Permalänk
Medlem

Nokia n82

Äntligen släpps det något som ser ut att vara riktigt bra

http://www.mobil.se/ArticlePages/200711/14/20071114105013_MOB...

Går väl inte ladda via usb antar jag dock

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Ytterligare en intressant "artikel". Ser grymt fräsch ut och byggkvalitén lär inte gå av för hackor.

http://www.symbian-guru.com/welcome/2007/11/nokia-n82-is-of.h...

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

micro-usb stöd har den och 3,5-millimeterskontakt för vanliga hörlurar!! Får intrycket av artikeln att det är en uppbiffad blandning av n95 8gb och n73me fett skönt!!

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2

Permalänk

A-GPS, hmmm. Betyder det att man måste använda datatrafik för att kunna köra GPS-applikationer eller kommer man kunna använda den likt en konventionell GPS? Är meningslöst o betala datatrafik för en sådan sak enligt mig, slösar heldre batteri för att den ska låsa positionen.

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BMW Alpina
A-GPS, hmmm. Betyder det att man måste använda datatrafik för att kunna köra GPS-applikationer eller kommer man kunna använda den likt en konventionell GPS? Är meningslöst o betala datatrafik för en sådan sak enligt mig, slösar heldre batteri för att den ska låsa positionen.

Man kan välja av/på på A-gps men det tar ändå bara ca 4 kb vid starten, inget som direkt kommer märkas på räkningen.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Man kan välja av/på på A-gps men det tar ändå bara ca 4 kb vid starten, inget som direkt kommer märkas på räkningen.

Aha, så den ligger inte och konstant skickar data för att positionsbestämma? Det förändrar ju saken en smula...

Visa signatur

Mainframe: Core i7 920 - Gigabyte EX58-UD5 - Gigabyte Geforce GTX285 - 150 GB Velociraptor - 1TB Caviar Black - 12GB RAM

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft min N73a sedan den släpptes så funderar jag på att byta till N82, frågan är om man vågar köpa den direkt med ev alal barnsjukdomar eller om den kommer vara grymm out of the box.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd

Såg att det är planerat fler färger 2008, kanske blir att vänta lite med ny mobil och se om denna dyker upp i svart.
Borde ha sjunkit lite då också.

Permalänk
Medlem

Svart på denna hade varit mycket trevligt ja...

Ok, har förhandsbokat både N82 och N95 8GB på Katshing... vilken skall man välja? Gillar skärmstorleken och formfaktorn på N95'an, men N82'an har ju å andra sidan linsskydd och inga rörliga delar som kan glappa.

N82an är ju faktiskt billigare också, och skall släppas före jul verkar det som, medans Tre har monopoliserat N95-8GB tills efter jul.

Men ååh... ja svart hade varit givet på N82'an... matt svart tack.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

haha kommer säkert en svart om ett tag med säkert 8gb inbyggt å lite mer nyheter bara å vänta

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Nästa en lur för mig synd att den inte kan filma i 640x480 "vga".

Det är det enda som får mig att välja bort den.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Nästa en lur för mig synd att den inte kan filma i 640x480 "vga".

Det är det enda som får mig att välja bort den.

Var har du läst att den inte skulle kunna filma i VGA? Har du kollat på deras hemsida?

Permalänk
Medlem

Den filmar i 640x480 30FPS, exakt som N95'an. Samma hårdvara liksom.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

filmar väl bara i 640*320 eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexxander
filmar väl bara i 640*320 eller?

Det va det jag också läste.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Nej det är bara Mobil som skrivit fel. Läs på alla andra siter.

Från Nokia.com "Video resolutions: up to VGA (640 x 480 pixels) at 30 fps"

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

ok inte illa då ju..samma kvalitet som på massa digitalkameror då väl som t.ex. ixus 40 eller e d nåt annat som e annorlunda?

Permalänk
Medlem

Den ser ok ut,dom verkar gilla sonyericsson knappsatser iallafall(w880i tex)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Den ser ok ut,dom verkar gilla sonyericsson knappsatser iallafall(w880i tex)

äh, isåf kan man påstå att SE gillar nokia 8850s knappsats.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexxander
ok inte illa då ju..samma kvalitet som på massa digitalkameror då väl som t.ex. ixus 40 eller e d nåt annat som e annorlunda?

Ungefär samma.

En annan sak, en på MR-forumet som faktiskt har telefonen säger så här: "And despite the bigger screen of the N95, the GPS experience is no where near that of an N82. N95 GPS? No thanks. N82 GPS? Anytime!"

Så GPS'en kanske är förbättrad... jag vet att antennen är flyttad till övre delen av telefonen iaf.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexxander
ok inte illa då ju..samma kvalitet som på massa digitalkameror då väl som t.ex. ixus 40 eller e d nåt annat som e annorlunda?

upplösningen är densamma, det stämmer, det behöver inte betyda att kvalitén på bilderna är densamma. när ska folk lära sig att Mpixel inte är allt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
upplösningen är densamma, det stämmer, det behöver inte betyda att kvalitén på bilderna är densamma. när ska folk lära sig att Mpixel inte är allt

Nu pratade vi iofs om videoinspelning, och inte bilder. I videoinspelning tycker jag att N95/82 ligger i samma klass som en Ixus60 (som jag har och kan jämföra med).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

jag jämför ju som Hulle säger video inte foto, och där tycker jag mig inte märka så stor skillnad på olika produkter så länge dom har det som verkar vara lite standard 640x480 och 30 fps. Går man däremot ner i upplösning så märker man enorm skillnad.

Permalänk
Medlem

oki, va jag som missuppfattade det då. men det borde ju även gälla där, att upplösningen faktiskt inte ä allt, utan även skärpa, "grynighet" i bilden osv. som spelar in. men på det kanske N95 osv. ä bra. har bara en ixus75 att jämföra me, o tycker det ä en skillnad.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Får avvakta och se om när någon på swec får tag i den och gör en minirecention sen ska jag nog försöka sälja n73an först :D.

Jens, ang din sign, speed never killed anyone stopping did =P

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Jens, ang din sign, speed never killed anyone stopping did =P

visst, men du måste ha fart för att kunna stanna med :D:D:D du kan inte stå still o stanna till prova att gå in i en vägg, pröva att spring in i vägg, vilket gör ondast hemskt OT för övrigt :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag som va insnöad på en ku990.

Nu vill jag ha denna släpp den NU.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

N82 känns väldigt lovande. Mycket skön känsla att hålla i, riktigt riktigt snabb på att ta och spara bilder, kanonbra blixt och som pricken över i'et är gps mottagaren starkare än den som sitter i nokia n95. Bra att den kommer med funktionen att vicka skärmen när man vickar telefonen också out of the box.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem

Jag var inställd på en SonyEricss W960 förut, men nu bli jag riktigt osäker.
Vad finns det för anledning att välja W960 före denna lur? Det verkar t o m som om N82 blir billigare :S

W960

Minnet (8 GB mot 2 GB minneskort)
Touchscreen
Batteriet

N82
Kameran (5 mp, blixt, linsskyddet!)
HSDPA
GPS

Resten är väl småsaker (imo)

Permalänk

^ förutsatt att de kostar lika så är valet busenkelt: N82.

Jag hade aldrig lagt en krona på något som använder UIQ (after att ha haft P990i och P1i).

Sen återstår att se hur byggkvaliteten på N82 är...N95 var ju ingen höjdare direkt.

Visa signatur

Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4 GHz 4,00 GB RAM ATI HD 4670 TSSTcorp DVD+-RW TS-H553A Windows XP Home SP3