Är det fel på hårddisken som är kvar?

Permalänk
Medlem

Är det fel på hårddisken som är kvar?

Hej!
Hoppas någon kan svara på mina frågor.

Dator:
Moderkort: Asus A7N8X deluxe (socket A)
HDD: Två stycken sata, OS,
C: på en 120 GB Seagate,
D: och E: på en 250 GB Hitachi
OS: Windows XP, svenskt SP2

Tills för någon vecka sedan hade jag två hårddiskar i min dator. En 120 GB med OS på och en 250 GB uppdelat på två partioner. Helt plötsligt började det dyka upp felmeddelanden i loggen i Windows.

Först dök det här upp:

Som följdes av de här tre:

De gjorde att datorn hängde sig, startade jag om den hängde den sig efter nån minut igen. Jag kopplade helt ur min andra hdd, 250 GB med partionerna D och E. Efter det har datorn funkat utan problem. Jag funderar som bäst på hur jag ska rädda filerna som finns på den hårddisken. Det är dock inte min fråga här, utan jag undrar hur Windows XP räknar när den räknar hdd?

Sen jag kopplade ur min andra hdd har jag nämligen fått detta felmeddelande ungefär en gång om dagen. Vad betyder det? Vilken är harddisk1? Vad står D:et för? Är det enhet D så har jag ju ingen sådan längre?

Min enda hdd som sitter i datorn just nu kallas för "Disk 0" i Diskhantering.

Någon Disk 1 har jag ju inte, så varför kan det vara fel på den då och då? Tror ni det är fel på min kvarvarande hårddisk eller är det så att det söks efter den bortkopplade hdd på något sätt och när den inte hittas så blir det ett felmeddelande?

Ursäkta för alla bilderna, men de är ju rätt små och jag tyckte det var enklast så.

Permalänk
Medlem

Verkar som om felet förorsakas av SATA-kontrollern (si3112r). Enligt bilderna har fel förekommit både på \device\harddisk1\D och \device\harddisk2\D.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Verkar som om felet förorsakas av SATA-kontrollern (si3112r). Enligt bilderna har fel förekommit både på \device\harddisk1\D och \device\harddisk2\D.

Okej, tack för ditt svar. Vilken hdd syftar de på när de skriver "harddisk1" och "harddisk2"? Är det ett annat sätt att räkna på än när jag ser att den hdd som sitter i datorn nu heter "Disk 0"? Jag trodde att man började räkna på noll och sedan fortsatte uppåt, vilket ju antyder att "harddisk2" skulle vara den tredje hårddisken, men jag har inte haft fler än två hdd i datorn under den här tiden.

Vad står \D för?