Permalänk
Medlem

Var nå skit i WoW bara. Kryssade ur "Optimize network for speed" och var då nere på 30-50 i ping istället

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TriNitro:

Var nå skit i WoW bara. Kryssade ur "Optimize network for speed" och var då nere på 30-50 i ping istället

Skönt

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem

Någon som upplever hög ms ikväll? Jag får uppemot 250 ms när jag pingar www.sunet.se. Vanligtvis ligger jag på 13 i medel. Internet dog dessutom innan jag märkte av detta "lagg". Ett omstart av modemet och sedan pingade jag, hej hopp, hej då onlinespel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Någon som upplever hög ms ikväll? Jag får uppemot 250 ms när jag pingar www.sunet.se. Vanligtvis ligger jag på 13 i medel. Internet dog dessutom innan jag märkte av detta "lagg". Ett omstart av modemet och sedan pingade jag, hej hopp, hej då onlinespel.

Det har varit ovanligt hög ms sen de lanserade 200Mbits tjänsten...

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=1453, rcvd=1453, error=0, lost=0 (0.0% loss) in 145.210434 sec

RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 6.995 / 30.443 / 341.313 / 29.376
Bandwidth in kb/sec: sent=0.600, rcvd=0.600

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 9700k@4.9 Ghz | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Ram: 2x8 GB DDR4 Corsair 3000Mhz | GPU: Gigabyte Windforce 2X OC RTX 2060 | Chassi: NZXT H500i | PSU: Corsair HX750i | CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av spuzz:

Det har varit ovanligt hög ms sen de lanserade 200Mbits tjänsten...

Statistics for ping.sunet.se:
Packets: sent=1453, rcvd=1453, error=0, lost=0 (0.0% loss) in 145.210434 sec

RTTs of replies in ms: min/avg/max/dev: 6.995 / 30.443 / 341.313 / 29.376
Bandwidth in kb/sec: sent=0.600, rcvd=0.600

Inatt 01 så la allting i mitt område av. TV, telefoni och bredband. Kanske var detta som spökade redan tidigare på kvällen. Nu är det bara att vänta till 18 ikväll och se om dom fixat problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Mitt modem är dött sedan i morse , det försökte ansluta under någon timme, sen blev lamporna svagare och svagare och det dog helt. Nu kan jag få lamporna och tändas sen dör det igen. Kundservice hävdar att det är ett solklart fall av att adaptern har dött, jag är mer skeptisk. Någon som har efarenhet av liknande problem? Skall försöka låna hem en adapter idag så jag kan testa om det funkar då.

Råkade också ut för att mitt modem la av precis som du beskriver. Vet inte vad som var fel men det blinkade bara till en gång när jag stoppa i strömsladden sen dog det helt. Fick ta mitt gamla modem och koppla in det tills jag fått ett nytt netgear cg3100. Hurra för dom modemen! Det nya modemet jag fick verkade vara någon form av rev.2 eller något för det såg lite annorlunda ut i designen. Där var lufthål mitt på och foten hade en annan form.

Det är bara att be dom skicka ett nytt. Glöm inte att stänga av nat.

Visa signatur

Ge din morsa mitt mobilnummer och en flaska sprit, sen är min kväll räddad!

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med att ladda ner stora filer?

Tex..

BFBC2_PC_Client_R11_795745_Patch
WindowsDeveloperPreview-64bit-English.iso
WindowsDeveloperPreview-32bit-English.iso

Första har trasiga filer engligt winrar.
Dom andra gå inte och installera alls..

Har tom testat på 3 datorer, 2 med kabel och 1 med wlan.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Citat:

Bara jag som har problem med att ladda ner stora filer?

Tex..

BFBC2_PC_Client_R11_795745_Patch
WindowsDeveloperPreview-64bit-English.iso
WindowsDeveloperPreview-32bit-English.iso

Första har trasiga filer engligt winrar.
Dom andra gå inte och installera alls..

Har tom testat på 3 datorer, 2 med kabel och 1 med wlan.

Om du läser ett par sidor tillbaka så ser du ganska snart att senaste firmware-uppdateringen Comhem rullade ut, var kass. Just när det gäller att ladda hem större filer via HTTP & FTP. Comhem tipsade om att stänga av NAT-funktionen tills de har hunnit rulla ut en ny firmware.

Comhem, tillsammans med Netgear jobbar just nu på problemet. Bara att bita ihop och stå ut ett tag

Visa signatur

Bäver...

Permalänk
Medlem

Glada nyheter! Torrent-problemen på hisingen är tillbaka. (Jag plus 3 andra kompisar har samma problem) Dags att titta över Peering problemet kanske, då detta varit till och från i flera månader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Glada nyheter! Torrent-problemen på hisingen är tillbaka. (Jag plus 3 andra kompisar har samma problem) Dags att titta över Peering problemet kanske, då detta varit till och från i flera månader?

Vilket peeringproblem?

Permalänk
Skrivet av pizzamonstret:

Om du läser ett par sidor tillbaka så ser du ganska snart att senaste firmware-uppdateringen Comhem rullade ut, var kass. Just när det gäller att ladda hem större filer via HTTP & FTP. Comhem tipsade om att stänga av NAT-funktionen tills de har hunnit rulla ut en ny firmware.

Comhem, tillsammans med Netgear jobbar just nu på problemet. Bara att bita ihop och stå ut ett tag

Något nytt om detta?

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Hej

Har senaste dagarna läst igenom flera trådar om NAT, stänga av IP-Flooding mm för att få bukt på modemet "Netgear CG3100".
Beställde detta med tjänsten "XXL 100/10" och till och från har det varit med frid och fröjd. Men! Har enda sedan början(detta är både om jag har NAT på eller av(även med NAT på och IP floodin av) så laggar mitt internet till ungefär 3sekunder ca varje/varannan minut. Nu när jag kör med NAT avstängt har även nätverket börjat hänga sig och starta om sig(händer ungefär 3ggr per dag) då jag snällt får sitta och vänta(är uppkopplad till nätverket lokalt utan internet ibland, ibland sparkas jag ut från nätverket helt) ungefär 5minuter innan jag kommer in igen, bara för att få fortsätta uppleva detta konstanta 3sekunder varannan minut frysning.

Jag sitter själv på en hyffsat ny Dell laptop med senaste drivisarna på nätverkskortet och allt annat. Jag kör wifi. Jag får ut max speed alltså 100ner och 10upp oftast när ja kör tester så inte det som är problemet här.

Utöver mina problem över med 3-5sekunders frysning och att nätverket dör/blir utan internetuppkoppling ca 3ggr per dag så dunderlaggar det även när flera datorer används i nätverket. Jag spelar Heroes of Newerth vilket inte är särskilt krävande men det blir ospelbart(pga lagg) när en till dator/mobil/surfplatta använder samma wifi. Tycker detta är aningen dåligt då man just betalar för 100/10 då ska det väl ändå fungera surfa flera samtidigt.

Har endast haft bredbandet från CH i cirkus en månad nu men om jag inte får bukt på detta funderar jag starkt på byta till annan operatör. Har dock ej ringt CH support då jag misstänker dom ger värdelösa "tips" som att ställa routern upp(ja den står upp) eller rpova starta om/dra ur sladd(ja jag har dragit ur sladd för att försöka hitta nya firmware) eller dylikt.

Mycket tacksam för svar då jag f.ö gillar comhem, har även tv hos dem som fungerar super

Visa signatur

.

Permalänk
Tele2

Hej,

En uppdatering om hur det går med ny mjukvara till Netgear CG3100:
Vi har idag fått en ny mjukvaruversion från Netgear. Vi har därmed börjat med skarpa tester hos oss och hos vissa våra piloter. Vi hoppas att testarna ska gå bra så att vi så snart som möjligt kan rulla ut uppdateringen till våra kunder.

Hälsningar,
Ola Eriksson
Com Hem

Permalänk

CG3100

Jag vet inte om det redan tagits upp här, men Comhem har allvarliga problem med modemet CG3100. Det är många av dem (en felprocent på 50-60%) som går ner om de belastas hårt.

Jag har mejlat mycket med en av deras ansvariga firmwareutvecklare, för att få bukt med problemen. Comhem erkänner inget utåt och deras vanliga kundsupport vet ingenting om detta, men internt har de jobbat febrilt sedan december 2010 (!) med att lösa problemen som uppstod när de uppdaterade mjukvara som krockade internt. Först under hösten 2011 räknar de med att ha löst problemet, och då kommer alla anslutna kunder att få den nya firmware installerad automatiskt.

Symptomen är dessa: Om du tankar ner med bittorrent-protokollet (av någon orsak jag inte vet) är de extra känsliga för att gå ner. Om du tankar i över 50mbit/s är du i riskzonen, i synnerhet om flera trådlösa enheter är anslutna parallellt med kabelburna. I vårt hem har vi sju enheter anslutna varav min kabelburna tankar i 100mbit/s. Om då en åttonde försöker ansluta går modemet ner, och det kan ta en timme innan den får kontakt med servern. Ofta får jag reseta hela burken. Dåliga veckor kan detta hända femtio gånger, andra veckor ingenting. Det VÄRSTA ÄR: när modemet går ner, lyser alla lampor på panelen som de ska. Ringer du då en kundsupportare som kan mindre än du kan detta leda till stor frustration, eftersom de inte känner till att detta problem existerar och de anser problemet vara löst om lamporna lyser (kontakt med servern-lampan också). Be dem då kolla manuellt om de från sitt håll får kontakt med ditt modem, så ser de att de har fel.

Detta är alltså ett känt problem som de inte vill ska läcka ut. Så sprid informationen. Och framför allt - ring och klaga och kräv att få prata med någon annan än nyutbildade-comhem-teknikern-på-linjen

Glömde viktig info
Permalänk
Medlem

Inte hört talas om detta specifika felet men om det främst händer när man kör via bittorrent är det inte svårt att räkna ut att det är det massiva antalet portar klienten öppnar som triggar felet. Ställer man ner antalet connections i torrentklienten eller slår av nat på modemet är ju felet troligen ett minne blått. Inget ovanligt problem på routrar i huvudtaget. Slå av nat är dock ett tveksamt alternativ om man vill ha 8 enheter anslutna eller skaffa sig en vettig router

Vet inte riktigt vad som är "skandalen", det är inte en mindre företagsrouter man köpt utan ett modem med routerfunktion. Lovar att man på samma sätt kan få vilken hemma-router som helst att kexa ihop. Cg3100 säljs utan bindningstid för <1000kr. Man får aldrig en standalonerouter utan buggar och verkligen inte för under 1000kr. Jag har stött på folk som använt detta modem till 20+ datorer anslutna och det är att leta efter problem. Se bara på dlink dir655 som är en populär hemmarouter, jag köpte den för ca 1000kr då den var ny och trots att jag personligen inte stött på patrull finns det otalet trådar om problem med den routern och det är väl åtminstonde 10e firmeware-releasen jag lade in senast.

Detta gäller som jag förstår v23 i ditt fall eftersom det är den version jag vet finns i uppsala. Merparten av södra sverige har v26 där detta fel kanske inte finns men dessvärre hade den nått annat fel som comhem nämner ovan att de håller på att fixa. Jag antar alltså att de som nu har v23 inte får någon v26 utan hoppar direkt till v27... När den nu dyker upp.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

CG3100

Det kan gå ner även med enbart en kabelansluten + en trådlöst ansluten, om ytterligare en trådlös enhet ansluter. Men om man ansluter åtta enheter går den ner varje gång, det var därför jag nämnde det.

Jag har inte sagt att det är en skandal, bara att Comhem inte berättat om det för sin vanliga tekniska support, vilket gör att de inte kan hjälpa en. När man sen pratar med någon som kan betydligt mer får man svaret att den ska vara stabil med åtta enheter med betan av nya mjukvaran. När jag beskriver att vi oftast har tre mobiler (som använder nästan ingen bandbredd alls), två trådlöst anslutna datorer och en kabelansluten, säger samma person att detta är något som ligger inom specifikationsramarna och SKA fungera. Detta är den vanliga belastningen hemma, om inte HTPC eller en kompis mobil kopplas in också vid enstaka tillfällen.

Vad som spelar roll är alltså vad Comhem säger ska fungera samt vad som inte fungerar i relation till detta, och hur detta påverkar kunden. Vissa "dåliga dagar" får man starta om och ibland även reseta mjukvaran ett tjugotal gånger på en dag trots att bara tre enheter är anslutna. Förbannat irriterande. Dumt också att lamporna lyser som de ska, så man måste försöka gå in i routern via kabelansluten dator för att se att det inte är något annat skit som hänt i huset.

(Komiskt att kundtjänst första gången sa att detta var "omöjligt" tills de kollade att de inte fick kontakt med modemet. De trodde fortfarande inte på mig och skickade ut en nätverkstekniker som jag var tvungen att vara barnvakt åt i två timmar på arbetstid, som konstaterade det jag redan berättat.)

Jag är inne på mitt andra modem, har pratat med kundtjänst tio - femton gånger, och mejlat tjugoåtta mejl fram och tillbaka med dem som jobbar med problemet på Comhem. De säger att det inte hjälper att byta ut modemet en tredje gång och att det jag har är det enda höghastighetsmodem de jobbar med.

Portar: 30 ner, 10 upp i Azureus, kraschar ändå. Låter inte som någon svår sak att hantera för ett höghastighetsmodem gjort för åtta enheter va?

Glömde viktig info
Permalänk
Skrivet av polaritet:

Jag är inne på mitt andra modem, har pratat med kundtjänst tio - femton gånger, och mejlat tjugoåtta mejl fram och tillbaka med dem som jobbar med problemet på Comhem. De säger att det inte hjälper att byta ut modemet en tredje gång och att det jag har är det enda höghastighetsmodem de jobbar med.

Låter jävligt jobbigt Men förstår ändå inte riktigt varför du inte stänger av NAT och köper en stabil extern router för 2000+ kr? Om jag hade haft så mycket problem med en ISPs utrustning som jag köpt för 1 krona så hade jag köpt eget. Finns inget så drygt som att behöva maila och kontakta ett företag flera veckor i streck.

Om du t ex hade varit fiberlan-kund så hade du ju fått ett uttag med en ethernetport i din lägenhet. Sedan får du ju själv köpa en extern router i butik eller på nätet för att konfigurera ditt nätverk. Personligen tycker jag det är samma sak om man är kund hos en ISP som skickar med en hyffsad modemrouter för en billig peng. Dvs att det är upp till dig hur du vill göra och att det inte är något krav att du behöver köra genom den utrustningen utan du kan köra med eget, precis som om du hade tecknat ett avtal via ett öppet nät.

Då Com Hem skickar ut detta modem till samtliga kunder(?) och 1% av dessa behöver nätverket lika mycket som du (8+ enheter), så tjänar inte den stora massan på att Com Hem fixar ett modem som samtliga kunder behöver betala 500 kronor för att köpa istället för 1 krona.

Permalänk

Hej,

ang. att disabla "NAT"-funktionen och att samtidigt ha 8+ enheter, så förstår jag att vissa inte har det, men andra kanske har X stationära, X laptops, X iphone, X ipad, X skrivare, X mm. Det blir sammantaget ett par enheter. Trenden går åt detta hållet.

Vill dela med mig av min erfarenhet med det "nya" CG3100 modemet:

Problemen som jag upplevde för ca 1-1,5 år sedan verkar kanske inte ha blivit helt löst ännu, vilket denna tråd också verkar bekräfta i olika former.

Sedan jag gick från cisco-modemet 50 Mbit till CG3100 så har problemen hopat sig. För ca 1-1,5 års sedan gjorde jag första testet med att övergå till det nya CG3100 modemet, men det gick inte så bra efter diverse tester med/utan NAT aktiverat och med/utan secondary router bakom samt diverse support-samtal med comhem. Därefter gick jag tillbaka till cisco-modemet som tjänat stabilt i något år nu, utan några som helst problem (samt inte lika mkt värmeutveckling som CG3100 modemet).

För några veckor sedan gjorde jag ett nytt försök och gick på CG3100 tåget fullt ut i alla fall.

Till en början verkade det fungera. Men, ganska snart upptäckte jag att modemet startade om sig lite nu och då X ggr/dag / det låste sig lite nu och då. Efter samtal med Comhem och diverse mätningar kom support fram till att det var dålig signal generellt i fastigheten, vilket i sin tur gör att CG3100 modemet tappar signal och pga det startar om sig.

Efter första teknikern på plats med bl.a. byte av 3-håls kontakten till en bulkigare (fulare) variant och lite mätningar på plats i fastigheten så kvarstår den dåliga signalen.

Efter nästa tekniker gäng på plats dryg vecka senare i fastigheten ska nu signalen vara justerad och omstarts-problemet vara löst, enligt teknikern som meddelade detta på plats efter servicearbetet.

Däremot verkar "Illegal TCP header" kvarstå emellanåt, som jag misstänker får modemet att tappa anslutningen lite nu och då - modemet verkar ej ha startat om (ev. någon enstaka gång), men verkar hänga sig på något sätt en stund innan anslutningen kommer tillbaka. (NAT är alltså enablat, och anledningen till det är att jag har fler än 4 devices anslutna av och till blandat med wifi/lan.) Väldigt irriterande att det verkar kvarstå hängningsproblem om än i annan form...

Någon som har tips kring detta?

(är ansluten till comhem i södra stockholm)

Såhär ser felmeddelande ut i loggen:

Description Count Last Occurence Target Source
IP packet w/MC or BC SRC addr 22 Sat Sep 03 16:10:37 2011 192.168.100.12:55114 75.101.129.255:80
Illegal TCP header 193 Fri Sep 23 08:09:24 2011 107.20.249.71:0 192.168.100.12:0

Permalänk
Medlem

Min uppkoppling dog igår eftermiddags. Skulle starta om modemet sen fick jag inte kontakt med verken telefon eller nät. Sitter på 100/10 linan alltså har jag Netgear CG3100 modemet. Efter ett antal omstarter av modmet så va ja tvungen o ringa till kundtjänst. Jag förklarar problmet för han som svarar han ser att min lina är död i lägenheten ber mej starta om modemet o vips funkar de igen.

Vad är skildnaden om jag startar om modemet och om kundtjänst startar om det?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem

polaritet: Ja då är det en helt annan sak. Skulle misstänka att det fungerar åtminstonde bättre med nästa mjukvara.

supermarjo: Tycker Illegal TCP header dyker upp hela tiden i detta modem oavsett om det bryts eller inte. Bor du i Stockholm så har du troligen v23 på modemet. Testa inaktivera upnp som någon nämnde ovan tidigare.

Flash01: Ingen skillnad, i alla fall inte om du pratar med deras vanliga support. Är modemet offline så når de inte modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Först och främst är jag inte ens säker på att frågan hör hemma här då det inte ligger under butiker/tillverkare/konsumenträtt och det är därför jag inte fick respons från CH förra ggn men tänkte jag chansar iallafall

Skrev tidigare i tråden lite gran men det har ändrats en del nu kommit längre.

Första kontakten skedde 8 september då jag fyllde i kontaktformuläret och beskrev mitt problem. Sedan har kommunikationen sett ut ungefär såhär:

Jag - 2011-09-08 17:51
Jag beskriver mitt problem. Kort sagt så har jag fått 12 månaders bindningstid trots att jag skrivit på för 3.

Com Hem - 2011-09-09 09:38
Com Hem säger att på det avtal de fått står det 12 månader, och frågar vad det står på mitt

Jag - 2011-09-09 13:11
Berättar att på mitt avtal står det 3 månader och det har säljaren (tecknade avtalet på Expert) strukit över och skrivit "ingen bindningstid" efter att ha varit i kontakt med Com Hem och dubbelkollat (han ringde alltså från butiken innan jag skrev på)

Com Hem - 2011-09-09 19:33
Säger att de inte hittar mitt avtal (helt plötsligt?) och ber mig skicka in en kopia

Jag - 2011-09-09 19:38
Frågar om det går bra att scanna eller ta en bild och bifoga

Com Hem - 2011-09-11 09:42
Meddelar att det inte går att bifoga något i kontaktformuläret pga säkerhetsrisk och att jag måste faxa eller skicka avtalet på posten

Jag - 2011-09-12 22:57
Meddelar att jag skickat in avtalet (la det på brevlådan innan jag tog pendeln till jobbet så det ska ha gått iväg samma dag)

Com Hem - 2011-09-13 12:55
Säger att då ska det vara hos dem inom några dagar

Jag - 2011-09-19 19:37
Undrar vad som händer då jag inte hört något alls sen jag skickade in mitt avtal.

-------------

Har ännu inte fått svar på det. Jag har hoppats in i det sista att jag ska slippa ringa då jag enbart har mobiltelefon, men jag verkar bli så illa tvungen.

Enda indikationen jag fått på att något har hänt öht är att under mina sidor så har texten "XXL 100/10 Mbit/s b.12" (tror det var nåt sånt) ändrats till "XXL 100/10 Mbit/s" men det står fortfarande att jag har 12 månaders bindningstid och 11 månader kvar.

Någon som har haft någon liknande erfarenhet?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Tror inte vi vanliga döda kan hjälpa dig med din avtalstvist utan bara de som jobbar på Com Hem. Com Hem hjälper dock inte till med specifika kundärenden här utan bara generell info. Men eftersom du har ett avtal med annan information än det som är registrerat hos Com Hem så skulle jag åkt till Expert och pratat med dem så att de kan ringa till Com Hem via sin speciallina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Tror inte vi vanliga döda kan hjälpa dig med din avtalstvist utan bara de som jobbar på Com Hem. Com Hem hjälper dock inte till med specifika kundärenden här utan bara generell info. Men eftersom du har ett avtal med annan information än det som är registrerat hos Com Hem så skulle jag åkt till Expert och pratat med dem så att de kan ringa till Com Hem via sin speciallina.

Nej såklart inte hjälpa till med ärendet men tänkte om någon varit med om något liknande hur det löste sig osv. Den där generella informationen vore kanske vad det betyder om b.12 plockats bort, hur lång tid man ska förvänta sig att det tar innan man får svar.

Ja Expert är väl kanske nästa steg, lite trist att behöva åka flera timmar bara. Dock inte lika trist som att åka på att betala ett abb i 12 månader

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Idag dök linan helt inkls telefonen då, I 3timmar. Och comhem skickade ut en tekniker som fixade problmet. Nu när jag kör testet på bredbandskollen så får jag ut följande av min 100/10 lina.

Ner: 78,21mb/sek

Upp: 8,62mb/sek.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raks0:

Hej

Har senaste dagarna läst igenom flera trådar om NAT, stänga av IP-Flooding mm för att få bukt på modemet "Netgear CG3100".
Beställde detta med tjänsten "XXL 100/10" och till och från har det varit med frid och fröjd. Men! Har enda sedan början(detta är både om jag har NAT på eller av(även med NAT på och IP floodin av) så laggar mitt internet till ungefär 3sekunder ca varje/varannan minut. Nu när jag kör med NAT avstängt har även nätverket börjat hänga sig och starta om sig(händer ungefär 3ggr per dag) då jag snällt får sitta och vänta(är uppkopplad till nätverket lokalt utan internet ibland, ibland sparkas jag ut från nätverket helt) ungefär 5minuter innan jag kommer in igen, bara för att få fortsätta uppleva detta konstanta 3sekunder varannan minut frysning.

Jag sitter själv på en hyffsat ny Dell laptop med senaste drivisarna på nätverkskortet och allt annat. Jag kör wifi. Jag får ut max speed alltså 100ner och 10upp oftast när ja kör tester så inte det som är problemet här.

Utöver mina problem över med 3-5sekunders frysning och att nätverket dör/blir utan internetuppkoppling ca 3ggr per dag så dunderlaggar det även när flera datorer används i nätverket. Jag spelar Heroes of Newerth vilket inte är särskilt krävande men det blir ospelbart(pga lagg) när en till dator/mobil/surfplatta använder samma wifi. Tycker detta är aningen dåligt då man just betalar för 100/10 då ska det väl ändå fungera surfa flera samtidigt.

Har endast haft bredbandet från CH i cirkus en månad nu men om jag inte får bukt på detta funderar jag starkt på byta till annan operatör. Har dock ej ringt CH support då jag misstänker dom ger värdelösa "tips" som att ställa routern upp(ja den står upp) eller rpova starta om/dra ur sladd(ja jag har dragit ur sladd för att försöka hitta nya firmware) eller dylikt.

Mycket tacksam för svar då jag f.ö gillar comhem, har även tv hos dem som fungerar super

Har nu ytterligare fler(eller snarare jobbigare problem). Har kör fortf trådlöst, har full motagning från routern på båda datorerna, kör med NAT avstängt och det är helt sinnesjukt dåligt:

Om jag använder mer än en sak saker som kräver nätverksåtkomst(t.ex ett spel och skype/ventrilo/spotify/opera/IE/antivirus uppdaterar) så lägger internetuppkopplingen av(är fortf uppkopplad mot router/modemet CG3100) men tar ca 3-5min innan den får internet¨åtkomst igen och då går det fortfarande inte att använda mer än ett program som kräver internetåtkomst.

Sen är inte detta det enda men om jag kopplar uppp mig på en anna dator samtidigt så dör internet på Dator1 medans det fungerar ungefär 3minuter på Dator2 innan det på Dator2 hoppar ur helt(alltså tappar all kontakt med routern/modemet) och kopplar inte upp sig själv eller något sådant.

Har som sagt i tidigare inlägg provat starta om, fabriksominstallera, dra ur sladden 10sek för låta den hämta uppdateringar utan någon lycka. Har inget problem med att komma upp i 100mb ner och 10upp men utorrent gör att internet dör väldigt ofta men antar det är relaterat med mina andra problem.

Har nu ytterligare kört fabriksinställningar(via knappen på baksidan) och dragit ur sladden 10sek+ för hämta uppdateringar (Software versionen är: 3.9.21.8.V0023) och låter NAT vara på och bara stänger av IP Flood Detection ser om det blir någon förbättring, om inte stänger jag av NAT och håller tummarna.
Återkommer med resultat...

UPPDATERING:

Åtminstone så hoppar inte modemet ur så fort man använder fler än ett program/dator med internetåtkomst längre MEN med NAT på så går det som så många andra säger extremt långsamt, snittar runt 30ner och 5upp på tester med NAT på, visst får jag fullspeed om jag slår av men om du läser mitt tidigare inlägg(se ovan) så förstår du mitt kvarstående problem. OCH lagget som återkommer ca. varje minut som laggar till i spel 2-5sekunder stör jag mig på extremt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Där va farten på torrents borta för mig igen här på hisingen 800kB/s ner och obefintlig upload fart den här gången.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på hisingen, men jag får bara 30-40kbs i download 2-3kbs upload

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av polaritet:

Det kan gå ner även med enbart en kabelansluten + en trådlöst ansluten, om ytterligare en trådlös enhet ansluter. Men om man ansluter åtta enheter går den ner varje gång, det var därför jag nämnde det.

Jag har inte sagt att det är en skandal, bara att Comhem inte berättat om det för sin vanliga tekniska support, vilket gör att de inte kan hjälpa en. När man sen pratar med någon som kan betydligt mer får man svaret att den ska vara stabil med åtta enheter med betan av nya mjukvaran. När jag beskriver att vi oftast har tre mobiler (som använder nästan ingen bandbredd alls), två trådlöst anslutna datorer och en kabelansluten, säger samma person att detta är något som ligger inom specifikationsramarna och SKA fungera. Detta är den vanliga belastningen hemma, om inte HTPC eller en kompis mobil kopplas in också vid enstaka tillfällen.

Vad som spelar roll är alltså vad Comhem säger ska fungera samt vad som inte fungerar i relation till detta, och hur detta påverkar kunden. Vissa "dåliga dagar" får man starta om och ibland även reseta mjukvaran ett tjugotal gånger på en dag trots att bara tre enheter är anslutna. Förbannat irriterande. Dumt också att lamporna lyser som de ska, så man måste försöka gå in i routern via kabelansluten dator för att se att det inte är något annat skit som hänt i huset.

(Komiskt att kundtjänst första gången sa att detta var "omöjligt" tills de kollade att de inte fick kontakt med modemet. De trodde fortfarande inte på mig och skickade ut en nätverkstekniker som jag var tvungen att vara barnvakt åt i två timmar på arbetstid, som konstaterade det jag redan berättat.)

Jag är inne på mitt andra modem, har pratat med kundtjänst tio - femton gånger, och mejlat tjugoåtta mejl fram och tillbaka med dem som jobbar med problemet på Comhem. De säger att det inte hjälper att byta ut modemet en tredje gång och att det jag har är det enda höghastighetsmodem de jobbar med.

Portar: 30 ner, 10 upp i Azureus, kraschar ändå. Låter inte som någon svår sak att hantera för ett höghastighetsmodem gjort för åtta enheter va?

Beror nog inte på det, mitt modem går ner exakt likadant även om jag inte har ett skit inkopplat förutom 1 dator.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Först och främst är jag inte ens säker på att frågan hör hemma här då det inte ligger under butiker/tillverkare/konsumenträtt och det är därför jag inte fick respons från CH förra ggn men tänkte jag chansar iallafall

Skrev tidigare i tråden lite gran men det har ändrats en del nu kommit längre.

Första kontakten skedde 8 september då jag fyllde i kontaktformuläret och beskrev mitt problem. Sedan har kommunikationen sett ut ungefär såhär:

Jag - 2011-09-08 17:51
Jag beskriver mitt problem. Kort sagt så har jag fått 12 månaders bindningstid trots att jag skrivit på för 3.

Com Hem - 2011-09-09 09:38
Com Hem säger att på det avtal de fått står det 12 månader, och frågar vad det står på mitt

Jag - 2011-09-09 13:11
Berättar att på mitt avtal står det 3 månader och det har säljaren (tecknade avtalet på Expert) strukit över och skrivit "ingen bindningstid" efter att ha varit i kontakt med Com Hem och dubbelkollat (han ringde alltså från butiken innan jag skrev på)

Com Hem - 2011-09-09 19:33
Säger att de inte hittar mitt avtal (helt plötsligt?) och ber mig skicka in en kopia

Jag - 2011-09-09 19:38
Frågar om det går bra att scanna eller ta en bild och bifoga

Com Hem - 2011-09-11 09:42
Meddelar att det inte går att bifoga något i kontaktformuläret pga säkerhetsrisk och att jag måste faxa eller skicka avtalet på posten

Jag - 2011-09-12 22:57
Meddelar att jag skickat in avtalet (la det på brevlådan innan jag tog pendeln till jobbet så det ska ha gått iväg samma dag)

Com Hem - 2011-09-13 12:55
Säger att då ska det vara hos dem inom några dagar

Jag - 2011-09-19 19:37
Undrar vad som händer då jag inte hört något alls sen jag skickade in mitt avtal.

-------------

Har ännu inte fått svar på det. Jag har hoppats in i det sista att jag ska slippa ringa då jag enbart har mobiltelefon, men jag verkar bli så illa tvungen.

Enda indikationen jag fått på att något har hänt öht är att under mina sidor så har texten "XXL 100/10 Mbit/s b.12" (tror det var nåt sånt) ändrats till "XXL 100/10 Mbit/s" men det står fortfarande att jag har 12 månaders bindningstid och 11 månader kvar.

Någon som har haft någon liknande erfarenhet?

Använd comhems twitter, gjorde jag och det fungerade riktigt bra. Telefonsupporten är efterbliven, nissen som svarar här var mycket bättre.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Sitter med samma problem idag som igår, pratade med supporten som kom fram till att singnalen till modemet va dålig. Jag frågade hur det kommer sig att linan bara droppar så här alltså från bra till dålig bara huxflux. Som svar får jag ja en bil kan ju också gå sönder. Ehh hmm.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.