Bahnhof: Internet stängs av "regelbundet"

Permalänk
Medlem

Bahnhof: Internet stängs av "regelbundet"

Hej, jag sitter på studentnätet i Linköping och jag haft Bahnhof som internetleverantör sen 1:a april. Ett problem jag har är att internetuppkopplingen stängs ned flera gånger om dagen, ofta är intervallet 2-3 timmar. Det som händer när den stängs ned är att irc kopplas ned, msn/icq kopplas ned, internetradion slutar spela, nedladdningar avbryts. Det brukar gå att re-connecta direkt så nedkopplingen varar inte länge. Jag vill tillägga att jag inte brukar hårdbelasta uppkopplingen med en massa torrents etc, så det är inget sånt.
Jag har jobbat mycket sista tiden och inte orkat engagera mig men nu har det varit några lediga dagar så jag testade häromdagen att gå förbi routern och koppla in min stationära direkt i vägguttaget istället. Och då var det stabilt! Inga plötsliga disconnects. Jaha, så routern (en Linksys) började strula samtidigt som vi fick nya ISP:s tänkte jag, så jag köpte en ny router (en Netgear) idag, i tron att jag lokaliserat problemet.
Men icke! Hade knappt varit online en timme via nya routern förrän internet gick ned och sen har det fortsatt med samma regelbundenhet som med min Linksys-router. Det drabbar båda mina datorer, en kör winxp, den andra kör vista. Men vad är problemet? Det finns ju inte så många inställningar att pilla med och det fungerade innan. Bahnhofs kundtjänst har stängt nu (fast jag är lite rädd för att de inte kan ge så mycket hjälp eftersom det verkar vara ett ganska subtilt problem), så jag tänkte kolla här för att se vad folk som kan det här bättre har att säga. Är ingen nätverksexpert precis (lärde mig ett nytt begrepp när jag kollade forumet innan jag postade: traffic shaping).

Tack för att ni läste.

Permalänk

Har du provat helt och hållet utan router?

Permalänk
Medlem

Läste du mitt inlägg ordentligt? Frågan gäller vad felet kan vara när det fungerar utan router men med router (två olika) titt som tätt.

Permalänk
Medlem

.. kollat loggarna i routern/routrarna? Routern kanske inte kan hålla i ip-addressen från DHCP'n? (Varför vet jag inte, men det känns som ett ganska underligt problem.. )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag sitter på stadsnätet i Sundsvall och upplever samma problem. Alla datorer i nätverket tappar anslutning flera gånger om dagen, och alla program som är beroende av nätverksanslutningen dör (inte så konstigt), vilket är väldigt irriterande. Jag skulle säga att det inträffar kanske var 3-4 timme för mig...

Jag har ingen router i mitt nätverk, utan endast en switch som 5 datorer är inkopplad i.

När jag väl tappar anslutning så ser man nere vid klockan att ikonen för nätverksanslutningen har en "gul boll" som åker fram och tillbaka. Den är där i cirka 1-3 sekunder, sedan är den borta och jag har anslutning igen. Tyvärr är det ju så att alla mina program/spel som är beroende av Internet har slutat fungera under den tiden...

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Det verkar ha löst sig hos mig nu faktiskt, jag gjorde nåt jag inte brukar när jag ska koppla upp en ny router: jag körde "quick setup"-skivan och sedan dess har det varit stabilt. Kanske var fel på gamla routern trots allt eller så behövdes nån liten inställning ändras nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drille
Jag sitter på stadsnätet i Sundsvall och upplever samma problem. Alla datorer i nätverket tappar anslutning flera gånger om dagen, och alla program som är beroende av nätverksanslutningen dör (inte så konstigt), vilket är väldigt irriterande. Jag skulle säga att det inträffar kanske var 3-4 timme för mig...

Jag har ingen router i mitt nätverk, utan endast en switch som 5 datorer är inkopplad i.

När jag väl tappar anslutning så ser man nere vid klockan att ikonen för nätverksanslutningen har en "gul boll" som åker fram och tillbaka. Den är där i cirka 1-3 sekunder, sedan är den borta och jag har anslutning igen. Tyvärr är det ju så att alla mina program/spel som är beroende av Internet har slutat fungera under den tiden...

Kolla om datorn byter ipnr. efter att den har gjort sådär..

start -> kör -> skriv "cmd" -> skriv "ipconfig /all"

.. gör detta både innan och efter "den gula bollen" har snurrat.. Notera dina ipnr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det är regelbundet så är det troligtvis leasetime:n från dhcp-servern som går ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag körde en ipconfig igår, och en idag (en dator tappade anslutning vid midnatt och jag hade inte lust/ork att kolla då). Det enda som förändrats är lease time... Den går ut ikväll 23:12 på en av mina maskiner, så jag ska sitta och stirra då för att se om jag tappar anslutning.

Hur som helst, om det är det som är problemet, kan jag göra något åt det? Eller är det bara att kontakta Bahnhof?

Permalänk
Medlem

.. då kontaktar du Bahnhof.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drille
Jag körde en ipconfig igår, och en idag (en dator tappade anslutning vid midnatt och jag hade inte lust/ork att kolla då). Det enda som förändrats är lease time... Den går ut ikväll 23:12 på en av mina maskiner, så jag ska sitta och stirra då för att se om jag tappar anslutning.

Hur som helst, om det är det som är problemet, kan jag göra något åt det? Eller är det bara att kontakta Bahnhof?

När leasen går ut på någon av dina maskiner har ju Bahnhof ingenting att göra med, utan det är din router som leasar IP-addresser till dina anslutna maskiner. Däremot så kan det ju alltid hända att routern har problem med Bahnhofs DHCP. Jag har en kompis som hade problem med studentnätet förrut, och kundtjänst sa åt honom att ställa in statisk IP istället, och då fungerade det. Så fortsätter problemet så rekommenderar jag att du testar statisk IP istället, dvs. matar in uppgifterna som du får från DHCP:n. I studentnätet har du ju ändå statisk IP, så DHCP är inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
När leasen går ut på någon av dina maskiner har ju Bahnhof ingenting att göra med, utan det är din router som leasar IP-addresser till dina anslutna maskiner. Däremot så kan det ju alltid hända att routern har problem med Bahnhofs DHCP. Jag har en kompis som hade problem med studentnätet förrut, och kundtjänst sa åt honom att ställa in statisk IP istället, och då fungerade det. Så fortsätter problemet så rekommenderar jag att du testar statisk IP istället, dvs. matar in uppgifterna som du får från DHCP:n. I studentnätet har du ju ändå statisk IP, så DHCP är inte nödvändigt.

Jag har ingen router, endast en 8p switch. Jag ska dock testa med att ställa in datorerna på statisk IP.

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drille
Jag har ingen router, endast en 8p switch. Jag ska dock testa med att ställa in datorerna på statisk IP.

Tack.

Hoppsan, mitt råd var egentligen riktat till trådskaparen. Jag blandade visst ihop er

Permalänk
Medlem

Ha så roligt med Bahnhof. Dom blundar för att problemet existerar, jag och bahnhof har säkert skickat 10 mail mellan oss om problemet.

Dom säger att det är endast jag som har felet och att dom aldrig har hört talas om det. Även fast jag har kompisar som har kontaktat dom med exakt samma fel.

Detta får man om man försöker köra en ipconfig /renew:

Windows IP Configuration
An error occurred while renewing interface Local Area Connection : unable to contact your DHCP server. Request has timed out.

Det är ju fint.

Fast det är bara windowsmaskiner som blir drabbade (av de jag känner till), linuxmaskiner kan hålla ipet som det ska, och även dom som är bakom en router (även fast det inte är så för just dig).

Men kontakta gärna supporten, för någon gång måste dom väl ta tag i felet.