Problem att få bild på TV från datorn

Permalänk
Medlem

Problem att få bild på TV från datorn

Nu låter rubriken som ett ganska enkelt problem, dock är det (tycker jag) ganska krångligt)...
Börjar med att dra upp beskriva komponenterna:

Datorskärm: Samsung SyncMaster 226BW
TV: Samsung LE27T51B C (En 27" LCD-TV) Maxupplösning 1366 x 768
Grafikkort: Geforce 7800GS, 256MB,
Video BIOS 5.71.22.23.68
Forceware: 163.71
DirectX: 9c
Operativsystem: Windows XP Pro med servicepack 2
---------
Nu till problemet; Mitt kort har 3 utgångar, en DVI, en VGA och en S-video. DVI-porten kör jag till datorskärmen och VGA:n till TVn.

Problemet är när man skall spela upp vissa filmer på TVn från datorn. Filmer i Xvid, DivX, Mpeg och andra i lägre format spelas upp felfritt i fullskärmsläge på TVn. Problemet dyker upp när jag skall köra DVD-, HD- och DV-filmer på TVn. När jag ställer in att filmerna skall visas i fullskärmsformat på TVn, så står det "PC AV-mottagare" "Ej tillgängligt läge". Eftersom TVn är HD-kompatibel, så bör det ju inte vara några problem med att spela upp DVD-film på den iaf....
Problemet finns kvar, oavset om jag väljer (i NVIDIAs kontrollpanel) att det skall vara klonade skärmar, eller om jag kör dom som DualView - så fort jag kör fullskärm, så slocknar TVn. Tycker detta är väldigt skumt, det spelar ingen roll om jag ställer in datorn med upplösningen 800x600, det står ändå samma sak (TV:ns maximala upplösning är 1366 x 768 720p).

Finns det någon som har någon aning om vad det kan vara? Även gissningar är välkomna.

Permalänk
Medlem

Det är bara att koppla in en DVI till DVI sladd från datorn. Välj vilka inställningar du vill ha via Nvidias kontrollpanel, t.ex om du vill ha samma bild på båda skärmarna(klona) eller om du vill köra med utökad bild(DualView).

Permalänk
Medlem

Pelle!123:
Menar du att jag skall koppla DVI-utgången till TVn istället för till TVn och VGAn till datorskärmen? Har funderat på detta, dock är det delvis en kostnadsfråga, eftersom avståndet gör att det blir lite dyr kabel... Men det bör ju fungera att spela upp fullskärms-DVD via VGA väl?

Permalänk
Medlem

Du har alltså bara 1 DVI och 1 VGA på grafikkortet?
Men visst det ska det gå att koppla via VGA, läste också på minhembio:s forum att det går endast att få pixelmappat via VGA(1360x768), så jag rekommenderar dig att köra med VGA.

Edit: såg att du hade uppdaterat din första post

Vilken mediaspelare använder du?

Permalänk
Medlem

Pelle:
För DVD kör jag Power DVD, för DV AVI kör jag media player classic.
Ja, 1 VGA och 1 DVI. Har funderat över om det skulle kunna vara någon codec som strular, men har prövat lite olika med samma resultat...

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad som kan vara fel, men testa med VLC som har alla codecs inbyggda.
http://www.videolan.org/vlc/download-windows.html
Men det är ingen spelare jag rekommenderar i längden.

Permalänk
Medlem

Testade precis med VLC, ingen skillnad - fortfarande samma problem, TVn släcks och det står bara "PC AV-mottagare" "Ej tillgängligt läge". Tror inte det är någon codec, utan (en vild gissning) någon form av inställning någonstans, kan dock inte komma på vad, eftersom jag tycker mig ha testat allt...

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med att uppdatera grafikkorts drivrutinerna.

Beta 175.16
http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_175.16_beta_uk.html

Sen kan jag inte komma på mer än att installera om Windows.

Permalänk
Medlem

Skall testa drivrutinerna. Tror inte det är windows, för jag hade Windows XP Home tidigare och hade samma problem då...