Permalänk
Medlem

ja en fast slad i vägen.men inte en skarv slad

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
ja en fast slad i vägen.men inte en skarv slad

Vad jag har hört är inte ens en skarvsladd tillåten. Man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum. Strömmen bryr väl sig inte om det är sladdar i väggen eller utmed golvet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Vad jag har hört är inte ens en skarvsladd tillåten. Man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum. Strömmen bryr väl sig inte om det är sladdar i väggen eller utmed golvet?

Stämmer bra, man får inte dra en jordad skarvsladd in i ett rum med ojordade uttag. Inte det motsatta heller...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Det som du råkar ut för än potentionalskillander och läckströmmar från switchade nätdelar.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Vad jag har hört är inte ens en skarvsladd tillåten. Man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum. Strömmen bryr väl sig inte om det är sladdar i väggen eller utmed golvet?

seriöst vad jobbar du med ? och det är stor skillnad på sladdar i väg eller en skarv slad och elsäkerhetsverket är bara en rikt linje för oss elktriker

Visa signatur

MIN DATOR ÄR SNABBARE ÄN DIN

Permalänk

Jag känner en elektriker, som jobbat med det i 20-25 år och han sade att man kan dra en jordad förlängningskabel in i ett ojordat rum.

DOCK så får man inte blanda jordade och ojordade elektroniska produkter med varandra. T.ex ha en stereo i ojordat uttag, som är inkopplad i en dator som är jordad. Man måste i så fall ha både stereo och dator på det jordade uttaget.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurreeb
seriöst vad jobbar du med ? och det är stor skillnad på sladdar i väg eller en skarv slad och elsäkerhetsverket är bara en rikt linje för oss elktriker

Vad har det för betydelse vad jag jobbar med? Om du tvunget måste veta så jobbar jag som IT-konsult.

Ett exempel...
1. Du blandar ojordade och jordade uttag och kopplar in en apparat i det ojordade uttaget och en annan apparat i det jordade uttaget.
2. Den ojordade apparaten får ett fel som gör den strömförande.
3. Du håller i den jordade apparaten med ena handen och den ojordade apparaten med den andra handen.

Känner du någon skillnad på stöten du får om det jordade uttaget satt i väggen eller var indraget via en jordad förlängningssladd från köket?

Du kan väl förklara för mig som inte är elektriker om man bör följa elsäkerhetsverkets riktlinjer eller inte. Hur ser försäkringsbolagen på det?

Edit - Gurreeb, skulle gärna vilja ha din syn på ovanstående. Eftersom du tycker att jag har så fel så borde du väl kunna förklara hur det egentligen ligger till?

Mvh/Nicklas