Hur får man MythTV att bara visa film/DVD

Permalänk

Hur får man MythTV att bara visa film/DVD

Hejsan..

Jag har ett litet problem. Jag kör en HTPC med ubuntu på. Den funkar utmärkt, förutom tills nu. Julen kommer och så gör släkten. Jag vill ha ett enkelt GUI för att bara visa film och dvd.

Har inte hittat något som gör detta.
Enlisa, lr vad det nu heter, är lite för enkelt och känns buggigt.

Mythtv är för bloatat.

Kan man på något sätt få bort allt som har med tv att göra från första sidan?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

En tanke; Om du har en befintlig installation som du är nöjd med, varför bara inte gömma antennsladden under släktens närvaro?
MythTV går att kompilera med funktioner avslagda, men du har ju andra alternativ; Freevo, linuxmce (högst otroligt alternativ iofs), geekbox.
Kanske köra med livecd under julen? Ingen ominstallation, du rör inte befintlig data. KnoppMyth är isf namnet...

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

annars så kan du ju special anpassa geexbox och boota det från ett usb minne eller något.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk

Asså, ubuntu funkar perfekt. Men det är själva interfacet som sviker. Jag har hela hösten fått vara support när morsan och syrran ska slå på dvd filmer, jag har försökt säga att man ska använda programmet som ser ut som en vägkon (VLC) men det funkar inte..

Freevo är ju det jag har sökt efter

Tack, ska testa det

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

GeeXboX kanske också är ett alternativ om du bara vill spela upp film.

EDIT: Såg precis att det redan var nämnt. :-/

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
vägkon

kanske hade hjälpt att bara byta ikon mot en mer "logisk" skiva eller liknande..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan man köra Geexbox på en vanlig chippad xbox med?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Asså, ubuntu funkar perfekt. Men det är själva interfacet som sviker. Jag har hela hösten fått vara support när morsan och syrran ska slå på dvd filmer, jag har försökt säga att man ska använda programmet som ser ut som en vägkon (VLC) men det funkar inte..

Freevo är ju det jag har sökt efter

Tack, ska testa det

Jepp. Freevo är perfekt när man ska spela upp filer från skivor, hårddisken och liknande.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB