Mitt HD3870X2 suger...

Permalänk
Medlem

Detta ska jag också testa, för mig använder Crysis bara 100% load oftast på kärna 3, dom andra idlar...

Hm, verkar inte vara nån skillnad vad jag än sätter den på, men 0 skulle ge bäst fysik? Iaf, när jag sätter den till nånting själv så stämmer alla demon, dvs man hinner plocka upp granatkastaren, i assault harbour, man har granatkastare i CPU benchen...

Permalänk
Medlem

Nej, 0 brukar vara standard. Om man har singelcore så ska den vara på 0. Har man dual core kan man välja 0 eller 1.

Quad kan man välja mellan 0,1,2 och 3.

Vad denna inställning gör är att man flyttar fysikberäkningarna till någon kärna som är mindre belastad. Detta kan göra skillnad när det händer mycket (många fysikberäkningar) och då ska man inte tappa så mycket fps.

Kan inte göra jämförelser själv just nu men fler har rapporterat en höjning av lägsta fps samt avarage fps.

Permalänk
Medlem

Ok, blir väll & testa sen då, kanske är för lite fysikberäkningar på CPU/GPU bencharna, man ser lite load på de andra kärnorna på assault harbour. Men får testa ingame på andra banor och se i stället.

Permalänk
Medlem

Du får ta och göra det Jag hade gärna satt mig in mer och testat nu men väntar som sagt på lite fler prylar.

Permalänk

avbryter era Crysis-findings med en fråga/test.

I xbitlabs review av 3870X2, visade det mycket dålig prestanda(ex CoD4), tom lägre än för singlekortet 3870. Sedan visade en annan review det motsatta (trots att de körde med samma ATi drivis)..skillnaden var 4xAA - AntiAliasing. Ena reviewn kördes MED AA, andra UTAN...tror oxo att de som körde UTAN såg problemet och enbart jämförde i "No AA".

Kommer ihåg när HD2900 kom...fina poäng överlag..tills AA användes.

För 16x10 o över kan man ju skippa AA, men har NI 3870X2 användare testat utan AA ?

AA problemen för HD2900 klarades väl upp ? Om det gjordes, lär väl detta korts probs oxo göra! skål !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton.se
avbryter era Crysis-findings med en fråga/test.

I xbitlabs review av 3870X2, visade det mycket dålig prestanda(ex CoD4), tom lägre än för singlekortet 3870. Sedan visade en annan review det motsatta (trots att de körde med samma ATi drivis)..skillnaden var 4xAA - AntiAliasing. Ena reviewn kördes MED AA, andra UTAN...tror oxo att de som körde UTAN såg problemet och enbart jämförde i "No AA".

Kommer ihåg när HD2900 kom...fina poäng överlag..tills AA användes.

För 16x10 o över kan man ju skippa AA, men har NI 3870X2 användare testat utan AA ?

AA problemen för HD2900 klarades väl upp ? Om det gjordes, lär väl detta korts probs oxo göra! skål !

Jag testade COD4 innan och jag har bara testat med 4xAA vilket är max ingame. Får mellan 40 och 90 FPS. Jag ska testa utan AA och se vad det blir.

Permalänk

man är inte klok om man kör 40-90 fps..jag har "problem" och jag ser dippar mot 75fps, från 90.

varför ska någon vilja köra 45fps med dubbelt så kraftfullt gpu än tidigare? har du inte ens undersökt/tweakat själv?
fanns det en knapp på kortet "ultra realistic" skulle du väl använda det o köra i 22fps

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem

Beöhver lite hjälp tack:D
Har fixat och donat med en dator till en kompis...
Han har en q660, 3 gb ram @ 1066mhz, corsair hx520 och en x2:a...
Nu är problemet att han bara får 8500 i 3dmar06... och det stämmer ju inte alls? har också 8.3 drivisar... tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Beöhver lite hjälp tack:D
Har fixat och donat med en dator till en kompis...
Han har en q660, 3 gb ram @ 1066mhz, corsair hx520 och en x2:a...
Nu är problemet att han bara får 8500 i 3dmar06... och det stämmer ju inte alls? har också 8.3 drivisar... tacksam för svar:)

Testa version 8.2. Det har rapporterats in lite problem med 8.3.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Ska testa med det imorgon... återkommer om resultat!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackeShan
Tycker det är konstigt, du borde minst få 16.000+ poäng i 3dmark06 eftersom du sitter på en quad. Jag får 14100poäng med mitt system (E6600 överklockad till 3.26GHz), och det är inte en Quad.

Fick mitt HD3870X2 idag och först när jag spelade så var min FPS förskräcklig i Crysis och Call of Duty 4. Formaterade om datorn och satt in drivrutinerna igen (8.2) och nu har det fungerat utan problem, flyter på bra och Crysis fungerar helt okej nu med Very High och 1680x1050 med ett flyt mellan 25-35fps oftast och det duger helt klart i Crysis. Men sen när jag rör mig snabbt och vrider om så droppar fps'n rejält, till och med i Call of Duty 4 vilket det aldrig har gjort förut med mitt 8800GTX.

En oklockad Q6600 får du inte 16k med... ovavsett kort ute på marknaden...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Jag kör med 8.3 och tycker inte det flyter speciellt bra i Crysis ändå. Har patchat det o allting, lirar i 1680x1050 med allt på high. Kändes som man hade 5-10 fps vid vissa ställen.

men ska formatera om en vacker dag snart, återkommer då med mer info.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hoppas ATI får till supporten till Crysis bättre för er som har ATI. Själv kör jag det i DX10 1920x1200 och allting på High och har en average på 36 fps och det på min laptop i sign.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Hoppas ATI får till supporten till Crysis bättre för er som har ATI. Själv kör jag det i DX10 1920x1200 och allting på High och har en average på 36 fps och det på min laptop i sign.

Då har du en dator som inte går av för hackor, eftersom med den inställningen så klarar knappt två GTX i SLI att köra den fps:en, men din måste hacka till något fruktansvärt när det händer något på skärmen =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Haha nej faktiskt inte, visst sänks fps:sen om det exploderar mycket på skärmen till runt 20 fps men det är bara under en kort stund.

Korten jag har i min laptop heter 8800m GTX och är inte lika bra som två 8800GTX desktop, men de är högre klockade och har 96 shader processorer var. Har ett klipp när jag lirar som jag ska lägga upp på Youtube.

Men DX10 High borde väl två 8800GTX SLI klara av i 1920x1200? Om du nu inte missförstod mig och trodde jag körde på Very High, nej jag kör på High DX10 alltså, inte tweaks bara inställningarna som finns i options och med senaste patchen och med de drivisar som funkar bäst till det nämligen 174.20 i Vista.

Kan ta lite screens om ni vill, ja laptopen går inte av för hackor inte Dells nyaste XPS med 8800m GTX SLI och 4GB Ram, dock "bara" en Core2Duo 2,4 GHz.

Just nu kör jag dessa i 600 Core, 1620 Shaders och 1900 Mem, men kan utan problem köra i 625/1744/1900. Nu menade jag standard 8800GTX desktop som jag har vilket har 575/1350/1800

Men under skottlossning med en grupp nordkoreaner 4-5st så ligger jag runt 25 fps.

Nu kör jag ingen AA eller AF dock.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Crysis är ändå dött. Varför gråter alla för?
Motorn kommer aldrig användas någon annanstans, det är nog bättre som AMD gjort att optimera för den exceptionellt väl-använda Unreal 3 och dess kommande uppdatering 3.5.

Nvidia har spenderat en nätt summa på Crysisoptimeringen. Sedan är CryEngine 2 fruktansvärt dåligt optimerat och en usel platform, så jag förstår inte varför det skall vara så viktigt.

Får AMD igång Tessalation-enheten så är alla problem i Crysis lösta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Crysis är ändå dött. Varför gråter alla för?
Motorn kommer aldrig användas någon annanstans, det är nog bättre som AMD gjort att optimera för den exceptionellt väl-använda Unreal 3 och dess kommande uppdatering 3.5.

Nvidia har spenderat en nätt summa på Crysisoptimeringen. Sedan är CryEngine 2 fruktansvärt dåligt optimerat och en usel platform, så jag förstår inte varför det skall vara så viktigt.

Får AMD igång Tessalation-enheten så är alla problem i Crysis lösta.

Tessalation-enheten är väl igång iom Cat 8.3? Men ingen spelutvecklare har hunnit använda den än.

Jag håller med dig, fattar inte varför alla är så upphängda på Crysis. Läste en intervju igår UT3 motorn är på gång att användas i 50 kommande spel.

Cryengine 2 har jag bara hört att 2 andra utvecklare ska använda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

De flesta verkar ju ha rätt svårt att kunna lira Crysis som det är tänkt att spelas. Och ett spel är ju alltid tänkt att spelas på ganska höga inställningar för att man ska kunna få ut det mesta vad det gäller upplevelse. Kanske inte max upplösning men i alla fall nära max vad det gäller de grafiska inställningarna i spelet. Singelplayer ska ju kunna upplevas som det "kan" upplevas, om man är villig att lägga ut pengar på en hårdvara som klarar av det.

Problemet är ju bara att de flesta idag inte klarar av att uppleva Crysis så som det är möjligt att upplevas, även om de har byxor som spottar tusenlappar ur fickorna. Även på riktigt jäkla bra hårdvara så verkar det vara svårt att få en skön och jäm upplevelse.

Så frågan är ju varför man får för sig att släppa ett spel som majoriteten av köparna inte kan uppleva till max? Jag förstår inte utvecklarnas resonemang. Vad tjänar man på att släppa ett spel som är skapat på en grafikmotor som sägs vara före sin tid, när köparna inte kan uppleva spelet ordentligt?

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

Det finns något som heter grafik inställningar och upplösningar. Man ska inte förvänta sig att dages hårdvara klarar alla spel galant i höga upplösningar. Visst lär inte grafikmotorn användas något mycket i andra spel. Men jag ger mig fasen på att ni resonerade på samma sätt när Far Cry släpptes, "jäklar vad dåligt optimerat det är bara för att mitt grafikkort inte klarar att maxa det" Ungefär så där låter det. Är det bara några som har insett att spelet inte är skrivet för dagens hårdvara likaså som Far Cry var dvs alla maxade inställningar.

Däremot går det utmärkt att lira spelet med allting på High i DX10 som det var menat från Crytek på dagens hårdvara. Very High klarar bara Tri SLI/3870x2x2 eller ännu bättre nästa generations hårdvara av.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk

Jag menar inte att man ska kunna klara spelet helt utan problem på absoluta maxinställningar, men det måste ändå finnas utrymme för kommande hårdvara att kunna fixa den biten, men inte ens det verkar funka. Då har man tänkt lite fel tycker jag.

Far Cry hade jag inga som helst problem med att spela när det kom. Crysis är ju på en helt annan nivå om man ska jämföra de två. Även på en rejäl dator kommer du uppleva problem med spelet. Helt galet enligt min åsikt att släppa ett spel många vill ha men mycket få kan spela.

Folk har gått och köpt sig en benchmotor för 500 spänn i vilken de kan testa dagens och kommande generationens hårdvara, även detta med problem.

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Tänkte låna tråden för att fråga lite om Vista x64 och HD3870X2. I min sign har ni datorn jag har för närvarande. Då jag har problem med mitt 8800GTX, som crashar ur efter ca en halvtimmas spelande, så börjar jag fundera på om det är dags att få det utbytt. Det verkar finnas issues med nvidia och vista, oberoende om det är Vista 32-bit eller Vista x64. Nvidia har t.ex ett par ganska långa trådar om många som får problem där Grafikkortet hänger sig och slutar skicka signal till monitor. Det resulterar alltid i en manuell omstart av datorn.

Alltså, med tanke på att det är på detta viset så börjar jag att fundera på att RMA'a kortet, för att få ett som funkar. Jag ser att HD3870X2 korten i pris ligger nära eller något under det kort jag har nu, och grunnar på att be om ett sådant i utbyte. Jag är nöjd med själva prestandan på kortet. Jag har inte överklockat eller tweakat speciellt mycket. Det viktiga nu är stabilitet.

Så till min fråga... Är det någon är som har erfarenheter om hur HD3870X2 beter sig i vista... Framför allt Vista x64? Dela gärna med er av erfarenheter och råd. Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tessalation-enheten är väl igång iom Cat 8.3? Men ingen spelutvecklare har hunnit använda den än.

Jag håller med dig, fattar inte varför alla är så upphängda på Crysis. Läste en intervju igår UT3 motorn är på gång att användas i 50 kommande spel.

Cryengine 2 har jag bara hört att 2 andra utvecklare ska använda.

Tessalation är igång, men som du nämner så är detta enbart i teorin eftersom den ändå inte har kodats hos någon part än.

De två utvecklarna som hoppat på CryEngine 2 har nog skippat detta vid detta laget. Läste någonstans att EA Games gått back ett gäng miljoner dollar (kanske bara drömläsning) på Crysis då absolut ingen köpt spelet.
Lite roligt när man spelar Multiplayer, kollar man chatten letar alla efter crackade servrar och precis alla "legala" servrar är tomma.

Unreal har jäklig potential - ser klockren ut, med vissa små problem, och kanonprestanda på samtliga platformar. Till skillnad från CryEngine som knappt fungerar ens på de starkaste platformarna och har mer fuskspel än något annat inblandat. Sedan blir ju Unreal 3.5 intressant med de nya vatteneffekterna, uppgraderade skuggningstekniken och fysiken. Trevligt, trevligt.

(Observa: Dålig citering, är dålig på att använda koderna)

Citat:

Det finns något som heter grafik inställningar och upplösningar. Man ska inte förvänta sig att dages hårdvara klarar alla spel galant i höga upplösningar. Visst lär inte grafikmotorn användas något mycket i andra spel. Men jag ger mig fasen på att ni resonerade på samma sätt när Far Cry släpptes, "jäklar vad dåligt optimerat det är bara för att mitt grafikkort inte klarar att maxa det" Ungefär så där låter det. Är det bara några som har insett att spelet inte är skrivet för dagens hårdvara likaså som Far Cry var dvs alla maxade inställningar.

Däremot går det utmärkt att lira spelet med allting på High i DX10 som det var menat från Crytek på dagens hårdvara. Very High klarar bara Tri SLI/3870x2x2 eller ännu bättre nästa generations hårdvara av.

Jag håller inte med dig. Med en ny motor som inte stödjs av majoriteten av platformar dödar man ju sin egen verksamhet. Source-motorn slog egenom med besked, Unreal 3 likaså. Varför då? De funkade klockrent, väloptimerat och såg bra ut. CryEngine 2 har inga intresserade utvecklare omkring sig eftersom motorn är okapabel av att leverera.

Det du menar med "DX10" under "High" är alltså ingenting eftersom spelet ser identiskt ut mellan XP och Vista (börja inte snacka skit i respons nu, för det ser exakt likadant ut).
Du glömmer att CryTek lovade att 8800GTX skulle kunna fungera med ALLA inställningar maxade under Crysis med perfekta bildhastigheter. Knappast något jag kan hålla med om. Mycket falskspel över hela verksamheten.

Om grafiklösningar värda 6000-10.000kr är det enda som kan köra spelet under högsta inställningar så talar det väl för att applikationen är död från starten? Uruselt optimerat och inget att ens tänka på. Crysis-hypen är hutlöst överskattad, den dog samma dag som spelet lanserades och folk testade det - de enda som grabbar sig fast är de som inte spelat spelet eller enbart demo-versionen med förhoppningen att hela spelet fungerar/ser bättre ut.

Ingen kommer se tillbaka på Crysis som något bra. FarCry var hyffsat nytt när det kom, Crysis är exakt samma spel fast med fler polygoner.

Permalänk
Medlem

Mr.Borka

Om nu ingen har köpt Crysis hur kommer det sig då att spelet sålt 1 miljon?

Permalänk
Medlem

"kaptens"
kan inte direkt säga att ja e nöjd med detta upplägg ja har nu, jag hade ett nvidia 8800gts innan å d var så mycket bättre. men kanske med nya drivare senare framöver kanske d blir gööd.

Visa signatur

Antec 900, GA-MA790FX-DQ6 , amd 5600x2 @ 3.1, Noctua NH-U9F, Corsair XMS2-6400 4 4-4-4-12 Xtreme 4x1024MB, HDD int 1.8Tb ext 5Tb, Asus Extreme Radeon HD3870X2, antec 500w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azzkick
"kaptens"
kan inte direkt säga att ja e nöjd med detta upplägg ja har nu, jag hade ett nvidia 8800gts innan å d var så mycket bättre. men kanske med nya drivare senare framöver kanske d blir gööd.

Vad är det som gör att du inte är nöjd?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZereCool
Mr.Borka

Om nu ingen har köpt Crysis hur kommer det sig då att spelet sålt 1 miljon?

Att "ingen köper det" är nog bara som han sa. Antagligen menar han att det inte sålt tillräckligt för att EA ska gå med vinst.

Jag håller fullständigt med Mr.Borka på alla punkter. Crysis är överskattat, UE3 äger CryENGINE 2 any day.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk

1 miljon är verkligen med vinst. Det innebär att de har tjänat totalt sett 400 miljoner svenska kronor på Crysis spelet och utvecklings kostnader etc kommer aldrig i närheten av 400 miljoner så alla har gått med vinst med Crysis trots alla pirater där ute.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Crysis är ändå dött. Varför gråter alla för?
Motorn kommer aldrig användas någon annanstans, det är nog bättre som AMD gjort att optimera för den exceptionellt väl-använda Unreal 3 och dess kommande uppdatering 3.5.

Nvidia har spenderat en nätt summa på Crysisoptimeringen. Sedan är CryEngine 2 fruktansvärt dåligt optimerat och en usel platform, så jag förstår inte varför det skall vara så viktigt.

Får AMD igång Tessalation-enheten så är alla problem i Crysis lösta.

Cry-engine tror jag kommer att vidare utvecklas å användas i fler spel i framtiden, så jag tror inte att det är ett dött projekt :).

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Visst fasen är Crysis överhypat, håller med lirade inte ens igenom det. Men att jämföra motorer som inte utspelar sig i stora utomhus omgivningar med två som gör det är en jäkla skillnad. Det är just det som skiljer dom åt, Source motorn springer du inte ute i stora miljöer, du kan inte springa vart du vill utan är begränsad, likaså UE3 motorn som passar bättre för spel som renderas i "korridorer". Klart som fasen det är lättare att optimera då. Så dåligt optimerat är inte Crysis, jag anser fortfarande att spelet är skrivet för nästa generation, sen om det gynnar Crytek eller inte återstår att se.

Lite respons ska du få i alla fall mellan DX9 och DX10 i Crysis. De är dock mycket små, men Rök och Moln renderas helt annorlunda i DX10. Jag märker då helt klart skillnad på rök och eld i DX10 gentemot DX9 dock så måste jag inte lira spelet i DX10 bara för det eftersom skillnaden är minimal.

Sen undrar jag varför släpps inga uppdateringar till DX10? Det kan väl knappast vara så att DX10 är "klart" så att det inte behövs några fler uppdateringar, mycket av prestanda förlusten tror jag sitter i just DX10 API´t. DX9 uppdaterar dom ganska ofta.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Cry-engine tror jag kommer att vidare utvecklas å användas i fler spel i framtiden, så jag tror inte att det är ett dött projekt :).

Vilka aktörer använde Cryengine-motorn efter FarCry? Ingen jag känner till.
Vilka aktörer har nämnt intresse för CryEngine 2? Enligt CryTek själva hade de ett halvdussin intresserade aktörer under E3 2006-07, men det är skitsnack.

CryEngine (2) är död och kommer aldrig användar förutom i det exakta spelet det var byggt till.

Sedan är Crysis inte särskilt öppet. Det är också bara snack. Det finns en väg du kan gå för att komma någonstans i spelet och det finns ett cirkulärt område du kan röra dig på eftersom du blockeras av en bergvägg du inte kan klättra eller vatten, som du förvisso kan simma i, men utan funktion utöver ett estetiskt inslag. En start gällandes öppenheten i motorn kanske skulle kunna vara att inkludera en AI som faktiskt inte bara står och väntar på att dö utan faktiskt är ute och skuttar - men spelet är både instängt och har begåvats med lika okapabel AI.

Jag varvade Crysis, tog 5 timmar, sedan spelade jag det aldrig igen. Multiplayer tog 4 timmar att stormtröttna på eftersom det var helt otestat (EA Games är duktiga på detta) och konceptet i sig var tråkigt.