Tri-core i mars och dual-core under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
OFT!:Asså vf har alla börjat hacka på dig? =/. har du sagt nått elakt om nån eller?

OnT: Hoppas deras 3Core presterar som 360's gör :D.

Tyvärr presterar 360 inte bra då man inte kan jämföra PC med konsoller.
Xbox360 har tre kärnor på 3GHZ medans den har 512MB 700MHZ systemminne som delas med grafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Som 23 årig affärsområdes ansvarig och med 25 säljare under mig tillsammans med en support jag sköter så är det mycket som jag gör rätt grabben.

vore roligt och veta vilken butik du är affärsområdsansvarig för med 25st säljare under dig ...

där är inte så många butiker i kristianstadsområdet med såpass många anställda där det är en 23 åring som områdsansvarig ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Hedersmedlem

*tillbaka till ämnet tack! Det här är inte en tråd som behandlar A.N'dojas yrkesposition. *

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Nyheten här har inte samma innehåll som på digitimes. Lite oroväckande.

Jag hävdar att man visst kan göra true tricore och att det inte behöver vara 4:a kärniga och med en deaktiverad. Varför slösa bort 25% kisel på varje processor. Så dålig kvalitet har de heller inte i processen idag.
Det som brukar skilja är i stället hur höga frekvenser de klarar.

Ska bli intressant och se hur det är sen.

Du hävdar ofta detta. Men du verkar aldrig tänka på alla processorer och grafikchip man tillämpat denna metod på. Avständga pipes och avstängd cache. Tror du de gör sånt utan anledning? Och Intel har själva sagt att en native Quad är för svår för dem för det skulle bli för mycket spill. Du tror inte det blir värre för AMD då med sin mindre mogna 65nm process?
Och du verkar ha svårt att förklara hur du tänkt layouten av de tre nästan kvadratiska kärnorna med crossbaren och allt det där. Blir väldigt mycket döyta om de inte gör extrema omdesigningar som själva borde ta lika eller längre tid än Phenom självt att få till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Appropå buggen, hur är det med den där det nått att verkligen bry sig om? om jag förstog det rätt så påverkar den knappt alls prollens stabilitet

Den har aldrig inträffat utanför AMDs lab vad man känner till. Man måste medvetet med väldigt specialskriven kod försöka trigga den. Och det är inte helt säkert man lyckas så enkelt bara för det.

Permalänk

Då var det ju lysande av AMD att uppmärksamma hela världen på denna bugg som inte kan hända. Känns som om det varit värsta dockusopa karusellen bakom Har själv läst lite på forum om misstänkta bugg händelser. Men väldigt väldigt lite ingen red ring of röv direkt. Men det finns inte heller så många Phenom ute. Med blackedition torde den väl pressas lite mer.

Man skulle ha lite timewarp pulver från årets julkalender, kunde posta det till Amd. Tror dom fick storhetsvansinne av framgångarna och drömde riktig quad. Man vågar snart inte läsa nyheterna då det alltid är någon spik i Amd kista med. Men det kan vända snabbt. Plötsligt kanske allt klaffar.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Hedersmedlem

AMD tog uppehåll med utvecklingen av nya processorer på persondatormarknaden för ett par år sedan när dom låg på toppen i tron på att man var där för att stanna och en del av oss varnade men ingen lyssnade utan gick till angrepp! För hur kan AMD göra fel...Sedan när AMD går och köper ATI som även dom var på dekis var katastrofen ett faktum.

AMD måste få upp sina kärnor över 3GHz och ATI måste få ut en GPU som hanterar AA/AF utan att dra ner prestandan till nära noll, då kanske AMD överlever. AMD har dock en fin serie chipset som presterar bra men utan en bra processor spelar det lite roll.

Ett annat problem är att nästan inga AM2 moderkort kan köra Phenom utan en bios uppdatering och bara ASUS har gjort detta med en handfull moderkort förutom några enstaka moderkort från andra tillverkare så inte heller här får AMD hjälp från folk som vill uppgradera.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
På tal om Moores lag... har för mig att jag läste att den inte gäller längre?

Fullständigt trams, att Moores lag inte gäller längre eller att vi snart kommer att nå den är en myt och inget annat. Och när väl Moores lag inte längre gäller har vi sedan länge utvecklat någon annan teknologi som ersätter dagens IC.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem

Den så kallade Moores lag sprack redan i mitten av 70-talet och är bara ett sätt att beskriva utveckling och är ingen lag i sig. Moores lag ligger i samma liga som Murphys lag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Den så kallade Moores lag sprack redan i mitten av 70-talet och är bara ett sätt att beskriva utveckling och är ingen lag i sig. Moores lag ligger i samma liga som Murphys lag.

Eh...den har inte spruckit än. Moores gäller fortfarande.

Permalänk

Vad tror ni prissättningen för tri- och dual-K10 bör bli?
mtp 2,1GHz K8 för 500:-, 3GHz K8 för 1,3k och 2,2GHz X4-K10 för 1,9k så är det ju ruskigt många modeller innom ett väldigt tight prisspann

edit: prestandamässigt så kommer ju X3-K10 (2,4GHz) knappast slå en 6000+, och X2-K10 (2,2GHz) kommer ju inte ha så mycket över en 2,4GHz X2-K8 (typ 800:-)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
Eh...den har inte spruckit än. Moores gäller fortfarande.

Nej det gör den inte då man redan 1975 kom efter. Cache minne har fått upp transistor mängden igen men frågan är om det skall räknas.

Moores lag har misstolkats då det hela handlar om att visa på den lägsta kostnaden per komponent och dess utvecklingstakt. Alltå pris/prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

man får hoppas på bra priser... och eftersom man bara får 75% av kärnorna borde de kosta 33% mindre eftersom man köper en defekt processor.. dubbelt defekt med buggen inräknad. När sänker de sina priser på quadcore-processorer till rimliga nivåer i förhållande till intel? Man får både högre klockfrekvens och mer beräkningskraft per cykel med deras processorer... de enda intresserade borde vara de som redan har am2-system...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
man får hoppas på bra priser... och eftersom man bara får 75% av kärnorna borde de kosta 33% mindre eftersom man köper en defekt processor.. dubbelt defekt med buggen inräknad. När sänker de sina priser på quadcore-processorer till rimliga nivåer i förhållande till intel? Man får både högre klockfrekvens och mer beräkningskraft per cykel med deras processorer... de enda intresserade borde vara de som redan har am2-system...

Men enligt Tom's så fungerar bara 2 av 10 AM2 moderkort med Phenom så får inte moderkortstillverkarna tummen ur så är det kört med uppgradering.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD tog uppehåll med utvecklingen av nya processorer på persondatormarknaden för ett par år sedan när dom låg på toppen i tron på att man var där för att stanna och en del av oss varnade men ingen lyssnade utan gick till angrepp! För hur kan AMD göra fel...Sedan när AMD går och köper ATI som även dom var på dekis var katastrofen ett faktum.

AMD måste få upp sina kärnor över 3GHz och ATI måste få ut en GPU som hanterar AA/AF utan att dra ner prestandan till nära noll, då kanske AMD överlever. AMD har dock en fin serie chipset som presterar bra men utan en bra processor spelar det lite roll.

Ett annat problem är att nästan inga AM2 moderkort kan köra Phenom utan en bios uppdatering och bara ASUS har gjort detta med en handfull moderkort förutom några enstaka moderkort från andra tillverkare så inte heller här får AMD hjälp från folk som vill uppgradera.

Tror du på det själv? AMD har aldrig slutat utveckla sin nästa generations processorer. De utvecklade en K9 som de la ner när de insåg att de siktade för högt. Det namnet återanvändes inofficiellt till X2. De fortsatte och började istället med K10, som inte heller realiserades. Sedan dess har de lagt ner K-namnen och när du utveckalde Phenom och Barcelona så kallades de bara Next Generation Architecture. Sedan har media lagt på namn som K8L (egentligen ett namn för turion) och K10. Som inget är rätt.

Jag ingick i skaran som för flera år sedan trodde att Core skulle slå AMD på fingrarna, dels på grund av att de lagt ner sina K9 och K10 och därför skulle bli mycket sena med en ersättare till K8. Phenom och Barcelona är nödlösningar gjorda på rekordkort tid, förvisso blev de försenade av buggen men det fanns fungerande exemplar för redan ett år sedan. Men att tro att AMD låter den viktigaste delen av sin utvecklingsavdelning sitta och rulla tummarna i 3-4 år är ju bara löjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
[B]
OnT: Hoppas deras 3Core presterar som 360's gör .

[/B]

Varför hoppas du att det går dåligt för AMD?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror du på det själv? AMD har aldrig slutat utveckla sin nästa generations processorer. De utvecklade en K9 som de la ner när de insåg att de siktade för högt. Det namnet återanvändes inofficiellt till X2. De fortsatte och började istället med K10, som inte heller realiserades. Sedan dess har de lagt ner K-namnen och när du utveckalde Phenom och Barcelona så kallades de bara Next Generation Architecture. Sedan har media lagt på namn som K8L (egentligen ett namn för turion) och K10. Som inget är rätt.

Jag ingick i skaran som för flera år sedan trodde att Core skulle slå AMD på fingrarna, dels på grund av att de lagt ner sina K9 och K10 och därför skulle bli mycket sena med en ersättare till K8. Phenom och Barcelona är nödlösningar gjorda på rekordkort tid, förvisso blev de försenade av buggen men det fanns fungerande exemplar för redan ett år sedan. Men att tro att AMD låter den viktigaste delen av sin utvecklingsavdelning sitta och rulla tummarna i 3-4 år är ju bara löjligt.

Med uppehåll menar jag att man la fokus på server sidan och drog ner takten på utveckling av det som skulle bli Phenom och när dom fick problem kom dom efter och där står vi idag med en en under presterade Phenom. Frekvens för frekvens är det inget fel på men dom får inte upp frekvensen lika högt som Intel.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det kommer bli en processorfest utan like

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Citat:

AMD måste få upp sina kärnor över 3GHz och ATI måste få ut en GPU som hanterar AA/AF utan att dra ner prestandan till nära noll, då kanske AMD överlever.
[/B]

Förr var de väl ATi som hade bäst hantering i AA/AF och nVidia låg efter, eller minns jag fel nu?

Fasen allt sånt här svänger ju hit och dit, förr var AMD/ATi dålig och intel/nVidia bäst, sen så vart de tvärtom och nu e vi tillbaks till intel och nVidia igen.

Sen om 6månader så kanske de e AMD/ATi igen, vem vet.

Men visst skulle de ju sitta fint om dom fick ut något nu för att konkurera ner priserna ännu mer.
Alltid bra för konsumenten i slutändan om det e jäkligt jämt i prestandan.

Sen att AMD måste få upp sina kärnor i 3GHz, förr så var dom ju bättre med lägre klockfrekvenser jämfört med intel ändå, så de e ju aldrig ett måste.
Så länge dom kan få till en arkitektur som är bra så behöver deras frekvenser inte ligga så högt.
Visst, med den nya kanske dom bör få upp den mer för att konkurera, men det beror ju i så fall på att denna arkitektur inte var optimal.

Usch, fasen vad ordblind jag blir när jag skriver på datorn...

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Med uppehåll menar jag att man la fokus på server sidan och drog ner takten på utveckling av det som skulle bli Phenom och när dom fick problem kom dom efter och där står vi idag med en en under presterade Phenom. Frekvens för frekvens är det inget fel på men dom får inte upp frekvensen lika högt som Intel.

Samma arkitektur till server som till desktop. Samma kärnor. Och frekvenserna beror till stor del på buggen. 3GHz Phenoms kunde de ju visa upp för länge sedan, men buggen förstör. Det har inte med deras planer för 3-4 år sedan att göra.
De ligger inte efter för att de är lata, de ligger efter dels för att intel fick till en dunderarkitektur helt felfritt och perfekt med bra frekvenser på första försöket. Dels på grund av en bugg.
Att de tidigare siktade in sig lite fel med K9 och K10 är inget att bråka om heller. Intel siktade fel med Itanium och hela P4-serien. AMD kan inte bara trycka in mer pengar i ett projekt om det ser lite halvtaskigt ut som intel kan, så de avbröt innan det spårade ur.

Permalänk
Medlem

6000+ 89W har jag aldrig sett, inte heller 5600+ 125W ??

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Samma arkitektur till server som till desktop. Samma kärnor. Och frekvenserna beror till stor del på buggen. 3GHz Phenoms kunde de ju visa upp för länge sedan, men buggen förstör. Det har inte med deras planer för 3-4 år sedan att göra.
De ligger inte efter för att de är lata, de ligger efter dels för att intel fick till en dunderarkitektur helt felfritt och perfekt med bra frekvenser på första försöket. Dels på grund av en bugg.
Att de tidigare siktade in sig lite fel med K9 och K10 är inget att bråka om heller. Intel siktade fel med Itanium och hela P4-serien. AMD kan inte bara trycka in mer pengar i ett projekt om det ser lite halvtaskigt ut som intel kan, så de avbröt innan det spårade ur.

Det var inte Phenom man satsade på för två år sedan utan man satsade på den teknik som fanns då och skar ner utvecklingen på just Phenom's bekostnad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD tog uppehåll med utvecklingen av nya processorer på persondatormarknaden för ett par år sedan när dom låg på toppen i tron på att man var där för att stanna och en del av oss varnade men ingen lyssnade utan gick till angrepp! För hur kan AMD göra fel...Sedan när AMD går och köper ATI som även dom var på dekis var katastrofen ett faktum.

AMD måste få upp sina kärnor över 3GHz och ATI måste få ut en GPU som hanterar AA/AF utan att dra ner prestandan till nära noll, då kanske AMD överlever. AMD har dock en fin serie chipset som presterar bra men utan en bra processor spelar det lite roll.

Ett annat problem är att nästan inga AM2 moderkort kan köra Phenom utan en bios uppdatering och bara ASUS har gjort detta med en handfull moderkort förutom några enstaka moderkort från andra tillverkare så inte heller här får AMD hjälp från folk som vill uppgradera.

AMD säljer HD3850 512MB och HD3870 för fulla muggar, där finns pengarna, inte i enthusiastmarknaden där filter är lika viktigt som jesus för kristendomen. Det vore nog bäst av AMD att placera pengarna där de kan gå med vinst innan de ger sig in och investerar på prestandafronten igen, även om detta kan leda till att Nvidia återigen pungar ut oacceptabla priser. Skulle AMD släppa hela kompatibla Crossfire-X drivers så har man ju en del av prestandamarknaden säkrad genom att ge användaren möjlighet att köpa ett tredjedels dussin grafikkort och montera ihop, även om det inte är den lösningen som låter intressantast i enthusiasternas öron, även om det ser jäkligt fräckt ut.

HD3870X2 kommer antagligen inte hantera filter mycket bättre än Crossfire HD3870 skulle göra, men då X2:an riskerar att bli lite billigare så får man ju ändå bättre filterprestanda för pengarna.

AM2 moderkorten som inte funkar med Phenom är inte AMD:s fel utan är upp till tillverkarna att pallra sig och knappa in. Jag tror MSI har stöd för Phenom på sin X580 K9A Platinum sedan några veckor, men då jag avmonterade den för en K9A2 Platinum tidigare i månaden så är jag inte helt uppdaterad inom den fronten.

Sedan funkar inte AMD:s maskiner miserabelt som många vill påstå. Jag använder mig av 4xAA och 16xAF i egentligen alla applikationer, med undantag för Crysis och World in Conflict - inkluderat Battlefield 2 och Battlefield 2142 som rullar på genomsnittligen 80FPS på, i övrigt., högsta inställningar.

Kan AMD få iväg sina "trasiga" Phenom i form av trekärniga maskiner och gå med lite plus på detta så förstår jag inte varför folk gråter. När AMD lanserar en ofärdig produkt blir alla ledsna och när de väljer att lansera färdiga produkter ett par månader senare tycker alla AMD är dumma. Jag tror Shanghai klingar bättre än Phenom, och jag tror Phenom X2 klingar bättre än X4 då priset avgör.

Citat:

6000+ 89W har jag aldrig sett, inte heller 5600+ 125W ??

Det finns en 89wattare, men jag har inte sett någon på den svenska marknaden. Dock är jag tveksam till 5600+ på 125W, det låter lite lurt, ja.

Permalänk
Medlem

intel hade Cpu;er över 3ghz flera år sedan medans amd låg på mycket lägre klockning så var det ändå AMD som var snabbast, men intel fick ju mycket av svensson konsumenterna för att dom såg ohh över 3ghz hoho
i alla fall AMD måste inte få upp sina prollar över 3Ghz dom behöver bara prestera bättre men det låter ju bra

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

AMD hade ett helt ursinnigt övertag på processormarknaden härom året. Jämför man P4 med AMD Athlon 64 så krävdes ju nästan tredubbla frekvensen hos P4 för att matcha Athlon 64 som även var svalare och åt mindre ström, skillnaden blev ännu större med Athlon FX, även om den processorn var ett bra snäpp dyrare. Såvitt jag förstår så är en av de viktigaste anledningarna till 64:ans övertag var pga. de kortare pipeline:sen som minskade distansen för data att färdas.

Skulle AMD gett fan i ATi hade det kanske sett annorlunda ut idag, åtminstonne skulle ATi-folket ha mer utrymme att arbeta på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
AMD säljer HD3850 512MB och HD3870 för fulla muggar, där finns pengarna, inte i enthusiastmarknaden där filter är lika viktigt som jesus för kristendomen. Det vore nog bäst av AMD att placera pengarna där de kan gå med vinst innan de ger sig in och investerar på prestandafronten igen, även om detta kan leda till att Nvidia återigen pungar ut oacceptabla priser. Skulle AMD släppa hela kompatibla Crossfire-X drivers så har man ju en del av prestandamarknaden säkrad genom att ge användaren möjlighet att köpa ett tredjedels dussin grafikkort och montera ihop, även om det inte är den lösningen som låter intressantast i enthusiasternas öron, även om det ser jäkligt fräckt ut.

HD3870X2 kommer antagligen inte hantera filter mycket bättre än Crossfire HD3870 skulle göra, men då X2:an riskerar att bli lite billigare så får man ju ändå bättre filterprestanda för pengarna.

AM2 moderkorten som inte funkar med Phenom är inte AMD:s fel utan är upp till tillverkarna att pallra sig och knappa in. Jag tror MSI har stöd för Phenom på sin X580 K9A Platinum sedan några veckor, men då jag avmonterade den för en K9A2 Platinum tidigare i månaden så är jag inte helt uppdaterad inom den fronten.

Sedan funkar inte AMD:s maskiner miserabelt som många vill påstå. Jag använder mig av 4xAA och 16xAF i egentligen alla applikationer, med undantag för Crysis och World in Conflict - inkluderat Battlefield 2 och Battlefield 2142 som rullar på genomsnittligen 80FPS på, i övrigt., högsta inställningar.

Kan AMD få iväg sina "trasiga" Phenom i form av trekärniga maskiner och gå med lite plus på detta så förstår jag inte varför folk gråter. När AMD lanserar en ofärdig produkt blir alla ledsna och när de väljer att lansera färdiga produkter ett par månader senare tycker alla AMD är dumma. Jag tror Shanghai klingar bättre än Phenom, och jag tror Phenom X2 klingar bättre än X4 då priset avgör.

Jag funderar själv på ett ATI X2 så visst är dom bra för pengarna men faktum kvarstår att det går två HD 3870 på ett 8800GTS och man får betala det också så Nvidia tjänar mer per såld enhet och gör mer vinst. Sedan har ATI lovat bättre drivrutiner i ett halvår utan att leverera allt för mycket tyvärr, fast Crossfire har förbättrats men det krävs en ny drivrutin för varje spel verkar det som...:)

Det kanske inte är AMD:s fel med moderkort som inte kan köra Phenom men dom drabbas av det.

6000+ i 89W skall tydligen heta (ADA6000CSBOX) men om dom faktiskt finns vet då tusan.

@Robboy: Phenom i 3GHz skulle verkligen sätta press på Intel så dom faktiskt lanserar Q9450.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
AMD hade ett helt ursinnigt övertag på processormarknaden härom året. Jämför man P4 med AMD Athlon 64 så krävdes ju nästan tredubbla frekvensen hos P4 för att matcha Athlon 64 som även var svalare och åt mindre ström, skillnaden blev ännu större med Athlon FX, även om den processorn var ett bra snäpp dyrare. Såvitt jag förstår så är en av de viktigaste anledningarna till 64:ans övertag var pga. de kortare pipeline:sen som minskade distansen för data att färdas.

Pff. Knappt dubbla räcker gott och väl för att slå en A64.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Nyheten här har inte samma innehåll som på digitimes. Lite oroväckande.

Jag hävdar att man visst kan göra true tricore och att det inte behöver vara 4:a kärniga och med en deaktiverad. Varför slösa bort 25% kisel på varje processor. Så dålig kvalitet har de heller inte i processen idag.
Det som brukar skilja är i stället hur höga frekvenser de klarar.

Ska bli intressant och se hur det är sen.

Jo, det kasseras relativt mycket kretsar när AMD tillverkar 65nm. Inget ovanligt direkt då det gäller för de flesta tillverkningsprocesser.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
AMD hade ett helt ursinnigt övertag på processormarknaden härom året. Jämför man P4 med AMD Athlon 64 så krävdes ju nästan tredubbla frekvensen hos P4 för att matcha Athlon 64 som även var svalare och åt mindre ström, skillnaden blev ännu större med Athlon FX, även om den processorn var ett bra snäpp dyrare. Såvitt jag förstår så är en av de viktigaste anledningarna till 64:ans övertag var pga. de kortare pipeline:sen som minskade distansen för data att färdas.

Skulle AMD gett fan i ATi hade det kanske sett annorlunda ut idag, åtminstonne skulle ATi-folket ha mer utrymme att arbeta på.

Distansen mätt i antal steg i pipelinen, inte den faktiska fysiska distansen.
Prescott hade 31 steg, northwood hade 20 och K8 och K10 har 12 (eller 17 om det är flytal?), core2 har 14.
Lång pipeline => gör mindre på varje ställe och enklare att höja frekvensen. Som Intel fick lära kommer dock värmen och knackar på.
Om man går utanför x86-falangen så har suns ultrasparc T2 bara 8 steg (T1 hade 6) när den kör normala heltalsoperationer. Samtidigt har den processorn ännu lägre frekvens än konkurrerande x86.

Med en jättelång pipeline så kan man behöva tömma hela den om processorn börjat arbeta på fel sak (den spekulativt exekverar kod). Kort pipeline så ser man misstaget tidigare.
Det finns en hel hög med knep de använder för att undvika att göra fel saker och klämma ut det mesta möjliga ur pipelinen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Pff. Knappt dubbla räcker gott och väl för att slå en A64.

/Adrian

Skit snack.

En AMD 64 3200+ om en frekvens på 2.0Ghz drog ifrån en P4 på 3.4Ghz utan större problem så jag vet ej riktigt vad du talar om. Hur som helst så hade inte Intel en suck på AMD 64 tiden och AMD regerade i ett flertal år. Nu är det tvärtom sedan sommaren 2006.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det enda som är bra med dessa/detta är väll kanske att AMD är lite ekologiska och inte kasserar direkt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Det enda som är bra med dessa/detta är väll kanske att AMD är lite ekologiska och inte kasserar direkt?

Fast en slöare processor gör att datorn måste jobba längre så...;)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM