Ny linuxanvändare på ingång, med frågor

Permalänk
Medlem

Ny linuxanvändare på ingång, med frågor

Hej

hade tänkt mig att för en gångs skull testa på linux ordentligt nu när man endå skall formatera om.

vilken distro skall jag använda? nu llutar det åt ubuntu eller kubuntu.

jag vill gärna veta om några av mina komponenter kommer funka dåligt eller behöver lite arbete för att funka. min dator står i signaturen, det enda som är nytt är ett nvidia 8600gt som skall in innan omformatering.

Jag är främst intresserad av grafiska applikationer så vill gärna testa mig runt på det planet, skulle vara skoj att få igång ngt spel i linux som quake4.

jag brukar gärna vilja ställa in mkt och ändra utseende på saker och ting i operativsystemet, försöka få det så slimmat som möjligt.

vilken distro skall jag välja? x86 version eller 64bit?
och hur var det nu med vilken ordning man skall installera windows och linux för dualboot?

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Se till att du använder den senaste versionen av Ubuntu, med tanke på att ditt grafikkort är så pass nytt. Du ska nog också satsa på 32-bitars versionen. Det är inte så stor skillnad, men det är lite småsaker som inte riktigt funkat i 64-bitar än. Och du ska installera Windows först, annars kommer Windows förmodligen ta bort boot-programmet som Ubuntu installerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Se till att du använder den senaste versionen av Ubuntu, med tanke på att ditt grafikkort är så pass nytt. Du ska nog också satsa på 32-bitars versionen. Det är inte så stor skillnad, men det är lite småsaker som inte riktigt funkat i 64-bitar än. Och du ska installera Windows först, annars kommer Windows förmodligen ta bort boot-programmet som Ubuntu installerar.

Vilka små saker är det som inte funkar?

jag har kört 64bit system senda jag skaffade min 64bit cpu i oktober 2005..
flash saker går att köra i en 64bit version av firefox. tidigare fick man köra en 32bit version av firefox.. men nu på senare tid funkar det även med 64bit version tack vare en wrapper.
wmv filer går rätt så bra att se på i senare version av mplayer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ang. om vilket OS du ska installera först spelar det ingen roll, du kan installera Grub från live-cdn efter om du installerar linux först.

Permalänk
Medlem

Tjenare du,

Jag är också splitter ny på Linux och jag valde Ubuntu vanliga.
Installerade det på min laptop och ALLTING gick att få igång direkt (nästan)

Så jag rekommenderar att testa Ubuntu. för oss som tjatat windows i evigheter känns det som en bra övergång.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

ok, testar nog ubuntu 32 bitars då, tack för svaren!

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaam
Vilka små saker är det som inte funkar?

jag har kört 64bit system senda jag skaffade min 64bit cpu i oktober 2005..
flash saker går att köra i en 64bit version av firefox. tidigare fick man köra en 32bit version av firefox.. men nu på senare tid funkar det även med 64bit version tack vare en wrapper.
wmv filer går rätt så bra att se på i senare version av mplayer.

Jo, men t.ex. flash funkar ju inte utan att man själv får pilla lite. Och om man är nybörjare kanske det är bättre att köra 32 bitar i början om man vill kunna använda flash. En annan sak är att det oftast finns fler paket till 32 bitar, då det är fler som använder det. Så är det i alla fall med den distro jag använder, Arch Linux. Men jag försöker inte klanka ner på 64-bitars linux, jag kör ju det själv faktiskt