Guide: Ladda upp modifierade Kamera/Ljud drivrutiner på din telefon

Permalänk

Guide: Ladda upp modifierade Kamera/Ljud drivrutiner på din telefon

Här följer en enkel guide hur man laddar upp modifierade Kamera och ljud drivrutiner till sin telefon.
Jag har en K800i så guiden är utformad efter det, men ska nog inte skilja för mycket. K790, K800 & K810 är nog rätt identiska.

*Här kan ni ladda hem olika kamera och ljuddrivrutiner + mer: http://www.4shared.com/dir/5356694/f718a4c4/sharing.html

• Din telefon måste vara CID52 så vitt jag vet, om XS++ identifierar en CID49 eller 51 så kommer det påpeka det och fråga om man vill updatera men det vet jag inte hur man gör.
Det är ändå i dom flesta fallen bra att ha en updaterad telefon, jag rekomenderar Sony ericssons Update Service program. (Finns på deras hemsida)
• Du behöver programet XS++ 3.1(Darwin) här: http://www.4shared.com/file/35150889/31e795f0/XS_31.html
• Du behöver Flash drivrutiner till USB kabeln, mina installerades då jag tog hem Sony Ericssons Update Service program och jag rekomenderar alla att göra det så det blir rätt drivrutiner:
http://www.sonyericsson.com/cws/support/updateservice/updates...
• Du behöver kameradrivrutiner eller Acoustics drivrutiner, jag rekomenderar att kolla i Esatos software forumsdel: www.esato.com

1.
Se till att USB kabeln är ansluten till datorn. Starta upp XS++, stäng av din telefon. Ta sedan ur batteriet och låt det vara ur i ca 10sekunder sedan stoppar du tillbaka det. (Utan att sätta igång telefonen)
I XS++ tryck på Connect, håll inne "C" knappen på din telefon och samtidigt plugga in USB kabeln. (Fortsätt hålla inne C tills programet säger att det är klart)

2.
När programet har anslutet telefonen och är ready for operation så trycker du på FSX.

3.
Tryck på Start FSX

4.
Kamera Drivrutiner
När programet har laddat in filsystemet så ser du filträdet i filesystem(1) och där kan du navigera dig runt på telefonens filsystem.
För att byta Kamera drivrutin navigera dig genom IFS/settings/camera/(2).
I fönstret längst till höger ser du alla filer i "kamera" katalogen(3), nu kan du antingen dra kameradrivrutinen ifrån datorn till det här fönstret
eller så trycker du på knappen upload och välja filen.
(Du behöver inte radera några filer dom skrivs över automatiskt)

Acoustics/Ljud Drivrutiner
För att ladda upp acoustics drivrutiner så navigerar du dig istället genom IFS/settings/acoustic/(1)
Och till höger har du filerna, dra eller tryck på upload för att ladda upp andra.
(Du kan markera flera filer på samma gång och dra över men få inte panik om programet ser ut att ha låst sig, det kan bli så om man drar många filer på en gång)

5.
När du är klar så tryck på knappen Shutdown i högra hörnet och tryck JA på rutan som kommer fram.
Stäng ner XS++, plugga ur USB kabeln ur din telefon och ta ur batteriet, låt batteriet vara ur i ca 10sekunder.
Sätt sedan tillbaka batteriet och sätt på telefonen.

Klar!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Mycket nice!
Ett par funderingar dock...

Vad blir förbättringen på ljud och kamera? Är den märkbar?
Hur stor risk att man misslyckas och om man gör fel kan telefonen lätt bli oanvändbar då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Mycket nice!
Ett par funderingar dock...

Vad blir förbättringen på ljud och kamera? Är den märkbar?
Hur stor risk att man misslyckas och om man gör fel kan telefonen lätt bli oanvändbar då?

Jag utgår ifrån en original K800i nu.
Ljudet i den drivrutinen jag använder (Peters V2 av Pedrops) har mycket högre volym, K800i har rätt låg volym original.
Och ljudkvaliten är bättre enligt mig. Finns några olika version utav "Peters" beroende på vilka hörlurar/snäckor man har.

Kameran kan man modifiera rätt mycket och olika saker, tex. så har dom olika moddarna högre FPS i videoinspelningsläge,
skarpare bilder, mer färg, kontrast, ISO (möjlighet att manuellt ändra ISO), Shutter speed etc.
Rätt många inställningar alltså och det är inte svårt att själv justera lite också och "topp-moddarna" håller fortfarande på och klurar och
kommer på nya finesser och inställningar.

Chansen att det skulle bli något fel när man laddar upp dessa filer är rätt låg, jag har inte läst om någon som har fått fel på
telefonen genom att enbart byta kamera och ljuddrivrutiner.

Originalkamera och ljuddrivrutiner finns att ladda hem om man skulle vilja återgå till original.
Det går även att själv ladda ner filer ifrån kamerans filsystem fast det är inte så lätt som att trycka på download utan den processen
är lite mer avancerad än så fast rätt enkel ändå.

En sak som kan vara bra att göra dock, är att göra en backup utav telefonens GDFS.
Jag tror den kan hjälpa mot dessa white screen of death osv.

**********************
**********************
Göra en backup utav GDFS med hjälp utav XS++

Samma procedur som i guidens första steg, alltså:
1.
Se till att USB kabeln är ansluten till datorn. Starta upp XS++, stäng av din telefon. Ta sedan ur batteriet och låt det vara ur i ca 10sekunder sedan stoppar du tillbaka det. (Utan att sätta igång telefonen)
I XS++ tryck på Connect, håll inne "C" knappen på din telefon och samtidigt plugga in USB kabeln. (Fortsätt hålla inne C tills programet säger att det är klart)

2.
Tryck på GDFS

3.
Tryck på Backup GDFS, sedan kommer XS++ säga till när den är klar.
Filen hamnar i katalogen man lagt XS++.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Oki, tack så jäkla mycket! Det här ska nog provas.

Edit: Mitt batteri är 60% fullt men det här är väl inget som kommer vara lika ansträngande som en firmwareuppgradering så det kanske inte gör något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Oki, tack så jäkla mycket! Det här ska nog provas.

Edit: Mitt batteri är 60% fullt men det här är väl inget som kommer vara lika ansträngande som en firmwareuppgradering så det kanske inte gör något?

Nej jag kan inte tänka mig att det drar så mycket..
Jag har bytt drivers med kanske 10% kvar utav batteriet, fast det är väll inte rekomenderat så se till att iaf ha över hälften kvar.
- För säkerhets skull.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Nä, det sket sej. Men inte något allvarligt.
Enda Windowsinstallationen jag har vid sidan om Ubuntu är Win2k och jag fick felmeddelande om asp.net nånting. XS++ hängde sej när jag klickade i antingen gdfs eller fsx.
Googlade det men hittade ingen simpel lösning på problemet så det där får va sålänge.

Men tack ändå, hade varit kul att prova det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Nä, det sket sej. Men inte något allvarligt.
Enda Windowsinstallationen jag har vid sidan om Ubuntu är Win2k och jag fick felmeddelande om asp.net nånting. XS++ hängde sej när jag klickade i antingen gdfs eller fsx.
Googlade det men hittade ingen simpel lösning på problemet så det där får va sålänge.

Men tack ändå, hade varit kul att prova det.

Ok, XS++ kanske inte är fullt kompatibelt med Win2000, jag vet faktiskt inte. Har aldrig vart med om att det har hängt sig så.
Skriver här om jag hittar något om det!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
[B] Här följer en enkel guide hur man laddar upp modifierade Kamera och ljud drivrutiner till sin telefon.
Jag har en K800i så guiden är utformad efter det, men ska nog inte skilja för mycket. K790, K800 & K810 är nog rätt identiska.

*Här kan ni ladda hem olika kamera och ljuddrivrutiner + mer: http://www.4shared.com/dir/5356694/f718a4c4/sharing.html

• Din telefon måste vara CID52 så vitt jag vet, om XS++ identifierar en CID49 eller 51 så kommer det påpeka det och fråga om man vill updatera men det vet jag inte hur man gör.
Det är ändå i dom flesta fallen bra att ha en updaterad telefon, jag rekomenderar Sony ericssons Update Service program. (Finns på deras hemsida)
• Du behöver programet XS++ 3.1(Darwin) här: http://www.4shared.com/file/35150889/31e795f0/XS_31.html
• Du behöver Flash drivrutiner till USB kabeln, mina installerades då jag tog hem Sony Ericssons Update Service program,
men kan även laddas ner här: http://filebeam.com/429ce21a5d0c77c6ca89103c0a58d4e5
• Du behöver kameradrivrutiner eller Acoustics drivrutiner, jag rekomenderar att kolla i Esatos software forumsdel: www.esato.com

1.
Se till att USB kabeln är ansluten till datorn. Starta upp XS++, stäng av din telefon. Ta sedan ur batteriet och låt det vara ur i ca 10sekunder sedan stoppar du tillbaka det. (Utan att sätta igång telefonen)
I XS++ tryck på Connect, håll inne "C" knappen på din telefon och samtidigt plugga in USB kabeln. (Fortsätt hålla inne C tills programet säger att det är klart)
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Pic/connect....

2.
När programet har anslutet telefonen och är ready for operation så trycker du på FSX.
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Pic/FSX.jpg

3.
Tryck på Start FSX
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Pic/startfsx...

4.
Kamera Drivrutiner
När programet har laddat in filsystemet så ser du filträdet i filesystem(1) och där kan du navigera dig runt på telefonens filsystem.
För att byta Kamera drivrutin navigera dig genom IFS/settings/camera/(2).
I fönstret längst till höger ser du alla filer i "kamera" katalogen(3), nu kan du antingen dra kameradrivrutinen ifrån datorn till det här fönstret
eller så trycker du på knappen upload och välja filen.
(Du behöver inte radera några filer dom skrivs över automatiskt)
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Pic/browse2....

Acoustics/Ljud Drivrutiner
För att ladda upp acoustics drivrutiner så navigerar du dig istället genom IFS/settings/acoustic/(1)
Och till höger har du filerna, dra eller tryck på upload för att ladda upp andra.
(Du kan markera flera filer på samma gång och dra över men få inte panik om programet ser ut att ha låst sig, det kan bli så om man drar många filer på en gång)
http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Pic/acoustic...

5.
När du är klar så tryck på knappen Shutdown i högra hörnet och tryck JA på rutan som kommer fram.
Stäng ner XS++, plugga ur USB kabeln ur din telefon och ta ur batteriet, låt batteriet vara ur i ca 10sekunder.
Sätt sedan tillbaka batteriet och sätt på telefonen.

Klar!

Tack för din fina guide. Jag har provat lite med två drivrutiner till kameran.
Ultimate_Camera_Driver_v2.0Final_VividColour_for_K790_K800_K810 är den jag gillat bäst. I autoläge när man tar blixtbilder sänker den ISO till 320 i stället för standard 400 med mindre brus som resultat.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Det visste jag redan, fast jag använder Farmanager. Sen så har jag patchat min k810i så kameradrivrutinerna, och ljuddrivrutinerna, m.m. flyttas till usb->other->-se- camera, menu, layout, acoustics. Så jag slipper att stänga av mobilen varje gång jag ska byta drivrutiner. Det gäller inte ljudrivisarna.

Annars en mycket bra guide.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit testa några drivrutiner. Det fanns ju ganska många. Jag provar genus 5.9 just nu. Bäst hittills tycker jag.
Svårt det här.
Vilken är bäst???

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Själv så tycker jag nr1 2.95, eller Genus 6.0.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Nä, det sket sej. Men inte något allvarligt.
Enda Windowsinstallationen jag har vid sidan om Ubuntu är Win2k och jag fick felmeddelande om asp.net nånting. XS++ hängde sej när jag klickade i antingen gdfs eller fsx.
Googlade det men hittade ingen simpel lösning på problemet så det där får va sålänge.

Men tack ändå, hade varit kul att prova det.

Vilka USB flash drivrutiner installerade du?
Tog du dom jag länkade till?

Jag är inte helt 100% säker på till vilken modell dom var till så jag har nu tagit bort den länken och rekomenderar alla att
ta hem sony ericssons update service program (SEUS) och installera det.
Då installeras även Flash drivrutiner, länk finns i början utav guiden.

Själv hoppar jag mellan olika kamera drivrutiner, har inte riktigt hittat den ultimata ännu.
Dom är helt enkelt bra på olika saker men jag har fastnat för Ultimate Camera Driver, den ger riktigt skarpa twilight-portrait foton..

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Jag tycker att XS++ går utmärk och använder det nästan dagligen för att modda min k800@k810i. Man kan även om man har orken att pilla runt i firmware med setool dra upp sin k800 till k810 och låsa upp den gratis.

Men det är jobbigt och skall endast göras om man vet vad man gör. Tog mig 2mån att lära mig att flasha min k800i tillfredställande och riskfritt.

Man kan även patcha snyggare skin i media player och radio utan antenn
Men det är inte lätt

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Vilka USB flash drivrutiner installerade du?
Tog du dom jag länkade till?

Jag är inte helt 100% säker på till vilken modell dom var till så jag har nu tagit bort den länken och rekomenderar alla att
ta hem sony ericssons update service program (SEUS) och installera det.
Då installeras även Flash drivrutiner, länk finns i början utav guiden.

Själv hoppar jag mellan olika kamera drivrutiner, har inte riktigt hittat den ultimata ännu.
Dom är helt enkelt bra på olika saker men jag har fastnat för Ultimate Camera Driver, den ger riktigt skarpa twilight-portrait foton..

Jag hade redan SEUS installerat så det var dom drivisarna som användes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag tycker att XS++ går utmärk och använder det nästan dagligen för att modda min k800@k810i. Man kan även om man har orken att pilla runt i firmware med setool dra upp sin k800 till k810 och låsa upp den gratis.

Men det är jobbigt och skall endast göras om man vet vad man gör. Tog mig 2mån att lära mig att flasha min k800i tillfredställande och riskfritt.

Man kan även patcha snyggare skin i media player och radio utan antenn
Men det är inte lätt

Det är ju lätt skitenkelt ju .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Har också flashat min k800 till k810 firmware(R8BA024).
Patcharna som flyttar camera,acoustic,menu osv. till usb/other/ är riktigt smidig!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Finns det ingen mod så man kan filma i VGA eller bättre än det som finns i k800/k810i...

Permalänk
Medlem

Finns det ingen modifikation till k550?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Finns det ingen modifikation till k510?

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=159467

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj skrev fel. Jag har visst k550

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Oj skrev fel. Jag har visst k550

http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=157459

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Finns det ingen mod så man kan filma i VGA eller bättre än det som finns i k800/k810i...

Nja det vet jag inte.
Men vad jag vet är att dom olika kameradrivrutinerna till K790/K800/K810 har olika inställningar för video, tex. så har endel ökat FPSen.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Har herrskapet hittat nån bra kamera drivrutin ännu som ni tycker är bäst,har precis pillat in Gnus 6.0 final...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Har herrskapet hittat nån bra kamera drivrutin ännu som ni tycker är bäst,har precis pillat in Gnus 6.0 final...

Har använt samma som du nu ett tag, får fina resultat tycker jag.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk

Använder NR 1 2.99 och Ultimate 2.30

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Går det att även modda k770i kameran?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Går det att även modda k770i kameran?

Jupp, det finns bättre drivisar till den också . Gör samma sak som här, fast du behöver kamera drivrutiner till k770i istället.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på esato men hittade bara till k800/k810,k750/w800...
länka gärna om du vet eller om nån annan vet..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unlock26
Kollade lite snabbt på esato men hittade bara till k800/k810,k750/w800...
länka gärna om du vet eller om nån annan vet..

Här har du min vän : http://www.esato.com/board/viewtopic.php?topic=162996

Visa signatur

Eeeeeeh.