Dagens Konsumenter

Permalänk
Medlem

Underbar läsning. Finns många personer man önskade att man hade hunnit träffa. Och du är en av dom. Kommer att sakna dina underhållande och kloka kommentarer.

R.I.P Bijan

Permalänk
Medlem

Älskvärt skrivet och mycket roande läsning!

glhf i datorhimlen Bijan Sköld.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

Kan hålla med Skribenten på väldigt många punkter, Synd dock att vedebörande har gått bort.
Har själv varit med om att kunden ska kolla med sin brorson innan han skall göra köpet, brorsonen pluggar faktiskt till Byggnadsingenjör, Å vad i hela friden har den utbildningen med Datorer?
Är försäljare på en av de större aktörerna inom Datorbranschen och måste säga att man kan inte tro att alla kan lika mycket som vi som hänger här, helt klart, men många som arbetar inom handels är deltidare som Extraknäcker. Och varje butik inom vår kedja byter ut sina hela lager på 3månader. Vilket betyder att efter 3månader är alla 5000 produkter utbytta.

Snälla, försök inte dra alla över en och samma kam, alla försäljare är inte helt körda. Felet ligger heller inte ofta hos säljare utan hos chefen som bara vill se bra siffror.

Over and Out

Permalänk
Medlem

Vila i frid!

Mycket trevlig läsning må jag säga dock så var det lite mycket fördommar mot tex, sådana som spelar counter-strike, visst jag håller med att det kan stämma på många men alla hamnar inte i samma hög om man säger så.

Men ändå, väldigt bra läsning, verkligen skrämmande att det är så där.

Visa signatur

Sup?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Mycket intressant läsning!
Han råkar inte jobba på Webhallen i stan?

Jo det stämmer bra. Webhallen på Sveavägen.

R.I.P Bijan.

Permalänk
Medlem

Välskriven och rolig text.

Peace

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Hedersmedlem

Ontopic:
Rolig och välskriven artikel!
Tråkigt att han har gått bort:(
R.I.P

Offtopic:
Julsmileisarna borta nu..

Permalänk
Medlem

Kommer att sakna våra sena nattliga diskussioner Bijan! Kommer sakna dig en mycket lång tid framöver.

Kan fortfarande inte förstå att du inte ska poppa online på icq när som helst, redo att dyka in i en diskussion om battlestar galactica eller allmänna filosoferingar om livets alla sidor.

Vila i frid.

Permalänk
Medlem

Hade nöjet att träffa Bijan ett par gånger, mycket trist att han har gått bort.

R.I.P

Permalänk
Medlem

Jag ber så mycket om ursäkt för mitt förra inlägg. Trodde han bara skulle lämna crew.

Vila i frid Bijan.

Permalänk
Medlem

Så oerhört sant. Precis allt jag skulle vilja skriva sammanfattade du. Tur att några här inne är marknära! Den försäljaren måste vara den sämsta försäljaren jag någonsin hört talas om! Det dummaste är att det är han själv som understryker detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Det är ju helt klart DU som är dåligt påläst!

Innan kunden har kommit in så ska du ha kategoriserat de största möjliga konsumentgrupperna, och givetvis som försäljare om du är fast anställd och kommer jobba med det en längre tid, kunna ha någon hum om vad som kommer att hända i framtiden och vilka produkter som lämpa sig för vad.
Du ska kunna rekommendera småbarnspappan när han kommer in en billig dator som han kan betala räkningarna på och surfa samt skriva mail vilket till och med den billigaste datorn på marknaden är helt perfekt lämpad för.
Eller om den typiske gamern eller familjefaden kommer in, veta pris till förhållande prestanda och framtidsvisioner. (Du vet när de nya produkterna ligger runt hörnet. Vet du att det nya GeForce kommer i Septermber och han vill köpa datorn i Augusti så är det bättre att vänta två månader för prissäkning på exakt samma kort)

Då DU ÄR en försäljare och ditt enda yrke är just detta så är det en hel jävla självklarhet att DU ska veta bäst vad den typiske kunden vill ha. En familjefar som arbetar med att utveckla komponenter för kanske ABB och har familjen på fritiden, lägger ingen tid på att studera datordelar och läsa upp sig för det ska DU ha gjort då det är DITT yrke. Inte hans. Om du frågar han något om det han håller på med så har han en koll på en massa grejer du inte har en aning om.
Du ska också kunna lägga upp det väldigt enkelt. T ex aldrig nämna ett namn är alltid en start och skita i att nämna mhz och liknande. Som t ex:

-Är denna datorn bra, även om den är den billigaste?
-Den lämpar sig helt perfekt för att surfa, betala räkningar, skriva mail eller arbeta i Office med. Men den har svårt med spel, eller lämpar sig inte alls för spel.

Istället för:

- “Har du inga billigare?”. Jag presenterar den billigaste datorn i sortimentet.
- "Är den bra?"
- "Nej, det är den billigaste datorn i sortimentet. Det är inte en bra dator."
- "Varför inte?"

Ja, varför är den inte bra?

Jag kan, som inte helt insatt bland datordelar och har verkligen inte det som mitt yrke, presentera datorer för den typiske målgruppen. Du ska givetvis isf vara mycket bättre än vad jag är. Det är verkligen ingen svårt för oss.

Det är ingen större konst att hålla koll på t ex kompletts eller datorbutikens sortiment. När jag var riktigt insatt en gång i tiden hade jag full koll på de flesta, eller iaf vanligaste och viktigaste produkter. Och fanns det något frågetecken så är det inte så svårt för oss som är insatta att kolla upp det.

Tror du att en familjefar på 40 har hört talas om www.tomshardware.com www.anandtech.com www.sweclockers.com www.nordichardware.se eller vad det kan vara? Eller vet vad ett forum är?

Nej du låter som en helt för jävligt kass försäljare. Speciellt om du arbetat inom SweClockers redaktion vilket borde innebära att du bör veta mer än de flesta andra.

Permalänk
Medlem

RIP Bijan. Hade aldrig nöjet av att lära känna dig, men av inläggen att döma hade jag gärna gjort det.

Permalänk
Medlem

Grym krönika!

Rest in peace Bijan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan, det var som tusan, detta måste gått snabbt. =/

---

Man måste luras, annars tjänar man inga pengar. Det klassiska är att pracka på överdyra prylar till okunniga med pengar. Man blir inte rik på att vara ärlig och hjälpsam.

Permalänk
Avstängd

Tråkigt att han bara fick leva i 23år.

RIP Bijan.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHA

Min far refferar ofta till mig när han pratar med andra personer om data. Är jag då automatiskt en counterstrike spelade tonåring?
Snälla skriv inte att säljare alltid vet bäst, det är skitsnack.

Precis så tänkte jag med.
Bra skrivet annars.

Rip Bijan.

Som några andra undrat, nån som vet vad som hände?
Alltid tråkigt när folk dör men det känns värre när det är yngre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Håller med om det som skrivits tidigare. Tycker synd om vissa konsumenter som blir styrda att ta en viss dator, tycker också synd om vissa konsumenter som bara stirrar på prislappen, tycker också synd om de säljare ute i butikerna som ser till kundens behov men som blir mött med skepsis om att han eller hon ändå bara försöker sälja det som de tjänar mest pengar på.

Jag kan ge er info om hur det ser ut i de olika kedjorna och hur stor sannolikheten är att du blir styrd mot en speciell vara.

Siba = Får provision genom att sälja varor med mycket TB alltså Täckningsbidrag det vill säga produkter med mycket intjäning eller marginal. Dock får de vanlig lön också och provisionen står för ungerfär ca 40 % av lönen.

Computer City = Samma system som Siba.

Pc City = Får provision om de säljer försäkringar, alltså inte på produkterna.

Elgiganten = Samma som Pc City.

Onoff = Får också provision genom att sälja produkter med mycket TB.

MediaMarkt = Ingen provision, ingen bonus. Jobbar enbart med grundlön.

Webhallen = Samma som MediaMarkt.

Där har ni lite info. Så nu vet ni

Jag jobbar själv på OnOff och du har tyvärr fel. Provisionen beräknas på en mängd parametrar som innefattar nästan allt vi säljer, typ försäkringar, kreditköp m.m. Får dock tyvärr inte avslöja exakt hur systemet fungerar.

Läste lite högre upp att någon tyckte att folk som jobbade i butiker som Siba/Elgiganten/OnOff försökte lura folk att ta det dyraste.. Det är bullshit rent utav sagt! Om en kund vill ha en vanlig surflaptop siktar jag mej ALLTID in på vår billigaste variant och påpekar att man inte behöver så mycket mer kraft än så. Nöjda kunder är glada kunder, och glada kunder kommer tillbaks.

R.I.P.

Permalänk

Välskriven och rolig artikel

Alltid tråkigt när någon dör
Vila i frid.

Permalänk
Medlem

All heder och respekt åt Bijan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Får mig att tänka på alla splitternya datorer som säljs via tradera, blocket, swecs-marknad m.fl.
Överallt hittar man folk som köpt en svindyr dator förra veckan och nu ska sälja hela skiten (med kvitto för att bevisa det).

Suck säger jag bara...

Hatar det svaret
Det får man alltid och det jobbiga är att det motsvarar två helt olika delar av marknaden. Antingen har man en klumpig, stor, dålig batteritid gamerlaptop, eller så har man en smidig (finns mycket att välja på), lång batteritid och grym kontorsdator/surfdator.
Nämner man spel så blir komponentprioriteringen helt omkastad också.

Gäller stationära också men till skillnad från bärbara så behöver inte en stationär gamerdator vara mindre lämpad för kontorsarbete. Vilket en laptop nästan alltid är.

Det där med att det ska vara billigt känns igen väldigt mycket
Förr i tiden var datorn mer av en lyxpryl och när folk väl köpte en dator så blev det inte snålat. Idag kan det vara riktigt svårt att hålla reda på vad som är billigt men fortfarande en bra produkt. Särskilt bärbara kan man sitta många timmar på nätet bara för en modell för att få en bra bild av den.

Ang:
Ta det lugnt.
Tycker du överdriver mycket. Sen är datormarknaden i konstant rörelse, sällan det inte är något nytt runt hörnet och ska man vara ärlig så är det sällan särskilt stora skillnader på det runt hörnet och det man har idag. Särskilt inte för någon som inte är insatt.

Saker som ligger inom en snar framtid vet man dessutom inte priset på, man vet inte om prestandan motsvarar hypen (eller snarare hur mycket av hypen som den motsvarar) och hur tillgängligheten kommer vara.
Och sen ljudnivån vet man sällan oftast inte något alls om, jag prioriterar ljudnivå och lägger in det i alla rekommendationer jag gör får ofta ännu större problem att rekommendera saker som inte kommigt ut ännu.

Känns därför bättre att för de flesta bara kolla på nuet. Sweclockaren kan kanske kolla framåt men han/hon brukar nog inte rådgöra med butiken innan köp i samma utsträckning.

Håller med till 100

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ingen frekvent forumist men jag gillade krönikan. Rip Bijan! Du verkade vara en fin person. Klart krönikan var en aning generaliserad, men så här ser det ju ut. Kan ju också varit där för att provocera, vem vet. En krönikör vill ju väcka debatt, eller?

Det krävs inte heller något geni för att inse att man kan inte kräva att säljarna kan allt, varför?

1. Deltidsanställda, behövs inte förklaras. Även heltidsanställda kan ha det svårt, när vill ni mena att personen ifråga ska läsa in sig på ALLA produkter, hänga med i utvecklingen och samtidigt sköta ett jobb i butiken? Låter rätt jobbigt om ni frågar mig.

2. Omfattande ruljans på varor. Marknaden svämmar över med produktnamn som inte säger något, oavsett vi pratar kameror/högtalare/moderkort, massa små namnkoder som inte säger något. Dock så har ju många butiker idag "insatta" inom specifika områden och jag har då aldrig känt mig lurad eller att försäljaren besitter för lite kunskap. Om man nu upptäcker det, be personen ifråga om att prata med någon som är mer insatt, hur svårt kan det vara?

3. Angående diskussionen om billiga datorer också absurd. Endel människor verkar tro att man kan få vad som helst för ett visst pris, medans vissa människor mer än gärna plockar in alldeles för mkt strunt i en dator som de bara har tänkt att använda till surfande osv... Det är väl helt enkelt upp till kunden att specificera sina behov.

4. En missnöjd kund återkommer aldrig, varför tusan skulle en försäljare riskera detta? Snack om provision likaså. Dock så hatar jag de stora aktörernas kredit/försäkringssystem, det är något lurt när vissa av dessa drar in mer i vinst från sitt gemensamma finansbolag Resurs än på försäljningen av hemelektronik. Med den vetskapen vet man ju vart samtalet kommer sluta på, hemförsäkring/garantin täcker mer än de flesta tror. Detta är analogt med att inte behärska källteknik innan man beger sig ut på internet eller ner i "kvälls"-pressen...

Peace! Over and out...

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än hålla med i vad han skrev. Jobbat själv i butik (ej datorer men ändå).

Det är så tråkigt när alla dessa underbara människor går bort. Var inte länge sedan Malte på phpportalen.net gick bort. Man vill bara gråta men ändå måste man ta sig i kragen. Man får helt änkelt tänka tillbaka på allt dessa har gjort och tacka för den tid som ända var. Utan dessa människor hade livet aldrig varit som det är.

Vilka i fred så ses vi på andra sidan. But not yet.

Visa signatur
Permalänk

Grymt bra artikel...

..r.i.p.

Visa signatur

Cpu: E6750 @ 2,67 GHz @ 3,0GHz (Max 3,2GHz) Mobo: Gigabyte p35-ds3 GFX: 1900xt RAM: 2gb Corsair HDD0: Seagate 250gb HDD1: Samsung 250gb Nätagg: be quiet! 650w Chassi: Rebel9 Value Edt. Skärm: HP w2207h
3D mark 06: 6439p

Permalänk
Medlem

Bra och intressant artikel om än något generaliserad. Men som någon skrev lite längre upp i tråden så ska en duktig skribent kunna väcka debatt!

Vila i frid.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Medlem

Ajdå! RIP

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Förutom att vissa missat att Bijan inte längre är i livet finns även de som missat flera andra saker och därigenom framfört en del onödig kritik.

Tänk efter lite, hur långt i texten hade nu läst om den inte var både vinklad, överdriven och rolig? Givetvis är dessa stereotyper inte de enda konsumenterna i vårt samhälle och givetvis var Bijan en bättre säljare än att han omedelbart sa att en produkt är värdelös bara för att det är den billigaste, men en 100% rätt och riktig analys skulle nog inte läsas till slutet på den här typen av sida, är jag rädd.

Angående att inte lita på säljare kan jag till viss del hålla med, men då behöver man heller inte fråga. Jag jobbar själv i säljbranchen och att faktiskt exempel är följande, vilket var några månader sedan (ja, i förkortad version ):

Citat:

- Hej, jag ska köpa en ny speldator och behöver lite vägledning, vilken processor är bäst till spel just nu?
- Intel's Core2Duo är AMD överlägsen, en modell i den serien tycker jag absolut att du skall satsa på
- Okej, men jag har hört att AMD är bättre, är det inte så?
- Nej, just för tillfället är Intel bättre. Det går i vågor, men så ligger landet...
- Okej, men jag gillar AMD mer, tror jag satsar på en sådan i alla fall. Tack för hjälpen!

Behovet att fråga i ett läge då man redan bestämt sig är ju relativt litet, ändå vill många överlägga med en säljare... Jag kan inte för mitt liv förstå varför.

Anyways... RIP Bijan, ett värdigt sista inlägg på SweC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kranen

...pluggar faktiskt till Byggnadsingenjör, Å vad i hela friden har den utbildningen med Datorer?

Så man behöver ha högskolekompetens om datorer för att kunna någonting?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Man vet aldrig. Personalen på PC City här i jkpg skulle kunna få veta lite bättre. Var en som rekommenderade 6600 PCI-EX framför ett 6600GT AGP. Då 6600 PCI-EX var snabbare än 6600 AGP, just för att det var PCI-EX. 16x Vs. 8x.

Permalänk
Medlem

Vila i frid.

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel....

Visa signatur

Det som flöt iland senast.