Permalänk

Skärmar för dualscreen sökes!

Nu har jag suttit på dubbla 17" crt:s ett bra tag och alltid varit nöjd, men den ena börjar gå mot sitt öde, så det kanske trots allt är dags att investera i platta skärmar.

Finns det någon serie skärmar som har både 16:10 och 4:3 med samma höjd, så att de fungerar att ställa bredvid varandra, så skulle det vara det ultimata för mig. Annars får det nog bli två wide med tunna kanter. Budgeten är inte det viktigaste i det här fallet, eftersom jag kan köpa en skärm i taget ifall det behövs, så vad säger ni, har ni något att rekommendera?

Permalänk
Medlem

två stycken wide med tunn och enkel ram, kolla eizo's modeller vetja, dock inte särskillt billiga, men ganska tunn kant och stilrena. annars kanske en 24' är ngt? tillräckligt mkt bildyta menar jag.
säg ungfärlig budget och vad du använder skärmarna till så är det nog enklare att tipsa om specifika modeller.
annars är det ju ganska skoj med en större skärm och en mindre skärm på högkant bredvid, det kan vara väldigt bra i vissa förhållanden.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Tror det är enklare om du spikar redan nu vilken misnta storlek det skall vara på skärmen/skärmarna?
Och vad skall de användas till?
spel? (casual eller mer hardcore?), film?, allmänt lullande i windows?

Om du nöjer dig med två mindre så har ju t.ex. dell något erbjudande om att om man köper två 20" (4:3 tror jag) så får man den andra skärmen för 50% av priset.

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

en 24" 16:10 borde vara lika hög som en 20" 4:3 då båda har 1200 pixlar vertikal upplösning.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

nej.. eftersom de har olika storlekar på pixlarna kolla spec istället. dock kanske en 20' och en 24' inte skiljer så mkt i pixelstorlek.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
nej.. eftersom de har olika storlekar på pixlarna kolla spec istället. dock kanske en 20' och en 24' inte skiljer så mkt i pixelstorlek.

Ah ja tänkte jag inte på, Dell skriver att deras 24" har 324mm vertikalhöjd och min Dell 20" har 300mm vertikalhöjd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

hmm, har du kollat bredden på 20"? Du skulle ju i så fall annars kunna ha en 24" wide, och sedan en 20" vinklad i "porträtt läge"?

Visa signatur

| Ryzen 9 5900X | Noctua NH-D15 | 32Gb DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600MHz | 500GB Samsung 980 Pro NVMe M.2 | 1TB WD Black NVMe M.2 | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | MSI MEG X570 UNIFY | Fractal Design Define 7 Compact |

Permalänk
Medlem

tror en 24' + en 19' vinklad blir precis.. men jag kan ha fel, har inte mätt

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Det jag sysslar med är lite spel och surfande såklart, men även en del musikprodiktion. Då gillar jag bredden, så att alla mixerkanaler får plats. Annars brukar jag använda den andra skärmen till Trillian och foobar.

Jag har inte så specielt bra koll på skärmar, men jag är lite osäker på om jag vill ha TN. Är det verkligen så dålig som vissa säger? För jag vill ha ganska bra betraktningsvinklar och snygg bild.

Ja ekonomiskt vet jag inte riktigt vad jag vill lägga ut, beror på vad som är värt pengarna. För en bra wide kanske jag kan gå upp till 5 000 eller nåt, men jag får se.

Edit: och vinklad skärm tycker jag är fult