Gymnasiet nästa, redan fundera på högskola?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Seriöst? Så jag skall alltså jobba till 2010 istället för att plugga de ja gör nu?

Nej, men du kan inte tillgodoräkna dig de extra poängen om du söker före man sätter systemet i sjön, vilket jag vill minnas var 2010.

Sedan kan man ju fråga sig varför du pluggar som du gör, men det är ju ditt problem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Nej, men du kan inte tillgodoräkna dig de extra poängen om du söker före man sätter systemet i sjön, vilket jag vill minnas var 2010.

Sedan kan man ju fråga sig varför du pluggar som du gör, men det är ju ditt problem.

Skrev istället för att plugga de jag gör nu Inte säker på att jag vill gå hela min utbildning. Men är väl bara att fortsätta, man lär väl veta det snart.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Samhälles allmänna kurser (dvs inte inriktningsspecifika):

Engelska B, 100p
Filosofi A, 50p
Geografi A, 100p
Historia A, 100p
Matematik B, 50p
Moderna språk, 200p
Naturkunskap B, 100p
Psykologi A, 50p
Svenska C – muntlig och skriftlig kommunikation, 50p

Naturs allmänna kurser:
Biologi A, 100p
Engelska B, 100p
Fysik A, 100p
Historia A, 100p
Kemi A, 100p
Matematik B-D, 250p
Moderna språk, 100p

Det skiljer 50 poäng mellan sam och natur. Så för att få ett naturprogram måste du läsa 50 poäng mer om du går sam. Och slipper de "onödiga" kurserna du inte behöver ifall du ändå skall utbilda dig inom samhällsvetenskapen.

Av detta läste jag allt du nämner på Natur plus allt på samhällslinjen förutom:

Psykologi A, Geografi A samt Filosofi A samt Naturkunskap B (vilket jag "läst" iochmed naturämnena).

Sen tror jag det är 150p "C-språk" som är standard, dvs steg 3 och 4 för samhäll. Varav vi hade steg 3 obligatoriskt på natur.

Är Psykologi A, Filosofi A samt Geografi A ett krav för några utbildningar?

Jag tycker fortfarande jag har rätt i det jag sagt tidigare, dvs att du har fler dörrar öppna efter att ha gått natur, inget annat?

(Jag läste 2500p, hoppade av Steg 4 i Tyska under 2an tror jag. )

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Av detta läste jag allt du nämner på Natur plus allt på samhällslinjen förutom:

Psykologi A, Geografi A samt Filosofi A samt Naturkunskap B (vilket jag "läst" iochmed naturämnena).

Sen tror jag det är 150p "C-språk" som är standard, dvs steg 3 och 4 för samhäll. Varav vi hade steg 3 obligatoriskt på natur.

Är Psykologi A, Filosofi A samt Geografi A ett krav för några utbildningar?

Jag tycker fortfarande jag har rätt i det jag sagt tidigare, dvs att du har fler dörrar öppna efter att ha gått natur, inget annat?

(Jag läste 2500p, hoppade av Steg 4 i Tyska under 2an tror jag. )

Vadå? Massa samutbildningar du behöver dubbla språk till, Psykologi, filosofi, geografi, historia eller annat.

Jag har läst 2 naturinriktningar (inklusiva riktiga kursen Naturkunskap B) och ca 600 poäng extra samkurser.

Finns i princip lika många utbildningar som kräver naturämnen som matte och sådant som kräver historia osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har då inte sett någon utbildning som skulle ha Filosofi och Geografi som grundkrav till utbildningen.

Jag läste natur och läste Engelska B, Svenska C, Tyska steg 4 (hoppade av), kunde valt till Historia B, Psykologi A, Filosofi A, Geografi A och Samhällskunskap B bland annat.

Samhäll B kan jag tänka mig kan vara krav på en del utbildningar. Går du samhäll och ska ha behörighet till alla Naturutbildningarna måste du läsa till:

Kemi A, Kemi B, Fysik A, Fysik B, Matte C, Matte D, Matte E, Biologi B

Jämfört med Natur:

Samhällskunskap B, C-språk steg 4, någon enstaka mer kurs ev.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag har då inte sett någon utbildning som skulle ha Filosofi och Geografi som grundkrav till utbildningen.

Jag läste natur och läste Engelska B, Svenska C, Tyska steg 4 (hoppade av), kunde valt till Historia B, Psykologi A, Filosofi A, Geografi A och Samhällskunskap B bland annat.

Samhäll B kan jag tänka mig kan vara krav på en del utbildningar. Går du samhäll och ska ha behörighet till alla Naturutbildningarna måste du läsa till:

Kemi A, Kemi B, Fysik A, Fysik B, Matte C, Matte D, Matte E, Biologi B

Jämfört med Natur:

Samhällskunskap B, C-språk steg 4, någon enstaka mer kurs ev.

Uhh, inte direkt. Psykologi kräver psykologi, finns filosofiska inriktningar där du skall ha läst filosofi, historiker? Finns även vissa där du bör ha läst kultur saminriktningen osv. Finns ju flertalet samutbildningar som kräver dessa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, och allt jag säger är att du med största sannolikhet har Fler dörrar öppna med mitt förslag än att gå vanlig samhäll :). Har aldrig sagt alla, men fler.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ja, och allt jag säger är att du med största sannolikhet har Fler dörrar öppna med mitt förslag än att gå vanlig samhäll :). Har aldrig sagt alla, men fler.

Vadå, finns inte så mycket du kan gå med natur, finns mångdubbelt mer som samare Rena naturämnen som kräver massa extra från en samare är ju civil ingenjör, läkare, biolog o allt det där, och sådana saker. Skulle säga du har lika många samutbildningar som är rena sam

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Uhh, inte direkt. Psykologi kräver psykologi, finns filosofiska inriktningar där du skall ha läst filosofi, historiker? Finns även vissa där du bör ha läst kultur saminriktningen osv. Finns ju flertalet samutbildningar som kräver dessa.

Du får gärna visa var du hittar alla dessa program/kurser som kräver psykologi/filosofi/annat sam ämne då jag efter en snabb titt på göteborgs universitets hemsida (ganska representativt tror jag) inte hittar ett enda program/kurs som kräver mer samhälls ämnen än Sh A, Sv B, Hi A. En del kräver arbetslifserfarenhet eller akademiska poäng men inga fler gymnasiekurser. Du kan i princip läsa vad som helst efter en naturvetenskaplig utbildning men bara samhällsämnen efter en utbildning i samhällsvetenskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caligula
Du får gärna visa var du hittar alla dessa program/kurser som kräver psykologi/filosofi/annat sam ämne då jag efter en snabb titt på göteborgs universitets hemsida (ganska representativt tror jag) inte hittar ett enda program/kurs som kräver mer samhälls ämnen än Sh A, Sv B, Hi A. En del kräver arbetslifserfarenhet eller akademiska poäng men inga fler gymnasiekurser. Du kan i princip läsa vad som helst efter en naturvetenskaplig utbildning men bara samhällsämnen efter en utbildning i samhällsvetenskap.

Tack.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tack.

Aha Jag har tydligen uttalat mig tidigt då det inte var speciellt många vanliga utbildningar som krävde det. Hittade typ någon skumm utbildning utomlands men det räknas ju inte

Men är man inte intresserad av Natur finns det ju få anledningar för att gå det. Visst håller fler dörrar öppna, men det är inte som man lärde sig nått på natur.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag valde sam. ekonomi för att jag tyckte att kemi och biologi var så jäkla trist. Jag la till Ma C och D för att kunna komma in på handels och liknande. Det är också viktigt att lästa steg 3 i språk för att komma in på en bra utbildningoch gärna steg 4 för att få mycket meritpoäng. Maxpoängen är ju iallafall teoretiskt 22.5 nu med meritpoäng.
Jag har funderat på att lägga till Fysik A och B för att kunna komma in på civ. ing.utbildning men det kan man ju lägga till senare i utbyte mot någon trist, onödig kurs i sam.ek

Nuförtiden utbildar vissa skolor en till gymnasiekonom och det är väldigt bra om man skulle vilja börja arbeta direkt efter gymnasiet.
Jag fick bra betyg i Noämnena men valde ändå sam ek. även fast jag är ett snille i matematik ;).
Kan du inte tänka dig att arbeta med något som biologi så skulle jag ta sam ek. utbildningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Jag valde sam. ekonomi för att jag tyckte att kemi och biologi var så jäkla trist. Jag la till Ma C och D för att kunna komma in på handels och liknande. Det är också viktigt att lästa steg 3 i språk för att komma in på en bra utbildningoch gärna steg 4 för att få mycket meritpoäng. Maxpoängen är ju iallafall teoretiskt 22.5 nu med meritpoäng.
Jag har funderat på att lägga till Fysik A och B för att kunna komma in på civ. ing.utbildning men det kan man ju lägga till senare i utbyte mot någon trist, onödig kurs i sam.ek

Nuförtiden utbildar vissa skolor en till gymnasiekonom och det är väldigt bra om man skulle vilja börja arbeta direkt efter gymnasiet.
Jag fick bra betyg i Noämnena men valde ändå sam ek. även fast jag är ett snille i matematik ;).
Kan du inte tänka dig att arbeta med något som biologi så skulle jag ta sam ek. utbildningen.

Notera att Fysik A+B ligger på 250poäng tillsammans, plus att du måste ha Kemi A i det, plus Biologi A, vilket ger ytterliggare 200p? Det är ganska mycket poäng att "bara" lägga till

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Notera att Fysik A+B ligger på 250poäng tillsammans, plus att du måste ha Kemi A i det, plus Biologi A, vilket ger ytterliggare 200p? Det är ganska mycket poäng att "bara" lägga till

Men alla de kurserna är ju sjukt simpla? Man la ju ca en timme i veckan per kurs. Sen är ju 450 poäng inte jättemycket. Jag läste 600 extrapoäng. Kan även säga att jag inte gjorde ett skit i gymnasiet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ta inte teknik bara, har de lite stressigt nu när ja ska läsa fy b, matte d, matte e språk och all extra engelska...
satsa på natur eller samhäll

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men alla de kurserna är ju sjukt simpla? Man la ju ca en timme i veckan per kurs. Sen är ju 450 poäng inte jättemycket. Jag läste 600 extrapoäng. Kan även säga att jag inte gjorde ett skit i gymnasiet.

Nu börjar jag tröttna på dig, sluta bete dig barnsligt.

450 poäng är nästan 1/5 av de 2500poäng man måste läsa för att få slutbetyg. Det är inte lite extrapoäng.

För det andra är inte Fysik A+B, Kemi A+B "sjukt simpla" kurser, tvärt om, det är avancerade kurser (speciellt B-kurserna). Sen om du haft kassa lärare, för lätta prov eller varit extremt smart när du pluggat, hör inte hit. Kurserna är de mest avancerade du kan läsa på gymnasiet, så knappast sjukt simpla.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nu börjar jag tröttna på dig, sluta bete dig barnsligt.

450 poäng är nästan 1/5 av de 2500poäng man måste läsa för att få slutbetyg. Det är inte lite extrapoäng.

För det andra är inte Fysik A+B, Kemi A+B "sjukt simpla" kurser, tvärt om, det är avancerade kurser (speciellt B-kurserna). Sen om du haft kassa lärare, för lätta prov eller varit extremt smart när du pluggat, hör inte hit. Kurserna är de mest avancerade du kan läsa på gymnasiet, så knappast sjukt simpla.

Utbildningsnivån i Sverige är ju också sjukt låg, hade snarare sagt svårare prov än standarden. Minns själv när man gick i 3an (läste ca 1200 poäng i 3an för övrigt), pluggade inte någonting alls i princip, sen kom fysik B nationella som vår lärare tyckte vi skulle göra, fick alla rätt på det provet. Så jag har inte riktigt förstått varför folk bävar så inför fysik B och andra ämnen. Kemin fick man däremot jobba lite mer i, detta då vi behövde skriva 4-sidiga labrapporter varje vecka och minst 80% av dem skulle ligga på MVG-nivå för att kunna plocka ut ett MVG i betyg. Men det var ju en sån där "skriva kvällen innan" sak, så inga större problem.

Det "jobbigaste" på gymnasiet var väl i 3an då man även läste Programmering A, B , C (B, C bara på vårterminen), samt matte E och diskret, engelska c, extraspråk på samma termin. Detta paralellt med kemi B, fysik B, biologi B och lite annat skojj jag inte kommer ihåg.

Skolan i Sverige är ju designad för att folk med extrema inlärningssvårigheter skall även de hänga med, så är man normalbright är gymnasiet ingen överdriven pers. Ingen av mina vänner som läst natur pluggade speciellt mycket dem heller.

Mitt enda problem var att min skola ansåg att man skulle läsa sam ämnen, så mina valbara poäng samt skolans val (är väl ca 400 poäng) hamnade på filosfi och massa extra samkurserm, vilka jag själv inte tyckte var speciellt roliga, men men, det var ju skoj att läsa lite andra ämnen.

SLUTSATS: Jag blir trött på dem som sprider myten om att naturprogrammet är till för übermänch, så är det verklgen inte utan det är inga problem alls att gå där även om man inte är geni eller galen plugghäst.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att de jobbigare kurserna på gymnasiet skulle vara "sjukt enkla" är väl ändå att ta i. Antingen har du ytterst simpelt för att lära eller så överdriver du.
Att klara av fysik b genom att kolla på boken i en timme per vecka är ju bara nonsens, för majoriteten vill säga. Det må vara så att gymnasiet är lite som en promenad i parken jämfört med högskolan, men det var fortfarande inte så att man kunde sova sig igenom skolan och tro att MVGt kom på posten.

Vill man ha dubbel behörighet är det bättre att lära sig ett område fullt ut och sedan isåfall "slösa" ett halvår/år på tekniskt basår för att bli behörig till högskolan. Om man nu inte är en självplågare som inte kan tänka sig roligare kvällar/helger än att sitta med böckerna eller ett geni.

Edit: Dock inte sagt att natur skulle vara omöjligt på något vis. Enligt mina erfarenheter så krävdes det mer av mig som naturare än av mina kompisar på samhäll, men det säger mer om deras utbildning än min som jag själv ansåg vara utmanande men absolut inte omöjlig.

Permalänk
Medlem

Jag hade MVG i samtliga Naturämnen, förutom ett par Mattekurser, och ALLT är individuellt. En del har svårare än andra. Jag hade lätt för det, det verkade även du ha.

Bara för att vi 2 har lätt för det så blir det inte lätt för personer som hamnar lite efter eller har det svårare. Halva teknikklassen hoppade av Fysik B för de inte hängde med. Sen har vi en närliggande skola här med, de behövde knappt plugga för att få bra betyg alls, medans vår skola var helt tvärtom.

Det är stor skillnad på att klara kursen och förstå kursen.

Sen är det självklart lättare att se tillbaka på det nu och tycka det kan verka lätt, men så lätt som du får det att verka är det inte när man väl börjar med det. Fysik A är ganska lätt, det håller jag med om. Fysik B blir klurigare, då är det (mycket) mer teori.

Kemi A tar en liten stund att komma in i, sen när man förstått det grundläggande brukar det flyta på för de flesta.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag hade MVG i samtliga Naturämnen, förutom ett par Mattekurser, och ALLT är individuellt. En del har svårare än andra. Jag hade lätt för det, det verkade även du ha.

Bara för att vi 2 har lätt för det så blir det inte lätt för personer som hamnar lite efter eller har det svårare. Halva teknikklassen hoppade av Fysik B för de inte hängde med. Sen har vi en närliggande skola här med, de behövde knappt plugga för att få bra betyg alls, medans vår skola var helt tvärtom.

Det är stor skillnad på att klara kursen och förstå kursen.

Sen är det självklart lättare att se tillbaka på det nu och tycka det kan verka lätt, men så lätt som du får det att verka är det inte när man väl börjar med det. Fysik A är ganska lätt, det håller jag med om. Fysik B blir klurigare, då är det (mycket) mer teori.

Kemi A tar en liten stund att komma in i, sen när man förstått det grundläggande brukar det flyta på för de flesta.

Fysik B är i grunden bara att kombinera det man lärde sig i A. Visst, alla har inte jättelätt för kursen, men de allra flesta jag gick med, samt kompisar på andra skolor, hade inte svårt för den. Är man naturintresserad är det ju inga större problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Läser kurserna nu och tycker inte de är spec svårt, enda skillnaden är att man måste vara lite mer uppmärksam på lektionerna (iaf på våran skola) eftersom allt som kommer på proven inte står i boken...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Notera att Fysik A+B ligger på 250poäng tillsammans, plus att du måste ha Kemi A i det, plus Biologi A, vilket ger ytterliggare 200p? Det är ganska mycket poäng att "bara" lägga till

Men då kan man ta bort naturkunskap a och b...

Permalänk
Medlem

natur A+B ingår väl i sam så då måste man väl läsa de för att få ut "examen"?

Angående olika behörigheter så finns standardbehörigheterna på följande sida:
http://www.hsv.se/publikationerarkiv/lagarochregler/hogskolev...
Som synes så är det väldigt få program som kräver samhällsämnen (andra än samA, HisA och div. språk) Det är först när du vill bli lärare i samämen du behöver de (t.ex. G.6). Så är det behörighet du vill ha så satsa på Natur och läs lite extra samämnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Men då kan man ta bort naturkunskap a och b...

Inte naturkunskap a väll? Jag läser natur och jag har läst naturkunskap a, och jag kommer läsa fysik B, biologi B och kemi B. :>

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av samhällsvetenskaperna kan du gå samhälls med inriktning mot ekonomi på gymnasiet, lägga till matematik c samt läsa historia a och b. Läs även samhällskunskap b.

Då är du behörig till alla samhällsinriktade utbildningar; ekonom, jurist, samhällsvetare, historia, ekonomisk historia och så vidare.

Finns ingen anledning att läsa biologi, kemi etc för att sedan utbilda dig till ekonom. Ekonomiutbildningarna enligt bolognaprocessen kräver samhällskunskap a och matematik c och ger dig en ekonomie kandidat -> magister -> master.

Stirra dig inte blind på "civilekonomexamen" då detta är en gammal yrkesexamen som ingen bryr sig om. Det finns ingen motsvarighet till denna examen inom Europa (eller resten av världen) utan "omvandlas" då till en vanlig ekonomie magister (ungefär).

Ett klokt val om du vill avancera inom finansvärlden och jobba på något kreditinstitut är att läsa ekonomi kandidat, sedan en MBA (Master of Business Administration) på det. Det blir totalt fem år och ger dig en grymt bra utbildning. Betydligt bättre än en civilekonomexamen. Handels i Stockholm ger nu för tiden inte ens ut civilekonomexamen utan går efter bolognasystemet.

Tänk också på att det är GRUNDLÄGGANDE företagsekonomi du läser på gymnasiet och detta kommer ni gå igenom på en vecka på universitetet. Så du egentligen har du ingen större nytta av ekonomin du läser där.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Nu så har man äntligen kommit ett steg närmare vad man skall välja. Elitidrottsprogrammet på Arlandagymnasiet inr Natur.

Special Idrott A, 200p
Special Idrott B, 100p
Special Idrott/LK C, 200p
Näringslära, 50p
Idrott och hälsa B, 50p

Fysik A, 100p
Biologi A, 100p
Kemi A, 100p
Matematik C, 100p
Matematik D, 100p

Engelska A, 100p
Engelska B, 100p
Idrott & Hälsa A, 100p
Estetisk verksamhet, 50p
Matematik A, 100p
Matematik B, 50p
Moderna Språk, 100p
Naturkunskap A, 50p
Projektarbete, 100p
Religionskunskap A, 50p
Samhällskunskap A, 100p
Svenska A, 100p
Svenska B, 100p

Individuellt val:
Matematik C, 50p
Fysik B, 150p
Historia A, 100p

Och om jag nu skulle få tid för ännu fler ämnen så funderar jag då på Engelska C (kanske kan kolla om jag kan byta ut moderna språk mot eng C, då jag är helt värdelös på andra språk än engelska och svenska)
Psykologi A
Svenska C
Programmering A,B (skulle vara kul o lära sig)

Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Ser bra ut.

Det kommer nya regler om två år med extrapoäng när man söker till högskola/universitet. Om du ska läsa en viss grej på högskolan ger vissa kurser extrapoäng osv.

Svenska C kommer ge extrapoäng vad du en söker till, så läs det. Om du ska läsa någonslags natur/matematikinriktining och har lätt för matte skulle jag rekomendera Matte E, Breddning och Diskret.

Självklart ska du välja kurser du är intresserade av, men kolla upp vad som ger extrapoäng så du vet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Ser bra ut.

Det kommer nya regler om två år med extrapoäng när man söker till högskola/universitet. Om du ska läsa en viss grej på högskolan ger vissa kurser extrapoäng osv.

Svenska C kommer ge extrapoäng vad du en söker till, så läs det. Om du ska läsa någonslags natur/matematikinriktining och har lätt för matte skulle jag rekomendera Matte E, Breddning och Diskret.

Självklart ska du välja kurser du är intresserade av, men kolla upp vad som ger extrapoäng så du vet.

Extrapoäng lär inte va värda mycket, allt lär ju bara får 2.5 poäng högre snitt för att komma in Eftersom 2.5 poäng är max du kan få extra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Extrapoäng lär inte va värda mycket, allt lär ju bara får 2.5 poäng högre snitt för att komma in Eftersom 2.5 poäng är max du kan få extra.

Extrapoäng är alltid extrapoäng.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Extrapoäng lär inte va värda mycket, allt lär ju bara får 2.5 poäng högre snitt för att komma in Eftersom 2.5 poäng är max du kan få extra.

2,5 poäng är ju mycket. Vad snackar du om?

Det kan helt klart vara avgörande för att komma in på ett visst program eller ej.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.