Hårddiskuppfinnare får Nobelpris

Permalänk
Melding Plague

Hårddiskuppfinnare får Nobelpris

Idag har Kungliga Vetenskapsakademien tillkännagivit årets Nobelpris i fysik. Det har gått ut till två personer som kan beskrivas som de som uppfann hårddisken.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till MBY för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Coolt, vi tackar och bugar för dessa män som givit oss hårdiskar att lagra vår digitala data på.

Permalänk
Medlem

Det förtjänar dom verkligen

Permalänk
Medlem

hip hip horray!

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

gratZ

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Men ska det verkligen behöva ta 19år innan man får sitt nobelpris efter en upptäckt?.

Permalänk
Medlem

Nyhetens ingress kanske skulle ändras en aning dock, då det inte var dessa två herrar som "uppfann hårddisken" utan deras upptäckt gjorde att hårddiskarnas lagringskapacitet och fysiska storlek kunde ta rejäl fart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Frågan är bara när dom kommer på att dessa mekaniska hårddiskar är outdated, så dom kan ge nobelpriset till någon NY teknik i stället.
Jag menar; varma, låtande, snurrande och knackade hårddiskar är inte direkt något som man vill ha i en dator nu för tiden. Hoppas dom utvecklar SSD-tekniken lite och sätter normala priser så privatanvändaren kan köpa den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Applåder !

Permalänk
Medlem

Alltså, denna teknik används ju inte bara i hårddiskar men visst, det är ett par år sedan det började användas.

Permalänk
Avstängd

^^ tackar! hehe. Nämen rätt coolt

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Säger bara en sak:

De som kom på detta är en del av GUD!!! Screw Einstein

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Frågan är bara när dom kommer på att dessa mekaniska hårddiskar är outdated, så dom kan ge nobelpriset till någon NY teknik i stället.
Jag menar; varma, låtande, snurrande och knackade hårddiskar är inte direkt något som man vill ha i en dator nu för tiden. Hoppas dom utvecklar SSD-tekniken lite och sätter normala priser så privatanvändaren kan köpa den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fagge
Men ska det verkligen behöva ta 19år innan man får sitt nobelpris efter en upptäckt?.

Nobelpriset tilldelas dem som har gjort en upptäckt eller uppfinning som har en betydande roll för mänskligheten. Så med andra ord tar det ett tag innan upptäckten/uppfinningen har lett till att vi inte kan vara utan den.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

De var värda nobelpriset dock kom det alldeles för sent tycker jag. Min åsikt är att nobelpriset skall stimulera, inte komma långt efteråt som ett pris för något någon gjorde för länge sedan.

Nå utdrag ur Alfred Nobels testamente från http://sv.wikipedia.org/
Kapitalet av utredningsmännen realiseradt till säkra värdepapper skall utgöra en fond, hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta

Visst är det svårt att se vad som var ett jättestor upptäckt redan året efter, men gmr-teknik var något som användes flitigt redan för många år sedan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Kanske inte världens bästa kommentar en av uppfinnarna sa i nyheterna på tv. typ "Utan hårddisken hade man inte kunnat ladda ner filmer och musik till datorn"....kanske inte så smart kommentar

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Kanske inte världens bästa kommentar en av uppfinnarna sa i nyheterna på tv. typ "Utan hårddisken hade man inte kunnat ladda ner filmer och musik till datorn"....kanske inte så smart kommentar

Men sant.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Utan hårddisken hur skulle samhället se ut då? nä men det är helt klart att dessa ska få priset då hårddisken är så pass viktig för varje individ idag, om inte tala om företagen..

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att de får priset för upptäcken av GMR (Giant magnetoresistance) som är en viktig effekt i många andra tillämpningar också (även om hårddiskar är den största kommersiella markanden).
De första hårddiskarna som använder GMR läshuvuden kom först 1997 så den tillämpningen är rätt ny.

Permalänk
Medlem

De bör få mer pengar grattis

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Medlem

Arrgghh, hårddisken på bilden ser ut att vara en 5,25" Quantum Bigfoot som måste vara den bedrövligaste hårddisk som släppts. Bullrig och var även när den släpptes så erbarmligt långsam att det var jobbigt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Men sant.

absolut sant, men av ALLA bra kommentarer han kunde fällt om hur bra hårddisken är inom t.ex. sjukdvård och andra myndigheter, så berättar han hur den är direkt bunden till piratkopiering

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Haha! Det här är nog första gången nobelpriset går till någon jag faktiskt hört talas om innan!

Läs gärna mitt arbete om hur hårddiskar fungerar: http://web.it.kth.se/~me02_etr//hdd/index_sv.php

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Arrgghh, hårddisken på bilden ser ut att vara en 5,25" Quantum Bigfoot som måste vara den bedrövligaste hårddisk som släppts. Bullrig och var även när den släpptes så erbarmligt långsam att det var jobbigt...

Jasså? Vad hade du för referenser då? Jämför du med dagens hårddiskar eller?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Min gamla 540MB 3,5" IDE var inte så snabb den heller

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
De var värda nobelpriset dock kom det alldeles för sent tycker jag. Min åsikt är att nobelpriset skall stimulera, inte komma långt efteråt som ett pris för något någon gjorde för länge sedan.

Nå utdrag ur Alfred Nobels testamente från http://sv.wikipedia.org/
Kapitalet av utredningsmännen realiseradt till säkra värdepapper skall utgöra en fond, hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem som under det förlupna året hafva gjort menskligheten den största nytta

Visst är det svårt att se vad som var ett jättestor upptäckt redan året efter, men gmr-teknik var något som användes flitigt redan för många år sedan.

Mina hårddiskar har varit till stor nytta för mig det gångna året Men visst 10 år är lite för länge även om man då kanske inte insåg genomslagskraften för tekniken.

Permalänk
Medlem

Alfred Nobels testamente är extremt kortfattat och de respektive akademierna har genom åren slirat ganska mycket på just det önskemålet. Personligen tycker jag att det är ganska bra eftersom nobelpriset har fått ett så stort genomslag. Jag tror Alfred Nobel skulle ha varit mycket nöjd med utvecklingen.

Här är förresten den del av testamentet som behandlar priset:

Citat:

Ursprungligen skrivet av Alfred Bernhard Nobel i Paris den 27 november 1895

Öfver hela min återstående realiserbara förmögenhet förfogas på följande sätt: kapitalet, af utredningsmännen realiserade till säkra värdepapper, skall utgöra en fond, hvars ränta årligen utdelas som prisbelöning åt dem, som under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta. Räntan delas i fem lika delar som tillfalla: en del den som inom fysikens område har gjort den vigtigaste upptäckt eller uppfinning; en del den som har gjort den vigtigaste kemiska upptäck eller förbättring; en del den som har gjort den vigtigaste upptäckt inom fysiologiens eller medicinens domän; en del den som inom litteraturen har producerat det utmärktaste i idealisk rigtning; och en del åt den som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående armeer samt bildande och spridande af fredskongresser. Prisen för fysik och kemi utdelas af Svenska Vetenskapsakademien; för fysiologiska eller medicinska arbeten af Carolinska institutet i Stockholm; för litteratur af Akademien i Stockholm samt för fredsförfäktare af ett utskott af fem personer som väljas af Norska Stortinget. Det är min uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej.

http://nobelprize.org/alfred_nobel/will/testamente.html

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Kanske inte världens bästa kommentar en av uppfinnarna sa i nyheterna på tv. typ "Utan hårddisken hade man inte kunnat ladda ner filmer och musik till datorn"....kanske inte så smart kommentar

Ja nu kommer väl skiv och filmindustrin att stämma dessa 2 så att dom inte får behplla en krona

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Innan priset delas ut måste värdet av upptäckten bli synlig. GMR gav nanotekniken en rejäl knuff framåt och andra generationens teknik TMR har först nu visat sig vara av stort värde.

MRAM kommer att bli grymt inom de närmaste åren och framöver. TMR ger även möjlighet till minskad elförbrukning vilket ju är poppis numera.

En upptäckt som banar vägen för andra upptäckter är av betydligt större värde än en stor upptäckt som stannar där.

"Utan hårddisken hade man inte kunnat ladda ner filmer och musik till datorn"
var väl en ytterst smart kommentar då den med glimten i ögat fångar vad allmänheten mest uppskattar tekniken för.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Inaktiv

Nice pristagare!