Vad är nästa pryl som kommer att hamna i er kameraväska?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är nästa pryl som kommer att hamna i er kameraväska?

Vad är det som står högst på era önskelistor över kamera och andra fotoprylar (som ni har råd med!) som ska införskaffas den närmaste tiden?

Motivera gärna varför ni väljer som ni väljer också.

Själv är jag inne på att köpa antingen ett Nikon 35/2 AI(-s) eller ett vettigt vidvinkelobjektiv, troligen Sigma 10-20. 35an för att få ett ljusstarkt objektiv som blir runt 50mm på min D300 och 10-20 för att jag helt enkelt vill ha mer vidvinkel än 18mm.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kommande Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED delar förstaplatsen med Pentax AF 540 FGZ.

Objektivet tror jag kommer bli otroligt prisvärt - 55-300 med vädertätning för under 3000 kronor!

Blixten är ju helt enkelt vad den är, dyr och bra

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det blir någon form av fast tele, troligtvis i stil med 300mm eller 400mm. Självklart spinner jag vidare på L serien Så det blir en hel del sparande först.

Visa signatur

5d mkII 35 1,4 L 24-70 2.8 L 135 2 L 70-200 2.8 L IS

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu är det ett Canon EF 17-40/4L USM IF som står högst upp på inköpslistan. Sitter just nu med ett Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 Di II XR LD Aspherical IF (ja jag var tvungen att skriva hela namnet ). Att valet blev just 17-40/4L är mycket pga. av att jag saknar USM på tamronet. Har även ett 70-200/4L USM i kameraväskan och känslan som det bringar är bra mycket bättre än tamronet. Det andas kvalité och därmed mycket roligare att använda. Tamronet är lite tvärt om med, drar mig nästan för att använda det. Men i vissa fall passar det inte med tele.
Så även om 17-40/4L bara har f/4 som största bländare så är jag rätt säker på att jag kommer trivas bättre med det än tamronet. Det är så mycket mer som spelar in när det gäller objektiv tycker jag, inte bara skärpa osv. Det ska vara kul att använda det också. Man ska inte gå och irritera sig på att fokusmoton låter hela tiden när man är ute och fotar. Eller att den bara står och jagar fokus och skriker som en stucken gris så man får lust att skruva av det från kameran och dra det i backen.

Ungefär så resonerar jag

Men f/4 som största blänadare på _alla_ objektiv tror jag blir jobbigt i längden. så där av ar det ett 50/1.4 som kommer härnäst på inköpslistan. Får jag bara mitt tamron sålt så, alltid är det väl någon som vill ha det

Sen strävar jag lite mot att uppnå nirvana, dvs. bara ha L-optik i min arsenal. :>

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem

Blixt (SB-600) alternativt en redig vidvinkel, troligen Tokinas 12-24. Varför är väl rätt uppenbart när det gäller båda Har redan andra objektiv i överflöd... funderar möjligen på att strippa ner kameraväskan lite. Och kamerahuset är jag supernöjd med, kommer behålla det tills jag får råd med Nikon fullformat.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tänkte slå på stort och köpa Canon EF 70-200mm f/4L IS, om jag lyckas få ihop en liten extra slant kanske det blir en f/2.8 IS

Efter det tror jag nog det blir lite studioljus.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att handla en ny väska som rymmer min D300 med 17-55 2.8 monterat och en blixt vid sidan samt plats för icke fotorelaterade saker så man kan ha den med sig till vardags. Lutar åt en någon ryggsäck från Tamracs adventure-serie. Annars känner jag inte att jag saknar något i min utrustning, bord snarare bli bättre på att nyttja det jag har istället för att handla nya prylar hlea tiden.

Permalänk
Medlem

bara haft systemkamera i en vecka men har väl tänkt köpa ett 55-200mm nikon objektiv samt ett uv-filter till att börja med

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på detta men inte riktigt kommit fram till något.

Ny kamera? Njä, ovärt.
Objektiv? Har en rad som jag är nöjd med.
- Ultravidvinkel [check]
- Liten normal att alltid ha med [check]
- Normalzoom [check / i princip helt övertagen av farsan -- används inte]
- Macro [check]
- Telezoom [check]

Har brännvidderna jag vill ha, skulle möjligtvis vara en 50/1.2 (typ OM Zuiko) eftersom alla bör ha en femtia. En blixt räcker nu.. Hade planer på ett bättre stativ men det använder jag aldrig ändå..

Nej nästa inköp blir nog ett par batteri, de nuvarande börjar bli rätt sunkiga.

Permalänk
Medlem

Oskar111, ett Sigma 10-20mm kommer du inte ångra! Fick mitt från Hong Kong i veckan och gud va roligt det är att fota med!

Dessutom beställde jag ett Nikon 70-200mm nyligen (sålde mitt 80-200 AF-D), sitter och väntar på att posten ska visa att det är hos min lokala post-utlämnare så jag kan ta och hämta ut det. Antar att det är nästa pryl som hamnar i min väska!

Permalänk

Förhoppningsvis har jag råd till/får i studentpresent (:D) ett bra stativ, kanske nåt Manfrotto 055 eller så, och ett Sigma 10-20 4,5-5,6. Sen finns det ju massa andra saker som man vill ha också, t.ex. en bra normalzoom, en bra telezoom, ett macro, Sigmas 30/1,4 osv osv...

Permalänk

Funderar på en 40D, eller kanske en 1Ds när man ändå håller på. Orkar bara inte med 350D snart, anledningen borde vara ganska uppenbart. Ska antingen göra av mig med 17-55 IS eller 24-105 L beroende på kameraval. Ett objektiv som jag är väldigt sugen på är 85 1.2 L. Måste vara det bästa objektivet för porträtt! Undrar om man ska köra macro igen, fast tröttnade rätt snabbt på det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm
Kommande Pentax SMC-DA 55-300/4-5,8 ED delar förstaplatsen med Pentax AF 540 FGZ.

Objektivet tror jag kommer bli otroligt prisvärt - 55-300 med vädertätning för under 3000 kronor!

Blixten är ju helt enkelt vad den är, dyr och bra

http://www.cyberphoto.se/pentax/optik/55300.jpg
http://www.cyberphoto.se/blixtar/540fgz.jpg

Det objektivet var lite intressant, visste jag inte var på gång. Mitt nästa inköp blir troligtvis ett nytt tele också.. dock vet jag inte om det är så stort uppsving från Sigma 70-300 APO DG jag har nu. Är nog mer sugen på ett fast 300/4 eller liknande.

Sugen på en vidvinkelzoom också, vilket ska man välja av:

Pentax SMC-DA 10-17/3,5-4,5 ED IF och Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malm

Objektivet tror jag kommer bli otroligt prisvärt - 55-300 med vädertätning för under 3000 kronor!

Mig veterligen är Pentax smc DA 55-300 mm / 4,0-5.8 ED inte vädertätad. Kommande (och betydligt dyrare) 60-250/4 är det.

Permalänk
Medlem

Själv så tänker jag bara banta min kameraväska. Har alldeles för mycket nu.
Ef 15/2.8 fisheye
Ef 35/1.4L USM
Ef 50/1.4 USM
Ef 135/2.0L USM
Ef 300/2.8L IS USM
Ef 400/5.6L USM

Ef 17-40/4L USM
Ef 24-70/2.8L USM

Tänkte försöka sälja, fisheyet, 50:an, 400:an och 24-70:an.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

För mig blir det nog en teleconverter, har inte riktigt bestämt mig för 1,4 eller 2,0 än dock. Är helt inne på macrofotografering och man vill bara komma närmare och närmare, eller vara lika "nära" fast vara lite längre ifrån motivet(insekterna) utan att skrämma dom.
Blir till mitt Tokina 100/2,8 Macro.

Skulle vilja ha ett nytt stativ också, men det är ju en djungel, ett där man kan vända mittpinnen så man kan fästa kameran "under", också för macrofotografering. Och så är det ganska dyrt med vettiga stativ och stativhuvud också.

En av de billigaste och roligaste investeringarna jag gjort är dock en konverteringsring, dvs så man kan montera 2 objektiv på kameran. t.ex. 100mm + 50mm bakvänt, då kommer man riktigt nära. Kostade 69:-, som hittat.

Vectrex, köpte nyss ett 50/1,4, synd där, vad ska du ha för ditt 400?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Själv så tänker jag bara banta min kameraväska. Har alldeles för mycket nu.
Ef 15/2.8 fisheye
Ef 35/1.4L USM
Ef 50/1.4 USM
Ef 135/2.0L USM
Ef 300/2.8L IS USM
Ef 400/5.6L USM

Ef 17-40/4L USM
Ef 24-70/2.8L USM

Tänkte försöka sälja, fisheyet, 50:an, 400:an och 24-70:an.

Du vill inte byta 24-70 mot ett 24-105?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
För mig blir det nog en teleconverter, har inte riktigt bestämt mig för 1,4 eller 2,0 än dock. Är helt inne på macrofotografering och man vill bara komma närmare och närmare, eller vara lika "nära" fast vara lite längre ifrån motivet(insekterna) utan att skrämma dom.
Blir till mitt Tokina 100/2,8 Macro.

Skulle vilja ha ett nytt stativ också, men det är ju en djungel, ett där man kan vända mittpinnen så man kan fästa kameran "under", också för macrofotografering. Och så är det ganska dyrt med vettiga stativ och stativhuvud också.

En av de billigaste och roligaste investeringarna jag gjort är dock en konverteringsring, dvs så man kan montera 2 objektiv på kameran. t.ex. 100mm + 50mm bakvänt, då kommer man riktigt nära. Kostade 69:-, som hittat.

Vectrex, köpte nyss ett 50/1,4, synd där, vad ska du ha för ditt 400?

Well, den är ju i absolut nyskick så ca en 9000 ungefär, give or take.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
Mig veterligen är Pentax smc DA 55-300 mm / 4,0-5.8 ED inte vädertätad. Kommande (och betydligt dyrare) 60-250/4 är det.

Nej, det verkar inte så efter närmare undersökning. Kan bli prisvärd iaf

Permalänk
Medlem

För min del blir det, inom en överskådlig framtid:

Nytt stativhuvud, då mitt nuvarande har blivit lite "sådär". Ett Markins M10 lutar det åt.

D300 - Känns som en vettig uppgradering till min 4 år gamla D70, där bättre sökare är en av de viktigare anledningarna.

Jag kommer åxå att köpa något att frakta kameraprylarna i. Cykel och motorcykel kan vara lite bökigt ibland. Jag köper iofs inte bilen bara för just fotograferandet, men fotograferandet kommer antagligen att få en liten uppsving av inköpet ifråga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
För min del blir det, inom en överskådlig framtid:

Nytt stativhuvud, då mitt nuvarande har blivit lite "sådär". Ett Markins M10 lutar det åt.

D300 - Känns som en vettig uppgradering till min 4 år gamla D70, där bättre sökare är en av de viktigare anledningarna.

Jag kommer åxå att köpa något att frakta kameraprylarna i. Cykel och motorcykel kan vara lite bökigt ibland. Jag köper iofs inte bilen bara för just fotograferandet, men fotograferandet kommer antagligen att få en liten uppsving av inköpet ifråga.

Får jag föreslå RRS BH-40. Jag har själv den kulleden och är otroligt nöjd. Nu tror jag iofs inte att Markins gör dåliga grejer heller. Men RRS är sanslöst välgjorda.
http://reallyrightstuff.com/ballheads/02.html

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Klart att du får föreslå.

Med RRS, som jag aldrig klämt på vet jag ju inte riktigt vad jag får, medan jag ju faktiskt klämt på Markins M10.
Det som jag spontant inte gillar med BH-40 (jag har kollat lite på den innan) är att man låser med en spak istället för med en ratt... Jag har inte riktigt gillat på andra huvuden jag använt som haft en spak på liknande sätt, men det kan ju funka bättre på BH-40...

Edit:
Sedan är jag väl en smula avigt inställd till RRS då de så sent som för något år sedan inte tog emot förfrågningar via mail, utan vara via tfn och fax...
Vet inte om det är annorlunda idag dock...

Permalänk
Medlem

Nästa pryla att lämna kameraväskan blir iallafall EF 16-35/2.8L II USM, som åker imorgon
Och nästa vecka någon gång borde ett EF 100/2.8 USM Macro landa i väskan, impulsköp då jag insåg att jag inte testat macro än

Sen ska ett 17-40/4L inhandlas igen när skattepengarna landar.

Permalänk
Medlem

Ett Nikon 85/1.8 nästa vecka då mina päron ska till USA.

Permalänk
Medlem

Troligtvis ett 5D hus + 24-105. Jag är verkligen trött på 1.6x crop (tar mycket vidvinkel)
Tycker trots allt den är ganska dyr för att vara 3 år gammal. När jag har råd har troligtvis en nyare kommit och priserna sjunker lite grann.
Om inte vectrex köper en åt mig på b&h och lämnar den utanför min dörr då.
Men har väl troligtvis sparat ihop till detta innan thailandsresan i dec.

Jag har väl tur som inte är beroende av så mycket ljusstarka objektiv

Efter detta blir det väl ett valfritt gitzo med RRS-kulled och L-bracket från samma eller Kirk Photo.

En inköpslista som räcker resten av livet. Nejdå

Edit: Ja juste, först och främst ska jag köpa en ny kamerarygga.
(LowePro Rover AW II) Väntar bara på att cyberphoto ska få den i lager.
Verkar vara en vettig kamerasäck för utlandsresor osv. Har kollat länge på tvådelade säckar och denna verkar klart bäst.
Stativfästet ska fungera rätt bra enligt en kompis som har samma.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis en helt ny kamerauppsättning.
Canon 40D, Vidvinkel Objektiv, kameraväska + mycket extra tillbehör.

Det som kommer hämna i väska härnäst är en Telezoom objektiv, Macro objektiv och ett batterigrepp.
-Blir troligvis en Canon EF 70-200/2,8 L IS USM som telezoom. Kanske tar den billigare med f/4 bländare. Prisskillnaden är påtaglig men vill självklart ha den med 2.8. Väger pris/prestanda. (Tar gärna emot synpunkter)

-Macrobjektiv har jag inte bestämt mig än för vilken jag ska köpa. (Förslag?)

-Batterigreppet behövs, för jag får altid slut på batteri när jag inte vill, Och jag är allergisk mot att byta batteri.

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem

På tal om kameraväska så har jag nyligen köpt en ny sådan.

Lowepro Compu Daypack, fyfan vad grym den är

Rymmer kameran med glugg monterad, plus blixt och iallafall 2 till lagom stora gluggar. Laptopfack och litet väskutrymme där man kan få in ett par tröjor och en byxa. (Eller så kan man ju fylla överdelen med kameragrejer också )

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brasse
....

En av de billigaste och roligaste investeringarna jag gjort är dock en konverteringsring, dvs så man kan montera 2 objektiv på kameran. t.ex. 100mm + 50mm bakvänt, då kommer man riktigt nära. Kostade 69:-, som hittat.

....

Det där låter intressant. Var får man tag i en sån konverteringsring och hur går det till ? Funkar det med de flesta objektiv ?
Just nu har jag bara ett 18-55. Skulle det funka med ett t.ex Nikon 105 macro ?

Funderar nämligen köpa ett macroobjektiv, typ Nikon 105 VR macro.
Inte omöjligt att det blir ett Nikon 18-200 VR också
Finns en del trevliga säljare på ebay.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FP94AD
-Macrobjektiv har jag inte bestämt mig än för vilken jag ska köpa. (Förslag?)

Beroende på vad du främst ska använda det till skulle jag kolla på Tamron 90/2.8 eller alternativet till denna som är Tokina 100/2.8 om du är ute efter en mer "allround"-makro. Ska du fota mycket insekter eller liknande är Sigma 150/2.8 ett bättre val pga mycket bättre arbetsabstånd. Den är dock jobbigare att handhålla både pga att den är betydligt tyngre och för att den har längre brännvidd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0nkiii
Det där låter intressant. Var får man tag i en sån konverteringsring och hur går det till ? Funkar det med de flesta objektiv ?
Just nu har jag bara ett 18-55. Skulle det funka med ett t.ex Nikon 105 macro ?

Funderar nämligen köpa ett macroobjektiv, typ Nikon 105 VR macro.

Sådana ringar går att köpa på tex Ebay. Sök på "macro coupler", Sedan får du ju veta vad för objektiv du ska använda den med, så att du får rätt diameter på gängorna.
MAn kan nog inte rent generellt säga vilka objektiv som funkar ihop... En makro runt 100mm tillsammans med en 50/1.8 eller 50/1.4 bör funka utan problem och ger förstoring på ca 2:1. Jag använder själv min 50/1.8 bakvänd på min Tamron 90/2.8.
Vad gäller makroobjektiv tycker jag inte att Nikon 105/2.8 är särskilt prisvärd. VR är inte någon större hjälp för just makro och Nikon rekommenderar, om jag inte minns fel, själva att man kopplar bort VR-funktionen vid makrofoto, i manualen till objektivet. Om man däremot kommer att använda det mycket som ett vanligt kort tele kan det såklart vara användbart ibland men...
Jag tycker helt klart att du ska kolla på något av de objektiv jag nämnde ovan istället...

Permalänk
Relik 📜

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123448
Sigma EX 70/2,8 DG Macro - Saknar verkligen ett macro..

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=300737
Sigma EF-530 DG Super - Blixten jag har nu (DAF42) glappar på min K10D.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S