Hur många här har köpt 3870x2?

Permalänk
Medlem

Hur många här har köpt 3870x2?

Jag vet att det finns massa trådar om det här kortet men dom är nerklottrade med kampen mellan Ati och Nvidia så där lär man inte få ut mycket. Så jag tänkte
starta en ny tråd för att få veta hur många som har köpt kortet. Detta är ingen tråd där man diskuterar prestanda mellal Ati och Nvidia, det kan man göra i andra trådar:) Jag vill helt bara veta om du har köpt kortet eller tänker köpa det och varför?

Ha det bra, aldabal

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Jag köper ett så fort det droppar lite i pris. När man får ett för 3500-3700 hos en vettig e-handel (typ Komplett eller Datorbutiken) slår jag till. Vill dock helst ha Asus men deras ligger lite i pris än övriga. Känns som ett gediget kort. Har väntat alldeles för länge på att köpa ett nytt. Tänkte köpa HD3870 men jag fick vänta så länge på leverans så jag avbeställde och beslutade mig för att vänta på detta. Tänkte först satsa på 2st HD3870 i Crossfire men då jag sitter på ett nForce 590 chipset hade jag behövt nytt moderkort också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Vill dock helst ha Asus men deras ligger lite i pris än övriga. Känns som ett gediget kort.

Alla är likadana,bara bundlen och klistermärket skiljer.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

lite off topic men kan man köra två st 3870 x2 i crossfire? har hört att det ska vara strul med de?

Visa signatur

Optoma HD70 92"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Jag köper ett så fort det droppar lite i pris. När man får ett för 3500-3700 hos en vettig e-handel (typ Komplett eller Datorbutiken) slår jag till. Vill dock helst ha Asus men deras ligger lite i pris än övriga. Känns som ett gediget kort. Har väntat alldeles för länge på att köpa ett nytt. Tänkte köpa HD3870 men jag fick vänta så länge på leverans så jag avbeställde och beslutade mig för att vänta på detta. Tänkte först satsa på 2st HD3870 i Crossfire men då jag sitter på ett nForce 590 chipset hade jag behövt nytt moderkort också.

GeCube för 3610kr

och

PowerColor för 3690kr

Märket spelar ingen roll. Alla kort verkar ha referensdesign så bara köra på det billigaste. Spelar det nån roll vilka spel man får med så kolla upp det också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
GeCube för 3610kr

och

PowerColor för 3690kr

Det var inte så tokigt. Nu har jag iofs inga planer (eller kanske ändå? nä inte nu) på att köpa det men priset är rätt ok för det kortet. Lite underligt ändå att det snabbaste kortet för spel inte är det dyraste som omväxling. Jäkla fin kylning på dem iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hedersmedlem

En sak man inte får glömma är att en extra fin klisterlapp gör att prestanda går upp med ca 10% så ett GeCube ser det ut att bli för mig...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Jag vet att det finns massa trådar om det här kortet men dom är nerklottrade med kampen mellan Ati och Nvidia så där lär man inte få ut mycket. Så jag tänkte
starta en ny tråd för att få veta hur många som har köpt kortet. Detta är ingen tråd där man diskuterar prestanda mellal Ati och Nvidia, det kan man göra i andra trådar:) Jag vill helt bara veta om du har köpt kortet eller tänker köpa det och varför?

Ha det bra, aldabal

Tänk nu på om ditt nätagg klarar biffen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

jag har läst tester fram och tillbaka och kommit fram till att jag kommer klara av att ha kortet, jag har 2 tolv volts linor med totalt 36 ampere och det är ett kvalitetsagg med så det ska jag klara, total har jag räknat ut att det drar ca 370 watt mitt system med ett sånt kort

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem

Asus har ett specialkort, med annan kylning som såg lite lustig men bra ut:D Den var visst lite OC också. http://www.webhallen.com/prod.php?id=84021 var det iaf...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köra HD3870x2 och ett HD3870 i nån sorts Tripel Crossfire eller liknande?, då kanske man hade kunnat slå till på ett sånt här lite senare.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Asus har ett specialkort, med annan kylning som såg lite lustig men bra ut:D Den var visst lite OC också. http://www.webhallen.com/prod.php?id=84021 var det iaf...

Förväntar mig flames or hot PMs när jag säger det här.

Men tyckte fan det kortet var snyggt o.O

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Klarar mitt Corsair HX520W av att driva detta kort med övriga delar i sign? Antar att det gör det men vill ändå vara säker.

Mvh Adam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Klarar mitt Corsair HX520W av att driva detta kort med övriga delar i sign? Antar att det gör det men vill ändå vara säker.

Mvh Adam

Jag såg en review där dem använde ett 500watts nätagg, kommer inte ihåg vad det var för märke dock men det vart inget kvalitets agg direkt.

Nu kan jag inget om ditt nätagg o orkar heller inte googla det (trött)
men ja det ska nog gå alldeles utmärkt

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Klarar mitt Corsair HX520W av att driva detta kort med övriga delar i sign? Antar att det gör det men vill ändå vara säker.

Mvh Adam

Japp ditt agg klarar 480w eller 480 / 12 = 40A på +12v så det går alla gånger

Permalänk
Medlem

Antar att mitt Cooler Master real power 550W också klarar det kortet då. Ska bara vänta o se vad en polare kan få för pris på kortet, blir de under 3400kr totalt så blir de nog ett köp. Sen byta kylare på det till något tystare, borde väl fungera med 2st zalman VF-700 eller VF-900 ??

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Dem säger att ett 450watts kvalitets agg klarar att driva x2:an, så mitt tagan ska ju inte ha några problem med detta kortet.

*40A på 12v linan i split mode*

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
jag har läst tester fram och tillbaka och kommit fram till att jag kommer klara av att ha kortet, jag har 2 tolv volts linor med totalt 36 ampere och det är ett kvalitetsagg med så det ska jag klara, total har jag räknat ut att det drar ca 370 watt mitt system med ett sånt kort

Då har du nog räknat fel kan jag tala om. Ditt system kommer inte komma en watt över 340, det är jag övertygad om.

Tänk på att i bilden nedan är det ett HD2900XT som drar nästan lika mycket ström som Hd3870X2 om inte lika mycket, mer i idle i alla fall. Sedan testar de med en Quad core har jag för mig:

Här har du testet:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Då har du nog räknat fel kan jag tala om. Ditt system kommer inte komma en watt över 340, det är jag övertygad om.

Tänk på att i bilden nedan är det ett HD2900XT som drar nästan lika mycket ström som Hd3870X2 om inte lika mycket, mer i idle i alla fall. Sedan testar de med en Quad core har jag för mig:
http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200712/Effektfrbruk...

Här har du testet:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6003&page=5

Tack så mycket:) Det var faktiskt väldigt bra. Jag har gått enligt sidan http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp, den kan man inte lita på eller?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Tack så mycket:) Det var faktiskt väldigt bra. Jag har gått enligt sidan http://www.extreme.outervision.com/powercalc.jsp, den kan man inte lita på eller?

Nja, dom gör ju en överslagsräkning kan jag tänka mig, är inte säker men det ska väl vara som de skriver men det brukar oftast visa sig vara fel i praktiken enligt testerna i alla fall.

Sedan kanske du "stoppade" i mer än moderkort, processor, minne, grafikkort, en hårddisk samt en fläkt? Det är ju oftast så testsystem från recensioner ser ut.

Personligen har jag 3 hårddiskar, en DVD brännare. Jag har även 3st 120mm @ 5v samt en fläktkontroller till dessa. Sedan har jag överklockat min Quad, notera quad och inte dual till 3Ghz. Jag har även ett 8800GTX tillsammans med 4gb minne, 4 stickor alltså. Mitt system idlar kring 140-160w och loadar inte en watt över 260 (har mett detta med verktyg). Så i praktiken bör du inte komma upp mer än 320 watt egentligen. Jag KAN någonstans ha fel.

Jag ska fylla i den listan och se vad jag får för svar där.

EDIT: 604w behöver jag för mitt system enligt den sidan, vet ej om jag har missat något men det är på tok för mycket i alla fall. Men de kanske räknar med alla bugdet nätagg som Q-tec med flera och då kanske det blir 600watts nätagg för att orka med mitt system.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att sätta en HD3870x2 i crossfire med min nuvarande HD3870? Eller måste man ha två likadana kort?

Visa signatur

Corsair HX520W | GA-P35-DS4 | Q6600 G0 2.40GHz @ 3440MHz | 4GB OCZ Gold PC6400 @ 860MHz | PowerColor HD3870 | WD Caviar XL 500GB | Scythe Infinity |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Famine
Är det möjligt att sätta en HD3870x2 i crossfire med min nuvarande HD3870? Eller måste man ha två likadana kort?

Det är fullt möjligt OM du har ett Crossfire X moderkort. Ditt moderkort i sign har inte stöd för detta.

Eftersom man inte behöver crossfire för HD3870X2 (har en intern crossfire brygga) kan man tycka att det borde fungera med två olika kort då eller hur? Problemet är bara att crossfire moderkort bara kan hantera två stycken grafikprocessorer, det vill säga två GPU. Har du ett Crossfire X moderkort (Se AMD 790FX) kan du maximalt hantera upp till 4 GPU'r än så länge. Sedan om du har två HD3870X2 eller fyra HD3870 spelar ingen roll, eller om du blandar dem, bara det max är 4 GPU'r.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Blev jag lite osäker på en sak. Jag har ett sånt här nätagg:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=155926
Måste jag köpa till något extra för att få det att funka då det står att det bara har stöd för en PCI-express?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Blev jag lite osäker på en sak. Jag har ett sånt här nätagg:http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=155926
Måste jag köpa till något extra för att få det att funka då det står att det bara har stöd för en PCI-express?

Du behöver inte oroa dig. Det agget har ju två stycken PCIe kablar som levererar upp till 40A splitmode. 20 ampere per lina så att säga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det klara det rent strömmessigt, men om man kollar på specen så står det: Strömanslutningar för PCI-Express 1 st, måste man ha en adapter eller något då?

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aldabal
Jag vet att det klara det rent strömmessigt, men om man kollar på specen så står det: Strömanslutningar för PCI-Express 1 st, måste man ha en adapter eller något då?

Du skulle kunna köra in den PCIe kabeln du har och köpa dig en sådan här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45

Den kopplar du i de vanliga molex kontakterna och sedan in i grafikkortet.

Någon annan kanske har bättre idé? Man tycker det borde finnas en PCIe split från en PCI e kabel. De borde ju förstå att endel grafikkort behöver två stycken PCIe anslutningar trots att endel nätagg levererar tillräcklig ampere via en PCIe kabel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Du skulle kunna köra in den PCIe kabeln du har och köpa dig en sådan här:
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SSI-45

Den kopplar du i de vanliga molex kontakterna och sedan in i grafikkortet.

Någon annan kanske har bättre idé? Man tycker det borde finnas en PCIe split från en PCI e kabel. De borde ju förstå att endel grafikkort behöver två stycken PCIe anslutningar trots att endel nätagg levererar tillräcklig ampere via en PCIe kabel.

Jag såg nu att man fick med alla adaptrar i paketet jag köpte:) tackändå

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jasgripen
Japp ditt agg klarar 480w eller 480 / 12 = 40A på +12v så det går alla gånger

SÅ kan man väll inte räkna?..

för mitt 400w har dock inte 33A på 12V utan om jag inte minns fel typ 20A eller mindre till och med..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
SÅ kan man väll inte räkna?..

för mitt 400w har dock inte 33A på 12V utan om jag inte minns fel typ 20A eller mindre till och med..

Kolla hur många watt du har på 12volts linan/rna (pci-e) sen delar du det med 12=A

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är fullt möjligt OM du har ett Crossfire X moderkort. Ditt moderkort i sign har inte stöd för detta.

Eftersom man inte behöver crossfire för HD3870X2 (har en intern crossfire brygga) kan man tycka att det borde fungera med två olika kort då eller hur? Problemet är bara att crossfire moderkort bara kan hantera två stycken grafikprocessorer, det vill säga två GPU. Har du ett Crossfire X moderkort (Se AMD 790FX) kan du maximalt hantera upp till 4 GPU'r än så länge. Sedan om du har två HD3870X2 eller fyra HD3870 spelar ingen roll, eller om du blandar dem, bara det max är 4 GPU'r.

Om han nu skulle köpa 3870x2 och sätta in i datorn tillsammans med sitt 3870, skulle då inte 3870 bli hans fysisk hanterande kort och hans 3870x2 tar han om den grafiska biten?

http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTA3OSwxLCxoZW...

http://ati.amd.com/technology/crossfire/physics/index.html

Eller gäller det bara X-serien och inte HD-serien?

angående moderkortet står det

ATI CrossFireX
With support for ATI CrossFireX, GIGABYTE pushes the envelope once again by delivering highly optimized performance and flexibility demanded by power users and extreme gaming enthusiasts. Designed to provide unmatched multi-GPU support with dual PCI Express connectivity, the GA-P35-DS4 REV.2.1 allows users to take advantage of the ultra smooth 3D rendering, blazing-fast frame rates and enhanced visual quality possible with a dual graphics card solution.

Attention: When attempting to enable ATI CrossfireX Technology on this board. In case of unable to get Crossfire Technology working normally, please make sure to use ATI graphic cards that have hardware Crossfire bridge. (Please refer to ATI official website for more Crossfire Technology supporting details: http://ati.amd.com/technology/crossfire/charts.html)

Källa:http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Som jag fattar det stödjer rev 2.1 av hans moderkort crossfireX..

Visa signatur

Fractal Design R5 | AMD 5800X3D | Asus ROG Crosshair VII Hero (Wi-Fi) | EVGA GeForce RTX 3090 24GB FTW3 ULTRA | 32GB G.Skill Trident Z 3600MHz CL14 | Ett gäng M.2 NVMe SSD| Corsair 750W | ROG RYUJIN 240 with Noctua Fans |