Permalänk
Medlem

Förämras egna utskriva foton med tiden?

Man kan idag få en fotoskrivare väldigt billigt, kvaliten blir som på fotolabbet. Men håller fotot samma kvalite även efter några år? Spelar det någon roll om man har orginal eller piratpatroner?

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket papper man använder och vilket typ av bläck blir hållbarheten mycket bra och i många fall bättre än en kopia från ett labb. Man måste dock använda bra papper och skrivaren ska använda pigmentbläck, annars är risken att utskrifterna bleknar ganska fort om de inte förvaras optimalt (utan kontakt med luft och solljus).

Är livslängden viktig skulle jag hålla mig till originalbläck och använda bra papper. Det finns papper som är tillverkat för just bra arkivbeständighet.

Permalänk
Medlem

Vad räknas som bra papper? Jag kan tänka mig att Canons 100pack för 100kr inte är speciellt bra, men det blir så dyrt om man till exempel köper ett 20pack för 100kr. Finns det något mellanting?

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt i detalj vilka papper som är bra och inte, då jag inte själv har haft behovet att ha riktigt lång hållbarhet, men köper man coatat papper ska det, normalt, vara bättre än vanligt papper. Sedan finns det såklart olika bra coatade papper åxå. 100st för 100kr låter som ett vanligt matt, tunt, coatat "fotopapper". 20st för 100kr låter som ett lite tjockare papper med antingen matt eller blank yta. Tjockare papper är framför allt bra om man ska rama in bilderna, då det blir lite bättre styrsel. Skriver man ut CD-fodral ligger de bättre på plats i fodralet åxå. Det finns nog info på Canons hemsida om deras olika papper och deras egenskaper... Sedan finns det såklart en uppsjö av andra papper. Allt från akvarellpapper till canvas.
Ska man rama in och hänga på väggen är även materialet i ram och eventuell passepartout av vikt. Allt ska vara syra- och ligninfritt.
Sedan beror det ju lite på vem som ska ha bilden åxå, såklart. Ska man ha den själv kan man ju skriva ut en ny efter ett tag och då är det ju inte lika noga. Ska man ge bort, eller tom sälja är det ju mycket viktigare.

Permalänk
Medlem

Jag testade att skriva ut med orginalbläck och med piratbläck. Lät bilderna ligga bredvid varandra en tid och scannade sen in dem. Kolla http://moonroy.blogspot.com/2007/06/hur-bra-r-piratblck-egent...

Kan tillägga att efter ytterligare några månader är piratbilderna totalt oanvändbara. De är så bleka att de inte knappt går att se något alls på dem.

Permalänk

Om du tex har HP orginal bläck och deras dyraste fotopapper ska fotot vara i över 100år enligt dom själva... hur dom testat det vet jag inte.