Permalänk
Medlem

Att klocka med DFI brukar vara lätt..

Men inte just nu iallafall..

Frågan gäller mitt system i sign.. Jag har stora problem att komma över 2,7GHz med systemet. Cpun klarar ca 2,9GHz det vet jag. Det skumma är att när jag vrider på 285MHz FSB och bootar på 1.475Vcore så är den stabil i 5 min första försöket. Andra försöket är den stabil en två timmar.

NU till det underliga!

Vrider jag ner fsbn 5MHz så tycker man datorn ska bli mer stabil. Datorn fryser efter några sekunder i win. Provat flera gånger, samma resultat. Hur kan datorn vara mer stabil i högre frekvenser ibland? Mina minnen har jag kört lågt för att testa detta. Så dem stoppar inte. Vad kan mer göras? Jag vet ju att proppen fixar 2,9GHz! Jag vill gärna dit..

Tips?

Permalänk

Vad för bios-version använder du? De finns ju ett antal moddade versioner där Tony's 704-2BTA gäller för NF4 brädorna.

Varför den blir ostabil efter att ha vridit ner FSB är inte precis lätt att svara på men de förekommer i visa fall låsningar beroende på inställd FSB. Har du nyligen byt moderkort eller är kommer processorn från en tidigare användare? De kan vara så att processorn blivit inbränd på ett sånt sätt att den lärt sig en s.k range och detta är inte ovanligt. Även om nu en stor del andel entusiaster inte tror på fenomenet som kallas inbränning så är ja övertygad om att de är detta som spökar till FSB'n.

Sen vad gäller boosten du vill få upp så är de väl kanske vcoren som ska höjas, eller också övrig inställning såsom:

R/W queue bypas | bypass max | read preamble och sen inte heller glömma dram drive strength samt data drive strength. Dock bör man tänka på att samtliga inställningar kan hämma stabiliteten också men istället göra plats för mer boost av FSB.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har haft många olika moderkort men detta e första gången jag ger mig på ett DFI faktiskt. BIOSversion har jag ingen aning om vilken det är.. En snabbkoll i CPU-Z sa: Ver. 6.00 PG - 04/06/2006

Vcore höjning ger inte mer stabilitet.. Jag kan boota och köra tester med datorn i 3GHz. Men ej stabilt.. Att den börjar bli ostabil redan 300MHz efter max tycker jag är lite konstigt..

Men dem här andra inställningarna du nämnde lät intressanta, vad gör dem? och vart hittar jag dem? Gäller dem bara ram eller? För minnena kan jag som sagt låta vara slappare..

Vart hittar jag den biosversionen? Vågar man lägga på den?

Permalänk

Här har du samtliga biosversioner.
http://www.techpowerup.com/printarticle.php?id=114

De länkar som går under *ModBios* som är tillägnade SLI-DR/Ultra-D/SLI-D är vad som skulle kunna vara aktuellt för din del. Folk har testat sig på både BT samt BTA och vilken som ger bäst performance och stabilitet visar sig. Men oj vad versionerna har underlättat för många, den saken är säker.
Ok. Ingen extra vcore då. Om du väljer att flasha så gör de helst med awdflash, afudos eller övrigt känt DOS-flash verktyg, dagen/månaden kan lätt sluta illa av att köra med automatisk win-update-verktyg.

-R/W queue bypass 2x 4x 8x 16x
Väldigt avgörande effekt vid ökad FSB. Hur många gånger en tidig skrivning får berbetas av ett interface innan den skrivs över för att däristället välja den äldsta. Ju lägre du väljer desto mer OC fast ju högre ju fortare går de.

- Bypass max (1-7ns) en lite mer finjustering av innan nämda inställning och om ja inte minns fel så har detta interface direktkontakt med cpu'ns minneskontroller. Ju högre desto bättre går Low lat. stickor.

- Read preamble (4-7) kan du strunta i igentligen då den verkar mest på skrivningar till och från DRAM samt grafik-kontrollern. Nånstans mellan 5.5 och upp till 7ns är vanligt, helt beroende på moderkort vad som blir optimalt.

- Dram drive strength (Level 1-4) Väldigt avgörande på FSB + stabilitet. Vad som händer är att du boostar minnes-signalen vilket medför inte bara till performance på stickorna men också självklart till mer markant stabilitet på hela systemet. Ju högre desto snabbare. Level 1 här är utmärkt på så sätt att signalen stryps med väldigt hög procentenhet och varför man kör 1 beror i första hand på att man använder mer än 2 stickor (3-4) d.v.s CPC on. Level 2-4 ger därmed perfekt boost vid CPC off.

- Data drive strength. Kontrollerar minnesbussens signal-styrka och ju högre signal ja desto mer hållbar stabilitet. Ett tips att tänka på också är att Low-lat. minnen gillar en klen signal 3-6 tilll ~7 så övriga ex UCCC m.m gillar så stark signal som möjligt (8).

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Nya problem. Fixade i veckan ett ett gäng Kingston HyperX PC4000 stickor som jag hoppfullt ville testa. Det hela slutade illa...

mina stickor:
1GB Dual channel paket (2x512mb)
512MB single

För det första, går det inte att köra 3 dem stickorna på ett DFImoderkort? Man tycker att den borde boota och köra dem i single channel men inte boota alls utan bara pipa?

Sen fick jag ej minnena stabila i dess utskrivna hastighet. Tillslut så dör datorn tillochmed efter en tids memtestande i 247MHz. @ 2.9Volt

Moderkortet stendött.. reagerar inte på powerknappen alls.. Jag lät den va ett tag och surfade runt lite på min serverdator efter info. DÅ startar plötsligt fläktarna på moderkortet helt oprovocerat! Inget mer än bara fläktarna och dem går i lågvarv. Jag fattar inte ett skit så jag bryter strömmen. Sätter i den igen och provar. Stendöd.

V*F**n e detta ärligt talat...? Alla symptom i detta system är ju helskumma. Nätagg (nytt Tagan 2Force 520W), grafik nytt, hdd nytt, mitt dfi köptes begagnat för ca 2-3 månader sedan och har gått fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Nya problem. Fixade i veckan ett ett gäng Kingston HyperX PC4000 stickor som jag hoppfullt ville testa. Det hela slutade illa...

mina stickor:
1GB Dual channel paket (2x512mb)
512MB single

För det första, går det inte att köra 3 dem stickorna på ett DFImoderkort? Man tycker att den borde boota och köra dem i single channel men inte boota alls utan bara pipa?

Sen fick jag ej minnena stabila i dess utskrivna hastighet. Tillslut så dör datorn tillochmed efter en tids memtestande i 247MHz. @ 2.9Volt

Moderkortet stendött.. reagerar inte på powerknappen alls.. Jag lät den va ett tag och surfade runt lite på min serverdator efter info. DÅ startar plötsligt fläktarna på moderkortet helt oprovocerat! Inget mer än bara fläktarna och dem går i lågvarv. Jag fattar inte ett skit så jag bryter strömmen. Sätter i den igen och provar. Stendöd.

V*F**n e detta ärligt talat...? Alla symptom i detta system är ju helskumma. Nätagg (nytt Tagan 2Force 520W), grafik nytt, hdd nytt, mitt dfi köptes begagnat för ca 2-3 månader sedan och har gått fint.

tyvärr Kingston + DFi gillar inte varandra.. tyvärr du dkulle frågat här på forumet innan du köpte dom :/

själv kör jag crusial ballistix pc4000 med en opteron 144 1.7@2.8ghz
vcore 1.55 stabilt i 2 år..

EDIT: försökte hitta sidan som det stod vilka ram som fungerade bäst fast det var svårt
det fanns en sida som hette www.dfi-street.com innan som hade en Sticky vilka ram som fungerade bra med DFI brädorna tyvärr gillar den inte alla ram :/
enda jag kom ihåg var att kingston inte var alls bra att köra med..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Har fått nya minnen nu, vid senaste memtest dog min dator och sen dog nätagget. Har beställt nytt nu men..

När jag startar datorn nu går allt igång som vanligt men jag får inget "beep"? Och skärmen är död.. Nytt nätagg, nya minnen.. Grafikkortet utbytt. Prollen borde fasen fungera... Har hört att det finns något man brukar göra åt detta på DFI-kort? eller? hjälp.. :/

Permalänk

Fullständig reset som i många fall kan väcka liv i DFI-kort.

- Plocka loss alla kablar från moderkortet förutom powerkabeln om du nu inte använder on-board POWER-knappen.
- Ta loss batteriet
- För över CMOS jumpern till CLEAR-mode
- Tryck en gång på powerknappen alt. den andra för att flusha moderkortet från kondensatorernas överblivna laddning.
- Vänta 1min, 5min, 1h, 48h eller t.o.m 72h för att vara på säkra sidan innan du för tillbaka jumpern till NORMAL-mode och sen kör i batteriet igen.

(Självklart ska de räcka med högst 5min annars bör du tillämpa 24h+)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är det meningen att datorn skall starta när jag trycker powerknapen efter att ha gjort det du skrev? För det gör den efter att ja flyttat jumpern. En sak ja bör tillägga är att grafikkortet går upp i varv ungefär när man skulle hört dedär beep'et.. Dock är det inget fel på grafikkortet för jag har testat med ett annat..

tack för de snabba svaret!

EDIT: okej, jag antog att du menade att ja skulle dra ut 12V kabeln från nätagget också, dvs ingen ström alls. Nu gjorde jag det oc tryckte strömknappen en gång.. sen får den stå över natten.. Känns dock som att jag får börja leta efter ett nytt DFIkort... fyfan va skit detta har gått....

EDIT2: Problemet funnet! CPU = trasig

Skönt att man slipper byta moderkort och göra om windowsinstallation + applikationer och trams iallafall.. Så nu har jag beställt komplett.se's sista opteron 165'a :). Återstår att se om man kan få ut någon vettig prestanda ur den bara..

Permalänk

Prollen paj =/ de var illa, speciellt då de var en opteron 170 också. Ledsen att de inte blev nå reply på PM.. man blir lite ringrostig i skallen av massiv övertid på jobbet.

Bara till att klocka 165 då

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Mjah, nu har jag iallafall slängt i min tyska 165'a (ja, "Assembled in Germany" stod de på den!). Just nu står den och tuggar prime i 2790MHz (310 x 9) och redan det är ju högre än min förra cpu. Den gamla falerade redan efter några minuters prajmande i den hastigheten. Min sign stämmer inte märker jag nu. Eller ja, den stämde iom man körde orthos men enligt prime var det en helt annan visa så jag går efter den nu.. Gamla cpu'n gick bara i 2.7GHz... Lite därför jag beställde dem nya minnena, trodde dem felade trots dividers. Men sen gick ju nätagget sönder såp det kan ju ha varit orsaken hela tiden också..

Senare får vi se vad G.Skill minnena går för med.

Denna tråd får nu bli min lilla personliga "Opteron-OC-Blogg"