Permalänk
Avstängd

Beror ju till stor del också på att det sålts en himla massa Ipod Videos genom tiderna men skulle man titta så skulle de säkert ha ungefär samma felprocent som andra märken...Iaudio x5 har ju inte ens sålts i 1/5 av alla Ipods.. Inte så konstigt att det inte står i så många forum om trasiga ex.. Hänger ni med?

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Apples hårddiskar är inte världs bäst. min iPod Photo dog efter 7 månader och ersättningens exemplaret jag fick dog efter 1 år. Inte kul alls och det är många andra jag känner som har iPods med hårddiskar som har dött, väldigt surt när det händer strax efter att garantin har runnit ut.

Jag har snackat med iAudi X5 ägare på olika forum och knappast någon av dom har hört om X5or med hårddiskar som har dött. Därför är det väldigt viktigt med backup om du köper en iPod Classic för att den kan i princip dö när som helst, trots att du inte tappat den på marken. Väldigt vanligt fenomen som drabbar ganska många.

.

nu gör ju i o för sig inte apple nå hårddiskar. utan köper dem från samma tillverkare som de andra köper sina diskar ifrån. så skulle inte vilja säga att felet är bara apples. tråkigt att det händer, men det är som sagt inte deras egen hårdvara som pajjar, utan nått de köper in och som lika gärna skulle kunna vara en disk i en iAudio (gissar att du menar iaudio o inte iaudi :D:D).

och som soijid skriver, det är lite svårt att veta hur statistiken är utan att ha gjort en riktig undersökning. att bara gå på att kolla runt på forum, säger inte allt me tanke på hur stor skillnaden är i antal sålda enheter.
exempel är ju t.ex. om man skulle kunna hitta 10 st iaudio ägare på olika forum som har haft problem, av låt oss säga 100 sålda exemplar (bara exempel), medan man om apple kan hitta 1000 användare som haft problem, men så har de oxå sålt 100000 enheter, så är det ju i % mindre felande ipods. vad jag vill ha sagt ä att man som sagt inte bara kan gå på hur många man hittar på nätet som har problem, utan att veta hur många som sålts.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jo, tror både Apple och iAUDIO använder sig av "tosibia" eller hur det stavar. Hårddiskar, men sen beror de på HUR de skyddar sina diskar också Efter som iPoden är så tunn så kan det ju vara därför.

Permalänk
Medlem

Ja, de använder Toshiba. Jag tror egentligen inte att de hårddiskar som Apple använder skulle gå sönder oftare, det är nog snarare så att eftersom det säljs så bedövande många iPods i jämförelse med andra märken så hörs de kunderna mer och givetvis går fler hårddiskar sönder eftersom det säljs fler. Sedan är ju hårddiskar allmänt känsliga, även i datorer. Hårddiskar är nog det jag byter oftast, flera om dagen. Och eftersom en mp3-spelare tas med överallt får den också utstå fler stötar och slag än t o m bärbara datorer, där hårddiskarna går sönder på löpande band. Sen vet jag inte om 1,8"-hårddiskar är mer känsliga än fysiskt större diskar.

Eller har någon några siffror att backa upp påståendet om att Apples hårddiskbaserade mp3-spelare går sönder oftare än andra tillverkares? Skulle vara intressant att läsa.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

1.8" är väl mer tåliga än stora diskar?

Permalänk
Medlem

Raggade tag i en Silvrig 160 giggare igår, trevlig liten sak. VArt lite purket med en rätt go repa på fronten som vart där ifrån början samt att CoverFlow i dagsläget är helt värdelöst, då det sorterar efter Artist och inte Album - Artist. Kul att ha dubletter överallt för att man har en massa samlingsplattor.

Är det förövrigt någon annan som tycker att de är mäkta sega i menyerna. Den tar runt 3 sekunder på sig att ladda upp Albumomslagen på högra sidan skärmen som skall visas och det går ju tamefan inte att stänga av.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Efter en dag med min gamla fina iAUDIO X5 så blev jag inte så glad, ljudet var viss mycket bra, men batteritiden va inget att hurra för, 3-4timmar fick jag -.-
Så ny kanske jag måste slå till på en ny, men hur är audiobook funktionen i classic?
Finns det bookmarks?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy

Är det förövrigt någon annan som tycker att de är mäkta sega i menyerna. Den tar runt 3 sekunder på sig att ladda upp Albumomslagen på högra sidan skärmen som skall visas och det går ju tamefan inte att stänga av.

Det har varit den del klagomål bland många och det tog knappt någon vecka efter releasen tills att Apple släppte ett nytt firmware, vilket löste problemet för många. Så pröva med det.

Annars så är många lite irriterade över att man inte kan stänga av funktionen eftersom den slöa ner navigationen en aning, speciellt för Classic som har en hårddisk. Visst är det snyggt med albumomslag som förflyttar sig sexigt, men verkar inte vara optimalt för prestanda.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Det har varit den del klagomål bland många och det tog knappt någon vecka efter releasen tills att Apple släppte ett nytt firmware, vilket löste problemet för många. Så pröva med det.

Annars så är många lite irriterade över att man inte kan stänga av funktionen eftersom den slöa ner navigationen en aning, speciellt för Classic som har en hårddisk. Visst är det snyggt med albumomslag som förflyttar sig sexigt, men verkar inte vara optimalt för prestanda.

Om du väljer att inte synka albumomslag till iPoden och sen tar bort mappen från spelaren borde det väl inte komma fram något?

För övrigt köpte jag en 8 GB Nano igår, nöjd hittills förutom vissa småsaker som sorteringen och sådär.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Han kanske vill ha omslagen i Nu Spelas-fönstret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Han kanske vill ha omslagen i Nu Spelas-fönstret?

Sant. Synd att Apple inte ger så många alternativ :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
Det har varit den del klagomål bland många och det tog knappt någon vecka efter releasen tills att Apple släppte ett nytt firmware, vilket löste problemet för många. Så pröva med det.

Annars så är många lite irriterade över att man inte kan stänga av funktionen eftersom den slöa ner navigationen en aning, speciellt för Classic som har en hårddisk. Visst är det snyggt med albumomslag som förflyttar sig sexigt, men verkar inte vara optimalt för prestanda.

Uppgradera vart det första som jag gjorde, men likförbannat är det likadant. Det är rätt irriterande ifall man lyssnar på någon låt, går tillbaka till huvudmenyn, väntar 3-4 sek, väljer Album, väntar 3,4 sek och sedan därefter kan börja scrolla. Vill man då ha Album Covers på sidan utav listan, jofan, då får man vänta 3-4 sekunder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Han kanske vill ha omslagen i Nu Spelas-fönstret?

Precis, samt i Album vyn.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

ska dom aldrig sluta tillverka ipods elr.. -_-

Permalänk
Medlem

Nä, företag som går bra brukar faktist fortsätta att tillverka produkter, hur konstigt det än låter!

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för det precis innan garantin gick ut. Fick en ny G4 och den har väll hållt i 2 år nu tror jag. Fast nju det senaste halvåret så har den haft svårt att få igång hårddisken ibland. Men det löser sig om man låter den vila nån dag :p.

Permalänk
Medlem

Jaha då sitter man här med en ny Nano 8GB, riktigt trevlig spelare måste jag säga - och gränssnittet är ju ett klart lyft från min gamla G5. Det enda jag inte gillar (vanesak?) är att hörlurskontakten och holdknappen sitter i botten, det känns bara fel.

Ljudet är helt ok med PortaPro, jag läste en del om att folk tyckt att den var seg i menyerna och i coverflowen, inget jag märker av faktiskt. Tvärtom är den rappare än min gamla G5. Men det fanns en firmwareuppdatering direkt, den kanske avhjälpte...

I vilket fall så är jag mycket nöjd med mitt köp, nu ska jag bara vänja mig vid 8GB istället för 30GB.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Jaha då sitter man här med en ny Nano 8GB, riktigt trevlig spelare måste jag säga - och gränssnittet är ju ett klart lyft från min gamla G5. Det enda jag inte gillar (vanesak?) är att hörlurskontakten och holdknappen sitter i botten, det känns bara fel.

Ljudet är helt ok med PortaPro, jag läste en del om att folk tyckt att den var seg i menyerna och i coverflowen, inget jag märker av faktiskt. Tvärtom är den rappare än min gamla G5. Men det fanns en firmwareuppdatering direkt, den kanske avhjälpte...

I vilket fall så är jag mycket nöjd med mitt köp, nu ska jag bara vänja mig vid 8GB istället för 30GB.

nanon är ju en flash spelare, kan vara en orsak till att du inte upplever att det är segt. ska tydligen vara nått som mest känns på de hårddisk baserade spelarna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nanon är ju en flash spelare, kan vara en orsak till att du inte upplever att det är segt. ska tydligen vara nått som mest känns på de hårddisk baserade spelarna

Så är det säkert, nöjd är jag iallafall!

Jag vill ju egentligen ha mer utrymme och större skärm, men tycker att 16GB är för snålt i iPod Touch, det måste vara åtminstone 32GB i en sådan spelare tycker jag. Så jag väntar till nästa år...

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

sitter här och tittar på min underbara touch och hoppas att den ska funka innan midnatt, fan ta apple dom har typ låst touchen på något jävla vänster så att man måste ha en helt engelsk instalation på windows för att kunna aktivera touchen sen så dissar den 64 bits stenhårt, surt sa räven. så nu sitter man och instalerar xp pro på en virtual pc på den andra datorn och hoppas att det ska funka genom den att aktivera. men damn den är snygg som få och är sjukt nöjd !

Permalänk
Medlem

Köpte en ipod nano 8GB häromdagen, är riktigt nöjd med utseendet och den är väldig trevlig som sådan. Men jag är lite besviken över ljudet. Har läst att ljudet ska vara så bra på den nya varianten och så, men om jag ändrar EQ:n så för att få lite mer tryck i basen, då låter allting crap, eller i varje fall typ mellanregistret. Det låter som att det sprakar och har sig.

Är det jag som har för dålig kvalitet på låtarna, eller har jag för kassa hörlurar, eller är det inte bättre? Liksom min SE K800i blir det ju mer tryck ifrån.
Nu har jag visserligen inga monsterlurar, utan det är ett par Sony EX71-SL, men som sagt.. låter ju inget konstigt på min k800i.

Om det inte ska vara bättre än såhär, är det nån som har något bra tips på EQ-inställning man ska använda sig av med ett par såna lurar? Lyssnar mest på Rock/Metal

Visa signatur

"Jag kommer aldrig att glömma det här... öh, vänta lite..." - NalleN

Permalänk
Medlem

Hmm.. är det ingen av er som har tänkt att köpa nya Touchen som ska använda den som.. eh musikspelare? Ex. ta en promenad och lyssna på musik? För där hittar vi, enligt mig iaf, nämligen en ytterst stor miss från Apple:

ingen fjärrkontroll på sladden samt inga knappar på själva ipoden som går att känna med fingrarna!

mao så måste man ta upp iPoden och titta på skärmen varje gång man ska hoppa framåt/bakåt i låtlistan eller höja/sänka volymen - värdelöst.

Jag var jäkligt sugen att uppdatera min snart 4 år gamla 3G på 30Gb men den här missen i kombination med att 16Gb är för lite gör att jag väntar och hoppas på att en fjärr dyker upp samt att det blir åtminstone 24 el. 32 Gb minne. Då bokar jag nog en weekend till New York o köper den där (3800kr i Sverige och 2600kr i USA.. blaä).

Permalänk
Medlem

Det känns som en weekend till USA lär kosta lite mer trots allt...

Permalänk
Medlem

nån som testat om Gear4:s blueye funkar med dom nya ipodarna? Speciellt då ipod classic som jag precis köpt...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Det känns som en weekend till USA lär kosta lite mer trots allt...

Men man kan köpa lite mer saker på samma gång? + att turista lite

Visa signatur

Alienware 15R3, 7820HK, 16 GB DDR4 2667 MHz, 1080 Max-Q, 512 GB SSD + 1 TB 7200 RPM, 15.6" 120 Hz TN+WWA G-Sync, Killer 1550

Permalänk
Medlem

ipod touch är ju verkligen underbar, köpte min igår och den är full lycka, allt är underbart positivt bara...fungerar klockrent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocky77
nån som testat om Gear4:s blueye funkar med dom nya ipodarna? Speciellt då ipod classic som jag precis köpt...

Lekte med den på jobbet och Radioenheten fungerade ej, resten skall dock funka. Testade på en 160 Classic.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Fick min mintgröna nano från usa i förrgår! Är riktigt nöjd med den, otroligt skarp bild och skönt UI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Lekte med den på jobbet och Radioenheten fungerade ej, resten skall dock funka. Testade på en 160 Classic.

Har köpt den nu, funkar ok, som du säger funkar inte radion helt ok, dock tycker jag ljudet är sämre med den jämfört med vanliga hörlursutgången...

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?