Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Hej, det är ett helt nybyggt radhusområde, varför skulle de dra in fiber och coax? Det är Fiberlan rätt in i varje hus.
Jag kan se deras hastigheter på deras hemsida, du har dem lite längre upp i denna tråd.

Minns jag inte fel så har jag sett nybyggen med både Coax och Fiber.

Permalänk
Medlem

Comhem har lurat min förståndshandikappade mamma med att nybinda sig för flera hundra kronor extra per månad. Hon band sig för en månad sedan. Går det att upphäva avtalet utan att behöva gå andra legala vägar? För tänker verkligen inte ge mig i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Comhem har lurat min förståndshandikappade mamma med att nybinda sig för flera hundra kronor extra per månad. Hon band sig för en månad sedan. Går det att upphäva avtalet utan att behöva gå andra legala vägar? För tänker verkligen inte ge mig i första taget.

Man har 14 dagar på sig efter avtalet. Vet inte om det finns andra faktorer som påverkar. Kanske Comhem går med på att ändra det trots allt om det varit en påstridig försäljare och en utsatt kund. Prova kontakta deras support och förklara situationen.
https://www.comhem.se/kundservice/betalning/angerratt-och-gar...

Permalänk
Medlem

Flyttat in hos min flickvän med Fibercoax och hon har denna gamla routern med docsis 3.0: Compal CH7486e

Är det värt att ringa till deras support för att skaffa en nyare med Docsis 3.1? Kanske inte gör någon större skillnad dock.

Allt gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Flyttat in hos min flickvän med Fibercoax och hon har denna gamla routern med docsis 3.0: Compal CH7486e

Är det värt att ringa till deras support för att skaffa en nyare med Docsis 3.1? Kanske inte gör någon större skillnad dock.

Allt gott

Om du flyttat in hos flickvännen ska du väl inte sitta vid datorn!

Fö vänta med eventuellt modembyte tills du märker eventuellt behov. Du får ju betala modemet själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Om du flyttat in hos flickvännen ska du väl inte sitta vid datorn!

Fö vänta med eventuellt modembyte tills du märker eventuellt behov. Du får ju betala modemet själv.

Kunde du svara på någon fråga jag hade eller ville du bara vara rolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Flyttat in hos min flickvän med Fibercoax och hon har denna gamla routern med docsis 3.0: Compal CH7486e

Är det värt att ringa till deras support för att skaffa en nyare med Docsis 3.1? Kanske inte gör någon större skillnad dock.

Allt gott

För en (lyckligtvis?) utan ComBort... har du lust att förklara vad för bastard "fibercoax" är?
Jag undrar liksom _var_ fiber har blandats in av dem?

Och till din fråga:
Av förståeliga skäl (se ovan) har jag haft extremt lite med dem att göra... men jag skulle ha börjat i den änden.

Passa på att fråga om de kan fjärr-uppgradera nuvarande åt er/henne ifall de sätter sig på tvären gällande byte.

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

För en (lyckligtvis?) utan ComBort... har du lust att förklara vad för bastard "fibercoax" är?
Jag undrar liksom _var_ fiber har blandats in av dem?

Och till din fråga:
Av förståeliga skäl (se ovan) har jag haft extremt lite med dem att göra... men jag skulle ha börjat i den änden.

Passa på att fråga om de kan fjärr-uppgradera nuvarande åt er/henne ifall de sätter sig på tvären gällande byte.

Citat:

FiberKoax
En FiberKoax-adress är en adress som är ansluten till vårt vanliga Com Hem-nät, som vi tidigare kallade för "tre hål i väggen". Om du bor på en FiberKoax-adress har du något av följande uttag installerade i bostaden.

Tack för tipset! Skall ringa dit och ge det en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Flyttat in hos min flickvän med Fibercoax och hon har denna gamla routern med docsis 3.0: Compal CH7486e

Är det värt att ringa till deras support för att skaffa en nyare med Docsis 3.1? Kanske inte gör någon större skillnad dock.

Allt gott

Inget fel på den routern/modemet jag har det själv , jag får ut mina 300/10 utan problem , kolla om det går att binda om och få ett nyare på köpet om du absolut vill

Skrivet av m1k3_dd:

För en (lyckligtvis?) utan ComBort... har du lust att förklara vad för bastard "fibercoax" är?
Jag undrar liksom _var_ fiber har blandats in av dem?

Och till din fråga:
Av förståeliga skäl (se ovan) har jag haft extremt lite med dem att göra... men jag skulle ha börjat i den änden.

Passa på att fråga om de kan fjärr-uppgradera nuvarande åt er/henne ifall de sätter sig på tvären gällande byte.

Fiber in i området sedan koax sista biten in i bostaden.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Man kan säga att de "omvandlar" radiospektrat i "coax-ön/området" till ett utrymme våglängd i en opto-kablen. Detta är för att fiber har lägre förluster och kan bära flera olika våglängder parallellt. Det sitter alltså ingen router eller någon annan aktivare utrustning mellan ert område och fibern, snarare en mediakonverterare.

En coax-ö kan vara allt från ett flerfamiljshus till en hel stadsdel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyrien:

Tack för tipset! Skall ringa dit och ge det en chans.

Gör så, och hoppas ni får som ni vill ha det! 🙂

@mr_sQuinty & @maDa:
Tackar! 🙂

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Inaktiv

Comhem är ju för sköna !
KL 11.59 idag fick jag följande SMS:

För att ytterligare förbättra kvaliteten i vårt nät planerar vi att utföra ett underhållsarbete som påverkar bredbandstjänsten och digital-tv. Detta visar sig som avbrott. Arbetet kommer att pågå mellan 2021-04-12 12:00 och 2021-04-12 15:00.

1 minuts förvarning om tre timmars planerad nertid, dessutom i jobba hemifrån tider !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Comhem är ju för sköna !
KL 11.59 idag fick jag följande SMS:

För att ytterligare förbättra kvaliteten i vårt nät planerar vi att utföra ett underhållsarbete som påverkar bredbandstjänsten och digital-tv. Detta visar sig som avbrott. Arbetet kommer att pågå mellan 2021-04-12 12:00 och 2021-04-12 15:00.

1 minuts förvarning om tre timmars planerad nertid, dessutom i jobba hemifrån tider !

Får du SMS?

Permalänk
Medlem

Somsagt, de har ingen prio på Internet-leverans. De är i huvudsak ett Kabel-TV-bolag och kanaldistributör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Somsagt, de har ingen prio på Internet-leverans. De är i huvudsak ett Kabel-TV-bolag och kanaldistributör.

Idag ligger fokus tvärtom det jag lova.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon194:

Comhem är ju för sköna !
KL 11.59 idag fick jag följande SMS:

För att ytterligare förbättra kvaliteten i vårt nät planerar vi att utföra ett underhållsarbete som påverkar bredbandstjänsten och digital-tv. Detta visar sig som avbrott. Arbetet kommer att pågå mellan 2021-04-12 12:00 och 2021-04-12 15:00.

1 minuts förvarning om tre timmars planerad nertid, dessutom i jobba hemifrån tider !

Det var troligtvis ett fel som behöver åtgärdas omgående. Även om du hade tjänster kan andra ha varit drabbade längre bak. Lite därför det jobbas på remote phy. Är det riktiga underhåll är det 2 dagar avisering.

Kan vara ett påkörd skåp med el som måste upp, eller delar som är skadade och man måste fimpa ett stråk för att laga ett annat.

Du har ju nu fiber till nod, sen spindel nät med koax förstärkare. Sen droppsr man av en koax dit och en dit osv, ute i skåp eller i en fastighet. Allt ska rivas och avvecklas. Deras Egna basmät (det i din fastighet äger fastighetsägaren) . Nu ska det bli en remote phy nod till varje fastighet. Dels för kapacitet, men också för att riva hela basnätet och få bort det detæ tar bort problem med att ett område stör ut noden. . Fiber och plats i rör hyrs av stokab /teliawhoöesale (skanova). Brunnar skåp fastigheten som passeras igenom. Hela skiten rivs och byggs om. Men som sagt fastighetsägarnas prylar blir kvar. Miljarder satsas. Det har skrivits om tidigare i tråden..

Jobbar inte på tele 2 eller comhem kommer aldrig att göra och jag representerar inte dom.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag har c3 sedan några månader tillbaka. Ca en gång i månaden går wifi ner under dagen. Internet fungerar trådat men måste starta om routern för att få igång wifi igen. Ringde comhem och de skulle ha den under bevakning, för att ca 2v senare få ett sms att de inte ser något fel och sen en default-länk till "bättre bredbandsupplevelse" så irriterande. Något som vet lösning? Får ringa dem imorgon igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yacob:

Jag har c3 sedan några månader tillbaka. Ca en gång i månaden går wifi ner under dagen. Internet fungerar trådat men måste starta om routern för att få igång wifi igen. Ringde comhem och de skulle ha den under bevakning, för att ca 2v senare få ett sms att de inte ser något fel och sen en default-länk till "bättre bredbandsupplevelse" så irriterande. Något som vet lösning? Får ringa dem imorgon igen.

Har samma problem med min C3 men med två tre veckors mellanrum.

Det enda som fungerar är en omstart av routern comhem kunde inte se några problem
när dom loggade routern.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Jefe:

Har samma problem med min C3 men med två tre veckors mellanrum.

Det enda som fungerar är en omstart av routern comhem kunde inte se några problem
när dom loggade routern.

Lösningen är att inte köras deras modem. Kan rekommendera ubiquity Dream Machine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Lösningen är att inte köras deras modem. Kan rekommendera ubiquity Dream Machine.

Det är det enda problemet jag har med routern.

Hastigheten över Wifi ligger runt 500/50 och den täcker
våran 100 kvm lägenhet utan problem så jag behåller
den och gör omstart vid behov.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Skrivet av Jefe:

Det är det enda problemet jag har med routern.

Hastigheten över Wifi ligger runt 500/50 och den täcker
våran 100 kvm lägenhet utan problem så jag behåller
den och gör omstart vid behov.

Ja det är ju också en lösning. 🥴

Permalänk
Medlem

Det är ett vanligt problem. Bättre att köpa en egen router och sätta deras i bridge.

Permalänk
Medlem

Nu har vi inget internet så bara skummat lite på mobilen men hur utbrett är Comhems driftstörningar just nu?! Vi har varit utan stabilt internet i 3 veckor nu.. Står på Comhems sida att dom har driftstörningar men NOLL info om vad som är fel eller när dom tänk fixa det? Går ej heller att komma fram till någon som kan svara på något..

Skapligt drygt i karantän och hemarbete via VPN... 🙃

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem

Från och med idag (?) verkar det inte finnas något som heter comhem längre ?

Endast Tele2

http://www.comhem.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Från och med idag (?) verkar det inte finnas något som heter comhem längre ?

Endast Tele2

http://www.comhem.se

Vad ska vi kalla tråden då? Tele2 Coax-tråden?

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att deras "Comhem-hus blir Tele2-hus" ger lite hopp om framtiden.
https://www.tele2.se/tele2-hus

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Måste ändå säga att deras "Comhem-hus blir Tele2-hus" ger lite hopp om framtiden.
https://www.tele2.se/tele2-hus

Skulle inte förvåna mig om fastighetsägarna i slutändan måste vara med och betala en del av den uppgraderingen.

Permalänk
Medlem

Absolut, men det kanske det kan vara värt för förbättrad tillgänglighet och symmetriska hastigheter

Permalänk
Medlem

Jo bredbandsbolaget byggde ju egen fiber med brakförlust back in the days för att komma ut och ta marknad före alla andra, det tåget lär nog inte någon annan leverantör hoppa på nu utan gissningsvis kostnadsdelar man hårt med fastighetsägare, stadsnät med fler beroende på infrastruktur. Men det kan ju vara värd för en BRF att ta en investering i ett bättre nät. Vissa vill ju inte flytta in om det är koax enligt gammal standard om man ska tro diverse trådar...

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Sedan en månad tillbaks ungefär så har jag något skumt i min brandvägg. En privat IP som broadcastar DHCP-frågor i segmentet mot min WAN-port. Uppenbar fiktiv MAC-adress med.

src-mac 00:00:00:00:0b:b2, proto UDP, 172.31.250.3:67->255.255.255.255:68, len 448

Var och varannan minut. Vad håller de på med?