De första bilderna på Geforce 9800 GX2

Permalänk
Melding Plague

De första bilderna på Geforce 9800 GX2

I februari, eventuellt tidigt i mars, lanserar Nvidia sitt dual-GPU-grafikkort Geforce 9800 GX2, ett högsegmentgrafikkort i Geforce 9-serien som ersätter Geforce 8800 Ultra. Nu har det äntligen dykt upp lite mer information och bilder om detta grafikkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Njaa, ja tror inte detta kort blir något att skaffa, prestandan är vel säkert väldigt bra men priset och strömkonsumptionen kommer bli lidande.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Åh skulle verkligen vilja se hur detta och 3870X2 kommer att presstera.
Antar att dom inte kommer att spela i samma liga och hoppas dom inte kommer att göra det pengamässigt heller.

Nån som hört när 3870X2 skulle komma ut?

Permalänk

Jävlar vilket långt kort :S

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

WOHOO. De FÖRSTA bilderna? Jag känner mig redan lyckligare!

Permalänk
Avstängd

Det känns som Nvidia plötsligt var tvugna att skaffa ett X2 plötsligt då ATi gick ut med sitt X2, känns som ett haffsverk att skruva_ihop 2 st grafikkort när man kan satsa på en utveckling av grafikkorten som ATi verkar göra.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk

Detta kort kommer att prestera 30% mer än 8800ultra vilket i sig är bra.
Enligt en del källor kommer kortet att ha 512mb per processorkärna. Man kan undra hur det kommer att klara av spel som tillexempel crysis med hög upplösning.. Återstår att se!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Jävlar vilket långt kort :S

Hur kan du se hur långt det e på den där bilden?

Varför skulle kortet vara dyrt och dra mycket ström?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Hur kan du se hur långt det e på den där bilden?

Varför skulle kortet vara dyrt och dra mycket ström?

Han jamför väl med pci-e kontakten.
För övrigt verkar det smalt.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Hur kan du se hur långt det e på den där bilden?

Nu syfta jag på kylningen .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Ligger väll på 500W idle;)

Visa signatur

Intel i5 "3.30ghz @ 1.184 v-core" Gigabyte UD2 A-DATA 1333mhz 640gig WD black
550W - Corsair

Permalänk
Medlem

inget å hurra för direkt .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Bara 30% bättre än 8800Ultra, hade förväntat mig mycket mer, typ dubbelt, då den har 2 stycken GPU:er som lär vara G92. Hoppas verkligen inte detta stämmer...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Nog ser det bättre ut en 7950GX2

Sant, tycker det borde prestera bättre än 30%, men kan vara ett givet köp, har haft mitt 8800GTS från dagen det kom.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk

Nja, detta får dock prestera som två Ultra om jag ska köpa det, vilket det inte gör. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Undrar vad minnesbussen ligger på.. Med nämda specifikationer ser jag ingen större anledning att köpa 9800GX2 jämfört med 2x8800GTS eller GT. Det ska väl vara de konsumenter som inte har ett SLI-moderkort som gynnas av att de sitter i samma buss då. Men annars kommer antagligen priset och problem med tredjepartskylare göra det till en dum satsning i pris/prestanda-avseende.

Man bör nog dock se till att ha Pci-e 2.0 på sitt moderkort om man vill få den där extra prestandan dock. Eftersom det bara belastar en Pci-e plats kanske gränssnittet stoppar annars..

Jag hade faktiskt förväntat mig lite mer. Men det är ju bara för att man redan blivit bortskämd med nya 8800GT/GTS.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Hmm på bilden ser det ganska stort ut.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Den ser brutalt stor ut. håller med om att 30% är lite i underkant och att det känns som om de bara gör en för att ati gör ett. Man kan ju bara drömma om att hitta ett vattenblock som passar till det monstret.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gissar att det kommer kosta ungefär lika mycket som två stycken GTX Ultra? Hamnar prislappen på över 4500kr köper jag det garanterat INTE! Blir i så fall ett ATI kort eller eventuellt två stycken Ultra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Gissar att det kommer kosta ungefär lika mycket som två stycken GTX Ultra? Hamnar prislappen på över 4500kr köper jag det garanterat INTE! Blir i så fall ett ATI kort eller eventuellt två stycken Ultra.

Finns inget som heter GTX Ultra.

Med tanke på att det ska vara nVidia's flaggskepp (vid lansering), och att det är tänkt att slå ett Ultra-kort, så lär det mer stor sannolikhet hamna på över 4500:-.

Att dessutom ens fundera över att införskaffa två Ultra i nuläget är mycket oklokt. Vänta tills 9-serien lanserats i alla fall halvvägs, eller köp två 8800GT eller nya GTS 512.

Permalänk

Presterar det 30% bättre än ett ultra så blir väl totalen att det presterar lika som ett ultra. x2 gpu innebär alltid drivrutinsproblematik. Tror knappast att de trollar fram Sli drivrutiner som fungerar i alla spel. 512 mb minne är för snålt och gimpar det från att vara ett riktigt highend-kort i höga upplösningar. Den som lever får se. Nästa genration tack.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Är det inte förbannat misslyckat att bara få en prestandaökning på 30% med dubbelt så många GPU:er?

Som tidigare nämnts känns det lite ihophafsat när de har två PCBer ihopskruvade..

Permalänk
Medlem

Kanske kommer då vanliga 8800 Ultra att gå ner i pris när 9800 GX2 lanseras. Det kan ju i så fall betraktas som positivt.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Inaktiv

nVidia's 9800GTX (lanseras säkert en 9800Ultra med tiden) kommer antagligen vara rätt så mycket mer intressantare, byggd på äkta G100 eller bättre. Enkla kort med dubbelkylare har vunnit mark förut.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ingen vacker pjäs...

Permalänk
Medlem

Varför kallar de inte den 8800 GX2? Och "bara 30%" bättre prestanda är också skumt. Knappast "ny" generation då. Tycker Nvidia är bara löjliga med sina namn nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Nvidia får ta och skärpa sig nu :S

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Varför kallar de inte den 8800 GX2? Och "bara 30%" bättre prestanda är också skumt. Knappast "ny" generation då. Tycker Nvidia är bara löjliga med sina namn nuförtiden.

För att det ska verka mindre förvirrande, men troligtvis mer för att mjölka icke vetande människor på pengar.

Permalänk
Medlem

alldeles för dålig prestanda för att byta ut mitt GTX, tycker det verkar alldeles för dålig för att ens kalla ny generation också... å sen förstår jag inte varför dom envisas med att köra kortet på två PCBer, kom med något nytt & smart istället.. iofs nu kan dom ju hålla på å exprementera med korten när dom har så pass stort försprång till AMD/ATI ...

Ett kort gärna med 2 GPUer som sitter på samma PCB, som i sin tur presterar dubbelt så bra som ett ULTRA, det hade jag väntat mig bli nvidias nästa generation.

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

Verkar som Nvidia har slängt ihop två stycken 8800gts 512mb kort och satt ihop dem.

Denna sida testar 8800gts 512mb i SLI. Iochförsig jämförs det emot 8800gtx och inte Ultra. Men prestandan över Gtx ser ut att va runt 20 - 45% mer (bortsett från WIC testet), och isåfall kan det stämma.. eller?

http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_8800_gts_5...

Visa signatur

|| Q9300 @ 3,2 Ghz 427,5 x 7,5) || Corsair DDR2 XMS 4x1Gb 855Mhz || 2x Asus 8800GTS 512Mb SLI @ 750/1850/1050 || Raptor 150Gb 10k rpm || Seagate 500Gb || Antec TruePower Quattro 1000W || Creative X-Fi XtremeGamer ||Samsung 226BW || Altec Lansing ADA-995 || Logitech G15 || Logitech G5 || QPAD 4mm Large || Dual boot; WinXP 32-bit SP3 & Win7 32-bit ||