Ursprungligen inskrivet av Ang
Det är ju helt klart DU som är dåligt påläst!
Innan kunden har kommit in så ska du ha kategoriserat de största möjliga konsumentgrupperna, och givetvis som försäljare om du är fast anställd och kommer jobba med det en längre tid, kunna ha någon hum om vad som kommer att hända i framtiden och vilka produkter som lämpa sig för vad.
Du ska kunna rekommendera småbarnspappan när han kommer in en billig dator som han kan betala räkningarna på och surfa samt skriva mail vilket till och med den billigaste datorn på marknaden är helt perfekt lämpad för.
Eller om den typiske gamern eller familjefaden kommer in, veta pris till förhållande prestanda och framtidsvisioner. (Du vet när de nya produkterna ligger runt hörnet. Vet du att det nya GeForce kommer i Septermber och han vill köpa datorn i Augusti så är det bättre att vänta två månader för prissäkning på exakt samma kort)
Då DU ÄR en försäljare och ditt enda yrke är just detta så är det en hel jävla självklarhet att DU ska veta bäst vad den typiske kunden vill ha. En familjefar som arbetar med att utveckla komponenter för kanske ABB och har familjen på fritiden, lägger ingen tid på att studera datordelar och läsa upp sig för det ska DU ha gjort då det är DITT yrke. Inte hans. Om du frågar han något om det han håller på med så har han en koll på en massa grejer du inte har en aning om.
Du ska också kunna lägga upp det väldigt enkelt. T ex aldrig nämna ett namn är alltid en start och skita i att nämna mhz och liknande. Som t ex:
-Är denna datorn bra, även om den är den billigaste?
-Den lämpar sig helt perfekt för att surfa, betala räkningar, skriva mail eller arbeta i Office med. Men den har svårt med spel, eller lämpar sig inte alls för spel.
Istället för:
- “Har du inga billigare?”. Jag presenterar den billigaste datorn i sortimentet.
- "Är den bra?"
- "Nej, det är den billigaste datorn i sortimentet. Det är inte en bra dator."
- "Varför inte?"
Ja, varför är den inte bra?
Jag kan, som inte helt insatt bland datordelar och har verkligen inte det som mitt yrke, presentera datorer för den typiske målgruppen. Du ska givetvis isf vara mycket bättre än vad jag är. Det är verkligen ingen svårt för oss.
Det är ingen större konst att hålla koll på t ex kompletts eller datorbutikens sortiment. När jag var riktigt insatt en gång i tiden hade jag full koll på de flesta, eller iaf vanligaste och viktigaste produkter. Och fanns det något frågetecken så är det inte så svårt för oss som är insatta att kolla upp det.
Tror du att en familjefar på 40 har hört talas om www.tomshardware.com www.anandtech.com www.sweclockers.com www.nordichardware.se eller vad det kan vara? Eller vet vad ett forum är?
Nej du låter som en helt för jävligt kass försäljare. Speciellt om du arbetat inom SweClockers redaktion vilket borde innebära att du bör veta mer än de flesta andra.