Nasty korrosion i vattenblocken! (Fina bilder)

Permalänk
Medlem

Nasty korrosion i vattenblocken! (Fina bilder)

Tyckte att temperaturen gått upp lite väl mycket det senaste (110C på GPU2-dioden var gränsen ), och noterade även en del bös i vattnet. Bestämde mig för att trycka ut det gamla vattnet och fylla på med nytt. När detta inte gick så bestämde jag mig för att riva ner några block och se vad som tog emot.

Nordbrygga

Mosfets

GPU2

CPU

Om bilderna är sega, testa dessa:
http://rushdie.mine.nu/pics/nb_block.jpg
http://rushdie.mine.nu/pics/nb_block2.jpg
http://rushdie.mine.nu/pics/mosfet_block.jpg
http://rushdie.mine.nu/pics/gpu2_block.jpg
http://rushdie.mine.nu/pics/cpu_block.jpg

Festlig bad ass korrosion som totalt ätit upp blocken. Värst åtgånget är det ena grafikkortsblocket (det andra var i princip helt skonat) och nordbryggeblocket. sydbryggeblocket var något åtgånget, och hårddiskblocken kan jag inte plocka isär, så dom vet jag inte hur dom ser ut. På grafikkortsblocket hade en utav skruvarna gängat ur sig själv, och gängan var helt slut. På vissa block har korrosionen letat sig förbi oringen, varvid fortsatt drift är något tveksam.

Jävla tomte, tänker ni då. Blandar du metaller så får du galvaniska strömmar, och då blir det så här. Det intressanta är att jag de senaste 8åren byggt mängder med vattenkylningssystem, och blandat koppar, aluminium, mässing och lite allt möjligt. Visst har det blivit beläggningar i blocken, men allt har fungerat. Och nu kör jag ENBART fina prylar, samtliga block är aluminiumblock från Innovatek och radiatorerna är Black Ice.

Så, vad fan har hänt? En trolig förklaring är att galvanisk strömning har uppstått vid de kromade nipplarna och de eloxerade aluminiumblocken. Skall man helt sonika byta ut de kromande nipplarna mot mässingsnipplar?

Systemet har rullat sen i september förra året. Vanlig glykol, slutet system, ett vattenbyte sen dess.

Tji fick man, trots att jag bytt bort all koppar och bara kört med fina prylar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det såg inte roligt ut! Tur att det hålligt tätt i alla fall.

Balck Ice radiatorerna är gjorda av koppar.

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Se till att inga metaller av olika ädelhet har direktkontakt med varandra, byt ut nipplar mot plastnipplar, kör vätska som hämmar korrosion. Enda vettiga tipsen jag kommer på just nu. För övrigt är väl inte innovateks grejer så väldigt genomtänkta när det kommer till korrosion

Permalänk

Vilken vätskeblandning har du kört med, procentmässigt sett ? Eller de kanske är standardblandning: ca 5-10/90-95

De ska ju inte vara problem att blanda alu med cu om man ser till de skikt som nog fan bör ligga på aluminiumet. Inovateks block av just din typ ska ju iaf vara fixade men har nånting uppståt så är de inte konstigt att korrosionen dykt upp.

Vill minnas starkt att ja sett den där typen av syptom vid fler tillfällen.

En simpel fråga däremot. Har du rensar radiatorerna med vinäger eller övrigt?
Tänkte just om organismer i form av just metal från radiatorerna har lossnat med tiden och därefter bildat nån kemisk reaktion med glykolen.
Själv varit med om de på mitt Swiftech Apogee GTX. Tog ett par månader och därefter introducerade Swiftech koppartopp, "endast" ca $38.99.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Vilken vätskeblandning har du kört med, procentmässigt sett ? Eller de kanske är standardblandning: ca 5-10/90-95

De ska ju inte vara problem att blanda alu med cu om man ser till de skikt som nog fan bör ligga på aluminiumet. Inovateks block av just din typ ska ju iaf vara fixade men har nånting uppståt så är de inte konstigt att korrosionen dykt upp.

Vill minnas starkt att ja sett den där typen av syptom vid fler tillfällen.

En simpel fråga däremot. Har du rensar radiatorerna med vinäger eller övrigt?
Tänkte just om organismer i form av just metal från radiatorerna har lossnat med tiden och därefter bildat nån kemisk reaktion med glykolen.
Själv varit med om de på mitt Swiftech Apogee GTX. Tog ett par månader och därefter introducerade Swiftech koppartopp, "endast" ca $38.99.

Uppskattningsvis 10/90...

Innovateks block är eloxerade med ett ganska tjockt och stabilt lager.

Brukar spola igenom radiatorer vid leverans och när jag river en rigg, och då oftast med etanol.

Den slutgiltliga orsaken från haverikommisionen är att Dangerdens nipplar ( http://www.dangerden.com/store/product.php?productid=70&cat=3... ) är kromade (eller t.o.m. i rostfritt stål (som innehåller krom)) och är en metall som är betydligt mer ädel än koppar. Därför har kopparblock/radiatorer och alublock fungerat bra förut, men med nipplar med krom i så sket det sig. Därför är också korrosionen begränsad till just området runt nipplarna.

Jag lyckades dessutom ha sönder moderkortet när jag skulle ge mig in i luftkylningsbranchen igen. Moget.

Edit: Såg det angående Swiftech-blocket. Kopparbotten, alutop och kromade nipplar som standard, lite risky kanske. I och för sig så var aluminium dubbelplätterad med olika ämnen och sen färg på det, så dom var säkert medvetna om eventuella problem.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Rushdie: Tummen upp för bilder. Sånt är ju alltid roligt.
Lycka till framöver.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Etanolspolning har ja inte varit i kontakt med. Kanske biter hårdare mot för vinäger?

Mmmmm! Ja rostfritt lämnar ju helt klart spår efter sig om de blir en reaktion.

Va! Kan du bara hantera vattenblock eller Tssss Bäst du återvänder till sjösystem.

Undrar ju då samtidigt hur stor värdeminskningen blev med Alu-
topen istället

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Helt sanslöst!
Jag som precis skall sätta igång och preppa min maskin för den nya vattenloopen, känner mig plötsligt inte så pepp på det ; )

Men Innovatek blocken har jag mycket negativt om iofs, men att de har blivit så här illa har jag aldrig sett innan.

Plastnipplar är också ett jäkla mög. Polaren hade det i sitt system(Blå Zalman L och Y kopplingar) och de smälte efter ett tag och lämnade en blå sörja i blocken. De smälte ju inte HELT då men tillräkligt för att lämna spår.

Inte kul de här!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

"September förra året"... ser ju ut att ha stått där i säkert 5 år 24/7. Det där är ju värre än mitt gammla akvarium!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Ja detta är en av anledningarna till att jag bara kör med koppar block i mina system. Synd att inovatek inte fattar att folk vill ha koppar. Som tur var så finns det andra och bättre tillverkare som har insett det och skapar block med hög kvalitet på löpande band.

Tycker dock synd om ditt system som har blivit så illa tilltaget. Är nog något av det värsta som jag har sett.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ja detta är en av anledningarna till att jag bara kör med koppar block i mina system. Synd att inovatek inte fattar att folk vill ha koppar. Som tur var så finns det andra och bättre tillverkare som har insett det och skapar block med hög kvalitet på löpande band.

Tycker dock synd om ditt system som har blivit så illa tilltaget. Är nog något av det värsta som jag har sett.

Tyckte dealen var rätt bra, fyra block som var direkt byggda för att passa moderkortet (inkl. CPU-blocket) för 260€. Visst, flödet genom mosfet-blocket var väl sådär (1/8-gänga), och sydbryggeblocket satt lite smådåligt, men över lag var jag jävligt nöjd.

Undrar hur det ter sig med kromade nipplar på kopparblock. Eller så lägger jag bara ner dom fina nipplarna och kör plast / mässing :).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Blå korrosion är ett tecken på koppar är boven. Kromet tror jag inte är problemet men mässingen som nippeln troligen är gjord av. Men det är helt klart nipplarna som måste fräta eftersom korrosionen bara är runt nipplarna.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Blå korrosion är ett tecken på koppar är boven. Kromet tror jag inte är problemet men mässingen som nippeln troligen är gjord av. Men det är helt klart nipplarna som måste fräta eftersom korrosionen bara är runt nipplarna.

Eller så är den blå för att vattnet är blått. Kromet är boven eftersom nippeln är gjord av det. Jag har (hade ) inga mässingsnipplar.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Menade förståss att det är förkromade mässingsnipplar. Väldigt sällan man tillverkar prylar i rent krom.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det såg inge vidare ut.

Jag har en salig blandning av olika metaller inkl ett block med kromade nipplar drån DD.. Kör med mellan 10-20% etylenglykol, ser inget galet fast systemet har varit igång över 2år med samma vatten. (Endast toppat upp lite vid komponentbyten)