Är kylaren till den boxade 6000+ likadan som kylaren till 3600+?

Permalänk
Medlem

Är kylaren till den boxade 6000+ likadan som kylaren till 3600+?

Som topic.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Kylaren som kommer med 6000+ e tillverkad av foxconn och har tre eller fyra heatpipes tror jag, om jag kommer ihåg rätt, har aldrig ens använt den kylaren, satte dit en Noctua NH-U12F direkt istället

Den ser ut ungefär som en kub, lika stor åt alla håll (istortsett), och uppe på kylaren sitter en plastram med en fläkt i.

Något sånt ser den ut iaf

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Som topic.

Nej!
Över 4400+ tror jag så byter dem kylare till heatpipe-kylare.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nej!
Över 4400+ tror jag så byter dem kylare till heatpipe-kylare.

*Anade* att dom inte slösar bort heatpipe-kylare på sånna småtting-processorer

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

tack.

Någon som har förslag på en billig men okej kylare till en 6000+ eller en 6400+ ?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Jag bytte just kylare från en AMD original (3800+, alltså den lilla) till en AC Freezer 64 Pro á 199:- och det var nog det smartaste jag gjort på länge. Temperaturen sjönk med 1 grad idle och ca 12 grader vid full last. Idiotsmidig att montera var den också. Upptäckte dock genast att fläkten på grafikkortet låter för jäkla mycket nu, men där gör fläkten från den gamla kylflänsen ett bra jobb numera ..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Nej!
Över 4400+ tror jag så byter dem kylare till heatpipe-kylare.

Så vitt jag vet är det bara med 6000+ och 6400+ som du garanterat får modellen med heatpipes, jag köpte t.ex. en 5600+ nyligen och fick den vanliga alu-lådan utan heatpipes.

Vet inte hur du definierar "budget"-kylare, men jag rekommenderar Scythe Mine (rev b). Kan fås för ~350 kr, kyler utmärkt och är riktigt tyst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hozze
Så vitt jag vet är det bara med 6000+ och 6400+ som du garanterat får modellen med heatpipes, jag köpte t.ex. en 5600+ nyligen och fick den vanliga alu-lådan utan heatpipes.

Vet inte hur du definierar "budget"-kylare, men jag rekommenderar Scythe Mine (rev b). Kan fås för ~350 kr, kyler utmärkt och är riktigt tyst.

Okej, jag läste det på en hemsida iallafall. Du kanske köpte 65 nm versionen eller nån annan strömsnål version?

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hozze
Så vitt jag vet är det bara med 6000+ och 6400+ som du garanterat får modellen med heatpipes, jag köpte t.ex. en 5600+ nyligen och fick den vanliga alu-lådan utan heatpipes.

Vet inte hur du definierar "budget"-kylare, men jag rekommenderar Scythe Mine (rev b). Kan fås för ~350 kr, kyler utmärkt och är riktigt tyst.

sant, min 5600+ kom inte med nån heatpipekylare..

Permalänk
Medlem

Kör med min orginal med heatpipes på, ligger i idle runt 45 och i load runt 55. Funkar.....
Men skall kolla in nya Scythe Ninja Mini, ser intressant ut liten men effektiv

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6000+ | ASUS M2N-E | GeForce 8600GT 256MB | 1 Maxtor 6L200P0 -200GB IDE | 3 Samsung 320Gb HD321KJ SATA2 | Patriot 2x1GB 800MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rebirth
Kör med min orginal med heatpipes på, ligger i idle runt 45 och i load runt 55. Funkar.....
Men skall kolla in nya Scythe Ninja Mini, ser intressant ut liten men effektiv

Om inte ljudivån stör dig så skulle jag inte orka, du lär knappast kunna klocka speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Okej, jag läste det på en hemsida iallafall. Du kanske köpte 65 nm versionen eller nån annan strömsnål version?

Nej, 5600+ finns bara i en version.

Jag har dock hört fall där heatpipe-versionen har skickats med andra modeller än 6000+ och 6400, men det verkar vara undantagsfall.