skillnad in game i FPS ? . Tacksam för motiverande svar inte bara det e bättre

Det är bara DU som kan avgöra vad du ska använda datorn till och avgöra om 4 lite långsammare kärnor är bättre än två lite snabbare kärnor. Dvs vilken typ av spel du ska köra med. Skulle _jag_ köra icke-klockat och ha den till spel blev det en E6850.

Permalänk
Medlem

Här kommer förmodligen en skitdum fråga men är XP lika anpassat för två och fyra kärnor som Vista? Dvs utnyttjar Vista dessa kärnor mer optimalt än XP?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

OK en till fråga då hur svårt är det o överklocka Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz 8MB FSB1066 till ca 3 ghz o ha den stabil ?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megagrim
OK en till fråga då hur svårt är det o överklocka Intel Core 2 QUAD Q6700 2.66GHz 8MB FSB1066 till ca 3 ghz o ha den stabil ?

Lika svårt som det är att läsa de två första sticky-trådarna i den här forumdelen, dvs väldigt lätt. 12% kommer förmodligen att funka enbart genom att höja fsb från 266 till 300 och inte göra något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Lika svårt som det är att läsa de två första sticky-trådarna i den här forumdelen, dvs väldigt lätt. 12% kommer förmodligen att funka enbart genom att höja fsb från 266 till 300 och inte göra något annat.

Exakt, du behöver inte ens bry dig om volt till kärnan. Det är bara in i bios och ändra fsb:n med några hack...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Så vilken processor bör man välja om man ska lira dom senaste spelen, surfa, se på film och inte använda sig av några särskilda program? För max 3000

Visa signatur

?

Permalänk
Medlem

Nej men skulle man köpa en prolle idag så blir det lätt q6600 den klarar alla nuvarande spel helt ok även om bara två prollar används och att den kommer bli bättre med tiden. Medans e6850 med super overklock är mer eller mindre overkill.

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt att se någon slags lista över program/spel som har speciellt stöd för Quad

Visa signatur

//Sami

Permalänk

satsar på e6850 roligare så!
antar att flertalet köper quad för multitasking + spel med stöd för 4 kärnor.
e6850 ligger bara 4-5 fps bakom i sådana spel, och i vissa bättre eller lika. Men i övriga spel har e6850 bättre. Jag har inte uppgraderat datorn sen 98 så jag är hel nöjd hursom hällst Känns ochså som att q6600 är väldigt basic i mina ögon. Helt klart prisvärd, men det är e6850 ochså, sen beror det jue på komponenter, ska du klocka, vilka spel du ska spela, vad du ska ha datorn till osv. Jag röstar FÖR på e6850, skillnaden är ytterst mimimal! alla har sina för och nackdelar!