Permalänk
Medlem

Philips 200WP7ES

Tyckte det var lika bra att göra en ny tråd av detta!

Fick skärmen idag (Philips Brilliance 200WP7ES). Bara hunnit testa en timme ännu, men än så länge verkar det mycket lovande. Grym betraktningsvinkel, har ej märkt någon som helst backlight bleed ännu, ej heller skiftande färger som på TN-paneler. Jag vet att det egentligen är för tidigt att säga, men denna skärm känns underbar!

Eftersom philips tydligen använder sig av både s-ips och p-mva - paneler till denna skärm, så vet jag ännu inte riktigt vilken jag har. Hur ska man ta reda på? får luska lite.. Iaf det lutar åt att det är en p-mva enligt --> http://www.hkepc.com/bbs/archiver/?tid-795771.html, där de diskuterar 19" i samma serie. Dock skulle jag vilja veta konkret vad det är i

Min skärm har ett nummer som slutar på 00 alltså.

Om ni har denna skärm skriv här!

Edit: Shit, upptäckte precis att den har pivot, vilket inte stog specifierat när jag köpte den!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Vad har den för ingångar?

Permalänk
Medlem

Jag fick min Philips idag jag med, och jag måste bara instämma med apanabel.

Ingångar: DVI, VGA, USB (Ja den har en 4 portars usb-hubb inbyggd)

Den levereras med VGA, DVI och usb-kabel.

Skärmen kan också tilta 90 grader, vet dock inte riktig vad för nytta jag har av det men det är säkert bra.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag fick min Philips idag jag med, och jag måste bara instämma med apanabel.

Ingångar: DVI, VGA, USB (Ja den har en 4 portars usb-hubb inbyggd)

Den levereras med VGA, DVI och usb-kabel.

Skärmen kan också tilta 90 grader, vet dock inte riktig vad för nytta jag har av det men det är säkert bra.

Hur tycker du betraktningsvinklarna är då?
Säg att du går in riktigt nära och kollar (20-30cm), ser färgerna likadana ut eller ändras de på vissa delar av skärmen?

Och responstid, har ni testat några videos eller spel?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Betrakningsvinklarna kan jag säga en sak om, de finns inte, det ser verkligen ut som att det där med 178 grader stämmer, jag kan inte se någon skillnad hur jag än sitter/står, vilket är kanon då jag har tänkt kollla på film på skärmen från sängen. Vad gäller bildkvalite så tänker jag inte säga något om det än då jag kör skärmen från min bärbara dell via en vga kontakt. Men det kommer nog att ändras i slutet på denna vecka.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Alltså betraktningsvinklarna kan jag heller inte märka, precis som POMAH. 20-30cm säger du? Jag testade nu 3-5 cm och färgerna förvrängs inte, dock blir hörnen då _lite_ gråare, ungefär som man drog ner kontrasten där. Men det märker jag som sagt bara om jag har fejset nästan tryckt in i skärmen... Och ofta man har det:)

Angående responstid måste jag glo lite film innan jag vet helt. Problemet är dock att det jag hade på datorn nu inte alls är bra nog upplösning egentligen... Får försöka med nån dvd.

En sak jag dock inte fattar: På OSDn (menyn). Så är "position" grå och går inte att komma in på. Samma sak med "phase/clock" under "more settings". Hur är det för dig POMAH?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Grymt.

Låter som ni fått IPS-paneler med de betraktningsvinklarna alltså.
Verkar som en asschysst skärm.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Testade lira lite stalker innan, tyckte det funkade bra.. Jag är dock inte pro hardcore gamer elite, så kanske inte är proffs på att avgöra delay etc:)

Ingen som vet om det finns ett sätt att avgöra vilken panel det sitter i skärmen? Det där med att numret slutar på 00 eller 01 verkar inte riktigt rätt... eftersom på Philips hemsida så finns det enbart 200WP7ES/00.

Jag har även problem med programmet smartmanage, det säger att jag inte har diskutrymme när jag vill installera det? Har ca 200gig ledigt, så det är inte riktigt rätt

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
En sak jag dock inte fattar: På OSDn (menyn). Så är "position" grå och går inte att komma in på. Samma sak med "phase/clock" under "more settings". Hur är det för dig POMAH?

Mina går att ändra på, men som sagt den är kopplad via VGA så det kanske har något med den saken att göra =/

Men jag har precis som du fått en /00

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Jag har även problem med programmet smartmanage, det säger att jag inte har diskutrymme när jag vill installera det? Har ca 200gig ledigt, så det är inte riktigt rätt

Har inte installerat något än då skärmen ska gå till min nya dator så jag kan inte säga något om det heller =/

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Antar att det är settings för VGA då.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Även på Misco har vi studenter förmåner med att ha 5% rabatt på hela sortimentet. Alltså kostar denna Philips skärm så lite som 2845kr.

Jag är väldigt intresserad om det är IPS paneler ni fått, för då ligger köpknappen väldigt nära.

Min nuvarande TN skräpskärm har 8ms och jag märker inte av några eftersläpningar, så jag borde väl inte göra det på denna philips då, eller? Man kan ju aldrig lita på specifikationerna så man kanske inte kan dra den slutsatsen. Så jag frågar väl er istället om ni märker av några eftersläpningar?

Enda som jag är lite fundersam är hur wide fungerar på en så liten skärm som 20" och om upplösningen är i minsta laget. Denna sony lockar ju annars mycket, men då är priset högre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328476

Går det att använda 2 datorer till en av denna skärm? (en via DVI och en via VGA) och sen switcha emellan?

Permalänk
Medlem

Men va!!! Jag är ju också student... där missade jag 150 spänn

Jag kan inte säga om det är IPS-panel. Men det är antingen det eller MVA, och ärligt talat så vet jag inte om jag bryr mig såå väldigt mycket, eftersom either way så är det ett riktigt bra pris för en _riktigt_ bra skärm, IMO.

Har inte märkt av eftersläpningar av allt jag testat idag iaf.

20" wide tycker jag fungerar sjukt bra, tycker för övrigt inte 20" är så "litet" ,) Just att den är wide gör att den istället känns riktigt stor, tycker jag. För mig var en skärm utan wide inte ett alternativ.

Men det finns säkert någon affär i närheten där du kan kolla hur stor en 20" wide är, så får du känslan för det iaf.

2 datorer till en skärm - ingen aning.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive
Även på Misco har vi studenter förmåner med att ha 5% rabatt på hela sortimentet. Alltså kostar denna Philips skärm så lite som 2845kr.

Jag är väldigt intresserad om det är IPS paneler ni fått, för då ligger köpknappen väldigt nära.

Min nuvarande TN skräpskärm har 8ms och jag märker inte av några eftersläpningar, så jag borde väl inte göra det på denna philips då, eller? Man kan ju aldrig lita på specifikationerna så man kanske inte kan dra den slutsatsen. Så jag frågar väl er istället om ni märker av några eftersläpningar?

Enda som jag är lite fundersam är hur wide fungerar på en så liten skärm som 20" och om upplösningen är i minsta laget. Denna sony lockar ju annars mycket, men då är priset högre: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328476

Går det att använda 2 datorer till en av denna skärm? (en via DVI och en via VGA) och sen switcha emellan?

varför skulle du vilja köra 1 skärm till 2datorer? jag kör på skärmar till 1 dator ju...

Permalänk
Medlem

Det sjuka med denna skärm är att om man minskar upplösning till 1024x768 så får man fortfarande en helt oki bild. Min uppfatning är att 20 tum wide är nästan för stort, jag funderar starkt på att sänka upplösning från 1680x1050 till något mer passande när den nya datorn har kommit.

Denna skärm har ju både VGA och DVI, om du kan switcha mellan dem kan jag inte säga men du kan få en länk till manualen till skärmen.
http://www.p4c.philips.com/files/2/200wp7es_00/200wp7es_00_df...

PS: Såg nu att du kan välja varifrån skärmen ska få sin insignal VGA eller DVI, detta gör du med hjälp av OSD'n.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför man vill köra på annat än 1680x1050 dock... ,) Tycker man texten blir för liten så går ju det att ändra på.

Älskar skärmen so far, tittade lite film nu precis också och gick fint tycker jag. Nu var det dock lite surt på ett sätt eftersom de filmer jag hade på datorn har ganska låg upplösning i jämförelse :/

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Hög upplösning på skärmen är väldigt trevligt i spel om inte annat om man har ett fint dator-system.

Nu har plötsligt Sony skärmen gått upp i pris till 3995, då är den nog inte ett alternativ längre för det priset.

Jag är väldigt sugen på denna philips skärm, men jag skulle fortfarande vilka veta lite mera om den. Jag skulle bli otroligt glad om någon som köpt den skulle kunna ta kort på den hur den ser ut och så, produkt bilder är ju alltid så tråkiga. Om ni tar kort på olika betrackningsvinklar så skulle ni nog vara guldvärda!

Det jag menar att man kan köra två datorer på en skärm betyder att jag syftar på att den har en inbyggd "switch" så man switcha mellan två datorer. Kommer kanske dyka upp en server dator brevid min dator typ, då kan det ju vara smidigt och bara ha en skärm och switcha emellan. Inget livsviktigt, men ett klart plus

Jag är otrooligt sugen på denna skärm, återstår bara hur jag ska få ihop ekonomin. En ny dator tänkte jag införskaffa mig snart också.

Permalänk
Medlem

Du kan titta på bilderna för sig eller använda websidan med förklaringar.
http://rapidshare.com/files/46271835/skarm.rar.html

Som sagt tidiagare, du kan välja att skärmen ska visa det som är kopplat via VGA eller det som är kopplat via DVI, alltså som en switch.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Du kan titta på bilderna för sig eller använda websidan med förklaringar.
http://rapidshare.com/files/46271835/skarm.rar.html

Som sagt tidiagare, du kan välja att skärmen ska visa det som är kopplat via VGA eller det som är kopplat via DVI, alltså som en switch.

Finemang, tack så mycket.

Nu är jag riktigt sugen på denna skärm. Men jag skulle ju nästan vilja få det lite mera bekräftat att betrackningsvinklarna är bra mer än att ni bara säger det.

Permalänk
Medlem

Då får du väl titta på den i en affär, om den nu finns nånstans så... Annars får du väl ta vårt ord på att betraktningsvinklarna är bra:)

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk

Enligt; http://flatpanels.dk/panels.php 200WP7ES has a 20 inch 8 ms (g2g) S-IPS (LG.Philips LM201W01) eller et 8 ms (g2g) P-MVA panel.

Så det kan vara ett lotteri men troligen är det bara dom som tillverkades först så köper ni en nu så är det troligen S-IPS panel men kolla att det inte är en skärm som har stått på lager någon längre tid. Färskvara är det som gäller, så nytt som möjligt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jo,vet att det är antingen eller. Men det verkar inte finnas något sätt att veta vilken det är, det som var kruxet... Har försökt kontakta philips men stört omöjligt att komma igenom till deras kundtjänst.

Iaf, oavsett vilken så är det en riktigt schysst skärm!

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Nice att det fixade sig..! hoppas det går bra att lämna tillbaka den andra skärmen ^^

Permalänk
Medlem

Om du menar mig Bjorn, så verkar det som totalt NP. Kontaktade dustin bara så skickade de en retursedel direkt... blir till att packa den ordentligt bra bara.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Då får du väl titta på den i en affär, om den nu finns nånstans så... Annars får du väl ta vårt ord på att betraktningsvinklarna är bra:)

Om vi säger såhär då, hur upplevde du betrackningsvinklarna jämfört med HP W2207 som du väl provade lite? För det borde väl vara en ganska stor skillnad mellan dem?

Ni som försökt kontakta Philips, har ni försökt på telefon eller via mail? (kanske även båda delarna)

Jag blir lite osäker på skärmen om det nu skulle vara ett lotteri vilken skärm man får, om det nu skulle vara stor skillnad mellan de två olika panelerna.

Permalänk
Medlem

Jag upplevde det precis som du säger, stor skillnad. Den har mycket bättre betraktningsvinkel (finns det nån?) än den HP 2207W som jag testade. Till exempel när jag kollade bara pyttelite nerifrån mot skärmen så blev de övre hörnen mörkare och tog bort detaljer som man annars kunde se på bakgrundsbilden (som var en gradient där), märker inget sånt alls med Philipsen. Om jag tittar på skärmen helt från sidan på Philips (precis så man ens kan se skärmen) så tycker jag fortfarande jag ser färger ok - däremot blir den "grå" då, ungefär som man drar ner kontrasten rätt mycket. Men det är alltså bara i de mest extrema vinklarna...

Dessutom har den ingen backlight bleed, vilket HPn hade lite uppe och nere på skärmen.

Har försökt ringa Philips flera gånger, men sjuk telefonkö. Väntar även på svar på mail.

Oavsett vilken panel det nu sitter i Philipsen (p-mva / s-ips) så är bra bättre än en TN-panel...

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Jag upplevde det precis som du säger, stor skillnad. Den har mycket bättre betraktningsvinkel (finns det nån?) än den HP 2207W som jag testade. Till exempel när jag kollade bara pyttelite nerifrån mot skärmen så blev de övre hörnen mörkare och tog bort detaljer som man annars kunde se på bakgrundsbilden (som var en gradient där), märker inget sånt alls med Philipsen. Om jag tittar på skärmen helt från sidan på Philips (precis så man ens kan se skärmen) så tycker jag fortfarande jag ser färger ok - däremot blir den "grå" då, ungefär som man drar ner kontrasten rätt mycket. Men det är alltså bara i de mest extrema vinklarna...

Dessutom har den ingen backlight bleed, vilket HPn hade lite uppe och nere på skärmen.

Har försökt ringa Philips flera gånger, men sjuk telefonkö. Väntar även på svar på mail.

Oavsett vilken panel det nu sitter i Philipsen (p-mva / s-ips) så är bra bättre än en TN-panel...

Du har nog övertygat mig nu, en philips kan det nog bli helt klart. Skall bara se om ekonomin tillåter det.

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan det ända negativa är att jag har totalt sutit 3 timmar i deras telefonkö. Hoppas bilderna var tillfredställande, vill du ha mer bilder på skärmen i en viss vinkel så kan jag fixa det med.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Som sagt ovan det ända negativa är att jag har totalt sutit 3 timmar i deras telefonkö. Hoppas bilderna var tillfredställande, vill du ha mer bilder på skärmen i en viss vinkel så kan jag fixa det med.

Kanske några bilder underifrån, över, från sidan och en rakt framifrån för att jämföra med så skulle du vara toppen.

Glömde jag tacka för de andra bilderna förresten? Annars så tackar jag så mycket nu.

Tråkigt det där med telefonen, dåligt att de inte ens klarar av att svara på mail.

Permalänk
Medlem

Well de sa att de skulle svara inom 4 arbetsdagar, och det har inte gått förrän tors-fre beroende på hur man räknar, så vi får se hur det blir med det. Telefonsupporten är helt whack som sagt..

Nån bild kanske även jag kan fixa, men tycker själv att det aldrig går att se så bra på bilder hur bra en skärm är dock

..och PRECIS när jag skrivit det fick jag svar från Philips support:

Kære [X].

Tak for din mail og undskyld det sene svar.

Modellen 200WP7ES har S-IPS paneler.

Med venlig hilsen,

Kirsten Hagemeier
Philips Customer Care Centres

...jippie?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Medlem

Om det hade varit S-IPS så hade du inte sett någon färgskillnad alls om du bara rör dig några cm.. T.ex. på Min Dell 2007WFP jag måste röra mig extremt upp/ner eller åt sidorna för att kunna se någon skillnad.

Men på HPn (W2207) så blir det färgskillnad lätt som fan.

Visa signatur