Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har du fiber med Telia...
SÅ BYTA INTE!!

Din Asus-router är bättre än Compa-routermodemet.

Du kommer i första läget få sämre svarstider om du lämnar Telia.

Ok tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99565:

Jag tror problemet är att deras system blir överbelastat ibland och då dyker deras nodes eller vad dom kallas. Men för att inte väcka misstanke och få massvis med klagomål visar deras hypotetiska nedladdning maxhastighet mot deras servrar, trots att nodsen dykt. Det är min lilla konspirationsteori. Vore ju inte logiskt att mätningen visar maxhastighet men den faktiska hastigheten är en bråkdel annars.

Verkar funka felfritt för det mesta nu dock som tur är.

Din konspiration stämmer nog eftersom en tekniker sa att dom har överbelastnings problem här i Göteborg/Hisingen.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

jo jag försökte det innan med min xbox, försökte det igen efter jag la upp bilden. när jag sätter i nätverkskabeln i min laptop funkar det klockrent men dock så verkar det inte funka med min xbox one. anledningen till att jag köpte kabeln var för att ha den i min xbox. antar att det är ett fel på xbox sida?

Det låter som att någon ändring behövs i din xbox. Kanske har du satt fast ip någon gång och måste sätta tillbaka till dynamisk eller liknande.

Här har du guider att följa http://support.xbox.com/sv-se/xbox-live/troubleshoot/home?xr=...

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Nån mer som har rätt fett lagg när ni spelar NHL? Kör com hem 100/10.

Har testat att både köra direkt från modemet, från router med öppnade portar, samt router med xboxet i DMZ.

Får dålig connection i typ 8 fall av 10 känns det som...

tips?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Har någon mer haft problem med fibernätet? Har fiber via comhem. Router och allt verkar fungera korrekt men jag har ingen internet. De på comhem ser när jag kopplar in min dator direkt till fiberomvandlaren och även routern men ingen internet..

De har ''felsökt'' i 2 veckor nu men inte närmare någon lösning alls... Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmanvery:

Har någon mer haft problem med fibernätet? Har fiber via comhem. Router och allt verkar fungera korrekt men jag har ingen internet. De på comhem ser när jag kopplar in min dator direkt till fiberomvandlaren och även routern men ingen internet..

De har ''felsökt'' i 2 veckor nu men inte närmare någon lösning alls... Någon som har några tips?

Öppna CMD (kommandotolken) och testa nedan.

Får du IP-adress?
I CMD skriver du ipconfig /all

Kan du pinga default gateway?
I CMD skriver du ping (genom att köra ipconfig borde du se default gatway)

kan du pinga adresser utanför ditt nätverk?
I CMD skriver du ping 8.8.8.8

kan du pinga hemsidor?
I CMD skriver du ping ggogle.se

Posta resultatet på alla kommando ovan

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

@zarnexx:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : sadde
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
DNS Suffix Search List. . . . . . : lan

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : F0-76-1C-37-09-6A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 1E-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 3:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Hosted Network Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 5E-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 5C-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::5db7:107c:3a70:cc94%2(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.70(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 2 januari 2016 23:26:34
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 4 januari 2016 16:52:40
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 73175970
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-EA-E6-97-F0-76-1C-37-09-6A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : 5C-93-A2-D3-BD-89
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.lan:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

C:\Users\Sadde>ping 192.168.1.1

Pinging 192.168.1.1 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time<1ms TTL=64
Reply from 192.168.1.1: bytes=32 time=1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.1.1:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 1ms, Average = 0ms

C:\Users\Sadde>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\Sadde>ping google.se
Ping request could not find host google.se. Please check the name and try again.

Tror ja fick med allt där

Permalänk
Medlem

@Sadmanvery

Kan du även köra en tracert -d 8.8.8.8

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av razerrazer:

En tekniker skulle ha fixat ett belastnings problem i december månad. Och det är inte ens fixat ennu. Så jag fick ringa comhem så att dom skulle maila ett tekniker och sedan få svar den vägen.

Ingen kompensation?

Permalänk

@zarnexx:

C:\Users\Sadde>tracert -d 8.8.8.8

Tracing route to 8.8.8.8 over a maximum of 30 hops

1 14 ms <1 ms 3 ms 192.168.1.1
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Permalänk
Medlem

@Sadmanvery

Vilken router har du? Har du möjlighet att logga in på routen och se vad/om du har IP-adress på WAN porten, alt. koppla in din dator direkt i fiberomvandlaren och kör ipconfig /all.

Vet du om du får DHCP IP-adresser från Comhem eller fasta IP-adresser?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

@zarnexx:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : sadde
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 2:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Wi-Fi Direct Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 1E-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 3:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft Hosted Network Virtual Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 5E-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : F0-76-1C-37-09-6A
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::9cbd:de7b:c042:41e7%8(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 83.248.122.63(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 3 januari 2016 20:53:50
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 3 januari 2016 23:56:57
Default Gateway . . . . . . . . . : 83.248.122.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 213.200.156.11
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 66090524
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-EA-E6-97-F0-76-1C-37-09-6A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.150.193.150
83.255.245.11
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . : lan
Description . . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR956x Wireless Network Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 5C-93-A2-D3-5B-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter 6TO4 Adapter:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2002:53f8:7a3f::53f8:7a3f(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 503316480
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1B-EA-E6-97-F0-76-1C-37-09-6A
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 193.150.193.150
83.255.245.11
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Bluetooth Device (Personal Area Network)
Physical Address. . . . . . . . . : 5C-93-A2-D3-BD-89
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Tunnel adapter isatap.{97BB99A1-1235-4B3A-B7A3-ABC9B58CBCA8}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #3
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Körde direkt till mediaomvandlaren, hittade inte IP-addressen på routerns sida.

Jag har faktiskt ingen aning om det är DHCP eller fast. Och routern är en mediaccess TG389 från comhem

Permalänk
Medlem

@Sadmanvery

OK det är DHCP(du fick en IP-adress av comhem)
Kan du testa pinga gateway, 8.8.8.8 och google.se samt en tracert -d 8.8.8.8

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

@zarnexx:
C:\Users\Sadde>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\Sadde>ping google.se
Ping request could not find host google.se. Please check the name and try again.

C:\Users\Sadde>ping 83.248.122.1

Pinging 83.248.122.1 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 83.248.122.1:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\Sadde>tracert -d 8.8.8.8

Tracing route to 8.8.8.8 over a maximum of 30 hops

1 * * * Request timed out.
2 * * * Request timed out.
3 * * * Request timed out.
4 * * * Request timed out.
5 * * * Request timed out.
6 * * * Request timed out.
7 * * * Request timed out.
8 * * * Request timed out.
9 * * * Request timed out.
10 * * * Request timed out.
11 * * * Request timed out.
12 * * * Request timed out.
13 * * * Request timed out.
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * * Request timed out.
17 * * * Request timed out.
18 * * * Request timed out.
19 * * * Request timed out.
20 * * * Request timed out.
21 * * * Request timed out.
22 * * * Request timed out.
23 * * * Request timed out.
24 * * * Request timed out.
25 * * * Request timed out.
26 * * * Request timed out.
27 * * * Request timed out.
28 * * * Request timed out.
29 * * * Request timed out.
30 * * * Request timed out.

Trace complete.

Permalänk
Medlem

@Sadmanvery

Ring Comhem, säg att din dator får 83.248.122.63 och att du inte kan pinga 83.248.122.1(gateway) därefter borde de kunna hitta problemet.

edit: om firstline inte hittar problemet, eskalera ärendet till secondline eller thirdline. Firstline har många gånger inte möjlighet att logga in på lite mer centrala utrustning(där default gateway sitter)

för skojs skull kan du pinga 83.248.122.254, vet inte om Comhem använder första eller sista adressen som default gateway. pinga även 193.150.193.150, 83.255.245.11

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk

@zarnexx:

Pingade alla dessa och alla gav 100% loss.

Vad är first, second och thirdline?

Glömde säga det men ringde comhem idag och de sa att ärendet ligger hos zitius sen några dagar och de har än inte hittat något fel.

Men ringer de imorrn och säger det du sa och får se vad jag får för svar. De verkar väldigt okunniga varje gång jag pratat med de dock

Permalänk
Medlem

first, second och thirdline är kortfattat olika nivåer inom deras helpdesk.
Firstline kan oftast inte nätverk, de rekommenderar oftast enklare saker att testa..typ..testa starta om byta kabel, testa utan router etc. och ibland kan de logga in i din router och kolla runt.

Second och thirdline är oftast mer kompetenta och kan kolla mycket mer. Nu är alla företag inte så men med ISPer är det oftast så, därför rekommenderade jag dig att eskalera ärendet.

Felet som du har är ett fel längre in i nätverket(jag antar det med begränsad information ) som oftast inte kan felsökas av firstline.

Kan du pinga 213.200.156.11?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Skrivet av zarnexx:

first, second och thirdline är kortfattat olika nivåer inom deras helpdesk.
Firstline kan oftast inte nätverk, de rekommenderar oftast enklare saker att testa..typ..testa starta om byta kabel, testa utan router etc. och ibland kan de logga in i din router och kolla runt.

Second och thirdline är oftast mer kompetenta och kan kolla mycket mer. Nu är alla företag inte så men med ISPer är det oftast så, därför rekommenderade jag dig att eskalera ärendet.

Felet som du har är ett fel längre in i nätverket(jag antar det med begränsad information ) som oftast inte kan felsökas av firstline.

Kan du pinga 213.200.156.11?

Ok tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zarnexx:

first, second och thirdline är kortfattat olika nivåer inom deras helpdesk.
Firstline kan oftast inte nätverk, de rekommenderar oftast enklare saker att testa..typ..testa starta om byta kabel, testa utan router etc. och ibland kan de logga in i din router och kolla runt.

Second och thirdline är oftast mer kompetenta och kan kolla mycket mer. Nu är alla företag inte så men med ISPer är det oftast så, därför rekommenderade jag dig att eskalera ärendet.

Felet som du har är ett fel längre in i nätverket(jag antar det med begränsad information ) som oftast inte kan felsökas av firstline.

Kan du pinga 213.200.156.11?

Samma där när jag pingade. 100% loss :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarnexx:

@Sadmanvery
first, second och thirdline är kortfattat olika nivåer inom deras helpdesk.
Firstline kan oftast inte nätverk, de rekommenderar oftast enklare saker att testa..typ..testa starta om byta kabel, testa utan router etc. och ibland kan de logga in i din router och kolla runt.

Second och thirdline är oftast mer kompetenta och kan kolla mycket mer. Nu är alla företag inte så men med ISPer är det oftast så, därför rekommenderade jag dig att eskalera ärendet.

Felet som du har är ett fel längre in i nätverket(jag antar det med begränsad information ) som oftast inte kan felsökas av firstline.

Kan du pinga 213.200.156.11?

Skrivet av zarnexx:

@Sadmanvery

Ring Comhem, säg att din dator får 83.248.122.63 och att du inte kan pinga 83.248.122.1(gateway) därefter borde de kunna hitta problemet.

edit: om firstline inte hittar problemet, eskalera ärendet till secondline eller thirdline. Firstline har många gånger inte möjlighet att logga in på lite mer centrala utrustning(där default gateway sitter)

för skojs skull kan du pinga 83.248.122.254, vet inte om Comhem använder första eller sista adressen som default gateway. pinga även 193.150.193.150, 83.255.245.11

Det verkar ju synd att förutsätta att det är tjänsteleverantören som "använder" nätet när det sitter en KO i mellan. Att tjänsteleverantören sedan är SPOC för slutkunden är ganska irrelevant i sammanhanget, och en av anledningarna till varför felavhjälpning ofta tar längre tid när man inte använder tjänster från den leverantör som även driver KO:n.

Observera att tjänsteleverantörer i många scenarion endast pekar ut näten mot KO, medan KO sköter både BNG och adresstilldelning för tjänster på en VRF-basis eller dylikt.

Permalänk
Skrivet av JG89:

Det verkar ju synd att förutsätta att det är tjänsteleverantören som "använder" nätet när det sitter en KO i mellan. Att tjänsteleverantören sedan är SPOC för slutkunden är ganska irrelevant i sammanhanget, och en av anledningarna till varför felavhjälpning ofta tar längre tid när man inte använder tjänster från den leverantör som även driver KO:n.

Observera att tjänsteleverantörer i många scenarion endast pekar ut näten mot KO, medan KO sköter både BNG och adresstilldelning för tjänster på en VRF-basis eller dylikt.

Vad är KO och SPOC?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadmanvery:

Vad är KO och SPOC?

Skickades från m.sweclockers.com

kommunikations operatör, single point of contact

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Ett halvår höll det. Runt slutet av sommaren 2015 så lyckades Comhem äntligen lösa kapacitetsproblemen i mitt område genom att dom enligt egen utsago "delade en substation till två stycken och fördelade kunderna/anslutningarna mellan dessa".

--- ping.sunet.se ping statistics --- 100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 8.879/60.875/393.791/62.400 ms

Nu har jag det såhär igen kvällstid, 60ms snitt till sunet med toppar på 400 ms.... GG comhem...

Såhär ser det ut nu på förmiddagen

--- ping.sunet.se ping statistics --- 100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 6.323/8.924/17.951/2.594 ms

Återigen, solklara "kapacitetsproblem". När alla sitter hemma och tankar pr0n en fredagkväll så ballar linan ur.

Edit:
Det jag även märkt är att antagligen många många fler börjat uppgradera till Compal-modemet, och då iaf 250/500Mbit.
I slutet av sommaren fanns det -inget- comhem-wlan-ssid som slutade på -5G, nu har jag 7 st....
Så antagligen så har "boosten" jag fick av att ha ett modem som klarade fler kanaler än dom gamla kanalerna även försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ett halvår höll det. Runt slutet av sommaren 2015 så lyckades Comhem äntligen lösa kapacitetsproblemen i mitt område genom att dom enligt egen utsago "delade en substation till två stycken och fördelade kunderna/anslutningarna mellan dessa".

--- ping.sunet.se ping statistics --- 100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 8.879/60.875/393.791/62.400 ms

Nu har jag det såhär igen kvällstid, 60ms snitt till sunet med toppar på 400 ms.... GG comhem...

Såhär ser det ut nu på förmiddagen

--- ping.sunet.se ping statistics --- 100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss round-trip min/avg/max/stddev = 6.323/8.924/17.951/2.594 ms

Återigen, solklara "kapacitetsproblem". När alla sitter hemma och tankar pr0n en fredagkväll så ballar linan ur.

Edit:
Det jag även märkt är att antagligen många många fler börjat uppgradera till Compal-modemet, och då iaf 250/500Mbit.
I slutet av sommaren fanns det -inget- comhem-wlan-ssid som slutade på -5G, nu har jag 7 st....
Så antagligen så har "boosten" jag fick av att ha ett modem som klarade fler kanaler än dom gamla kanalerna även försvunnit.

Märks det nämnvärt i bredbandskollen? Om inte kan det vara sändningsriktningen som börjar bli nästan full. Oftast det som stör pingen snarare än belastning i mottagningsriktningen. Beroende på hur det är konfat i ditt område kan det vara rätt enkelt att fixa. Beror på om dom kör 4, 5 eller 6 upstreams till ditt område idag, om dom kör 4 eller 5 är det en enkel aktivering centralt. Kör dom redan 6 är det tyvärr rätt långdraget då det krävs mer åtgärder i nätet. Se också till att det enligt ditt modems GUI verkligen kör 4 upstreams och 16 downstreams (gäller bara compal), om inte ligger felet klart där. Hjälper det inte med en omstart av modemet utan den endå ligger på 1-3 upstreams och under 16 downstreams måste tekniker titta centralt eller i områdesnätet.

Anledningar till att man ibland väljer att köra 4 eller 5 istället för 6 upstreams till ett områden kan vara många, oftast aktiverar man inte alla 6st samtidigt för dom sista 2 kanalerna är ofta i riskzonen för störningar mer än de andra 4 kanalerna. Dom sista 2 aktiverar man bara när belastningen kräver det. Och inte omöjligt att nån inte hunnit se problemen ännu. Behöver inte vara att ett område har problem med de sista 2 kanalerna men man vill helt enkelt vara säker... Felanmäler du kan dom nog snabbt se exakt vad som gäller i ditt område.

Jo boosten med att byta till ett 16kanalsmodem är främst märkbar om många andra i området kör 1/1, 4/4 eller 8/4 kanals-modem för då blir ofta lasten rätt snefördelad mellan de olika kanalgrupperna. Sedan tror jag dom jobbat på system som ska minimera domdär snefördelningarna vilket också minimerar vinsten även om det endå borde bli en vinst med modem som klarar flest kanaler.

Utöver att felanmäla och vänta är det nog inte mycket att göra, endel fel fixar dom tom utan att man påpekar problemen för någon slags övervakning har dom på sånthär. Alt byter man leverantör eller flyttar till ett område där folk inte fildelar så mycket pr0n Rätt stor skillnad beroende på var man bor såntdär. Många 40+ utan barn i området lika med bra speed. Många ungdomar och det blir oftast ett rent helvete hur mycke än comhem eller vilken ISP det nu gäller utökar näten. Alla levernatörer underdimensionerar näten men sedan beror det ju på om man defakto har en bra modell så det inte märks allt som oftast.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Märks det nämnvärt i bredbandskollen? Om inte kan det vara sändningsriktningen som börjar bli nästan full. Oftast det som stör pingen snarare än belastning i mottagningsriktningen. Beroende på hur det är konfat i ditt område kan det vara rätt enkelt att fixa. Beror på om dom kör 4, 5 eller 6 upstreams till ditt område idag, om dom kör 4 eller 5 är det en enkel aktivering centralt. Kör dom redan 6 är det tyvärr rätt långdraget då det krävs mer åtgärder i nätet. Se också till att det enligt ditt modems GUI verkligen kör 4 upstreams och 16 downstreams (gäller bara compal), om inte ligger felet klart där. Hjälper det inte med en omstart av modemet utan den endå ligger på 1-3 upstreams och under 16 downstreams måste tekniker titta centralt eller i områdesnätet.

Anledningar till att man ibland väljer att köra 4 eller 5 istället för 6 upstreams till ett områden kan vara många, oftast aktiverar man inte alla 6st samtidigt för dom sista 2 kanalerna är ofta i riskzonen för störningar mer än de andra 4 kanalerna. Dom sista 2 aktiverar man bara när belastningen kräver det. Och inte omöjligt att nån inte hunnit se problemen ännu. Behöver inte vara att ett område har problem med de sista 2 kanalerna men man vill helt enkelt vara säker... Felanmäler du kan dom nog snabbt se exakt vad som gäller i ditt område.

Jo boosten med att byta till ett 16kanalsmodem är främst märkbar om många andra i området kör 1/1, 4/4 eller 8/4 kanals-modem för då blir ofta lasten rätt snefördelad mellan de olika kanalgrupperna. Sedan tror jag dom jobbat på system som ska minimera domdär snefördelningarna vilket också minimerar vinsten även om det endå borde bli en vinst med modem som klarar flest kanaler.

Utöver att felanmäla och vänta är det nog inte mycket att göra, endel fel fixar dom tom utan att man påpekar problemen för någon slags övervakning har dom på sånthär. Alt byter man leverantör eller flyttar till ett område där folk inte fildelar så mycket pr0n Rätt stor skillnad beroende på var man bor såntdär. Många 40+ utan barn i området lika med bra speed. Många ungdomar och det blir oftast ett rent helvete hur mycke än comhem eller vilken ISP det nu gäller utökar näten. Alla levernatörer underdimensionerar näten men sedan beror det ju på om man defakto har en bra modell så det inte märks allt som oftast.

Nä, märks inte nämnvärt i BBK. Kanske torskar 5-10 Mbit downstream på sin höjd.
Modemet har 16 kanaler ner och 4 upp i infosidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nä, märks inte nämnvärt i BBK. Kanske torskar 5-10 Mbit downstream på sin höjd.
Modemet har 16 kanaler ner och 4 upp i infosidorna.

Om du fortfarande får en bra hastighet på bredbandskollen trots att ditt internet fungerar dåligt, och då oftast kvällstider, så misstänker jag snarare en störning istället för överbelastning. Någon fastighet som har problem, och när kunder i den fastigheten använder internet på kvällarna med deras felande utrustning som orsakar störningar så påverkas hela noden, du kanske får bra hastighet men du får en dålig ping, mycket paketförluster och modemen justerar sig konstant.

Har Comhem ganska nyligen delat på en nod så känns kapacitets problem väldigt långsökt, mina pengar är på returstörning av någon fastighet.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

installera pingplotter och kör 24h, då lär du se när problemen börjar, lite mer exakt.

Permalänk
Medlem

Alltså nu i helvete måste jag skriva av mig... Sedan i Maj förra året så har det varit belastningsproblem i mitt område. Nu sitter man på ca 5/2 istället för 100/60 i skrivandes hetta...

I Oktober hade dom mage att säga att problemet var åtgärdat.. Jajjamen, det var det också.. i en satans vecka! Och vad har dom för svar? "Någon gång i Januari". Nu när jag ringer så ska det inte fixas förrän Vecka 17? Jippi... Det tar er nästan 1 år att ordna ett problem... Ett bolag som drar in mångmiljon belopp och kan inte ha dugliga tekniker ute på fältet... Ni vet väll om att vissa företag faktiskt har konsulter att hyra ut?

Eller fungerar eran projektledning lika bra ungefär som sveriges nuvarande politik? Skärp er......

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Jag hade liknande fel förut, mitt nätverk dog dock bara i runt 15-30 sek en gång i timmen. Detta löstes med att Comhem uppgraderade min anslutning från 250/10 till 250/50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Om du fortfarande får en bra hastighet på bredbandskollen trots att ditt internet fungerar dåligt, och då oftast kvällstider, så misstänker jag snarare en störning istället för överbelastning. Någon fastighet som har problem, och när kunder i den fastigheten använder internet på kvällarna med deras felande utrustning som orsakar störningar så påverkas hela noden, du kanske får bra hastighet men du får en dålig ping, mycket paketförluster och modemen justerar sig konstant.

Har Comhem ganska nyligen delat på en nod så känns kapacitets problem väldigt långsökt, mina pengar är på returstörning av någon fastighet.

Verkar stämma, fick ett sms idag om att det var "löst", ingen mer info än så.
Inga drömvärden, men är väl vad man kan förvänta sig. Skönt det löste sig fort iaf.

--- ping.sunet.se ping statistics ---
100 packets transmitted, 100 packets received, 0.0% packet loss
round-trip min/avg/max/stddev = 6.783/11.008/20.938/2.758 ms