Microsofts HD Photo-format blir standard?

Permalänk
Melding Plague

Microsofts HD Photo-format blir standard?

Microsoft tillkännagav igår att deras fotoformat HD Photo har fångat intresse hos Joint Photographic Expert Group (jpeg) som möjligen kommer göra Hd Photo-formatet till en jpeg-standard med namnet Jpeg Xr.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

... *väntar på haken*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Sötast

Haha exakt.
MS har aldrig gjort och kommer aldrig göra något som dom inte tjänar pengar på. stora sådana.

Permalänk
Medlem

Du kan bara titta på bilderna i internet explorer...

...eller något sådant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
... *väntar på haken*

*ställer sig i kö*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Du kan bara titta på bilderna i internet explorer...

...eller något sådant

Ouch om det så skulle vara fallet

Permalänk
Sötast

Microsoft Windows Vista Required?

Permalänk

Det är iofs behjärtansvärt att MS vänder sig till en standardorganisation för en gångs skull.

Som det redan har sagts, det måste finnas någon hake. Någonting som binder filformatet till Windows Vista och IE7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
... *väntar på haken*

All copyright och rättigheter faller automatiskt till MS när du tar kortet eller konverterar bilden till formatet

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om folket kommer börja använda det endå. Det finns mycket bättre bild komprimerings format ute där en Jpeg t.ex. men endå används de inte.

Bland annat Jpeg2.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

För att en ny standard ska bli utbredd så krävs det nästan att microsoft ställer sig bakom det (det är möjligt att apple skulle kunna lyckas hyffsat), och jag tror inte att det finns någon hake, microsoft kommer att tjäna på att ha utveckalt formatet. De kommer att kunna lättare göra optimeringar i det som windows kan utnyttja. Det kommer självfallet att fungera på linux och mac men jag skulle tro att det finns möjlighet att det är snabbare på windows (läs vista alt senare).

Permalänk
Medlem

Kanske har kamerorna fått mer pixlar, men samtidigt har fler fått snabbare bredbandshatighet och hårddiskarna har tjockat till sig rejält.

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt på formatet. Ett nytt format behövs och för en snabb och smärtfri standardisering behövs resurser, något som microsoft har.

Permalänk
Medlem

skulle inte förvåna mig om haken är att formatet bara kan visas på "godkända" skärmar när man har Vista, TPM chip och TXT cpuer eller nått sånt, så microsoft kan tjäna stora pengar i licenser osv från hårdvaru industrin *suck* elände elände.....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För ett tag sen lyssnade jag på This Week in Media, där Bill Crow, program manager (tror jag) för HD-Photo var gäst: http://www.pixelcorps.tv/twim51
Jag tänkte ta upp höjdpunkterna därifrån (och rätta mig om jag tolkat fel).

Värt att notera är att HD-Photo inte är en kokurent till Adobes DNG eller andra typer av RAW. HD-Photo är i likhet med JPEG bilddata, men med vissa trevliga finesser.

En anledning till att många fotografer använder råformat är att JPEG använder förstörande komprimering. Algoritmen är dessutom sådan att även om man komprimerar exakt samma data på exakt samma vis så blir inte resultatet detsamma. För HD-Photo blir däremot resultatet konsekvent och det går även att välja förlustfri komprimering.

En annan finnes är att det med HD-Photo går att visa ett utsnitt av en bild utan att läsa de övriga delarna av bilden. Att först läsa in hela bilden, är slöseri på CPU/bandbredd.

Med HD-Photo kommer man även, till viss del, ifrån problemet med färgprofiler och att sRGB är den standard som används idag. För hur stor man än gör en färgprofil (i antalet färger som kan representeras) så är man ändå begränsad till 256 steg för 8 bitar eller 65535 steg för 16 bitar. Man blir begränsad i antal steg som kan användas istället för den totala mängden färger. Med HD-Photo har man möjliggjort användningen av flyttal istället för heltal från 0 till 255 (t ex). Man kan i princip ha hur många steg man vill. Men - och detta är det fina - det går och att definiera att var det minsta och högsta värdet är så som det ska tolkas i 8 bitars sRGB. Bilden går att postas online direkt, samtidigt som man kan använda ett bildbehandlingsprogram och inte vara begränsad av 8 bitars sRGB.

Där är säkert något mer men detta får räcka.

Permalänk

Precis som att C# skulle vara mer standard än Java bara för att ECMA har sagt det...

Menmen, bara Microsoft inte kan kräva någon kontroll över formatet sen så är det väl skitsamma vem som hittat på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Jag tror faktiskt på formatet. Ett nytt format behövs och för en snabb och smärtfri standardisering behövs resurser, något som microsoft har.

Jojo. Alla vet ju att MS har pengar.

Om ändå allt var lika enkelt som att skriva en check.

Permalänk
Medlem

"Detta betyder att det finns 65,536 till 4,294,967,296 olika variationer mellan svart och vitt."

thats hella'lot of grey ;D

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin
Jojo. Alla vet ju att MS har pengar.

Om ändå allt var lika enkelt som att skriva en check.

Det är inte bara pengar som MS besitter utan även världen mest använda operativsystem och webbläsare, standardiseras formatet där så har resten inget inget val utan får följa med.

Permalänk
Medlem

Självklart är haken att det kommer att fungera enbart under Vista, för att sedan fungera i XP om 2-3 år när det ändå är rätt ute.

Permalänk
Inaktiv

Haken är väl att det är jpeg vi pratar om

Permalänk
Medlem

Använder inte rätt många fotografer Mac? Isåfall vore det rätt galet att bara låta nya fotoformat endast fungera i Windows...

Permalänk
Medlem

De flesta fotografer använder sig faktiskt utan råformat, så detta är ganska mycket "pengarna i sjön".

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Avstängd

vad ska man vänta på när man redan har HDRi?
fattar inte vad som skulle göra det där formatet så fruktansvärt bra.
bättre än HDRi kan det knappast bli.

jag har en del HDRi bilder och dom är sanslösa.
kan ju posta dom om nån vill kolla (funkar enbart i CS2)

HDRi= High Dynamic Range Image
http://de.wikipedia.org/wiki/High_Dynamic_Range_Image

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

HDR kommer aldrig att bli ett standardformat för bilder hos JPEG...

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på .PNG?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Det är inte bara pengar som MS besitter utan även världen mest använda operativsystem och webbläsare, standardiseras formatet där så har resten inget inget val utan får följa med.

Som WMA (Janus/PlaysForSure), menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Använder inte rätt många fotografer Mac? Isåfall vore det rätt galet att bara låta nya fotoformat endast fungera i Windows...

Öhm, det kommer det väl inte? I och med att det blir en standard så borde den ju också dokumenteras extensivt och därmed implementeras i alla möjliga bildredigeringsprogram och liknande.

Permalänk
Medlem

ingen som gillar ms alltså

tycker att det är lite mycket negativt bara för att det är ms som står bakom i grunden, jpeg är inte direkt dåligt, men gammalt. kan ju faktiskt vara bra med nya saker också. kan vara värt att vänta och se, som konsument har man i alla fall ingenting att säga till om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
vad ska man vänta på när man redan har HDRi?
fattar inte vad som skulle göra det där formatet så fruktansvärt bra.
bättre än HDRi kan det knappast bli.

jag har en del HDRi bilder och dom är sanslösa.
kan ju posta dom om nån vill kolla (funkar enbart i CS2)

HDRi= High Dynamic Range Image
http://de.wikipedia.org/wiki/High_Dynamic_Range_Image

Du nämner problemet i samma inlägg...

Ser inget negativt med detta och jag tycker det är kul att ett bra lossless format kan komma att få sådan stor spridning.

Det kommer som sagts inte ta över rawbilder eller något utan användas så som jpeg används idag.