Datorn låser sig på måfå (Har testat _allt_)

Permalänk

Datorn låser sig på måfå (Har testat _allt_)

Hejsan kära sweclockare, nu har jag haft ett förbaskat irriterande problem med datorn i bra bit över 1år som jag skulle behöva hjälp. Innan ni svara så skulle jag uppskatta att ni läser igenom hela inlägget här, så ni inte ber mig testa något jag redan testat femtioelva gånger

Problemet: *Dator låser sig helt och hållet på måfå*. Det händer ibland när jag spelar, ibland när jag lyssnar på musik, ibland när jag ser på film, ibland under natten när datorn står igång utan något speciellt igång.

Vad jag har testat: Jag har testat att byta CPU 3gånger, Moderkort 3Gånger, Grafikkort 4Gånger, Hårddisk 3gånger, Nätaggregat 3gånger, chassi 2gånger (och utan chassi), 8st minnen[1] (i olika kombinationer) och även med och utan dvd/floppy inkopplat.
Har till och med testat 3st olika tangentbord, 3st olika möss, 2-3st olika skärmar och 2par olika högtalare (har även testat med hörlurar) även några olika nätverkssladdar.

Jag har installerat om Windows XP så många gånger att jag har tappat räkning för längesedan och jag har testat med olika drivrutiner och anti-virusprogram (och utan).

Datorn har krashat (vid flera tillfällen) när jag varit på LAN, så det kan ju inte vara något med mitt el-uttag, och ingen av mina andra 7datorer i huset har något liknande problem.

Hur ofta den krashar varierar MYCKET, allt från 1gång i veckan till 5gånger per dag. Jag har inte hittat något som garanterat kan få datorn att krasha varje gång. Har även hänt att den slutar krashar på över en månad.

*Omstart genom resetknappen är måste, bilden fryser, ljudet försvinner, lyser t.ex. caps-lock lampan på tangentbordet så slocknar den inte efter man tryckt på caps-lock (gäller för samtliga *-lock lampor).

[1] Även kört memtest i minst 10H per minne i både min dator och en annan utan fel.

Nuvarande systemkonfiguration:
OS: Windows XP SP2 (med automatiska uppdateringar igång)
CPU: AMD Athlon64 X2 3800+ (aldrig överklockad)
Moderkort: MSI K8N Neo4-F (eller Neo4-Fi inte 100% säker)
Minne: 4st 512MB TwinMos PC3200 DDR (Körs med cmd rate T2)
Grafikkort: LeadTek WinFast 8800GT ZL
Nätaggregat: Corsair VX450W
Chassi: Antec SLK3000B
Hårddiskar: 1x200GB Western Digital P-ATA, 1x250GB Hitachi S-ATA, 1x320GB Western Digital S-ATA, 1x400GB Seagate S-ATA (OS), 1x500GB Western Digital S-ATA, 1x500GB LaCie Porshe USB, 1x500GB Western Digital Elements USB
DVD: Lite-on DVD brännare P-ATA.

Komponenter jag testat med som inte är inkopplade i min dator:
ASUS A8V Deluxe (moderkort)*
MSI K8N Neo2-FX (Modekort)*
AMD Athlon64 3500+ (CPU)*
AMD AThlon64 3000+ (CPU)*
Diverse minnen i varierande hastighet, PC2700-PC3200*
Geforce 2MX PCI (Grafikkort)
Ati Radeon X850XT AGP (Grafikkort)*
Ati X1950XT PCI-E (Grafikkort)
3R System Neonlight (Chassi)*
ColorsIT 400W (Nätagg)*
NorthQ SuperSilent 500W (nätagg)

* Grejer som sitter i andra datorer just nu och fungerar utan problem. (dem utan * fungerade när jag testade dem i andra datorer, men sitter inte inkopplade i någon just nu)

Jag hoppas jag inte har för många stavfel nu då jag är lite trött och ska sova
Om jag har glömt något eller något är oklart så är det bara att fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att byta så mycket hårdvara är det troligaste mjukvaruproblem (no shit! ). Finns det någon gemensam nämnare som du alltid installerar?

Edit: Alltså tex drivrutiner, speciellt om det är samma versioner. Nyttoprogram som kanske körs hela tiden i bakgrunden osv. Fundera igenom noggrant, det är lätt att glömma allt man lägger in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga en sak.

Kör du med kabel eller trådlöst?
Min gamla dator hängde sej och höll på, ibland hängde den sej efter 5min, ibland efter 4 dagar.
Det visade sej att det var vårat trådlösa* nätverkskort som var defekt, därför hängde den sej och sådär.

* Med trådlösa nätverkskort så menar jag det som " tar emot " elller asså ja, det med antenn lixom.

Testa det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Har du testat att byta så mycket hårdvara är det troligaste mjukvaruproblem (no shit! ). Finns det någon gemensam nämnare som du alltid installerar?

Edit: Alltså tex drivrutiner, speciellt om det är samma versioner. Nyttoprogram som kanske körs hela tiden i bakgrunden osv. Fundera igenom noggrant, det är lätt att glömma allt man lägger in.

Har testat att intstallera Windows på en helt ny köpt hårddisk och endast installera senaste drivrutinerna, det hjälpte inte. Övriga nyttoprogram har jag testat stänga av och/eller avinstallera och det hjälper inte. Kan inte komma på ett enda program jag inte testat utan. Dessutom kör jag med exakt samma versioner på dem flesta av programmen på minst 2datorer till och dem fungerar fint.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Jag måste bara fråga en sak.

Kör du med kabel eller trådlöst?
Min gamla dator hängde sej och höll på, ibland hängde den sej efter 5min, ibland efter 4 dagar.
Det visade sej att det var vårat trådlösa* nätverkskort som var defekt, därför hängde den sej och sådär.

* Med trådlösa nätverkskort så menar jag det som " tar emot " elller asså ja, det med antenn lixom.

Testa det?

Jag kör kabel och inte haft något trådlöst nätverkskort i datorn. Har alltid kört med dem inbyggda ljud- och nätverkskorten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
"Text..."

Hittade det här inlägget pga att jag letade orsaken till att Folding@SweClockers hadde så många WUn i går. Du lyckades starta hela 193 WUn och få 4 poäng.
Du borde ha högst 1 WU med den där datorn.. Så stoppa Foldingen tills du fått datorn stabil, du får ju ändå inga poäng.

Sen ditt problem med datorn. Du sitter och kör 7 hårddiskar på det nätagget, blir nog nära gränsen för vad nätagget klarar även om det borde klara det (och de andra nätaggen du kört med har ju varit ännu sämre)...

Koppla ur alla hårddiskar utom den nödvändiga, och testkör. Sen om det fungerar med en disk i, så kan ju någon av de övriga hårddiskarna vara på väg att lägga av / alt någon kabel till diskarna vara trasig. testa en disk/kabel åt gången.