Att inte lära av historien.

Permalänk
Medlem

Att inte lära av historien.

http://www.metro.se/se/article/2007/10/19/13/4131-48/index.xm...

ja vi vet att EA stödde 3-DO också med sina hackiga portningar. uppenbarligen hjälpte det inte med ett universalformat då, så varför skulle det göra det nu?

undrar om EA själva nån gång kommer begripa att de själva är klåparna som ger multiformat ett dåligt namn..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

lol, kräver...

Själv har jag inget emot att det finns flera konsoler annars skulle priset på den enda konsolen vara lite väl högt om EA fick bestämma.
Och konkurens är aldrig fel eller?

Men 14 system?? Vilka är det ientligen?

Xbox 360, PS2, PS3, Wii, Ds-lite, PSP & Pc. Nån som har lust att fylla på resten?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

skulle inte en bra början vara att använda opengl istället för directX ?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Ett amerikanskt företag som kräver minskad valfrihet?

Permalänk
Medlem

Utan konkurrensen så skulle utvecklingen stagnera. Sen är målgrupperna lite olika. Vem skulle stå för denna maskin?
En öppen standard, med specs som passar alla?

Låter som en downgrade för att alla ska ha råd.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Själv tyckter jag det skulle vara en utmärkt lösning, sedan desutom inte ha några licens kostnader för de som utvecklar och släpper spel till den.

Jag tvivlar på att det kommer bli så horribelt med den som det är i dagsläget, vill man spela alla spel så får man punga ut runt 10k för att få tag på de 3 stora konsollerna idag, och sedan vist spelen, som här i europa som har så sjukt överpris, resten av världen kostar konsoll och PC spel lika mycket t.ex. här har de dirivits upp sjukt mycket, försten har vi nintendo att tacka för det.

Sen har jag oxo lite svårt att se hur ni ser 'minskad' valfrihet med i listan, i dags läget är valfriheten grymt minskad då de flästa inte har råd att punga ut hutlösa priser bara för att få tag på alla konsoller och detta fören man enns kan börja köpa spelen, de flästa binder sig till en konsoll och sedan är deras valfrihet så gott som bortblåst.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Själv tyckter jag det skulle vara en utmärkt lösning, sedan desutom inte ha några licens kostnader för de som utvecklar och släpper spel till den.

Jag tvivlar på att det kommer bli så horribelt med den som det är i dagsläget, vill man spela alla spel så får man punga ut runt 10k för att få tag på de 3 stora konsollerna idag, och sedan vist spelen, som här i europa som har så sjukt överpris, resten av världen kostar konsoll och PC spel lika mycket t.ex. här har de dirivits upp sjukt mycket, försten har vi nintendo att tacka för det.

Sen har jag oxo lite svårt att se hur ni ser 'minskad' valfrihet med i listan, i dags läget är valfriheten grymt minskad då de flästa inte har råd att punga ut hutlösa priser bara för att få tag på alla konsoller och detta fören man enns kan börja köpa spelen, de flästa binder sig till en konsoll och sedan är deras valfrihet så gott som bortblåst.

Du kan VÄLJA att köpa en konsol som satsar mer på grafik och prestanda än andra eller du kan VÄLJA att köpa en konsol som satsar mer på lekfullhet och finess än andra.
Det handlar inte om att kunna ha allt, det handlar om att kunna välja.

Jag tycker det verkar finnas ganska stor valfrihet hos alla 3 vad gäller spelutbud och dyl. Sen vad fanboysen tycker är en annan sak (xbox har bara halo, ps3 har bara msg och nintendo har bara mario osv osv).

Permalänk
Medlem

Så du tycker det är bra med valfrihet, vad sägs som om du kunde ha allt det där i en maskin? Tydligen omöjligt för dig, inte för mig, jag anser att det är fult möjligt och mycket mycket mer praktist.

Sedan är ditt enda val vilka spel du ivll ha, inte vilken maskin och sedan vilka spel du kan ha utöver det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

oh, mer illa genomtänkta analyser..

http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/7052420.stm

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Själv tyckter jag det skulle vara en utmärkt lösning, sedan desutom inte ha några licens kostnader för de som utvecklar och släpper spel till den.

Jag tvivlar på att det kommer bli så horribelt med den som det är i dagsläget, vill man spela alla spel så får man punga ut runt 10k för att få tag på de 3 stora konsollerna idag, och sedan vist spelen, som här i europa som har så sjukt överpris, resten av världen kostar konsoll och PC spel lika mycket t.ex. här har de dirivits upp sjukt mycket, försten har vi nintendo att tacka för det.

problemet är bara att enas om standarden, och inga licenser är bara att glömma helt. frågan isf är snarare hu de ska fördelas till hårdvarutillverkarerna (om flera) eller designerna (för alla de stora måste få säga sitt ovasett om de har nått vettigt eller inte att komma med om detta skulle funka alls) av systemet och en tillverkare.

utan licenser skulle denna konsoll ändå kosta minst 10000 om den skulle följa rådande prestandatrend. förmodligen inte mycket mindre med, (se 3-DO igen)

Fradag sade det rätt bra, men jag skulle vilja ändra lite i citatet till:

låter som en downgrade för alla som har råd.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint