2m HDMI-kabel för 1200p, duger den på Clas Olsson?

Permalänk
Medlem

2m HDMI-kabel för 1200p, duger den på Clas Olsson?

Köpte nyligen en ny skärm som bara har HDMI-ingång och köpte samtidigt någon HDMI kabel (från OnOff) på en meter som jag då skulle räcka för 300:- typ.
Men när jag kom hem sedan upptäckte jag att kabeln var för kort och skulle behövt en på två meter istället. Men att lägga ut 350:- igen för en till kabel känns lite väl...

Så nu undrar jag om den kabeln som finns på Clas Olsson duger för 1920x1200? 2 meter då.

Eller om kanske Kjell & Co har någon som kan tänkas duga?

Permalänk
Medlem

Jag använder en 2m hdmi kabel ifrån lidl som kostade 69kr, klarar 1080p helt galant.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

finns inget som heter 1200p

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag använder en 2m hdmi kabel ifrån lidl som kostade 69kr, klarar 1080p helt galant.

Okej, kanske ska testa en sådan då.
5 meters kabeln klarade det inte, men det är ju bra mycket längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
finns inget som heter 1200p

/Daniel

Vad kallas det då?
Valde 1200p just eftersom de andra (1080 och 720) går efter antalet pixlar på bredden.

Permalänk
Medlem

720p och 1080p är HD standarder för tv och video, i datorvärlden berättar vi vilken upplösning vi har.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLeSå nu undrar jag om den kabeln som finns på Clas Olsson duger för 1920x1200? 2 meter då.

HDTV-apparater brukar vara i 16:9 har jag bestämt för mig, så din upplösning är korrekt om det är en widescreen dator-bildskärm (vilka använder 16:10 ist). För en TV är den dock 1920x1080 ist (därav 1080p).

Permalänk
Medlem

Nu blir det visserligen till ett bra mycket dyrare pris men Supra HDMI är en bra kabel som är byggd efter standarden. Bra HDMI kablar ska tydligen vara bra upp till 10m utan problem men Supra klarar upp till 15. Jag har dock inte provat Supra kabeln men jag vet att deras produkter alltid levererar, fungerar, följer standarder till 100% mm mm! Säkert fungerande köp made in Sweden

Men det blir ju somsagt ett dyrare pris... Skadar ju inte att kolla upp iallafall. Ska själv ha en sådan till min skärm.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Dock behövs inte en supra för 2m, aldrig att signalen skulle bli utstörd på ett så kort avstånd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

kabel!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Dock behövs inte en supra för 2m, aldrig att signalen skulle bli utstörd på ett så kort avstånd.

Nej det tror jag inte heller. oavsett så är det bra kablar. Se det som ett litet alternativ

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Bra kabel är relativt, när det gäller 2m så är en ifrån lidl exakt lika bra, säger du något annat så ljuger du

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Om man skall tro det här så måste du ha en HDMI 1.3 kabel. Men om din 1m kabel funkar så borde en 2m kabel från Claes Ohlsson.

Permalänk
Medlem

Som sagt, vid kortare avstånd så brukar det inte spela nån större roll om det är en skitkabel eller en bra kabel. De som är rika eller korkade köper skitdyra signalkablar när det är korta avstånd. Det bästa är att testa själv, börja med det billigaste. Går det inte - testa nån med högre kvalitet. Går man över 7.5 meter eller vad nu hdmistandarden säger så bör man nog satsa på bättre kablage.

Köpte en 10meters dvi -> hdmikabel från kjell och skulle testa mellan dator och plasma, gick ej. Antagligen funkar det med en dyrare, men dit har jag ej kommit än - tycker kablar är bland det tråkigaste man kan köpa.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Ja kablar kan vara hiskerligt dyra!

Sök på Transparent, Nordost, Jorma Design mfl så ska ni se på kablar som kostar över 100000,- strecket.

Allt är ju relativt och har man det dyraste av det dyraste i exempelvis hemmastereo väg så vet jag att en bra kabel tyvärr = dyr kan göra stor nytta = ljudförbättringar. För att inte tala om strömkablarnas inverkan på ljudet. Jo jag kommer få mothugg här så vi lämnar den diskussionen Det handlar ju om HDMI kabel för vettig peng och här kan man ju får bra och fungerande för under 100 lappen! Perfekt

En sak till bara. Själv skulle jag aldrig betala 100000tals kronor på en kabel... Hur bra den än må vara

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

datar, man tror på det man vill.
I min värld finns det iallafall betydligt intressantare saker att lägga pengarna på än kablar. Det är nog den kategori produkter där det förekommer mest bullshit whatsoever. Det finns ljudkablar som man ska vänta åt rätt håll - vänta nu... är det inte växelström som går i kablarna när man pratar ljud? kablar som har en isolering gjord av vatten eller kanske olja? It never stops. Den dagen du tar nåt i blindtest, där jag är den som utför testet - köper jag dina påståenden.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Somsagt kablar kan vara ett hektiskt och upprörande ämne som vi lämnar åt sidan. Tråden handlar om HDMI kabel för billig peng så vi håller oss till ämnet

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem

Hade en 5-meters hdmi från clas ohlson som klarade SD bra men så fort jag skickade HD så blev det grönt flimmer över hela bilden. Har nu ClickTronic från Kjell & co och det fungerar klockrent. Kör 5 meter till plasma och 10 meter till projjen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
HDTV-apparater brukar vara i 16:9 har jag bestämt för mig, så din upplösning är korrekt om det är en widescreen dator-bildskärm (vilka använder 16:10 ist). För en TV är den dock 1920x1080 ist (därav 1080p).

jo men 720p 1080i/p är fastställda hdtv standarder... finns återigen inget som heter 1200p

/Daniel

Permalänk
Medlem

Klart det finns! ****p är bara ett sätt att säga att det är progressivt.
480i
480p
576i
576p
osv
osv
Sedan att man inte brukar säga det i datorsammanhang eftersom en dator, nästan, alltid sänder progressivt är en annan sak. ****p och ****i är inte exklusiva uttryck bara för tv-signaler utan kan användas när som helst för att tala om att en upplösning är progressiv eller interlaced.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fetskaft

480i
480p
576i
576p

dessa är heller inte med i hdtv standarden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
720p och 1080p är HD standarder för tv och video, i datorvärlden berättar vi vilken upplösning vi har.

/Daniel

Permalänk
Medlem

Du missar hela poängen. Du säger att det inte finns något som heter 1200p. Enligt vem? Sak samma om det är 480, 720, 1080, 1200, 4096. Ett p säger som sagt bara att det är progressivt och är inte exklusivt för hdtvformat.

Han frågar ju efter en hdmi-kabel som klarar bandbredden som 1200p kräver.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
finns inget som heter 1200p

/Daniel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
...
Vad kallas det då?
Valde 1200p just eftersom de andra (1080 och 720) går efter antalet pixlar på bredden.

Antal linjer är det, pixlar på höjden d.v.s. Fetskaft har annars rätt och visst, HDTV-standarden består bara av några få utvalda upplösningar men ingen nämnde HD före dig daniel =P

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att trådskaparen har fått svar på sin fråga. Jag kan också bekräfta att en billig kabel duger utmärkt. Jag kör en 15 meter kabel från min HD-DVD till min projektor utan att märka några konstigheter med bilden.

Permalänk
Medlem

1200p blir ju datorstandarden 1920x1200 då det är progresivt. Men vanligen så säger man inte så, eftersom det (vad jag vet) inet finns någon interlace standard som är 1920x1200. Så då använder man den istället.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
1200p blir ju datorstandarden 1920x1200 då det är progresivt. Men vanligen så säger man inte så, eftersom det (vad jag vet) inet finns någon interlace standard som är 1920x1200. Så då använder man den istället.

Blir det? Jag visste inte om någon standard som hette 1200p.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Blir det? Jag visste inte om någon standard som hette 1200p.

Ja upplösningen 1920x1200 är ju en standard. Då kan man ju kalla den för 1200p om man nu skulle vilja det.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ja upplösningen 1920x1200 är ju en standard. Då kan man ju kalla den för 1200p om man nu skulle vilja det.

Nej för 1200p är ingen definierad standard, det kan lika gärna vara n x 1200 upplösning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej för 1200p är ingen definierad standard, det kan lika gärna vara n x 1200 upplösning.

nej ok det är sant. Standarden heter annars WUXGA

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Ja upplösningen 1920x1200 är ju en standard. Då kan man ju kalla den för 1200p om man nu skulle vilja det.

Men varför kalla det "1200p" när man lika gärna kan kalla det "mumintroll"?
Jag tycker att mumintroll låter bättre..

Eller vänta, jag vet! Vi kan använda det namnet/beteckning som finns i stället för att hitta på egna!

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

Jag röstar för att vi kallar det "munintroll", som FoxOne så fint påpekade.

Sen tror jag visst att en dålig kabel kan påverka även på korta avstånd. Jag köpte billigaste möjliga HDMI 2m, och då blir det lite prickigt vid hög bit rate från dvdn... ska prova med en dyrare när jag får tillgång till det.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Som sagt så är det dumt att börja i den dyra ändan. Testa det billiga, köp kabeln på ett vettigt ställe där du antagligen får byta ifall den inte funkar tillfredsställande. Sen kan alla få tro och tycka vad de vill, alla har alltid sina åsikter när det gäller kablar - man är enbart korkad om man betalar mer än man behöver. (sen kan man ju alltid låna hem en dyrare och testa om man märker nån skillnad vid ett senare tillfälle. - om du jämför så be en polare byta kablar och kör ett rent blindtest, it's the only way.)

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::